Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Ik heb nog vlug een paar dingen besteld op alieexpress voor 1 juli. Vandaag is de eerste bestelling aangekomen en ik heb niets moeten betalen.

2 verschillende artikelen, dus het had mij normaal 6€ moeten kosten.

Ik heb gekeken op alieexpress en daar heb ik niet de 3€ extra betaald. Dus ofwel heb ik geluk gehad ofwel zijn bestellen die gedaan zijn voor 1 juli nog vrijgesteld.

Ik heb nog vlug een paar dingen besteld op alieexpress voor 1 juli. Vandaag is de eerste bestelling aangekomen en ik heb niets moeten betalen.

2 verschillende artikelen, dus het had mij normaal 6€ moeten kosten.

Ik heb gekeken op alieexpress en daar heb ik niet de 3€ extra betaald. Dus ofwel heb ik geluk gehad ofwel zijn bestellen die gedaan zijn voor 1 juli nog vrijgesteld.
Of het was al in EU aangekomen voor 1 juli?

ofwel zijn bestellen die gedaan zijn voor 1 juli nog vrijgesteld.
Dat zijn ze niet. Datum van aankomst telt.

Maar sowieso zal je niets bij levering moeten betalen. Bij platformen waarbij je de BTW op voorhand betaalt, wordt die 3 EUR (per categorie) aangerekend aan de verzender (of preciezer: degene die de aangifte doet, wat vaak maar niet noodzakelijk de verzender is).

AliExpress zal het verlies dus geslikt hebben als zij jou dat niet aangerekend hebben. Gezien de wet op de prijsbepaling etc kunnen ze dat verlies ook niet meer bij jou komen recupereren achteraf.

En ik wil nog eens herhalen: het is geen "3 EUR forfait." Het is 3 EUR per categorie van product. Als er 10 verschillende HS codes in uw pakket zitten is het dus 30 EUR.

But wait, there's more. Men moet daar - in sommige gevallen - ook nog eens apart BTW op heffen! Dus 3 EUR is slechts het begin. Het kan oplopen tot 3.63 EUR per categorie, of 36.30 EUR voor 10 verschillende HS codes. En daar komt dan nog de gewone BTW op de goederen zelf bovenop!

In amper 5 jaar zijn we geëvolueerd van een vrijstelling beneden de 22/150 EUR tot geen enkele vrijstelling meer en forfaitaire taksen die apart nog eens belast worden ook. Platte tarieven en protectionisme, waardoor de handelaars bij ons ook hun prijzen kunnen (en zullen) laten stijgen. Dat is exact hoe het leven steeds duurder wordt. Dank u EU.

Laatst bewerkt:
Dat zijn ze niet. Datum van aankomst telt.

Maar sowieso zal je niets bij levering moeten betalen. Bij platformen waarbij je de BTW op voorhand betaalt, wordt die 3 EUR (per categorie) aangerekend aan de verzender (of preciezer: degene die de aangifte doet, wat vaak maar niet noodzakelijk de verzender is).

AliExpress zal het verlies dus geslikt hebben als zij jou dat niet aangerekend hebben. Gezien de wet op de prijsbepaling etc kunnen ze dat verlies ook niet meer bij jou komen recupereren achteraf.

Zoals je zegt zal het waarschijnlijk zo zijn gegaan, want als ik mijn bestelde producten nu bekijk zijn ze allemaal duurder. Op aliepxress staat nu:

"prijs is inclusief BTW en douanerechten" of "douanerechten worden berekend bij het afrekenen".

Mijn pakket dat was aangekomen op 2 juli is vandaag geleverd zonder dat ik iets extra moest betalen.

Nu aliexpress en temu en shene die weten natuurlijk wat ze doen en zullen zorgen dat alles vloeiend verloopt. Deze regeling zal voor ambetant zijn voor de kleine webshops die dropshipping doen.

pakje wordt donderdag 2 juli gesorteerd bij bpost met levering op vrijdag, vrijdag wordt maandag, maandag opnieuw gesorteerd voor dinsdag, vandaag dinsdag opnieuw gesorteerd; dinsdag wordt woensdag dus ik neem contact op met BPOST (eerst die idiote chatbot, dan met iemand 'echt' maar die ook niet meer kon vertellen dat het vreemd was dat het elke dag gesorteerd werd, maar ik moest contact opnemen met de afzender) dus opnieuw afzender gecontacteerd zodat ze een onderzoek kunnen opstarten. soit nog altijd geen echt antwoord wat er fout aan het lopen is, wtf, puur kafka ook allemaal

bpost IT is weer goed bezig met de introductie van nieuwe PostPunten als Charleroi X Parcel Sorter en PSM IN PARCELS.

Ik zie me daar al staan bij "PSM IN PARCELS" in Neder-Over-Heembeek aka Ransbeek (veronderstel ik) om mijn pakje op te halen.

jKy7BIl.png

pakje wordt donderdag 2 juli gesorteerd bij bpost met levering op vrijdag, vrijdag wordt maandag, maandag opnieuw gesorteerd voor dinsdag, vandaag dinsdag opnieuw gesorteerd;
Kan vanalles zijn: er hangt nog een oud label aan het pakket of de sortcode op het label (bv "A 20 A") is verkeerd. Of er is ergens een lokale bpost staking in uw buurt (wat niet altijd in de media komt). Heb sinds begin juli ook al een paar missorts gehad maar niet dat ze steeds opnieuw gesorteerd werden.

bpost IT is weer goed bezig met de introductie van nieuwe PostPunten als Charleroi X Parcel Sorter en PSM IN PARCELS.

Ik zie me daar al staan bij "PSM IN PARCELS" in Neder-Over-Heembeek aka Ransbeek (veronderstel ik) om mijn pakje op te halen.

jKy7BIl.png

Kan vanalles zijn: er hangt nog een oud label aan het pakket of de sortcode op het label (bv "A 20 A") is verkeerd. Of er is ergens een lokale bpost staking in uw buurt (wat niet altijd in de media komt). Heb sinds begin juli ook al een paar missorts gehad maar niet dat ze steeds opnieuw gesorteerd werden.
nadat ik contact heb opgenomen, is het plots gisteren toch geleverd! ;)

Iemand al gehad dat UPS een failed delivery aangeeft omdat er zogezegd niemand thuis was (leugens uiteraard), zegt dat er de volgende dag opnieuw geprobeerd zal worden, maar dan een uur later de tracking log update met 'delivered', op een adres dat, in mijn geval, een paar gemeentes verder ligt, met gewoon een naam (SEDI) bij de proof of delivery. Hoe moet ik dat hier nu interpreteren..
Al eens gebeld naar customer service, maar buiten wat AI zever krijgt ge daar in't weekend natuurlijk niemand te pakken.

Iemand al gehad dat UPS een failed delivery aangeeft omdat er zogezegd niemand thuis was (leugens uiteraard), zegt dat er de volgende dag opnieuw geprobeerd zal worden, maar dan een uur later de tracking log update met 'delivered', op een adres dat, in mijn geval, een paar gemeentes verder ligt, met gewoon een naam (SEDI) bij de proof of delivery. Hoe moet ik dat hier nu interpreteren..
Al eens gebeld naar customer service, maar buiten wat AI zever krijgt ge daar in't weekend natuurlijk niemand te pakken.

Ja! Ik had zelfs geen adres. Dus ik ben heel de buurt afgegaan om iemand met die naam te vinden. Uiteindelijk 2 de telefoontje naar hun helpdesk toch iemand behulpzaam vast gekregen. Mijn pakket lag in een krantenwinkel aan de gans andere kant van Gent. Dus als je een gazettenwinkel met die naam in de wijde omgeving kunt vinden, gaat het veel kans daar liggen.

In >90% van zo'n gevallen is "SEDI" wss hoe de persoon van een Access Point getekend heeft bij levering. Dat is daarom nog niet de naam van die persoon of winkel.

Normaal moet die persoon dat daarna nog "inchecken" in z'n winkel met z'n eigen UPS-scanner dat die heeft, en dan verschijnt ook de naam/adres van het Access Point in de tracking. Maar als die persoon dat vergeet, of "SEDI" is een jobstudent oid en die weet dat niet, dan zal het op "SEDI" blijven staan, zonder vermelding van de exacte winkel.

Klantendienst bellen (of de verzender contacteren om dat voor jou te doen) om te horen waar het ligt, of anders zelf uitzoeken in welke Access Point dat "SEDI" zit (zie post hierboven).

Mocht je een UPS My Choice account hebben, en het pakket staat eraan gelinkt, dan kan je wel het volledige adres van levering zien als je ingelogd bent. Maar nu nog een account aanmaken gaat niet lukken daarvoor, werkt alleen maar als je de account al had bij verzending.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan