Als ik denk aan een ongerept bos, dan denk ik aan quasi onmogelijk te bereiken plekken door verwildering, al dan niet door pap-laurier. Goed voor de natuur, maar de huis-tuin-en keuken wandelaar komt niet verder dan een wandeling langs een kanaal op een verharde dijk. De Bear Grylls’en van Vlaanderen zijn nu eenmaal dun bezaaid.
Vreemd. Een ongerept bos in onze contreien is namelijk helemaal niet zo ondoordringbaar zoals jij hier beschrijft. Jij beschrijft eerder een tropisch regenwoud.
En zelfs mocht het al ondoordringbaar zijn, ik zeg ook nergens dat er geen occasioneel wandelpad mag liggen. Maar smijt aub die (semi-)illegale huizen en chaletjes plat in het midden van het bos.
Heb jij ooit eens ergens jouw idee uitgeschreven hoe jouw ideaal België er zou uitzien? Ik kan niet de enige zijn die dat is een keer uitgeschreven wil zien. Zeker in verhouding met de realiseerbaarheid (economisch/praktijk).
Het probleem in België is niet de kennis of de beschrijving van het ideaal. Neem de eerste de beste planoloog of een andere expert, bekijk zijn publicaties, en je zult terugvinden wat ik hier probeer te beschrijven.
Het probleem in België is dat ondanks de enorme beschikbare kennis er in de praktijk gewoon nooit naar geluisterd wordt. Ze gaan nog eens een studietje bestellen of een taskforce oprichten (zoals Demir onlangs opnieuw aankondigde), om in de praktijk gewoon verder te doen zoals we al 50 jaar bezig zijn.