Opvolgvraag: gewerkte dagen onder ziekteverlof

Squidward

Well-known member
Bon, dus mijn man heeft van zijn vijf dagen ziekte, vier dagen online les gegeven. De school heeft deze toch doorgegeven als ziekte. Zie voorgaande thread voor details.
Ik heb gedubbelchecked met CM (om toch het gevoel te hebben iets te doen) en die geven idd aan dit mag niet etc etc en ze kunnen/willen/moeten dit doorgeven aan bepaalde instanties. Op zich vind ik dit prima MAAR mijn vraag is dus:

In hoeverre kan mijn man hier slachtoffer van worden of ontvanger van sancties? Ik wil absoluut dat de school hier voor gestraft wordt maar ik ben bang dat er ergens iets zal ten laste gelegd worden aan mijn echtgenoot. Dus ik heb enkel mijn vraag aan hen voorgelegd maar ben gestopt voor ze effectief zijn naam en school en zo gingen opschrijven.
Heeft iemand een idee? Hij weet niet dat ik hier mee bezig ben, de stress heeft hij niet nodig.

Juridisch:
- De werkgever moet loon betalen voor die dagen, als er effectief prestaties verleend zijn. Wat ze nu doen is idd fraude.
- De werknemer heeft door terug te gaan werken, zichzelf arbeidsgeschikt verklaard en het ziektebriefje vervalt dus. Hij moet opnieuw een ziektebriefje indienen indien hij nog langer ziek is.

Juridisch:
- De werkgever moet loon betalen voor die dagen, als er effectief prestaties verleend zijn. Wat ze nu doen is idd fraude.
- De werknemer heeft door terug te gaan werken, zichzelf arbeidsgeschikt verklaard en het ziektebriefje vervalt dus. Hij moet opnieuw een ziektebriefje indienen indien hij nog langer ziek is.
@Squidward laat je man dus terug naar de dokter gaan geef hem aan dat hij onder lichte dwang toch heeft les gegeven, indien ik zoiets zou vertellen aan mijn dokter, neemt die de telefoon op om met de directeur van de school te bellen, daar ben ik vrij zeker van.

Ehm, het is toch niet zo dat je man loonverlies kreeg door zijn afwezigheid als het ging om een week? Of wel?
In principe zou hij doorheen het jaar meer dan genoeg ziektedagen moeten hebben opgebouwd.

De school hiervoor laten boeten zal moeilijk zijn tenzij je schriftelijk bewijs hebt dat ze hem gedwongen hebben.

PS: Hij had het ook anders kunnen aanpakken als leerkracht van een levensbeschouwelijk vak, opdrachten/taken voorzien en zelfstandig werk. De directie heeft nl. geen inspraak in de directe lesinhoud van zijn vak. Enkel op pedagogische ingrepen en klasmanagement enzo.

Je man is statutair ambtenaar neem ik aan?
Dan zal het ziekenfonds niets te maken hebben met de arbeidsongeschiktheid.
Je man zal wel ziektedagen hebben opgebruikt terwijl hij gewerkt heeft, niet echt fijn voor hem dus...

Bij mijn weten is hij niet statutair vastbemoend, hij was zelfs nog geen tadd
Blijft wel een job waarin hij ziektedagen heeft aan 100% betaald en hij niet op een tussenkomst van de mutualiteiten terugvalt, op voorwaarde dat zijn ziektedagen niet zijn opgebruikt natuurlijk.

Scholen zijn notoire fraudeurs wanneer het aankomt op arbeidswetgeving, de verhalen die ik zelf al heb meegemaakt of gehoord van andere kennissen... Mochten scholen zelf niet tot de overheid behoren, de overheid zou er moeten tegen optreden.
Betalen onder foute barema's, eisen dat onbetaalde overuren worden gedaan terwijl je niet eens een voltijdse tewerkstelling hebt, werken in uren waarvoor iemand anders maar jijzelf niet betaald wordt, gevraagd worden om te blijven werken terwijl je ziek bent, ...

Ergste van alles is inderdaad dat als je niet statutair benoemd bent, dat je zelf vaak het gelag betaalt: je riskeert gepest te worden, een slechte referentie te krijgen bij toekomstige sollicitaties, ...

Cru gesteld mijn advies? Beste optie is ondanks wat jij wilt, geen straf voor de school nastreven, mocht de mutualiteit dat toch op één of andere manier gaan laten onderzoeken: je man laten ontkennen, of als het nog enigszins kan: contact opnemen met CM/vakbond en duidelijk de situatie uitleggen, want hij is in deze de kleine man, jammer maar helaas. En de volgende keer? De huisarts duidelijk laten communiceren dat hij té ziek is om te werken. Overdrijf de pijn/ziekte dan maar wat, zelfs al is dat liegen.

In een ideale wereld kregen schooldirecties hier effectief een sanctie voor, en deden ze dit geen tweede keer. Maar in de praktijk zou het mij verbazen als ze zelfs een waarschuwing of iets dergelijks zouden krijgen.
In het werkveld zit je natuurlijk met een werkveld van enerzijds idealisten die wél als het zelfs maar enigzins kan met plezier doorwerken of minstens taken doorgeven als ze ziek zijn (daar waar in de praktijk in andere sectoren, gezonde collega's dit werk enigzins zouden moeten opvangen), en anderzijds échte vastbenoemde profiteurs, die hun "ziektedagen" optimaal inzetten, inclusief met regelmaat een "baaldag". School van m'n zus had een opendeurdag recent (lees: werken op zondag), ze hadden voorspeld welke collega's de daaropvolgende week weer een dagje "compensatie" zou nemen, en uiteraard: 100% gelijk. Dus ja, ook het personeel is niet vrij van zonde...

Is er geen groot lerarentekkort dat tegengewicht biedt? Werkt dat zwartmaken dan wel bij een andere school, want ik denk dat ge dan als school zelf heel rap een naam hebt als stoker/onbetrouwbaar.

Terug
Bovenaan