Auto Overkopen bedrijfswagen (leasing) einde contract als werknemer

Slyke

Well-known member
Na het verstrijken van de leasingperiode van een bedrijfswagen bestaat bij vele leasingmaatschappijen de mogelijkheid om de bedrijfswagen over te kopen.
Uiteraard op voorwaarde dat de werkgever niet beslist om het contract nog eens te verlengen met een extra periode en eventueel de wagen toekent aan een andere (startende) collega.

Mijn huidige leasingwagen eindigt binnenkort en ik kreeg via Arval alvast een document toegestuurd met wat algemene uitleg over een eventuele overname.
Voor de exacte prijs moet er nog verder een officiële aanvraag gebeuren, maar ze melden wel dat ze een jaar garantie verlenen (op een wagen van 4,5 jaar), een jaar pechverhelping via Touring en dat alle accessoires (inclusief winterbanden/zomerbanden) inbegrepen zijn.

Iemand ervaring met het overkopen van een bedrijfswagen als werknemer?
Zijn er valkuilen waar er op gelet moet worden?
Zou de "marktconforme prijs", zoals ze het zelf verwoorden, nog onderhandelbaar zijn?

Wat de wagen zelf betreft ben ik altijd enige chauffeur geweest, altijd de wagen voorbeeldig gebruikt en onderhouden, maar uiteraard heeft de wagen wel zijn leeftijd en een behoorlijk aantal kilometers.

Tnx voor alle mogelijke ervaringen!
 
Ik heb 5 jaar geleden gevraagd om mijn auto over te nemen. Maar ze vonden een 3,5jaar oude skoda octavia break met 2.0TDi 150pk en 165000km een te grote gok qua garantie. Terwijl die motor een veelvoud zou moeten kunnen bollen.

Vermoed dat ze dus verwachten geen problemen te hebben met jou wagen.
 
Ik heb 5 jaar geleden gevraagd om mijn auto over te nemen. Maar ze vonden een 3,5jaar oude skoda octavia break met 2.0TDi 150pk en 165000km een te grote gok qua garantie. Terwijl die motor een veelvoud zou moeten kunnen bollen.
Dat is inderdaad wel vreemd.
En had jouw wagen accidenten gehad misschien?
 
Intussen offerte gekregen van de leasingmaatschappij.
Hun vraagprijs zit zo'n 25% boven de marktprijzen die ik doorkreeg van mijn dealer en die ik zelf online kan terugvinden.

Als ze dat bedrag nog kunnen recupereren als restwaarde, dan hebben ze goed verdiend aan mijn auto.
Als ik een vlugge berekening maak en de beperkte kosten in rekening breng voor onderhoud, winterbanden, keuring, ... en daartegenover de leasingprijs plaats die mijn werkgever maandelijks heeft betaald, zou dat betekenen dat ze na anderhalf jaar leasing breakeven waren en de rest van de leasing gewoon winst was!
 
Een leasingmaatschappij moet dan ook winst maken.
Maar het verhaal dat je nu doet is herkenbaar.

Ex-collega heeft ook indertijd de kale 116d met 130k km overgenomen in 2016 voor 12k. Was ook van afval. Wij vonden dat ook waanzinnig veel geld toen, en dat was het ook. Dat waren prijzen die zeker 3-4K te hoog waren. Maar hij onderbouwde zijn beslissing als “ik ken de historie van die wagen en hij zal nog zeker het dubbele lopen”.
Hij heeft wel gelijk gekregen want heeft hem zelf weggegaan met 230k op de teller zonder significante problemen. Maar die 12k is en blijft wel te veel geld.
 
Leasingmaatschappijen maken sowieso winst (al is het maar omdat ze die wagens ook een stuk goedkoper kunnen aankopen door volumekortingen), de hoge prijzen die ze voor einde-lease wagens vragen is gewoon winstmaximalisatie.

De historiek van de auto en weten dat hij normaal gezien altijd volgens het boekje onderhouden is, is minder risico dan een random 2e hands, maar de vraag is inderdaad of je daarvoor zoveel extra wil betalen - zou mij ook niet interessant lijken.
 
Terug
Bovenaan