contextbinder
Well-known member
Is daar een wettelijke limitatie in % of absoluut bedrag, ik geloof dat er bij bepaalde banken vroeger een systeem was van 18% van het loon.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De som van je wettelijk en extralegaal pensioen mag niet hoger zijn dan 80% van je laatste brutoloon.Is daar een wettelijke limitatie in % of absoluut bedrag, ik geloof dat er bij bepaalde banken vroeger een systeem was van 18% van het loon.
Tsjien, ik zou denken dat je geen onderscheid maakt tussen "oudere" werknemers en nieuwere werknemers...Bij ons (ook verzekerkngsmakelaar) is het 6% WG + 2% WN.
Ze zijn daar wel sinds kort vanaf gestapt voor nieuwe werknemers. Die krijgen een pak minder maar moeten ook geen eigen bijdrage doen.
Vraag me niet af hoe ze dat berekenen
Ja, op zich is dat logisch. Maar "laatste brutoloon" lijkt me toch het brutoloon voor je op pensioen gaat (wat je nu nog niet kan weten). of bedoelen ze in de praktijk december van het fiscaal jaar, om het zo elk jaar opnieuw te berekenen?Voor een werknemer, de basisversie:
((Brutoloon * 13.92) * 0.8) - (geschat wettelijk pensioen) = maximale rente.
Rente * coefficient = maximum pensioenkapitaal.
Waarbij coefficient afhangt van leeftijd maar ook van burgerlijke staat en hoeveel mensen er aangesloten zijn op het plan...voor de meeste mensen echter een coefficient rond de 16.
Bij uitdiensttreding is omvorming naar een UKZT bij mijn weten niet ongebruikelijk, ook voor sommige iets recentere contracten.Dus als je sterft voor pensionering ben je het opgebouwde kapitaal kwijt? Zo'n UKZT polissen worden al enkele decennia niet meer verkocht, uw vorige werkgever zou dat best asap moeten aanpassen want dat betekent allicht dat hij de afgelopen 20 jaar zijn voorwaardenn iet meer heeft laten nakijken...
Dat wordt (of werd iig) jaarlijks opnieuw berekend in functie van het laatste gekende jaarloon en krijg je enkel een fiscaal voordeel voor het deel tot de 80%. Voor 2de pijlercontracten die compleet geoptimaliseerd zijn, vnl. bij zelfstandigen, wordt dus jaarlijks een koopsom gestort om exact aan de 80% te voldoen.Ja, op zich is dat logisch. Maar "laatste brutoloon" lijkt me toch het brutoloon voor je op pensioen gaat (wat je nu nog niet kan weten). of bedoelen ze in de praktijk december van het fiscaal jaar, om het zo elk jaar opnieuw te berekenen?
Ja, op zich is dat logisch. Maar "laatste brutoloon" lijkt me toch het brutoloon voor je op pensioen gaat (wat je nu nog niet kan weten). of bedoelen ze in de praktijk december van het fiscaal jaar, om het zo elk jaar opnieuw te berekenen?
Vind dat ze zoiets toch zouden moeten aanpakken, wordt dat dan ook duidelijk gecommuniceerd naar de klant/uitdienstgaande werknemer?Bij uitdiensttreding is omvorming naar een UKZT bij mijn weten niet ongebruikelijk, ook voor sommige iets recentere contracten.
Dat wordt (of werd iig) jaarlijks opnieuw berekend in functie van het laatste gekende jaarloon en krijg je enkel een fiscaal voordeel voor het deel tot de 80%. Voor 2de pijlercontracten die compleet geoptimaliseerd zijn, vnl. bij zelfstandigen, wordt dus jaarlijks een koopsom gestort om exact aan de 80% te voldoen.
Ik denk wel dat nu op tafel ligt om te kijken naar de laatste x jaren i.p.v. het laatste jaar.
Vind dat ze zoiets toch zouden moeten aanpakken, wordt dat dan ook duidelijk gecommuniceerd naar de klant/uitdienstgaande werknemer?
"Ah ja, sorry mevrouw Janssens, er was 100.000 EUR gespaard maar uw man is gestorven op zijn 62 jaar, da's 5 jaar te vroeg hé, dan krijg je niks".
Bij een UKZT is dat anders, dan verlies je gans het gespaarde stuk als je de eindleeftijd niet haalt. Alé, dat heb ik toch onthouden van de schoolbanken (ikzelf beheer geen groepsverzekeringen/levensverzekeringen). Vandaar dat ik er van verschiet dat dat nog wordt aangeboden.Bestaat dat? Je groepsverzekering wordt dan toch gewoon uitgekeerd aan de erfgenamen. Bij het overlijden van mijn broer hebben zijn kinderen dat uitbetaald gekregen (en ze krijgen nu nog een maandelijkse wezentoeslag, tot zolang er kindergeld voor hen uitgekeerd wordt). Tis daarom dat ik weet dat er gemeentelijke opcentiemen moeten betaald worden, was een 'cadeautje' voor zijn kinderen toen ze plots een aanslagbiljet in de brief kregen.
Van de groepsdekking kan ik me niet uitspreken, van de 4x opvang voor huisdieren, tjah... Dat zit nu eenmaal in de AG Care dekkingOn another note. Hier is de overlijdensdekking
S = S1 + S2 (S1 = social security plafond)
Dat leidt dus zeer grote abberraties in voordeel van getrouwden zonder op eerste oog logische verklaring. Is dat om weduwe pensioen te compenseren of zo? Voor de kinderen is het niet, want er is aparte wezenrente van 1500 euro per kind of zoiets.
- In geval van alleenstaand: S
- In geval van getrouwd/wettelijk samenwonend: S1*2 + S2*8
Zijn dat standaard formules of is dat yet another quirk in onze (vreemde) contracten ? Om dat concreet te maken. Elke % opslag die ik krijg, is 10k extra overlijdensdekking.
Als ik nog 20y enkel indexaties vang, komt er een miljoen binnengevlogen bij de madam. Dat lijkt me nu toch a) exorbitant en b) dure contracten met weinig meerwaarde.
Allemaal zeer vreemd als je weet dat we al 5y geen bedrijfsevenementen doen of zelfs geen barbecues met enkel de belgische afdeling wegens besparingen. Maar dan wel geld wegpissen aan heel dure en zinloze groepsverzekeringen en overlijdingsdekkingen. Hospitalisatieverzekeringen overigens ook zeer zeer zeer duur en vol met nutteloze prut (vb 4x opvang voor huisdieren bij hospitalisatie...).
Geldt overigens ook voor poetshulp, moest er dus iemand opgenomen worden (zelfs 1 van de kinderen), zeker aanvragen zelfs als je gewoon altijd een poetsvrouw hebt, dan betalen ze alsnog 20u terug. Het zit erin dus waarom dan het overzicht niet doorsturen naar AG Care om dat vergoed te krijgen.Van de groepsdekking kan ik me niet uitspreken, van de 4x opvang voor huisdieren, tjah... Dat zit nu eenmaal in de AG Care dekkingGeldt overigens ook voor poetshulp, moest er dus iemand opgenomen worden (zelfs 1 van de kinderen), zeker aanvragen zelfs als je gewoon altijd een poetsvrouw hebt, dan betalen ze alsnog 20u terug. Het zit erin dus waarom dan het overzicht niet doorsturen naar AG Care om dat vergoed te krijgen.
Ik kan er geen exacte cijfers op plakken maar de mensen die bij AG Care beseffen dat deze "dekking" erin zit is sterk in de minderheid, ik geloof dan ook nooit dat de kostprijs hiervan zwaar doorweegt. Om maar een voorbeeld te geven, als je vergelijkt met DKV Hospicare Premium (waarvan de dekking een stuk minder is dan AG Care) is het prijsverschil niet zo groot. Dus ja, het wordt allicht "doorgerekend", neen, dat zal nog geen euro per verzekerde per maand zijn.Ja, het zit in AG Care. Ook in de AG Care prijs uiteraard.
Is dat ook voor werknemers? Of enkel voor bedrijfsleiders en zelfstandigen?De som van je wettelijk en extralegaal pensioen mag niet hoger zijn dan 80% van je laatste brutoloon.
Wat is de 80%-regel?
www.fsma.be
Vraag me niet af hoe ze dat berekenen
Ook voor werknemersIs dat ook voor werknemers? Of enkel voor bedrijfsleiders en zelfstandigen?
Binnen je bestaande verzekering is dat meestal goed geregeld, maar ik heb (zie enkele posts hierboven) van werkgever gewijzigd, waar bij het gespaarde bedrag geen overlijdensdekking meer is.Bestaat dat? Je groepsverzekering wordt dan toch gewoon uitgekeerd aan de erfgenamen. Bij het overlijden van mijn broer hebben zijn kinderen dat uitbetaald gekregen (en ze krijgen nu nog een maandelijkse wezentoeslag, tot zolang er kindergeld voor hen uitgekeerd wordt). Tis daarom dat ik weet dat er gemeentelijke opcentiemen moeten betaald worden, was een 'cadeautje' voor zijn kinderen toen ze plots een aanslagbiljet in de brief kregen.
Jep, die situaties hebben zich effectief reeds voorgedaan. Het bedrijf weet zoiets normaal sowieso. Normaal kan je altijd wel kiezen om een overlijdensdekking te behouden, maar ik weet niet of dit actief aan de uitdiensttredende werknemer wordt gecommuniceerd door de verzekeraar. Als ze slim zijn, stellen ze dit wel voor.Vind dat ze zoiets toch zouden moeten aanpakken, wordt dat dan ook duidelijk gecommuniceerd naar de klant/uitdienstgaande werknemer?
"Ah ja, sorry mevrouw Janssens, er was 100.000 EUR gespaard maar uw man is gestorven op zijn 62 jaar, da's 5 jaar te vroeg hé, dan krijg je niks".