Opmerkelijke huizen te koop

Ben ik nu zo een holbewoner of wat is dat? Ik heb mijn ouders hun huis van mid jaren 80 nooit oncomfortabel gevonden. Ik betwijfel dat je het 100k meer comfortabel kan maken.

Maar goed ik heb nooit in een recente nieuwbouw gewoond dus mss is er dan wel een soort van revelatie :p

We spreken over een energetische renovatie eh, niet uitzicht.

Maar het huis van de bomma moet zwaar afgebroken worden om het energetisch te renoveren conform de huidige standaarden (vloeren opbreken om te isoleren, nieuwe ramen, nieuw dak, nieuwe petrels, ... ). Dus daar steek je dan al de eerste van uw 100k in.

Dan kun je stellen van ik steek er terug de keuken van de bomma in, de badkamer van de bomma, etc... en als je dat allemaal kunt demonteren dan zou dat misschien nog wel kunnen. En zou je nog wat kunnen besparen op de volgende 100k. Maar de plaatsingskosten heb je dan sowieso terug aan uwe rekker. Dus zoveel goedkoper ben je er dan niet mee af.

Meestal is het dan ook ofwel zeer summiere vernieuwingen doen (spouw inspuiten, isolatie op de zoldering steken, wat isolatie op het plafond van de kelder steken). Maar uiteindelijk zijn dat zaken die wel een effect hebben. Maar die gewoon tegen hun limieten botsen. Dat is ok om vb uw stookkosten van 3000l mazout naar 1500l te brengen. Maar 300-500l mazout zoals met een nieuwbouw, dat lukt dan niet.

En ja, dat verdien je in principe niet terug. Net zoals men dat 30 jaar geleden ook niet terugverdiende. Maar aan de andere kant, 30 jaar geleden had men ook niet verwacht dat men 700k€ kon vragen voor een woning die men toen voor 150k€ zette.

Hoe zit dat met de regels in belgie, betaal je meer voor een huis dat niet energie zuinig is gewoon omdat het niet energie zuinig is? Dus eens je het gekocht hebt, behalve de energie kost, in jaar x+1 kost dat huis meer dan een dat 'beter' is ?
Jammer genoeg niet.

Maar toch is het een belangrijke indicator voor de prijszetting, onder meer door:
- de besparing op stookkosten
- comfort
- maar ook minimale eisen die gelden in het geval je het wil verhuren bijvoorbeeld, wat direct al een vrij harde grens is waar je op kan botsen
- maar ook de uitfasering van de technische installaties. Als ik me niet vergis is een nieuwe stookolieketel zetten al verboden? In nieuwe verkavelingen is gas ook al verboden dacht ik? Toch allemaal zaken die niet compatibel zijn met oude energieverslindende huizen waardoor de woning niet future proof is.

Ok dus waarom zou je dan ooit die 'honderd duizenden' er insteken om het naar hedendaagse normen te brengen? Dat haal je er toch nooit uit, dus hoe is dat relevant als dat bedoelt is als uw permanente woning.
Die "neen" van Renegadexxripxx heeft wel wat nuances. Tegenwoordig moet je woning bij een ingrijpende renovatie aan een 'redelijk streng' e-peil voldoen, en dat is dan het niveau voor een nieuwbouw van een kleine 10 jaar geleden dacht ik. Ook zijn ze plannen aan 't maken (of is die wet intussen al gestemd?) om elke woning aan een bepaald e-peil te laten voldoen (ongeacht hoe oud ze zijn, en of ze verkocht worden of niet).

Daarom is het nuttig om meteen een grondige renovatie te overwegen als je toch al een nieuwe keuken of vloer of iets dergelijks wil. Als je de isolatie of vloerverwarming niet meteen vernieuwt moet je dat over pakweg 20 jaar toch gaan doen.

Dus nee, je betaalt niet meer voor een energieverslindend huis (behalve de energie zelf uiteraard), maar naar alle waarschijnlijkeid in de toekomst wel.

Ze waren na 4 dagen al gezakt van 365 naar 348.
Badkamer nog achter de keuken, sowieso niet energetisch generenoveerd.

hoe mensen er bij komen om 30% meer te vragen dan wat hun pand werkelijk waard is blijft mij verbazen.
365 > 348 > 299

de afprijzing loopt verder!

365 > 348 > 299

de afprijzing loopt verder!
Met zo'n EPC gaat dat wel nog een stuk naar beneden gaan.

Dat EPC is precies een fetish van hoog gestudeerden. Qua prijs doet dat niet veel.

De modale belg die een oud huis gaat kopen heeft geen bladje papier nodig om te weten dat de isolatie onbestaande is.

Verwarmingskost die 2x zo duur is ,is vaak relatief tegenover 50-100K renoveren.

Dat EPC is precies een fetish van hoog gestudeerden. Qua prijs doet dat niet veel.

De modale belg die een oud huis gaat kopen heeft geen bladje papier nodig om te weten dat de isolatie onbestaande is.

Verwarmingskost die 2x zo duur is ,is vaak relatief tegenover 50-100K renoveren.
Mij interesseert mij de energiefactuur.
en ik zal niet de enige zijn.
Tja, als er talloze argumenten worden opgesomd waarom het nuttig is om een energiezuinig huis te hebben buiten de verwarmingskost maar je wil die niet lezen of je negeert die doelbewust... Dan moet je vooral in uw echokamer blijven roepen.

Tja, als er talloze argumenten worden opgesomd waarom het nuttig is om een energiezuinig huis te hebben buiten de verwarmingskost maar je wil die niet lezen of je negeert die doelbewust... Dan moet je vooral in uw echokamer blijven roepen.

En als je niet begrijpt dat veel mensen eerst aan hun portefeuille denken en daardoor niet op langetermijn dan zit je ook in een echokamer te roepen.

En als je niet begrijpt dat veel mensen eerst aan hun portefeuille denken en daardoor niet op langetermijn dan zit je ook in een echokamer te roepen.

Welja, zeg dan gewoon "ik denk liever aan de korte termijn". Mij goed. Maar beweren dat de energiezuinigheid louter een fetisj is van hoogopgeleiden...

Ik ga zelfs nog iets bijkomends zeggen over die "fetisj", heel vaak kun je aan de hand van een EPC-certificaat (mits correct opgesteld) of beter nog een EPB-dossier het verschil zien tussen:
- Enerzijds een huis die "gerenoveerd" werd voor het uitzicht door links en rechts wat gyproc tegen de muur te zetten en een likje witte verf te voorzien en
- Anderzijds een huis die grondig gerenoveerd werd, gestript tot op de steen, structureel goed herbekeken, ... Bij dergelijke renovaties zal men automatisch ook het energetische aspect meenemen. Niemand gaat een fortuin uitgeven aan een structurele renovatie, om het vervolgens na te laten ook het energetische aspect mee te nemen.

Het is dus vaak een goede graadmeter voor de algemene staat van het huis. Een huis die energetisch niet in orde is gemaakt tijdens een renovatie, werd vaak enkel gerenoveerd voor de mooie schijn puur om winst te maken. Daar zou ik dan ook veel minder verschieten van vochtproblemen, structurele problemen, ... Een huis die daarentegen energetisch deftig werd aangepakt zal vaak ook globaal goed bekeken zijn. Kijk nu naar dat huis hierboven. Op de foto's ziet dat er fantastisch uit, mooi gepleisterd, mooi geschilderd, ... Wauw. Je kan het verschil niet zien met een deftig gerenoveerd huis. Tot je het EPC-certificaat ziet, dan weet je gewoon dat ze er 10 000 euro aan gyprocwerken tegen gesmeten hebben en that's it.

Uiteraard, uitzonderingen daargelaten zoals in het andere topic hier waar men de authentieke elementen wil bewaren.

Laatst bewerkt:
Hoe zit dat met de regels in belgie, betaal je meer voor een huis dat niet energie zuinig is gewoon omdat het niet energie zuinig is? Dus eens je het gekocht hebt, behalve de energie kost, in jaar x+1 kost dat huis meer dan een dat 'beter' is ?
Volgens mij had ik toch gehoord begin 2021, dat er een verplichte renovatie was. (de immo makkelaar was daar toen ook over bezig, had dit ook gepost op zijn site)

Als je dan een woning koopt of erft en deze voldoet niet aan enkele energiebesparende maatregelen, ben je verplicht om dat in orde te maken binnen 5 jaar. Daarvoor heeft Vlaanderen dan wel een renteloze lening voorzien

Ik veronderstel dat dit de komende jaren wel strenger en strenger gaat worden.

Laatst bewerkt:
Volgens mij had ik toch gehoord begin 2021, dat er een verplichte renovatie was.

Als je dan een woning koopt of erft en deze voldoet niet aan enkele energiebesparende maatregelen, ben je verplicht om dat in orde te maken binnen 5 jaar. Daarvoor heeft Vlaanderen dan wel een renteloze lening voorzien

Ik veronderstel dat dit de komende jaren wel strenger en strenger gaat worden.

Dat valt al bij al nog wel mee toch?

Nadat de woning in je bezit gekomen is, moet je binnen de vijf jaar minstens 3 van deze maatregelen uitgevoerd hebben
Dakisolatie / Ramen / Boiler van minder dan 15 jaar. Zo heel moeilijk lijkt het me niet hieraan te voldoen.

Dat valt al bij al nog wel mee toch?

Dakisolatie / Ramen / Boiler van minder dan 15 jaar. Zo heel moeilijk lijkt het me niet hieraan te voldoen.
Dat was ook het geen dat ik had gehoord, dat de "eisen" nu vrij laag liggen.

Maar veronderstel dat dit met de jaren strenger gaat worden.

Terug
Bovenaan