Parkeerperikelen

Greny

Well-known member
Crowdfunder FE
Even situatie schetsen.
Wonen in HOB langs drukke baan tussen 2 zelfstandigen met winkel.
Voor ons huis is er plaats om 5 wagens te parkeren , dwars tov de weg. Op privé dus. (Onze woonst was vroeger ook een handelspand)
Meelopend met de weg zijn er voor ons huis 3 parkeerplaatsen.

Probleem is dat velen zich dus gewoon parkeren voor ons venster.
Een leverancier van een vd buren heeft ook de fijne gewoonte om meermaals per dag voor ons venster door te rijden om dan achteruit bij de buren te leveren.
Ook al een keertje opzij kunnen springen als ik de hoek om ga om naar m'n brievenbus te gaan.

Al meermaals mensen er op gewezen dat ze de voorziene plaatsen naast de weg moeten gebruiken.
En dan komen de excuses allemaal : ik ga me niet laten doodrijden naast die drukke baan , het regent te hard en anders wordt ik nat , etc....
Enfin , ik heb ze al allemaal gehoord.
Nu ben ik het zodanig beu dat ik op zoek ben naar een effectieve oplossing.

Heeft hier iemand ervaring mee ?
Betonblokken , paalkes , bloembakken , ....

Wat met aansprakelijkheid als er toch zo een of andere dwaas tegenaan rijdt ?

Even situatie schetsen.
Wonen in HOB langs drukke baan tussen 2 zelfstandigen met winkel.
Voor ons huis is er plaats om 5 wagens te parkeren , dwars tov de weg. Op privé dus. (Onze woonst was vroeger ook een handelspand)
Meelopend met de weg zijn er voor ons huis 3 parkeerplaatsen.

Probleem is dat velen zich dus gewoon parkeren voor ons venster.
Een leverancier van een vd buren heeft ook de fijne gewoonte om meermaals per dag voor ons venster door te rijden om dan achteruit bij de buren te leveren.
Ook al een keertje opzij kunnen springen als ik de hoek om ga om naar m'n brievenbus te gaan.

Al meermaals mensen er op gewezen dat ze de voorziene plaatsen naast de weg moeten gebruiken.
En dan komen de excuses allemaal : ik ga me niet laten doodrijden naast die drukke baan , het regent te hard en anders wordt ik nat , etc....
Enfin , ik heb ze al allemaal gehoord.
Nu ben ik het zodanig beu dat ik op zoek ben naar een effectieve oplossing.

Heeft hier iemand ervaring mee ?
Betonblokken , paalkes , bloembakken , ....

Wat met aansprakelijkheid als er toch zo een of andere dwaas tegenaan rijdt ?
Bloembakken zou het mooiste zijn waarschijnlijk, maar niet zo handig als je de plaatsen zelf nog wil gebruiken.

Qua aansprakelijkheid is diegene die er tegen rijdt natuurlijk diegene die er voor moet opdraaien.

Met deze zijn oplossing moet ik altijd eens lachen als ik daar passeer, maar het is wel effectief. :unsure:

Bloembakken zou het mooiste zijn waarschijnlijk, maar niet zo handig als je de plaatsen zelf nog wil gebruiken.

Qua aansprakelijkheid is diegene die er tegen rijdt natuurlijk diegene die er voor moet opdraaien.

Met deze zijn oplossing moet ik altijd eens lachen als ik daar passeer, maar het is wel effectief. :unsure:
Ja , zou een goede oplossing zijn maar net tijdens m'n omzwervingen op 't net 'varkensruggen' zien voorbijkomen.
Dat is misschien nog het makkelijkste.
En inderdaad , als we nu zelf bezoek ontvangen zou dat wel vervelend zijn.

Eigenlijk triestig dat men zo'n dingen moet overwegen omdat er mensen zijn die hun eigen regelkes maken.
En dan meestal nog omdat ze te mottig zijn om 5m verder te moeten stappen.

Van die inklapbare paaltjes zie je ook regelmatig op zo'n plekken. Dat is mss een handige oplossing.

Een subtiele ketting die hangt tussen twee palen? Valt niet heel erg op, maar wel even effectief als meerdere palen of andere grotere fysieke elementen.

Wij hebben grote kasseien aan het begin van onze oprit gelegd zodat er niet meer opgereden wordt. Pakjesdiensten reden vaak scheef onze oprit op en reden zo onze voortuin kapot, dus hebben we het zo opgelost. In principe kan een hoge auto erover rijden, maar sinds die kasseien er liggen, is niemand meer onze oprit opgereden (behalve wijzelf na verplaatsen van de kasseien).

Qua aansprakelijkheid: zolang ze op privédomein liggen, is de schade voor de bestuurder van het voertuig. Maar als ze deels of volledig op de het openbaar domein liggen, ben ik daar niet zo zeker van.

Qua aansprakelijkheid: zolang ze op privédomein liggen, is de schade voor de bestuurder van het voertuig. Maar als ze deels of volledig op de het openbaar domein liggen, ben ik daar niet zo zeker van.

Op het openbaar domein mag je niets leggen, dus dat is geen issue. Hier reed de postbode eigenlijk altijd het openbaar domein kapot (wat ik wel onderhoud) en aangezien mijn domein eindigt in een scherpe punt van een driehoek heb ik de nieuwe brievenbus gewoon wat achteruit gezet (eigenlijk naar rechts, wat maakt dat die achteruit moet). Het is kiezen, auto stukrijden op de punt van de borduurtjes (aangezien mijn grond 25cm boven straatniveau ligt) of uitstappen.
Tot nu toe kiezen ze wijselijk voor uitstappen en blijft de auto op straat staan.

Hier in mijn straat ook iemand met een breed voorland. Die heeft op zijn privé gewoon 2 palen gezet met een rood/witte ketting tussen.
Het kan niet eenvoudiger zijn lijkt me. Nadeel is wel dat je dan zelf altijd moet uitstappen om de ketting te openen/sluiten.
Indien u dit niet wenst is een automatische slagboom ook een goede oplossing. Eventueel ook met nummerplaat herkenning en geluidssignaal als deze opent/sluit.

Op het openbaar domein mag je niets leggen, dus dat is geen issue. Hier reed de postbode eigenlijk altijd het openbaar domein kapot (wat ik wel onderhoud) en aangezien mijn domein eindigt in een scherpe punt van een driehoek heb ik de nieuwe brievenbus gewoon wat achteruit gezet (eigenlijk naar rechts, wat maakt dat die achteruit moet). Het is kiezen, auto stukrijden op de punt van de borduurtjes (aangezien mijn grond 25cm boven straatniveau ligt) of uitstappen.
Tot nu toe kiezen ze wijselijk voor uitstappen en blijft de auto op straat staan.
Klopt, maar er zijn mensen die dit wel doen en daarom de nota erbij. Er is hier iemand in de buurt die hoge varkensruggen op de straat heeft gelegd in plaats van zijn privédomein waardoor de straat dus smaller wordt (en het is al een smalle straat). Na enkele weken liggen die al scheef (dus er zijn al mensen tegen gereden) en is de straat nóg smaller geworden. Ik hoop dat hij schadeclaims krijgt, want dat is gewoon het bewust belemmeren van het verkeer.

Wij hebben grote kasseien aan het begin van onze oprit gelegd zodat er niet meer opgereden wordt. Pakjesdiensten reden vaak scheef onze oprit op en reden zo onze voortuin kapot, dus hebben we het zo opgelost. In principe kan een hoge auto erover rijden, maar sinds die kasseien er liggen, is niemand meer onze oprit opgereden (behalve wijzelf na verplaatsen van de kasseien).

Doet mij denken aan deze situatie hier in de buurt.
Die zijn tuin werd waarschijnlijk ook regelmatig omgeploegd door vrachtwagens, die al dan niet per ongeluk, die straat inrijden. Dat ligt aan het einde/begin van een industriezone, dus verwonderlijk is het niet.

Die varkensruggen waren vermoedelijk niet voldoende, dus hebben ze er maar metalen pinnen opgezet. (Beetje inzoomen op streetview).

Toch ook maar een dubieuze 'oplossing'.
Als het al iets oplost.

Doet mij denken aan deze situatie hier in de buurt.
Die zijn tuin werd waarschijnlijk ook regelmatig omgeploegd door vrachtwagens, die al dan niet per ongeluk, die straat inrijden. Dat ligt aan het einde/begin van een industriezone, dus verwonderlijk is het niet.

Die varkensruggen waren vermoedelijk niet voldoende, dus hebben ze er maar metalen pinnen opgezet. (Beetje inzoomen op streetview).

Toch ook maar een dubieuze 'oplossing'.
Als het al iets oplost.
Wtf. Als er daar ooit een fietser op valt, gaat die toch ook met een probleem zitten.

Moeilijk visueel voor te stellen welke doorgang ge voor uzelf wilt. Als het voor uw wagens daarop te krijgen is, rondom afbakenen met houten paaltjes en de doorgang zelf blokkeren met een parkeerbeugel op afstandsbediening?

Je beschrijft 2 problemen:
A) mensen die zich op jouw privé parkeren (dwars i.p.v. parallel)
B) het meermaals gebruik maken van de ruimte om te manoeuvreren voor de buren

Uit je beschrijving leid ik af B) zich frequenter voordoet en volgens mij onmogelijk is als A) zich zou voordoen.

Mijn aanpak zou de volgende zijn:
Voor punt B) zou ik in de eerste plaats in gesprek gaan met de buren. Het is hun leverancier, ik vermoed dat ze toch enige invloed kunnen uitoefenen opdat niet gebeurd. Op zich kan dit vrij snel opgelost worden door effectief een scheiding op de perceelsgrens te plaatsen, wat volgens mij altijd mag.

Voor punt A) zou ik nog een stapje terug gaan; want zeker niet elke aangelegde verharding is wettelijk:

Maar wat mij al een eerste idee lijkt is om aan te duiden dat het om privéparking gaat (dmv aanbrengen nummerplaten) om in ieder geval ontegensprekelijk aan te duiden dat dit het geval is. (Ik vermoed dat vooral klanten van de winkels daar parkeren wanneer er geen andere plaats is, maar mogelijk dit onwetend doen)

Op dat moment dat je bordjes zou plaatsen worden de parkeerplaatsen parallel ook natuurlijk ontoegankelijk voor derden, omdat ze een in/uitrit blokkeren, wat de parkeercapaciteit doet dalen en wat ik begrijp dat je eigenlijk niet erg vindt?
(Deze methode zou namelijk je buren kunnen triggeren om de gemeente te contacteren)

Dus een lang verhaal kort:
- hoe ziet jouw ideale oplossing er uit?
- bekijken met de stedenbouwkundige dienst van de stad wat mogelijk is (meeste steden willen ontharden dus je aanvraag kan mogelijk kostelijk komen)
- check met de buren (nu heb je wss een probleem door hun als je eigenhandig iets wijzigt ook al ben je in je recht, hebben zij mogelijk een probleem door jou)
Niet in het minst als je iets van afsluiting zet dat gegarandeerd leveranciers van de buren die wel eens gaan meehebben en je bij de politie aangifte gaat doen van schade (klacht tegen onbekende) en jij gaat aangeven zonder bewijs dat het die cammionette is.

Het kan juridisch dus een complexe materie worden en bouwtechnisch heel eenvoudig :)

@Verdansk , je mag niet alles verharden, maar als mijn voortuin gras is en ik zet daar mijn auto op kan niemand mij toch tegenhouden. Dat is mijn grond en een auto is geen onroerend goed.

Mijn voortuin is nu grotendeels (niet legaal) verhard. Heb wel de opmerking gekregen dat wanneer de straat onder handen genomen wordt, de klinkers achter de rooilijn weg moeten (lijkt me ook logisch). Van de klinkers op mijn grond is niets gezegd.

@Verdansk , je mag niet alles verharden, maar als mijn voortuin gras is en ik zet daar mijn auto op kan niemand mij toch tegenhouden.
Dat is helemaal correct, maar de situatie is dat momenteel (zo begrijp ik het) de zone verhard is (al dan niet legaal) en de gemeentes in Vlaanderen willen ontharden. Bij een mogelijk geschil kan dit leiden tot het ontharden met de kost voor de eigenaar, wat een zeer nefaste uitkomst zou zijn.
Dat is mijn grond en een auto is geen onroerend goed.
Opnieuw correct, maar als het geen privé parking of oprit is, mag men in de parallelle parkings parkeren en stel dat je dan niet via je oprit weggeraakt, kan je niets doen.
Mijn voortuin is nu grotendeels (niet legaal) verhard. Heb wel de opmerking gekregen dat wanneer de straat onder handen genomen wordt, de klinkers achter de rooilijn weg moeten (lijkt me ook logisch). Van de klinkers op mijn grond is niets gezegd.
De gemeentes gaan normaal niet proactief op jacht (ze zouden zich nogal onpopulair maken bij het kiespubliek) maar kunnen bij geschillen wel vragen aan de partijen om de wet te respecteren. Bij de genoemde wijzigingen is het voor hen vooral belangrijk om hun project binnen de normen te doen verlopen en kijken ze effectief maar zo ver als de opdracht.

Nu moesten die klinkers een dwarse parking zijn enkel toegankelijk van op de heraangelegde straat, gaan ze geen rekening houden dat jij hier langs die weg nog kan oprijden; wat men voor een wettelijke parking dus wel dient te doen

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan