Pakje tegengehouden aan de douane: wat te doen?

LaCucaracha

Well-known member
Hallo,

Ik hoop vooreerst dat dit het juiste subforum is.

Ik had een pakje besteld bij Aliexpress (waarde +- 65 €) , maar dat werd tegengehouden aan de douane, waardoor er +- 42 € zou bijkomen aan BTW en administratieve kosten. In de brief die ik heb ontvangen staat er dat indien ik de brief ( waarin ik bevestig dat het pakje mag worden vrijgegeven en ik de extra taksen en kosten zal betalen) niet binnen de maand terugzend het pakketje zal worden teruggestuurd naar afzenden of vernietigd "als dit zo werd aangegeven door de afzender".

Hebben jullie al een dergelijk geval meegemaakt? Ik vind de meerkost toch wat te hoog in verhouding tot de initïele prijs, maar als ik het formulier niet terugstuur ben ik mijn geld kwijt en heb ik geen pakketje...

Sturen ze altijd terug of vernietigen ze soms ook? Want indien ze altijd terugsturen, kan ik misschien proberen een refund te vragen aan Aliexpress...

Groeten
 
Ik heb deze week nog een pakje uit NA binnen gekregen zonder extra kosten.

Maar het is zoals iemand hier al vernoemde, als zij bij het verzenden al aangeven dat ze de bijkomende btw al meteen betalen en de waarde er bij zetten, wordt het pakje zonder administratieve kosten verwerkte en wordt de btw afgehandeld met de verkoper. Maar bijna niemand bied dit aan..

Edit: https://limitedrungames.freshdesk.c...ticles/22000236142-international-customs-fees

Dat niet meer bedrijven dit doen snap ik niet, reken een kleine extra kost voor het gene dat zij als belastingen moeten betalen en je bespaard jezelf de administratieve kosten + zij leveren een goeie service die de klant enkel tevreden zal maken/houden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou graag iets bestellen op Ebay van een verkoper uit de UK. Kostprijs ligt boven de 150 euro, verzendkosten pakweg nog eens 30 euro.

Op de productpagina staat ook: "Invoerkosten: £50 (bedrag wordt bevestigd bij Betalen)". Geen extra invoerkosten bij levering.

-> Wil dit zeggen dat heel het BTW en invoergedoe dan geregeld is en ik in België achteraf niks meer moet bijbetalen? Of kan het zijn dat ik toch nog eens extra moet betalen, 21% BTW bijvoorbeeld?

Irritante zooi...
 
Ik zou graag iets bestellen op Ebay van een verkoper uit de UK. Kostprijs ligt boven de 150 euro, verzendkosten pakweg nog eens 30 euro.

Op de productpagina staat ook: "Invoerkosten: £50 (bedrag wordt bevestigd bij Betalen)". Geen extra invoerkosten bij levering.

-> Wil dit zeggen dat heel het BTW en invoergedoe dan geregeld is en ik in België achteraf niks meer moet bijbetalen? Of kan het zijn dat ik toch nog eens extra moet betalen, 21% BTW bijvoorbeeld?

Irritante zooi...
Als het met incoterm DDP (Duty Delivery Paid) wordt geleverd, staat de verkoper inderdaad in voor de afhandeling van douaneformaliteiten en dus betaling van moglijke invoerrechten alsook BTW welke jij eerst aan de verkoper betaalt natuurlijk.


Regeling via IOSS voor e-commerce is niet mogelijk in jouw geval gezien de waarde van je pakket > 150 EUR is.
 
Ik zou graag iets bestellen op Ebay van een verkoper uit de UK. Kostprijs ligt boven de 150 euro, verzendkosten pakweg nog eens 30 euro.

Op de productpagina staat ook: "Invoerkosten: £50 (bedrag wordt bevestigd bij Betalen)". Geen extra invoerkosten bij levering.

-> Wil dit zeggen dat heel het BTW en invoergedoe dan geregeld is en ik in België achteraf niks meer moet bijbetalen? Of kan het zijn dat ik toch nog eens extra moet betalen, 21% BTW bijvoorbeeld?

Irritante zooi...
Alles is geregeld dan :) Dit wordt aangeboden als de verkoper gebruikt maakt van het Ebay Global Shipping Program. Dus Ebay int op voorhand BTW en invoerrechten, de administratieve douaneklaring nemen zij voor hun rekening. Ebay maakt de verschuldigde BTW en invoerrechten over aan de Belgische Douane en het pakket kan gewoon door na inklaring. Zelf zo al meermaals aangekocht en dat gaat enorm vlot
 
En hoe zit dat nu tegenwoordig met iets te bestellen van Aliexpres?
Mijn winkelmandje is 280 euro in totaal, hoeveel bijkomende kosten zullen er nog zijn? Er staat wle bij "prices includes vat"?
Eens in uw winkelmandje zetten en zien of er VAT bij staat. In dat geval zou alles via AliExpress moeten zijn geregeld en heb je hier geen kosten meer. Zou zeg ik wel want die IOSS regeling geldt maar voor pakjes met een waarde tot 150 EUR. Hoe ze het met pakjes met een hogere waarde regelen, ben ik hier ook nog niet tegengekomen.
 
Vanaf 150 EUR waarde zijn er naast BTW ook (mogelijk) invoerrechten en andere rechten in het spel. Gezien de IOSS-regeling enkel voor BTW is voorzien, zal dit dus sowieso niet voor een zending van 280 EUR kunnen worden toegepast.
 
van de 280 euro is inderdaad 1 ding 250 euro en het andere 30 euro dusja beetje nutteloos om te scheiden imo...
Dus ik zou er invoerrechten op moeten betalen, nog iets?
En hoeveel bedragen deze invoerrechten? Ik vind op google wel wat maar toch vooral veel verschillende "antwoorden" op mijn vraag :D
 
van de 280 euro is inderdaad 1 ding 250 euro en het andere 30 euro dusja beetje nutteloos om te scheiden imo...
Dus ik zou er invoerrechten op moeten betalen, nog iets?
En hoeveel bedragen deze invoerrechten? Ik vind op google wel wat maar toch vooral veel verschillende "antwoorden" op mijn vraag :D
Hoeveel die invoerrechten zijn kan niemand zeggen zonder te weten wat het is. Dat tarief hangt af van verschillende zaken: welk soort product, in welk land het geproduceerd is...
 
Terug
Bovenaan