Pendelen naar het werk

Meerkat

Active member
Hi all

Ik ga binnenkort veranderen van werk en zit momenteel nog in (finale) onderhandeling met mijn nieuwe werkgever. Ik ga een bedrijfswagen moeten achterlaten en moet nu kiezen of ik al dan niet een wagen aankoop en in mijn loonpakket gebruik maak van een sociaal abonnement (woon-werk kilometers) of een treinabonnement.

Concreet zou dit van Gent Sint Pieters naar Kortrijk zijn, maar ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn met het pendelen op dagdagelijkse basis met de NMBS. Is het echt zo erg als het lijkt? Of zijn de vertragingen vooral gesitueerd rond het Brusselse? Zijn er nog mensen die het traject van Gent -> Kortrijk en terug doen, hoe druk is het op die lijn?

Ik kan ook met de wagen gaan elke dag maar ik woon nogal in het centrum in Gent. Ik weet dat ik waarschijnlijk iets langer onderweg ben met de trein + fiets (het is ongeveer 15 min fietsen naar het station), maar het bespaart me wel de zoektocht naar een parkeerplaats bij het thuiskomen én ik kan ook nog een fietsvergoeding krijgen door het fietsen tussen thuis-station.

Let me know.
 
Waar in Kortrijk zou je gaan werken (eventueel in pm). En wat zijn je werkuren en hoe flexibel is de werkgever?

Ik antwoord later uitgebreid hierop
 
Pendel normaalgezien 2x 1.5u per dag (naar Brussel), maar wegens de huidige omstandigheden dus helemaal niet. Ik doe dit nu ongeveer 10 jaar. Van die 1.5u is het ongeveer 1u met de trein.

Wat wellicht het belangrijkste is, is dat je een rechtstreekse verbinding hebt. Want zodra je moet gaan overstappen naar een andere trein (of eventueel bus of zo) en er zijn vertragingen dan kan dit wel vervelend worden.

Ik heb wel regelmatig 5-10min vertraging op dat traject van een uur, maar aangezien ik geen aansluiting moet halen, is dit niet zo erg. Zowiezo zou een enkel traject met de auto voor mij gemakkelijk 2u duren, dus het is nog steeds sneller.

Voor de rest moet je natuurlijk zien of het treinschema compatibel is met je werkuren. En als je bv 1 trein per uur hebt, en je wilt/moet wat langer werken dan ben je direct 1u later thuis.

Bij vorige jobs pendelde ik wel altijd met de wagen, maar de trein is toch een stuk relaxter + je hebt meteen extra tijd die je nuttig kan invullen.
 
Pendel normaalgezien 2x 1.5u per dag (naar Brussel), maar wegens de huidige omstandigheden dus helemaal niet. Ik doe dit nu ongeveer 10 jaar. Van die 1.5u is het ongeveer 1u met de trein.

Wat wellicht het belangrijkste is, is dat je een rechtstreekse verbinding hebt. Want zodra je moet gaan overstappen naar een andere trein (of eventueel bus of zo) en er zijn vertragingen dan kan dit wel vervelend worden.

Ik heb wel regelmatig 5-10min vertraging op dat traject van een uur, maar aangezien ik geen aansluiting moet halen, is dit niet zo erg. Zowiezo zou een enkel traject met de auto voor mij gemakkelijk 2u duren, dus het is nog steeds sneller.

Voor de rest moet je natuurlijk zien of het treinschema compatibel is met je werkuren. En als je bv 1 trein per uur hebt, en je wilt/moet wat langer werken dan ben je direct 1u later thuis.

Bij vorige jobs pendelde ik wel altijd met de wagen, maar de trein is toch een stuk relaxter + je hebt meteen extra tijd die je nuttig kan invullen.
Ben het hier allemaal heel erg mee eens. Ik pendel ook naar Brussel, maar vanuit Gent met de trein. Fantastisch moment om te lezen, Netflixen of indien nodig mails door te nemen.
 
Ik heb enige tijd herentals-brussel gedaan ook +- een uur onderweg met de trein + tien minuten naar station Herentals en vijftien minuten station brussel naar werk en ik moet zeggen dat ik dat al bij al ook wel vond meevallen. Liever dat persoonlijk dan in de file staan en in Brussel rondtoeren met de wagen (waar je volgens mij nog meer kans hebt op "vertraging" ook). Imo "win" je elke dag twee uur waar je kan lezen, filmpje kijken met koptelefoon op, ... .

Maar zoals hier gezegd is het aantal verbindingen dat je hebt, aantal overstappen, ... ook wel iets waar je rekening mee moet houden. Werk nu in de buurt van Antwerpen-zuid. Dus heb nu wel een overstap en hoewel het in kilometers een stuk korter is ben ik toch nog alles samen zeker 40 minuten onderweg met de trein of aan het wachten op een overstap van een trein.

Fietsvergoeding is ook nog mooi meegenomen, je gaat er niet rijk van worden maar ik kan er moest het ooit nog mogen toch een keer of twee men cafebezoek van betalen.

Ik ken er ook die aan het station wonen met de trein er sneller zouden zijn dan met de wagen en toch vroeg opstaan om met de auto te kunnen rijden en de files voor te zijn. Ieder zijn ding zeker.
 
Waar in Kortrijk zou je gaan werken (eventueel in pm). En wat zijn je werkuren en hoe flexibel is de werkgever?

Ik antwoord later uitgebreid hierop
Dit zou in Hangar K zijn, dus op 10 minuten wandelen van het station.
Werkgever is wel nog flexibel, tussen 8u15 en 9u beginnen, dus ik zou eerder vroeg beginnen, dan kan ik nog iets doen in de avond :)
 
Ik heb vroeger in Brussel gewerkt (wel vlakbij het station Noord) en ben oa om die reden een andere job gaan zoeken.
Mijn eerst jaar woonde ik nog thuis en was mijn traject rechtstreeks (wel maar één trein per uur), vervolgens naar Gent (van waar ik meerdere treinen had) en dan vanuit Temse met dus een overstap in Mechelen.
Dat laatste traject was miserie, hoe vaak ik niet vanuit mijn trein uit Brussel mijn aansluiting naar Temse heb zien vertrekken om vervolgens een dik half uur te moeten wachten...
Nu ga ik met de fiets werken, zalig! Het enigste dat ik wat mis is de tijd om boeken te lezen op de trein.

Dus aangezien Gent-Kortrijk een goede verbinding zonder overstap is lijkt mij dat geen probleem. Je gaat ook minder last hebben van de overvolle coupés als er eens een trein tussenuit valt. Ik heb nog nachtmerries van de aircoloze trein die een dubbeldekker moest vervangen bij buitentemperaturen van 30°C.
 
Ik pendel dagelijks van Leuven naar Hoboken-Polder (van Leuven naar Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Berchem naar Hoboken-Polder).
Mijn grootste problemen situeren zich in eventuele vertragingen waardoor ik mijn verbinding mis naar Hoboken met bijgevolg het lange wachten op de volgende verbinding wegens lage frequentie van de trein van Antwerpen naar Hoboken(trein richting Puurs).

In jouw voorbeeld zie ik nu wel dat je van Gent naar Kortrijk moet, en zover ik weet is dat gewoon een rechtstreekse trein, wat een gigantisch voordeel is. Ik vermoed dat de frequentie ook behoorlijk is tussen Gent en Kortrijk? Een halfuur wachten op de volgende verbinding is niet zo fijn, maar tussen die 2 steden verwacht ik wel minstens een verbinding om de 20 minuten. Shoot me if I'm wrong though.
Ik zou in dat geval niet twijfelen, en gewoon met de trein gaan :)

Ik neem ook af en toe de plooifiets met me mee, dan kan ik eventueel van Antwerpen-Berchem naar Hoboken fietsen.
Die kan je trouwens gratis meepakken op de trein, voor normale fietsen betaal je wel een surplus.
 
Afwegingen die je volgens mij moet maken:

* Rechtstreekse verbinding ja of nee?
* Hoeveel treinen per uur?
* Zou zeker een vouwfiets/elektrische step overwegen om naar het station/werk/huis te gaan. Win je toch ook weer wat tijd
* Heb je buiten je werkuren een auto nodig ja of nee? Toch ook zeker niet onbelangrijk.
 
Het meeste is hier intussen beantwoord en ik denk dat de trein inderdaad een zeer goede optie is. Een auto buiten de werkuren is natuurlijk wel handig, maar die moet ik sowieso betalen dan. Ik denk dat je een auto ook gewoon véél meer gebruikt dan nodig is als je er één hebt.
De vrienden die ik heb die hun auto gebruiken voor afstanden van 1 kilometer, puur omdat ze een bedrijfswagen hebben... 't is eigenlijk een beetje schandalig.
 
Treinverbinding gent-kortrijk-gent zal onder die omstandigheden een welgekomen 'rust' moment zijn ,denk ik. Ideaal om op het forum te zitten, krant/boek te lezen en dan terug van gang gaan.

Verbinding Kortrijk-Gent is heeeeel stabiel en je kan normaal gezien altijd zitten. Goeie treinen ook.
 
In jouw voorbeeld zie ik nu wel dat je van Gent naar Kortrijk moet, en zover ik weet is dat gewoon een rechtstreekse trein, wat een gigantisch voordeel is. Ik vermoed dat de frequentie ook behoorlijk is tussen Gent en Kortrijk? Een halfuur wachten op de volgende verbinding is niet zo fijn, maar tussen die 2 steden verwacht ik wel minstens een verbinding om de 20 minuten. Shoot me if I'm wrong though.
Ik zou in dat geval niet twijfelen, en gewoon met de trein gaan :)
Is geen rechtstreekse trein, maar stopt in Waregem Of overal (Harelbeke, Waregem, Deinze, de pinte. 26 of 33 minuten, valt dus nog mee.

2 treinen per uur overigens
 
Het meeste is hier intussen beantwoord en ik denk dat de trein inderdaad een zeer goede optie is. Een auto buiten de werkuren is natuurlijk wel handig, maar die moet ik sowieso betalen dan. Ik denk dat je een auto ook gewoon véél meer gebruikt dan nodig is als je er één hebt.
De vrienden die ik heb die hun auto gebruiken voor afstanden van 1 kilometer, puur omdat ze een bedrijfswagen hebben... 't is eigenlijk een beetje schandalig.
Ik zou in jouw geval echt wel opteren voor een (elektrische) plooifiets + trein. Koop je wel een licht exemplaar dat vlot uit te plooien is (bvb deze https://shop.ahooga.bike/collections/folding-bike)
Ik zou die afstand in de zomer met de speedbike afleggen, maar ik weet dat ik niet echt normaal ben :cool:
 
Een plooifiets is in dit geval meer last dan lust omdat het laatste stuk in Kortrijk te kort is qua afstand, vind ik persoonlijk. De OP zal dat in de praktijk wel ondervinden
 
Ik doe Brugge - Gent met de trein en gebruik mijn plooifiets voor de verplaatsing van en naar het station. Stukje fietsen, stukje trein, stukje fietsen. Dat is eigenlijk ideaal om zowel de werkdag te beginnen als te eindigen. En op zich valt het aantal keer dat je in slecht weer moet rijden best wel mee. Ik zou zeker wel een plooifiets aanraden, want daarmee win je echt wel tijd. Niet zoeken naar een plekje voor je fiets aan het station, maar gewoon hop mee de trein in.

Zolang je niet naar of via Brussel moet (of je trein via Brussel moet), valt pendelen met de trein heel erg goed mee. Luxe van Brugge - Gent is ook wel dat je een stuk of 5 verbindingen per uur hebt. Gent - Kortrijk zelf ook al een paar keer gedaan, dat is geen superdrukke verbinding dus je hebt altijd plek om te zitten.

Vroeger nog gependeld van Leuven naar Antwerpen en naar Brussel, dat was een ander paar mouwen.
 
Ongeveer 7 jaar Leuven - Brussel met de trein gedaan en viel goed mee (ik moest wel de treinen mijden die rond 08:30 toekwamen in Leuven, daarvan kon je al weten dat ze vol ging zitten als ze in Leuven toekomen). Daarna 3 jaar in Leuven zelf gewerkt en met de fiets/brommer gegaan (7 km afstand) en nu werkzaam in Diegem (elke dag met de auto).

Trein vond ik meevallen, maar het had ook z'n nadelen (in die donkere ongezellige tunnels in Brussel centraal altijd staan wachten op de trein naar huis, soms komen ze s'morgens met 30 minuten vertraging toe, in de winter zit iedereen te hoesten op de trein, ....). De wagen valt nu goed mee, maar je moet je afstellen op wanneer het druk gaat zijn (bijv. maandag/dinsdag/donderdag) en om hoe laat je moet vertrekken.
 
Terug
Bovenaan