Renegadexxripxx
Well-known member
Een synoniem? Dan heb je uw eigenlijk link niet goed gelezen denk ik.
- In België is het standaard een rijhuis
- Als er dan toch afgeweken wordt, dan is dat A) vaak in Nederland, B) vaak wanneer het rijhuizen betreft die er allemaal perfect hetzelfde uitzien.
Je leest de definitie van een rijhuis.
Hierin staat als "zie ook" rijtjeshuis.
Dit duidt op het feit dat het een synoniem is. Dat jij daar graag een waardeoordeel aan hangt is dan ook uw probleem. Niet het mijne.
Eigenlijk heb je in België enkel echte "rijtjeshuizen" onder de vorm van sociale woningen. Die zijn er ook allemaal hetzelfde uit. In dat opzicht is het dus wel degelijk denigrerend. Maar ik had ook niets anders verwacht in een land waar het een schande is om gecentraliseerd te wonen en waar het verheerlijkt wordt om decentraal te wonen.
Neen.
De herenwoningen en de arbeiderswoningen van de vroegere mijnen waren ook rijtjeshuizen. En dit waren daarom geen sociale woningen. Dit waren gewoon woningen die door 1 partij ontwikkeld werden en neergepoot werden. En die karakteristiek kom je ook tegen bij de sociale woningen.
In België was het echter niet ongekend om woningen te zetten in eigen beheer ipv via makelaars er x woningen te laten neerpoten. Al is die tendens tegenwoordig zwaar gekeerd waardoor je dan ook het principe dat jij er aanhangt aan enkel sociale woningen nu ook meer ziet tegenkomen.
Maar dat heeft geen bal te maken met het feit dat het daarom een denigrerende inhoud heeft. Dat is uw eigen vooroordeel...
En daar ging het toch over niet... dat men het tegenwoordig zo ver in het belachelijke trekt dat je in plaats van een korreltje zout al bijna een vrachtwagen zout moet nemen om om die marketing BS heen te gaan.Ik denk dat je de term "stadsvilla" in de context van een gewoon rijhuis alleen bij makelaars of verkopers ziet om commerciële redenen. Dat valt dus sowieso met een korreltje zout te nemen.