Kijk; het heeft toch een volle 2 pagina's nodig gehad om te ontaarden in een politieke discussie. BG is still on track!
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik denk dat de groep die je hier beschrijft toch extreem klein is. Bij de kinderloze koppels die wij kennen (en dat zijn er in verhouding al niet zoveel) is er in alle gevallen een medische oorzaak of een relationele (1 of allebei niet (meer) vruchtbaar of vinden zich te oud, vaak ook tweede/derde/vierde relatie). Het is niet per se een egoïstische keuze en bij degenen die het naar de buitenwereld zo laten uitschijnen ('we hebben samen beslist dat we er geen willen') is er vaak toch ergens een medische oorzaak die ze niet willen delen (wat uiteraard hun goed recht is).In een wereld waar vergrijzing en achteruitgaande kwaliteit van onze ouderenzorg een probleem dreigt te worden, en de vruchtbaarheidscijfers zelfs een existentiële maatschappelijke crisis aankondigen is het modieus om te zeggen dat je geen kinderen wil omdat je de financiële vrijheid en tijd wil houden 'en je bovendien geen goeie ouder zou zijn'. Tegelijk maken die mensen wel volop profijt van het feit dat er in hun latere jaren een nieuw cohort mensen klaar gaat staan om in al hun zorgen als oudere te voorzien. Dat kunnen ze dan makkelijk betalen met al het geld dat ze nooit in kinderen hebben moeten steken.
ik BEN ook gefrustreerd, Frewi.Wat een gefrustreerde toon zeg. Ik wilde maar gewoon aantonen dat mensen niet per se voor "de mode" niet voor kinderen kiezen. Er zijn daar tegenwoordig (zoals je nota bene zelf aangeeft) wel degelijk een hele hoop goede redenen voor. Ik vond gewoon dat jouw stuk over "volop profijt van maken" een beetje verwijtend overkwam. Niemand is verplicht om kinderen te maken.
Een kind kost inderdaad handenvol geld en we hebben kinderen nodig, maar mijn punt dat anderen daar (deels) voor bijbetalen (ook kinderlozen) blijft wel overeind. Hoezo "wereldvreemd"? Klopt mijn stelling dan misschien niet, dat kinderlozen ook (via belastingen) meebetalen aan het opvoeden van kinderen? En als iemand later als kinderloze in een tehuis terechtkomt, dan moet die toch maandelijks betalen? Naar wie gaan die bedragen? Naar het tehuis, deels om de lonen van die werkers te betalen. Ik zie dus niet waarom dat wereldvreemd zou zijn.
Dat de ouders de meeste kosten dragen, dat is uiteraard nogal duidelijk voor iedereen meen ik. Maar het is niet alsof kinderlozen 0,0 bijdragen aan de toekomstige generatie. Dat klopt simpelweg niet.
Uiteraard, als niemand nog kinderen maakt zijn er fysiek geen zorgwerkers meer. Maar dat lijkt me een andere discussie. Temeer omdat heel veel jobs in de zorgsector nu al naar mensen met een migratieachtergrond gaan, dus de kinderen die hier geboren worden hebben er blijkbaar niet veel zin in, om dat soort jobs te doen.
Afsluitend: sorry, maar als dit het niveau van de discussie is ("wereldvreemd", "janken", "zaniken", ...) dan laat ik het wel zo, ook al zijn bepaalde woorden misschien niet rechtstreeks aan mij gericht.

'Discussie over een maatschappelijk fenomeen ontaardt in een discussie over de oorzaak en aanpak van een maatschappelijk fenomeen'Kijk; het heeft toch een volle 2 pagina's nodig gehad om te ontaarden in een politieke discussie. BG is still on track!
Vrouwen uiten toch ook op hun eigen manier hoe zwaar het ouderschap hen soms valt. Tal van moeders die momfluencers volgen en soms zaken delen dat het effe moeilijk is of teveel is of wat dan ook. Mannen zijn dan toch eerder binnenvetters, denk ik.
Dat is ook weer allemaal kort door de bocht, maar ik denk dat vrouwen toch sneller bij iemand terecht kunnen dan mannen als ze het emotioneel zwaar hebben. Net zoals mannen onderling amper tot nooit spreken over seksualiteit, doen vrouwen dat veel sneller onder elkaar.
Scholen zouden veel meer mogen verwachten, het zou het algemeen niveau alleen maar ten goede komen.Even iets anders: ik hoor dat ouders soms onder hun voeten krijgen dat ze meer tijd en inspanningen moeten leveren met hun kind, omdat het al op 5j niet meer meekan met de rest. Die koppels werken wel beide tot 18u en zijn uiteraard bekaf rond 19u als ze gegeten hebben. Om dan nog met jouw kind huiswerk te maken, daarvoor moet je zeer fit zijn.
Maar mijn vraag is eigenlijk of de scholen niet gewoon overdrijven met wat ze verwachten van de gemiddelde 5-8 jarige? Klopt het dat de scholen overdrijven of zijn het effectief de kinderen die nu al een tandje moeten bijsteken en bijscholing moeten volgen?
Amai..Je kan moeilijk zeggen dat kinderloze koppels meer geld overhouden op het einde van de rit. Of wat denk je? Dat die koppels naast hun werk niets doen? En zoals je wel weet, kost alles tegenwoordig bakken geld.
Wij spenderen per maand minstens €1000 aan ‘fun’, want thuisblijven van vrijdag 17u tot maandag 8u zien we niet zitten. In de week mag er ook eens een cinema of restaurant bij, gewoon om de sleur te breken. En hobby’s kosten ook geld. Veel geld.
Even iets anders: ik hoor dat ouders soms onder hun voeten krijgen dat ze meer tijd en inspanningen moeten leveren met hun kind, omdat het al op 5j niet meer meekan met de rest. Die koppels werken wel beide tot 18u en zijn uiteraard bekaf rond 19u als ze gegeten hebben. Om dan nog met jouw kind huiswerk te maken, daarvoor moet je zeer fit zijn.
Maar mijn vraag is eigenlijk of de scholen niet gewoon overdrijven met wat ze verwachten van de gemiddelde 5-8 jarige? Klopt het dat de scholen overdrijven of zijn het effectief de kinderen die nu al een tandje moeten bijsteken en bijscholing moeten volgen?

Dus jij gaat er automatisch vanuit dat gezinnen met kinderen geen geld aan "fun" uitgeven? Naar de cinema met het gezin, pretpark, dierentuin, kampjes tijdens vakanties, hobby's van kinderen, ... die 1000 euro/maand is vlug op kan ik u verzekeren.Je kan moeilijk zeggen dat kinderloze koppels meer geld overhouden op het einde van de rit. Of wat denk je? Dat die koppels naast hun werk niets doen? En zoals je wel weet, kost alles tegenwoordig bakken geld.
Wij spenderen per maand minstens €1000 aan ‘fun’, want thuisblijven van vrijdag 17u tot maandag 8u zien we niet zitten. In de week mag er ook eens een cinema of restaurant bij, gewoon om de sleur te breken. En hobby’s kosten ook geld. Veel geld.
Even iets anders: ik hoor dat ouders soms onder hun voeten krijgen dat ze meer tijd en inspanningen moeten leveren met hun kind, omdat het al op 5j niet meer meekan met de rest. Die koppels werken wel beide tot 18u en zijn uiteraard bekaf rond 19u als ze gegeten hebben. Om dan nog met jouw kind huiswerk te maken, daarvoor moet je zeer fit zijn.
Wat is precies het doel van dit topic? Sommige mensen zullen het inderdaad zwaarder hebben dan andere wat betreft kinderen. Lijkt me niks geks. Ik heb soms het gevoel dat mensen die geen kinderen willen, heel graag tal van redenen zoeken om die keuze te verantwoorden. Dat gevoel heb ik ook bij dit topic tbh. Terwijl het gewoon een keuze is zoals een ander.
Het makkelijkste is kinderloos en vrijgezel zijn, maar zodra je in een relatie zit of kinderen hebt, ga je rekening moeten houden met iemand anders. Ik ga zeker niet zeggen dat er geen zware momenten bij zitten, maar ik zie het ouderschap nog altijd als iets zeer leuks.
Vanwaar komt dat getal?Een kind kost voor een gezin gemiddeld een €150.000. En dat is tot 18.
Zot statement als je in Vlaanderen woont.Als de maatschappij geconstrueerd is om ouderschap financieel te ontmoedigen,
Zelfde ervaring als Tonerider, buiten wat familieleden slechts een handvol mensen die vragen naar waarom ik geen kinderen heb/wil, maar zoals ook hij schreef: ik kan me voorstellen dat vrouwen die vraag vaker krijgen.Stiekem denk ik dus van wel.
Nou, ik denk dat mensen zonder kinderen heel vaak de vraag krijgen waarom ze geen kinderen willen. Een kinderloze vriendin wees mij daar ooit eens op en sindsdien probeer ik die vraag in te slikken. Wij hebben kinderen en mijn man en ik hoeven ons eigenlijk haast nooit te verantwoorden waarom wij aan kinderen begonnen zijn. Het is ons wel eens gevraagd waarbij mijn man onmiddellijk iets had van, gaat jou dat wat aan dan…?
Ik weet niet of het makkelijk is kinderloos te zijn. Ja je hoeft met niemand rekening houden, je kan het leven leiden waar je zin in hebt, op het moment dat je er zin in hebt. Maar als het grootste deel van je vrienden kinderen krijgen en het contact ermee flink ziet minderen, jullie elkaar weinig te vertellen hebben omdat jullie levens zo anders zijn dat je ze kwijtraakt. En zonder kinderen, ben je ook vreselijk op elkaar aangewezen (of je gaat volledig je eigen gang, wat ook kan).. Het lijkt mij ook heel eenzaam.

Ik oordeel pas als een vriend of vriendin begint te zagen over het leven dat zo druk druk druk is en niet te doen "met die kinderen". Dan zeg ik letterlijk "sorry, geen medelijden, zelf voor gekozen", maar dat pikken ze tot nu toe nog wel van mij.