Opmerkelijke huizen te koop

Een synoniem? Dan heb je uw eigenlijk link niet goed gelezen denk ik.
- In België is het standaard een rijhuis
- Als er dan toch afgeweken wordt, dan is dat A) vaak in Nederland, B) vaak wanneer het rijhuizen betreft die er allemaal perfect hetzelfde uitzien.

Je leest de definitie van een rijhuis.
Hierin staat als "zie ook" rijtjeshuis.

Dit duidt op het feit dat het een synoniem is. Dat jij daar graag een waardeoordeel aan hangt is dan ook uw probleem. Niet het mijne.

Eigenlijk heb je in België enkel echte "rijtjeshuizen" onder de vorm van sociale woningen. Die zijn er ook allemaal hetzelfde uit. In dat opzicht is het dus wel degelijk denigrerend. Maar ik had ook niets anders verwacht in een land waar het een schande is om gecentraliseerd te wonen en waar het verheerlijkt wordt om decentraal te wonen.

Neen.
De herenwoningen en de arbeiderswoningen van de vroegere mijnen waren ook rijtjeshuizen. En dit waren daarom geen sociale woningen. Dit waren gewoon woningen die door 1 partij ontwikkeld werden en neergepoot werden. En die karakteristiek kom je ook tegen bij de sociale woningen.
In België was het echter niet ongekend om woningen te zetten in eigen beheer ipv via makelaars er x woningen te laten neerpoten. Al is die tendens tegenwoordig zwaar gekeerd waardoor je dan ook het principe dat jij er aanhangt aan enkel sociale woningen nu ook meer ziet tegenkomen.

Maar dat heeft geen bal te maken met het feit dat het daarom een denigrerende inhoud heeft. Dat is uw eigen vooroordeel...

Ik denk dat je de term "stadsvilla" in de context van een gewoon rijhuis alleen bij makelaars of verkopers ziet om commerciële redenen. Dat valt dus sowieso met een korreltje zout te nemen.
En daar ging het toch over niet... dat men het tegenwoordig zo ver in het belachelijke trekt dat je in plaats van een korreltje zout al bijna een vrachtwagen zout moet nemen om om die marketing BS heen te gaan.

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/ninove/9400/9634046?searchId=61a4c131e7471

Benieuwd hoe we dit moeten noemen? Lintvilla? half-rijtjeshuis? :)

Dit ligt op een goede kilometer van mijn eigen kot, een andere gemeente maar weliswaar dezelfde buurt. Het is een buurt waar niet veel huizen te koop komen, ligt verspreid over Roosdaal, Gooik en Ninove... Zeer landelijk met een natuurgebied (Neigem bos) als buur. Ook wat hoogteverschillen, de hoogst gelegen huizen hebben een prachtig zicht over het glooiende Pajottenland. Mijn kot ligt zowat halverwege de heuvel, dat wat te koop staat onderaan. Die prijs is echt te zot vind ik. Ben benieuwd hoe snel dat verkocht gaat raken (en aan hoeveel).

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/ninove/9400/9634046?searchId=61a4c131e7471

Benieuwd hoe we dit moeten noemen? Lintvilla? half-rijtjeshuis? :)

Dit ligt op een goede kilometer van mijn eigen kot, een andere gemeente maar weliswaar dezelfde buurt. Het is een buurt waar niet veel huizen te koop komen, ligt verspreid over Roosdaal, Gooik en Ninove... Zeer landelijk met een natuurgebied (Neigem bos) als buur. Ook wat hoogteverschillen, de hoogst gelegen huizen hebben een prachtig zicht over het glooiende Pajottenland. Mijn kot ligt zowat halverwege de heuvel, dat wat te koop staat onderaan. Die prijs is echt te zot vind ik. Ben benieuwd hoe snel dat verkocht gaat raken (en aan hoeveel).
Maar waarom post je dit in "opmerkelijke huizen te koop"? Is toch niets opmerkelijks aan?

Ze noemen het toch ook gewoon correct een halfopen bebouwing, dus ook die opmerking over de benaming snap ik niet goed.

Lijkt mij gewoon een vrij grote, goed onderhouden, instapklare woning, op een naar de normen van vandaag vrij groot en mooi ingericht en onderhouden perceel. Op een meer dan ok ligging.

Mss iets te hoog geprijsd voor de regio, maar nu ook weer niet zo opmerkelijk van de pot gerukt.

Edit/ en blijkbaar ook nog volledig onderkelderd, wat ook een grote meerwaarde is toch.

Ik snap je punt niet goed vrees ik, HOB lijkt voor jou doorgaans een sociale woning? Dat is hier toch totaal niet het geval?
Ik snap niet hoe je dat uit die post haalt eerlijk gezegd. Hij zegt toch gewoon dat men tegenwoordig sociale woningen als HOB zet, niet dat HOB's vaak sociale woningen zijn. En dat je aan een sociale woning vaak ziet dat het een sociale woning is, door het ontwerp, is ook gewoon een feit toch?

Ik snap niet hoe je dat uit die post haalt eerlijk gezegd. Hij zegt toch gewoon dat men tegenwoordig sociale woningen als HOB zet, niet dat HOB's vaak sociale woningen zijn. En dat je aan een sociale woning vaak ziet dat het een sociale woning is, door het ontwerp, is ook gewoon een feit toch?
Ja ik las die post anders, dat er doorgaans aan HOB wel altijd iets raars is waardoor die er als sociale woningen uitzien.

Want waarom anders over sociale woningen beginnen bij een HOB?

Ik snap je punt niet goed vrees ik, HOB lijkt voor jou doorgaans een sociale woning? Dat is hier toch totaal niet het geval?
Nee, ik wil zeggen dat sociale woningen tegenwoordig vaak geen rijhuizen meer zijn... Maar toch een afwijkend ontwerp hebben, waardoor je zou kunnen vermoeden dat het om een sociale woning gaat.

In Oostende heb je bv van die sociale woningen, recente, waar de onderste 2 m van de gevel uit tegels bestaat :eek:

Nee, ik wil zeggen dat sociale woningen tegenwoordig vaak geen rijhuizen meer zijn... Maar toch een afwijkend ontwerp hebben, waardoor je zou kunnen vermoeden dat het om een sociale woning gaat.

In Oostende heb je bv van die sociale woningen, recente, waar de onderste 2 m van de gevel uit tegels bestaat :eek:
De meeste sociale woningen heden ten dage ofwel ho en/of er nog 1/2/3 tussen. En vroeger eindelijk ook al he...

Een synoniem? Dan heb je uw eigenlijk link niet goed gelezen denk ik.
- In België is het standaard een rijhuis
- Als er dan toch afgeweken wordt, dan is dat A) vaak in Nederland, B) vaak wanneer het rijhuizen betreft die er allemaal perfect hetzelfde uitzien.

Eigenlijk heb je in België enkel echte "rijtjeshuizen" onder de vorm van sociale woningen. Die zijn er ook allemaal hetzelfde uit. In dat opzicht is het dus wel degelijk denigrerend. Maar ik had ook niets anders verwacht in een land waar het een schande is om gecentraliseerd te wonen en waar het verheerlijkt wordt om decentraal te wonen.
Zoals renegade al zei gaat het niet over gecentraliseerd versus gedecentraliseerd wonen want je kan net zo goed in een stadsvilla wonen.
Uiteraard geniet een volledig losstaande woonst (villa) - ongeacht de situering - meer aanzien en status dan gesloten bebouwing . Je hebt dan eenmaal een grotere lap grond, meer privacy en meestal een grotere woonoppervlakte dan een rijtjeshuis en is dan ook duurder binnen dezelfde regio.

Dat je de term rijtjeshuis als kwetsend ervaart is onterecht. Ook in België wordt die verkleinvorm toegepast zonder denigrerende bijklank. Het verkleinwoord slaat bovendien terug op de rij en niet op het huis.
Als het nu echt om een klein rijtjeshuis gaat, dan gebruikt men de term rijhuisje aangezien de verkleining terugslaat op het huis en niet op de rij..

Kwestie alle argumenten op een rijtje gezet te hebben ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals renegade al zei gaat het niet over gecentraliseerd versus gedecentraliseerd wonen want je kan net zo goed in een stadsvilla wonen.
Uiteraard geniet een volledig losstaande woonst (villa) - ongeacht de situering - meer aanzien en status dan gesloten bebouwing . Je hebt dan eenmaal een grotere lap grond, meer privacy en meestal een grotere woonoppervlakte dan een rijtjeshuis en is dan ook duurder binnen dezelfde regio.

Dat je de term rijtjeshuis als kwetsend aanvaardt is onterecht. Ook in België wordt die verkleinvorm toegepast zonder denigrerende bijklank. Het verkleinwoord slaat bovendien terug op de rij en niet op het huis.
Als het nu echt om een klein rijtjeshuis gaat, dan gebruikt men de term rijhuisje aangezien de verkleining terugslaat op het huis en niet op de rij..

Kwestie alle argumenten op een rijtje gezet te hebben ...
Ik vermoed dat het ook niet kwetsend bedoeld, maar een gevolg van de algemene verkleutering van onze taal.

Een "huisje" moet waarschijnlijk klinken als een gezellige plek en ideale broedplaats voor de toekomstige "kindjes". Later hopen ze dat ze hun "groentjes" goed naar binnen smikkelen, en gaan ze met ze hun "fietsje" naar het "buurtschooltje".
Op vrijdagavond worden bevriende "koppeltjes" uitgenodigd om samen wat "kaasjes" en "IPA-biertjes" te consumeren, wordt het nieuwe "K3-tje" besproken, en oh heb je hun nieuwe "plaatje" al gehoord?

Om gek van te worden.

Ik vermoed dat het ook niet kwetsend bedoeld, maar een gevolg van de algemene verkleutering van onze taal.

Een "huisje" moet waarschijnlijk klinken als een gezellige plek en ideale broedplaats voor de toekomstige "kindjes". Later hopen ze dat ze hun "groentjes" goed naar binnen smikkelen, en gaan ze met ze hun "fietsje" naar het "buurtschooltje".
Op vrijdagavond worden bevriende "koppeltjes" uitgenodigd om samen wat "kaasjes" en "IPA-biertjes" te consumeren, wordt het nieuwe "K3-tje" besproken, en oh heb je hun nieuwe "plaatje" al gehoord?

Om gek van te worden.
Precies een Wendy Van Wanten taaltje :laugh:

Om gek van te worden.
Om nog maar te zwijgen van 'mijn ventje' en 'mijn vrouwtje' :)

Om gek van te worden.

En liefst gooien ze er dan nog wat woorden tussen zoals "kids" :p

Al vrees ik dat we hier serieus off-topic aan het gaan zijn...

Terug
Bovenaan