Pensioenleeftijd op 67 jaar, wordt dit meer?

Je gaat je afvragen waarom zoveel bedrijven succesvol geleid worden door een CEO die al 60 is...

We hebben dit soort discussie hier al eens eerder gehad, wat je hier neerpent zijn voor een groot stuk gewoon banale vooroordelen. Mensen kunnen perfect gedurende hun carrière evolueren naar andere taken en processen. Ik denk wel dat het voor iemand van boven de 50 moeilijker wordt om nog in een andere organisatie te gaan werken, maar iemand die al 20 jaar ergens werkt? Ik denk dat veel mensen de waarde van ervaring onderschatten.

En ik heb hier al eerder gezegd, ik heb een aantal maanden iemand van 60 jaar aangeworven, eigenlijk geen moment aan getwijfeld. Die heeft een wat langere leercurve, maar in dat team was hij een goede aanvulling volgens mij.

En mentale degratie? Op 50 jaar?

Ik denk dat je vooral met mensen spreekt die al 20 jaar uitkijken naar hun pensioen, die durven wel eens uitgeblust geraken.
Ja dat kan perfect om te evolueren naar een ander takenpakket.
En dat zal vaak ook nodig zijn om tot 67+ te kunnen werken.

Niks mis met 60'ers, ik zou ze ook aannemen als ze best passen bij het takenpakket. En als de toegevoegde waarde hoog is en het aanbod beperkt, zal ik ze ook goed verlonen.

Sommige 60'ers zijn inderdaad CEO, wat niet specifiek een leeftijdsgebonden functie is. Maar in een groot beursgenoteerde vaste waarde ga je zelden een 20'er of 30'er aan het roer zien...
Die 60'ers hebben de evolutie goed doorstaan en hebben de nodige ervaring en netwerk als bonus.

Maar dan spreek ik niet over elke 60'er. --> iedereen haalt graag zijn pensioen

En degradatie op 50?
Het lijkt logisch te stellen dat 50 jarige Secj trager kan lopen als 25 jarige Secj indien Secj als 25 jarige geen tamme papzak was en dus even 'fit' per leeftijd. Hetzelfde dat onze top atleten ook geen 50'ers zijn. Waarom zou dat met een ander deel van het lichaam dan andersom of niet zijn? Een gepensioneerde voetballer is ook niet ineens onkundig. Maar meedoen in de champignons league zal er niet meer inzitten... Die ene die evolueert wordt dan trainer. De rest opent een B&B :')

Een 50'er komt vaak wijzer en kalmer over, maar dat is iets anders.

Anyway google staat er vol van : https://www.google.com/search?q=deg...-oneplus-rvo3&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Spoiler: ik ben nu sneller dan dat ik als 20'er was. Niet dat ik een papzak was maar hecht met het ouder worden meer zorg voor mijn lichaam omdat het besef komt dat je ouder wordt. Als 40'er misschien nog sneller omdat ik merk wat meer aerodynamischer te worden :'). Wil daarom niet zeggen dat ik fysiek nog dezelfde capaciteiten heb of zou gehad hebben.

Laatst bewerkt:
Correct me if i'm wrong. Maar is de reden dat er zo weinig 60+ nog in IT zitten omdat de meeste hardcore IT'ers gewoon nog geen 60 zijn? Het blijft een vrij nieuw beroep. Toen ik eind jaren 90 begon waren mijn toenmalige IT managers ook geen echte IT beunen. Degene die écht technisch bezig waren waren allemaal sub-35. Denk als je de hoeveelheid IT'ers van nu bekijkt en dat bekijkt naar de toekomst dan denk ik dat er ergens na 2040 héél veel 60+ IT'ers gaan zijn.

Correct me if i'm wrong. Maar is de reden dat er zo weinig 60+ nog in IT zitten omdat de meeste hardcore IT'ers gewoon nog geen 60 zijn? Het blijft een vrij nieuw beroep. Toen ik eind jaren 90 begon waren mijn toenmalige IT managers ook geen echte IT beunen. Degene die écht technisch bezig waren waren allemaal sub-35. Denk als je de hoeveelheid IT'ers van nu bekijkt en dat bekijkt naar de toekomst dan denk ik dat er ergens na 2040 héél veel 60+ IT'ers gaan zijn.
Sinds de jaren 70 kon je toch al in de mainframes werken.

Ja dat kan perfect om te evolueren naar een ander takenpakket.
En dat zal vaak ook nodig zijn om tot 67+ te kunnen werken.

Niks mis met 60'ers, ik zou ze ook aannemen als ze best passen bij het takenpakket. En als de toegevoegde waarde hoog is en het aanbod beperkt, zal ik ze ook goed verlonen.

Sommige 60'ers zijn inderdaad CEO, wat niet specifiek een leeftijdsgebonden functie is. Maar in een groot beursgenoteerde vaste waarde ga je zelden een 20'er of 30'er aan het roer zien...
Die 60'ers hebben de evolutie goed doorstaan en hebben de nodige ervaring en netwerk als bonus.

Maar dan spreek ik niet over elke 60'er. --> iedereen haalt graag zijn pensioen

En degradatie op 50?
Het lijkt logisch te stellen dat 50 jarige Secj trager kan lopen als 25 jarige Secj indien Secj als 25 jarige geen tamme papzak was en dus even 'fit' per leeftijd. Hetzelfde dat onze top atleten ook geen 50'ers zijn. Waarom zou dat met een ander deel van het lichaam dan andersom of niet zijn? Een gepensioneerde voetballer is ook niet ineens onkundig. Maar meedoen in de champignons league zal er niet meer inzitten... Die ene die evolueert wordt dan trainer. De rest opent een B&B :')

Een 50'er komt vaak wijzer en kalmer over, maar dat is iets anders.

Anyway google staat er vol van : https://www.google.com/search?q=deg...-oneplus-rvo3&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Spoiler: ik ben nu sneller dan dat ik als 20'er was. Niet dat ik een papzak was maar hecht met het ouder worden meer zorg voor mijn lichaam omdat het besef komt dat je ouder wordt. Als 40'er misschien nog sneller omdat ik merk wat meer aerodynamischer te worden :'). Wil daarom niet zeggen dat ik fysiek nog dezelfde capaciteiten heb of zou gehad hebben.
Ik ben ingenieur. Een ‘technisch’ kennisberoep. Wanneer ik naar mijn collega’s zie met hetzelfde diploma van 50+ dan zie ik bij de meesten één constante: de extra ervaring dat die mensen meedragen is een heel grote bonus die de enkele % cognitive decline compenseert. Om niet te spreken van het netwerk dat je op die leeftijd hebt opgebouwd.
Zoals ik al eerder aangaf, je moet zelf ook wel meewillen natuurlijk.
En zoals ik ook al eerder heb aangegeven is die ervaring meestal wel van tel binnen het bedrijf waar je werkt.

En niemand is verplicht om tot zijn 70ste in de ratrace te blijven. Je kan ook perfect op pakweg je 60ste iets anders gaan doen...

Als we willen nadenken over langer werken, dan moeten we het ook hebben over hoe we het einde van de loopbaan willen gaan organiseren. Want zomaar enkele jaren erbij gooien is denk ik voor velen geen viable oplossingen. Als ik nu rond me kijk zie ik toch wel bij bepaalde jobs een verhoogde uitval bij de oudere collega's of gaat het allemaal niet meer zo efficiënt als weleer. Ook voor mezelf sprekend, ondanks ik mijn huidige job zeer graag doe, met passie en interesse, zie ik mezelf dit op latere leeftijd ook niet volhouden op de manier dat dit vandaag van me verwacht wordt.

Om het werk werkbaar te houden ga ik er vanuit dat we een soort van eindeloopbaan traject nodig hebben vanaf 60 ofzo. Waar er over deeltijds werk nagedacht kan worden (zonder dat dit een negatieve invloed op je later pensioen moet hebben), maar ook aangepaste verwachtingen, taken, functies e.d. moeten aan bod komen. Enkel zo denk ik dat het haalbaar zal zijn om meer mensen langer aan het werk te houden.

Of werkgevers dit zullen zien zitten, is een andere vraag.
Vermoed dat dit geld zal kosten en niet altijd even gemakkelijk te organiseren is.

Om het werk werkbaar te houden ga ik er vanuit dat we een soort van eindeloopbaan traject nodig hebben vanaf 60 ofzo. Waar er over deeltijds werk nagedacht kan worden (zonder dat dit een negatieve invloed op je later pensioen moet hebben), maar ook aangepaste verwachtingen, taken, functies e.d. moeten aan bod komen. Enkel zo denk ik dat het haalbaar zal zijn om meer mensen langer aan het werk te houden.

Of werkgevers dit zullen zien zitten, is een andere vraag.
Vermoed dat dit geld zal kosten en niet altijd even gemakkelijk te organiseren is.
Werkbaar werk. In de eerste plaats is dat toch vooral een slogan van politici om stemmen te ronselen.
Mensen die werken uitpersen tot de laatste druppel, tot pensioenleeftijd of tot ze het fysiek begeven is toch de enige manier om de pensioenen zo lang mogelijk te blijven betalen. Je kan toch niet verwachten dat de inactieven in dit land plots halftijds gaan bijspringen omdat jij het na 40 jaar loopbaan wat rustiger aan wil doen?

Werkbaar werk. In de eerste plaats is dat toch vooral een slogan van politici om stemmen te ronselen.
Mensen die werken uitpersen tot de laatste druppel, tot pensioenleeftijd of tot ze het fysiek begeven is toch de enige manier om de pensioenen zo lang mogelijk te blijven betalen. Je kan toch niet verwachten dat de inactieven in dit land plots halftijds gaan bijspringen omdat jij het na 40 jaar loopbaan wat rustiger aan wil doen?

Werkbaar werk klinkt inderdaad als een slogan die politici graag uitroepen. Jammer genoeg zetten ze er geen noemenswaardige inhoud tegenover momenteel, zoals zo vaak. Het veranderd echter wel niets aan mijn overtuiging dat er gepraat moet worden hoe we die einde loopbaan zullen aanpakken, zodat mensen langer actief kunnen blijven op de arbeidsmarkt.

Vraag is of we daarin willen investeren of is het goedkoper om mensen te laten uitvallen? Die dragen dan toch helemaal niet meer bij. Een maatschappelijk debat mag hierover wel eens op gang komen. Want hoe gaan we dit aanpakken? Hoe gaan werkgevers hiermee om gaan? Wat kan de overheid doen? Is het wel haalbaar? e.d.

Ik volg je volledig hoor. Alleen zie ik het in de praktijk héél moeilijk gebeuren.
Eerst en vooral moet men genoeg mensen aan het werk krijgen én moet het voor werkgevers financieel ook geen kost zijn om 10 half-tijdse aan te nemen ipv 5 full-time.

Kijk naar de rimpeldagen, die wou men enkele jaren geleden ook al afschappen. Kost teveel én men vindt geen volk in de zorg. Liever de citroen helemaal uitpersen.

Terug
Bovenaan