CANVAS Pano opgelicht online

Banken beginnen wel meer te doen om zo'n dingen zoveel mogelijk te voorkomen en tegen te gaan. Vorige keer nog bij ING een bedrag overgeschreven van 2k ofzo naar een andere rekening van mij. En ik kon ineens geen andere overschrijvingen meer doen. Iets daarna telefoon gehad om te vragen of ik die overschrijving wel had uitgevoerd. Daarna was het geld pas beschikbaar op mijn andere rekening ook.
Ik moest eens 50K overschrijven en van niemand telefoon gekregen. Onbegrijpelijk.
 
Ik heb de reportage nog niet gezien maar als je een overschrijving voor je neus krijgt van 0.01€ dan weet je toch automatisch dat het foute boel is.
ik heb zelf ooit eens een rekening gehad van het ziekenhuis voor zo'n enorm laag bedrag (ik geloof wel net 1€), dus het kàn wel.

mijn moeder is onlangs slachtoffer geworden van dat whaling. als ik die berichten lees die haar gestuurd werden, snap ik ook helemaal niet hoe ze er voor is kunnen vallen... de daders deden zich als mij voor, en op een bepaald moment vraagt ze dus aan "mij" of ik niet opgelicht wordt. en ook bij de rekeningnrs die ze doorsturen (ze laten u eerst op een rekening storten, zeggen dan dat ze het niet ontvangen hebben, geven dan een ander door), staan dan namen bij...
plus dan dat ze vragen om uw "oud nummer" te verwijderen, want dat is dan toch niet meer actief
 
Hoelang was dat al geleden? Misschien was het toen nog niet. Bij mij is het een tweetal weken geleden.
2 maanden geleden

zowel ing als Fortis zeiden dat ze hier niets tegen kunnen doen

hun antwoord was: ‘als jij een wagen betaalt bv moet je toch ook gewoon een overschrijving doen van enkele tienduizenden euro’s’
 
Net de reportage gezien.
Erg voor de gedupeerden maar hier wordt nog maar es duidelijk hoe snel mensen op links klikken in mails.
Een telefoontje naar je bank op voorhand en je bespaart jezelf een hoop problemen.
Een mail voor een nieuwe kaartlezer..in al die jaren heb ik van mijn bank nog nooit per post een kaartlezer gehad en dat zal ook nooit gebeuren.
En waarom wordt er toch altijd in zo'n reportages toch altijd de hoodie en masker bovengehaald als ze gaan infiltreren in het hackermilieu ?
 
Best wel erg om te zien.

Een mail voor een nieuwe kaartlezer..in al die jaren heb ik van mijn bank nog nooit per post een kaartlezer gehad en dat zal ook nooit gebeuren.
Kaartlezers worden soms wel per post verstuurd hoor. Paar jaar geleden van Helo bank en recenter van KBC en Belfius (ook handig voor hun dat er minder volk over de vloer komt daarvoor).
 
Je moet zelfs niet bellen naar je bank, gewoon aanloggen op je bankapp en je zal ook wel zien of er iets moet uitgevoerd worden.
Zelfs toen er in het verleden een andere kaartlezer kon opgehaald word stond dat bij mijn berichten in mijn kbc app.

Bij iemand op leeftijd snap ik het wel, mijn vader van 75 kon zijn plan ook niet meer trekken sinds de komst van online bankieren.
En die kreeg dan natuurlijk ook zo berichten binnen waar hij op klikte.

Maar als ik dan zo een zelf verklaarde ICT'r van 40 jaar jong zijn relaas lees in de media dat ook hij op zo een link geklikt heeft.. en dan nog eens met nadruk zegt "Zelfs een ICT'r zoals mij komt dat tegen"... tja dan weet ik niet welke tak van ICT hij doet maar ik zou niet veel vertrouwen hebben in zijn expertise :)

Ik ben ook werkzaam als ICT medewerker, maar zelfs zonder mijn functie weet ik dat er GEEN ENKELE reden is om op een link te klikken van een bank, noch in je email noch in je sms berichten.

Bij mij op het werk zijn ze al voor de derde keer op 12 maand tijd een phishing campagne aan doen, vanuit ICT security, en moet wel zeggen de mensen beginnen getrained te geraken. :) Bij de eerste campagne stond de telefoon niet stil van mensen die erop geklikt hadden, nu viel het best al goed mee qua meldingen op een paar duizenden werknemers .

(waren fake phishing mails, maar wel met een redirect naar security zodat men weet wie erop klikt)
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg tegenwoordig veel fishing mails van "Bitcoins" en een soort van fake "bol.com" en "DeMorgen". Allebei geschreven in van die rare lettertypes dus ik klik die niet eens open. Het stomme is dat zelfs als je u afschrijft van de mailinglist van deze "sites" de mails toch blijven komen.
 
Ik krijg tegenwoordig veel fishing mails van "Bitcoins" en een soort van fake "bol.com" en "DeMorgen". Allebei geschreven in van die rare lettertypes dus ik klik die niet eens open. Het stomme is dat zelfs als je u afschrijft van de mailinglist van deze "sites" de mails toch blijven komen.

Ik denk dat uitschrijven van dubieuze mailings weinig uitmaakt, het is niet dat die wakker gaan liggen van GDPR. Meer zelfs, door u "uit te schrijven" weten ze dat ge een "actief" iemand zijt waar de mails effectief binnen komen én bekeken worden en ge dus interessanter zijt dan iemand waarbij de mails sowieso verwijderd worden of in de spam terecht komen.
 
Ik krijg tegenwoordig veel fishing mails van "Bitcoins" en een soort van fake "bol.com" en "DeMorgen". Allebei geschreven in van die rare lettertypes dus ik klik die niet eens open. Het stomme is dat zelfs als je u afschrijft van de mailinglist van deze "sites" de mails toch blijven komen.
Nooit op uitschrijven klikken. Zo ga je nog veel meer spam binnenhalen.

Hier sinds vorig jaar ook ontzettend veel fishing mails. Ook op Instagram en Facebook veel vriendschapsverzoeken van fake profielen of spamberichten die binnenkomen. Echt irritant!
 
Terug
Bovenaan