Overlast door Tomorrowland

Het is een utopie te denken dat je dergelijke events drugsvrij kan krijgen. Ontrading en inzetten op harm reduction, dat is wat er gedaan wordt om ongevallen te vermijden: sensibilisering, water voorzien, chill out zones etc.
Toegangscontroles door veiligheidsagenten mogen enkel visueel gebeuren (even in de rugzak kijken) en oppervlakkige betasting én enkel gericht op gevaarlijke voorwerpen. Daarmee hou je dus niets van drugs tegen.
 
Laatst bewerkt:
Draai of keer het zoals je wil, maar een muziek festival zoals tommorowland zou heeeel wat minder volk hebben mocht iedereen die drugs neemt thuis blijven.

En iemand die overlijd door rechtreeks of onrechtreekse gevolgen van dat gebruik, daar gaat men tommorowland niet voor vervolgen of beletten in hun activiteiten.
Dat kan je gerechtelijk niet maken volgens mij als dat gaat over een enkeling op zoveel bezoekers.
 
Sterker nog: zonder drugs zouden dancefestivals zoals TML, en bij uitbreiding dancemuziek in het algemeen, niet bestaan in hun huidige vorm.

Ik heb het altijd straf gevonden dat TML jarenlang het imago van clean, zelfs drugsvrij, festival had bij de algemene bevolking. Pas toen er drugsdoden begonnen te vallen (want dit was niet het eerste jaar) werd dat imago doorprikt.
 
Sterker nog: zonder drugs zouden dancefestivals zoals Tomorrowland, en bij uitbreiding dancemuziek in het algemeen, niet bestaan in hun huidige vorm.

Ik denk dat ge dat zelfs kunt doortrekken naar totaal andere genres, er zullen genoeg klassiekers qua albums/songs zijn die niet zouden ontstaan zijn als er geen drugs waren geweest.
 
Ik denk dat ge dat zelfs kunt doortrekken naar totaal andere genres, er zullen genoeg klassiekers qua albums/songs zijn die niet zouden ontstaan zijn als er geen drugs waren geweest.
Klopt. Maar ongetwijfeld wordt er veel meer drugs gebruikt, vooral van de chemische soort, op dancefestivals dan op rockfestivals. Die drugs werken ook het beste samen met dat soort muziek en de setting (dansen en socializen, versus naar een concert kijken).
 
Ik denk dat ge dat zelfs kunt doortrekken naar totaal andere genres, er zullen genoeg klassiekers qua albums/songs zijn die niet zouden ontstaan zijn als er geen drugs waren geweest.
Om een voorbeeld te geven, volgens mij was iedereen die meewerkte aan dit nummer zo stoned als maar kon zijn

:cool:
 
Bij zo'n massa mensen, en dus massa's geuren gaat een hond heel snel verzadigd geraken. Je zou ze eigenlijk elk half uur moeten aflossen. En je hebt er meerdere tegelijk nodig, want een hond heeft toch enkele seconden per persoon nodig. Ik denk niet dat er genoeg drugshonden zijn in België om 70.000 mensen te besnuffelen op een paar uur tijd.
True, maar je beseft toch dat ze veel mensen ook speciaal selecteren op hun reactie van de aanwezigheid van een drugshond? De hond moet niets ruiken als ze merken dat hij u doet paniekeren.

In luchthavens worden die honden ook gebruikt maar inderdaad dat zijn in speciale ruimtes die niet verzadigd zijn met god knows wat voor geuren. Maar toch, zo een drugshond passeren, op eigen risico zou ik zeggen.
 
Ge kunt geen drugshond gebruiken voor een massa van 70k personen he.
1) De wachtrij zou oplopen totdat de laatste persoon pas tegen middernacht binnen is...
2) Er zijn simpelweg niet genoeg drugshonden
3) Hoe weerhoudt dat mensen ervan om drugs te nemen voor ze vertrekken? Dan kunnen er toch nog altijd doden vallen op het terrein? (ge valt niet dood met een overdosis de moment dat ge dat pilleke neemt he)

Ik vind het idee dat TML wel full-body scanners kan gebruiken wel grappig. Waar denk je dat ze dat getraind personeel vandaan gaan toveren? Los van heel de wetgeving rond die scanners en de absurde kostprijs ervan. Op een luchthaven is dat nuttig, daar komt heel het jaar door volk, op een festival van 2 weekends absoluut niet.
 
Ik weet niet hoe het op TL nu zit, maar in de media of op edities die ik er was er in ieder geval niets over gezien.
Als er op een ander dance festival, zoals bv Extrema, een pil aangetroffen wordt met een gevaarlijke dosis mdma, dan waarschuwen ze mensen daarvoor via de grote schermen en ook met een persbericht.

Weet niet of ze op TL daar niet op testen, of gewoon niks de wereld van insturen, maar dat soort sensibilisering kan mensen, die er eventueel niet veel ervaring mee hebben, toch meer bewust maken in elk geval.
 
Probleem is dat een pilletje veel goedkoper is dan daar iets te moeten drinken (als je dan toch een roes zoekt)

Ik blijf festivalprijzen degoutant vinden. Die belachelijk uitgebreide line ups zijn imo niet nodig.
 
Ik weet niet hoe het op TL nu zit, maar in de media of op edities die ik er was er in ieder geval niets over gezien.
Als er op een ander dance festival, zoals bv Extrema, een pil aangetroffen wordt met een gevaarlijke dosis mdma, dan waarschuwen ze mensen daarvoor via de grote schermen en ook met een persbericht.
Die vragen zijn ook gesteld geweest door VRT en VTM, waarom wordt er niets over gezegd? Er wordt dan eerst gewezen op verantwoordelijkheid van individu, dan de politie en laatst is er de affiche vooraan de ingang "Drugs end all dreams". In het Engels wordt zelfs helemaal niks vermeld qua communicatie. Maar zoals je zegt, andere festivals doen er toch meer rond of wijden er een expliciete pagina aan. Dit is zelfs zonder een test stand te hebben.

Ik vind het zelf ook wat vreemd aangezien een aantal jaren terug Tomorrowland harder erop inzette, dat meerdere keren herhaalde dat drugs niet mochten en er zelfs een infostand was rond drugs (maar zonder testen zeiden ze ook). Geleidelijk aan en zeker na 2 jaar afwezigheid is dat naar de achtergrond gegaan, Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de organisatie er anno 2023 verveeld mee zit en liefst zou hebben dat er niet te veel over geklapt wordt om te focussen op een imago van een happy festival waar alles vlot verloopt.
 
Probleem is dat een pilletje veel goedkoper is dan daar iets te moeten drinken (als je dan toch een roes zoekt)

Ik blijf festivalprijzen degoutant vinden. Die belachelijk uitgebreide line ups zijn imo niet nodig.
Ik vind 3.46 euro voor een pintje nu niet zo overdreven voor een festival.

Maar ik denk dat de meeste festivalgangers zich echt niet ladderzat willen zuipen. Dan haal je het einde van de dag niet, en dat is toch zonde.

Naar wat ik begrepen heb gaat het vooral over de zogenaamde "knuffeldrugs", die zorgen dat de ervaring intenser wordt (totaal tegenovergesteld als alcohol dus). Met lagere alcoholprijzen ga je dat probleem niet oplossen.
Ik begrijp zelf ook niet waarom je die drugs nodig hebt. De ervaring op TML is naar mijn gevoel al veel intenser dan op andere festivals, maar goed, ik heb dan ook geen ervaring met drugs.
 
Sorry, het draagt mss niets bij tot de discussie maar bon ..
Voor mij zijn alle klager dikke egoïsten. Zonder uitzondering. Mss behalve mensen die er al langer dan 20j wonen en in de weekend voor hun werk echt moeten slapen in de meest lastige uren.

Hoe is het mogelijk dat in zo'n verzuurde wereld iedereen het zo normaal is gaan beginnen vinden om over alles en nog wat te gaan klagen.

Jaaaa ... er zijn 2 weekends met geluidsoverlast. Get over it! Er is in iedere miserabel dorp wel ergens in de zomer overlast van een of andere (marginale) fuif of een (magribal) stads/dorps gebeuren.
Tomorrowland zorgt tenminste voor mooie inkomsten en een dikke reclame voor ons land dat naar nog meer inkomsten leidt.
Gans de westerse wereld is dankzij het gemak van social media in al zen vormen zo'n zure pruim geworden .. gvd ik wenste soms dat covid een dikke 60% had omgelegd.
Niemand maar dan ook niemand van de klagers kent iets van hedendaagse technologie binnen de event sector,aar ze gaan allemaal hun zeg doen. En als ze zich willen staven, gaan ze allemaal van de pot gerukte artikels gebruik uit de clickbait geile mainstream media.

Aan iedereen die dit zou lezen en zou zitten klagen hebben: blaast allemaal men *** op en tot op het volgende event. Zet uw familie, thuis, kotmadam of kampioenen wat luider!
Mensen die klagen tout court zijn inderdaad belachelijk. Maar daar gaat het niet echt om. Het gaat er om dat je letterlijk 20km verder nog steeds 'last' er van hebt. En misschien moet er dan eens worden gekeken naar de oorzaak en of er iets realistisch aan kan worden gedaan. Niemand hier bijvoorbeeld is van plan om TML te willen verbieden, maar dat betekent niet dat de ervaring voor de niet-festivalgangers ook niet moet optimaliseren.

Als TML hun bastonen zoveel luider zou zetten dat je die plots 20km verder hoort, dan was iedereen op dat festival potdoof.
Op 19.42km afstand in vogelvlucht kon ik de bassen heel gemakkelijk horen iig. Misschien dat ze de 'festivalbalans' wat te zwaar hebben laten doorslaan. Sowieso, als ik op WC zit in een gerenoveerde rijwoning in het centrum van Lier is het niet normaal dat ik daar Tomorrowland verrassend goed kan horen. Ik dacht echt dat ze in de living de livestream hadden opgezet.

En ik zeg dat als liefhebber van festivals en als dwaas die voor volgend jaar weer gaat klaarzitten achter zijn pc voor een ticket.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Op 19.42km afstand in vogelvlucht kon ik de bassen heel gemakkelijk horen iig. Misschien dat ze de 'festivalbalans' wat te zwaar hebben laten doorslaan. Sowieso, als ik op WC zit in een gerenoveerde rijwoning in het centrum van Lier is het niet normaal dat ik daar Tomorrowland verrassend goed kan horen. Ik dacht echt dat ze in de living de livestream hadden opgezet.

En ik zeg dat als liefhebber van festivals en als dwaas die voor volgend jaar weer gaat klaarzitten achter zijn pc voor een ticket.
Ik bedoel niet dat de klachten niet terecht waren he. Maar dat het niet komt door een luider volume. Omstandigheden zoals luchtlagen, wind, luchtdruk, ... kunnen er voor zorgen dat de geluidsoverlast pas veel verder "neerdaalt".
Wij wonen hier op 200m van de spoorweg, nochtans is er een weide 400m verder weg waar ze de trein echt 3x zo luid horen als wat wij horen. Puur omdat daar toevallig vaak het geluid dus terug naar beneden komt. En ik gok dat dat de reden is dat je het harder hoort op een grotere afstand nu.
 
Terug
Bovenaan