Pakje tegengehouden aan de douane: wat te doen?

LaCucaracha

Well-known member
Hallo,

Ik hoop vooreerst dat dit het juiste subforum is.

Ik had een pakje besteld bij Aliexpress (waarde +- 65 €) , maar dat werd tegengehouden aan de douane, waardoor er +- 42 € zou bijkomen aan BTW en administratieve kosten. In de brief die ik heb ontvangen staat er dat indien ik de brief ( waarin ik bevestig dat het pakje mag worden vrijgegeven en ik de extra taksen en kosten zal betalen) niet binnen de maand terugzend het pakketje zal worden teruggestuurd naar afzenden of vernietigd "als dit zo werd aangegeven door de afzender".

Hebben jullie al een dergelijk geval meegemaakt? Ik vind de meerkost toch wat te hoog in verhouding tot de initïele prijs, maar als ik het formulier niet terugstuur ben ik mijn geld kwijt en heb ik geen pakketje...

Sturen ze altijd terug of vernietigen ze soms ook? Want indien ze altijd terugsturen, kan ik misschien proberen een refund te vragen aan Aliexpress...

Groeten
 
Dit is soms een hit or miss wel, want soms moet je helemaal niks betalen. Sommige bedrijven die verzenden over heel de wereld (bv: van uit NA) zorgen er al voor dat deze niet extra bekostigd moeten worden door een regeling die zij al nemen. Heb nooit echt gesnapt hoe het exact werkt wel. Maar het lukt vaak...
 
want soms moet je helemaal niks betalen.
Die tijden zijn tegenwoordig toch wel voorbij, dat er iets door de douane glipt. Zeker met de grote spelers in de transportmarkt (FedEx, UPS, TNT,...) begint het inklaringsproces eigenlijk al nog voor uw pakketje de vertrek(lucht)haven verlaten heeft. De papierwinkel/molen draait al tijdens het transport. Eens aangekomen op Europees/Belgisch grondgebied kun je de pech hebben dat jouw pakje uitgeloot is als steekproef, waarbij de douane het fysiek opent en nakijkt, maar doorgaans gaat het gewoon door de X-ray en dat is het.

42€ erbij voor iets van 65€ is fors, maar het kan wel. Er zit sowieso een vaste inklaringskost bij (afhankelijk van het transportbedrijf, en sommigen (bPost) rekenen schandalig hard door, dat gaat hier het leeuwendeel van die 42€ zijn), dan 21% btw op de waarde van het pakket + de transportkosten, en dan nog eens een invoerheffing op de waarde van het pakket + de transportkosten tot aan de buitengrenzen van de EU als het meer als 150€ in waarde is.

Vernietiging of terugsturen hangt af van de verzender. Hij krijgt bericht dat het pakket geweigerd is, en heeft dus de keuze om het te laten terugsturen (op zijn kosten). Als het iets goedkoop is, weegt dat vaak niet op tegen de kostprijs, en verdwijnt het dus vaak in de shredder/verbrandingsoven.
 
Laatst bewerkt:
Via deze link kon je, voor je iets ging aanschaffen, kijken wat het je ging kosten: https://thomas.vanhoutte.be/tools/customs/nl/

Als je alles invult, dan klopt het wat ze je extra aanrekenen. Niet zozeer de btw doet pijn, maar vooral de verplichte kosten (is vast bedrag van 24 euro).

Bite the bullet: betaal de meerkost en leer je lesje. :/
Waarom zou ik de bullet biten als ik gewoon een refund kan bekomen? Heb de vraag gesteld aan Aliexpress, eens zien wat ze zeggen...

Heb trouwens recent nog 2 andere zaken gekocht bij AliExpress van een gelijkaardigr waarde en daar geen problemen pee gehad.
 
Waarom zou ik de bullet biten als ik gewoon een refund kan bekomen? Heb de vraag gesteld aan Aliexpress, eens zien wat ze zeggen...

Heb trouwens recent nog 2 andere zaken gekocht bij AliExpress van een gelijkaardigr waarde en daar geen problemen pee gehad.
Tja, is als te rap rijden en gepakt worden. De regels zijn er, en met te betalen ben je er van af. Is niet de schuld van de verzender dat er douanekosten bijkomen, maar als je effectief het object kan laten terugsturen en je je geld kan terugkrijgen, zoveel te beter.
 
Alle goederen met een waarde van boven €22 die je van buiten de EU importeert zal je BTW en inklaringskosten op betalen. Vanaf €150 komen daar de invoerrechten nog is bij. In vele gevallen zijn daardoor goederen die niet zoveel duurder zijn dan €22 helemaal niet interessant om buiten de EU aan te kopen.

Dit is geen geval van pech maar simpelweg niet op de hoogte zijn van de regels. No offence, ik wist dat ook allemaal niet tot ik er via mijn job mee te maken had. :)
Sommige bedrijven, veelal vanuit China proberen wel om een lagere waarde aan te geven onder de €22 om te voorkomen dat je allerlei douanekosten moet betalen, maar dat is fraude waardoor uiteraard boetes volgen.

Amazon US bvb is transparanter op dat vlak omdat ze een service aanbieden waar je meteen zicht hebt op de invoerkosten en die gelijk betaalt, zonder kosten nadien. Nu is de verkoper niet verplicht om dat op die manier aan te bieden dus Aliexpress toont gewoon de prijs langs hun kant en jij draait zelf op voor eventuele douanekosten die via de transporteur worden aangerekend. :)
 
Waarom zou ik de bullet biten als ik gewoon een refund kan bekomen? Heb de vraag gesteld aan Aliexpress, eens zien wat ze zeggen...

Heb trouwens recent nog 2 andere zaken gekocht bij AliExpress van een gelijkaardigr waarde en daar geen problemen pee gehad.
Omdat het uw fout is en niet een ander die daarvoor zou moeten opdraaien?
 
Paar jaar terug ook gehad via Ebay: opties waren laten vernietigen of de vraag tot vernietiging betwisten.
Was een object dat volgens hun analyse gebruik maakte van een frequentie die ook de hulpdiensten gebruikten.
Verder gewoon te koop op Bol.com, maar kom...

Laten vernietigen + volledige refund gekregen.

Met wat opleg dan maar op bol.com aangekocht. :p
 
Alle goederen met een waarde van boven €22 die je van buiten de EU importeert zal je BTW en inklaringskosten op betalen. Vanaf €150 komen daar de invoerrechten nog is bij. In vele gevallen zijn daardoor goederen die niet zoveel duurder zijn dan €22 helemaal niet interessant om buiten de EU aan te kopen.

Dit is geen geval van pech maar simpelweg niet op de hoogte zijn van de regels. No offence, ik wist dat ook allemaal niet tot ik er via mijn job mee te maken had. :)
Sommige bedrijven, veelal vanuit China proberen wel om een lagere waarde aan te geven onder de €22 om te voorkomen dat je allerlei douanekosten moet betalen, maar dat is fraude waardoor uiteraard boetes volgen.

Amazon US bvb is transparanter op dat vlak omdat ze een service aanbieden waar je meteen zicht hebt op de invoerkosten en die gelijk betaalt, zonder kosten nadien. Nu is de verkoper niet verplicht om dat op die manier aan te bieden dus Aliexpress toont gewoon de prijs langs hun kant en jij draait zelf op voor eventuele douanekosten die via de transporteur worden aangerekend. :)
Ik dacht te hebben gelezen dat die regels ook weer gingen veranderen? Dat die vrijstelling van 22 euro ging verdwijnen?
 
Ik dacht te hebben gelezen dat die regels ook weer gingen veranderen? Dat die vrijstelling van 22 euro ging verdwijnen?
Dat klopt. Onder de douaneregeling UCC (Union Customs Code) zal vanaf (afhankelijk per land) 1 juli 2021 de €22 regel verdwijnen en wordt BTW verrekend op alle waarden. Documenten nu niet omdat die geen waarde hebben. Waar je als klant mee moet oppassen als je dan iets van €10 koopt buiten de EU is dat:
1. je ook BTW betaalt op de transportkost, niet enkel op die €10 (dat is nu ook zo) en op zulke lage waarden kan de transportkost al gauw een grotere invloed hebben.
2. administratieve kosten gerelateerd voor douane inklaring kunnen hoger zijn dan die €10 van het product zelf. Vandaag moeten alle zendingen - ook die onder €22 - worden aangegeven aan de douane ter inzage, maar vanaf €22 moet je veel meer administratieve gegevens invullen voor de douane. Dat komt dus met een extra kost en zal vanaf juli ook voor zendingen onder €22 moeten. Je kan begrijpen dat Brexit + UCC een pak meer administratie betekent.
 
Ooit onterecht kosten aangerekend gekregen. Met een brief aan de douane correct gestaafd waarom ze in de fout waren gegaan en dat ik dus wettelijk niets moest betalen.

De reactie was gewoon grof en bot: Als je niet betaalt, dan vernietigen we het pakje en klaar. Ben je het daarmee oneens ga dan naar de rechtbank hé gast maar ondertss zal je pakje gewoon vernietigd zijn. :oink: No kidding, dat was het antwoord. Echt een schokkerend antwoord. Ze weten ook dat tenzij het over duizenden eurokes gaat, het sop de kolen niet waard is, en dat je dan wel kwaad kan zijn op de douane, je kan er dan NIKS aan doen.

In die zin vind ik dat de douane te veel rechten heeft. Eigenlijk doen ze met uw pakje wat ze willen hé.
 
Laatst bewerkt:
Die tijden zijn tegenwoordig toch wel voorbij, dat er iets door de douane glipt. Zeker met de grote spelers in de transportmarkt (FedEx, UPS, TNT,...) begint het inklaringsproces eigenlijk al nog voor uw pakketje de vertrek(lucht)haven verlaten heeft.
Hij zal het hebben over bpost. Met koerierdiensten is het sowieso een ander verhaal en ik heb nooit geweten dat het zonder extra kosten er door glipt dan (vroeger veel pakketjes uit China gehad via koerierdiensten).
 
Net voor Nieuwjaar iets van 165 pond besteld in de UK, maar midden januari opgestuurd geweest via DHL. Hdb moeten factuur doorsturen naar DHL voor de kosten, maar denk dat de seller(bruichladdich) de kosten op zich heeft genomen deze keer want heb er ondertussen niets meer van gehoord.
 
Fair enough, maar ik vermoed dat die kost voor terugsturen niet zo hoog zal zijn. En voor AliExpress zal de financiële impact ook minder groot zijn dan voor mij:p
Maar het is mijn fout hoor, geen discussie over;)
Als je dat pakje niet accepteert kan je dat gewoon kosteloos laten terugsturen, gewoon de verkoper contacteren dat het teruggestuurd gaat worden en dat ze nadien dat geld mochten terugstorten.

Heb dat ook al een paar keer gedaan, toen de douane dat niet wou vrijgeven omdat het echt een gift was voor iemand te backen op Kickstarter. Ook bij Aliexpress zelfs.

Nog niet zo lang geleden een horloge opbergdoos gekocht, was iets van een €20. Wou dat afhalen en moest €20 bijbetalen. Ik vlakaf gezegd van 'dat betaal ik niet op iets dat zelf maar €20 was' ze mochten het terugsturen. 2 dagen later stond de postbode voor de deur en moest niets bijbetalen 😂.

Op een ander pakje van €65 moest ik €40 bij betalen, maar kwam nog altijd goedkoper uit dan dat ik hier een soortgelijk item moest kopen, dus heb dat gewoon betaald.

Andere keren niets moeten betalen. Heb vaak chance, maar soms ook niet. Kan gebeuren.

Via bPost heb je vaak prijs dat je douanekosten moet betalen. Bij DHL e.d. niet.
 
Ik heb al meermaals zaken van +22€ bij ali gekocht en nooit miserie gehad. Nevertheless, zijn er al meerdere keren zaken niet toegekomen of had ik iets verkeerd gekregen en altijd binnen de week refund.

Dus gewoon van kromme aas gebaren en full refund vragen aan Aliexpress. Die doen daar niet moeilijk over.
 
Ik heb al meermaals zaken van +22€ bij ali gekocht en nooit miserie gehad. Nevertheless, zijn er al meerdere keren zaken niet toegekomen of had ik iets verkeerd gekregen en altijd binnen de week refund.

Dus gewoon van kromme aas gebaren en full refund vragen aan Aliexpress. Die doen daar niet moeilijk over.
Lukt niet hoor , wanneer ik bij de dispute procedure kies voor "only refund", maar dan aangeef dat ik het goed nog niet ontvangen heb, legt hij de link met de status van mijn bestelling "awaiting clearing".
Dus tenzij ik lieg, kan ik geen refund aanvragen.

Zie onderstaande screenshot:

 
Dat verzenden als gift is ook verleden tijd zeker? Bij mijn laatste pakketjes heb elke keer 50€ mogen dokken...
En heb het dan niet over aliexpress maar importen algemeen in de regio azie.
 
Terug
Bovenaan