En als je niet begrijpt dat veel mensen eerst aan hun portefeuille denken en daardoor niet op langetermijn dan zit je ook in een echokamer te roepen.
Welja, zeg dan gewoon "ik denk liever aan de korte termijn". Mij goed. Maar beweren dat de energiezuinigheid louter een fetisj is van hoogopgeleiden...
Ik ga zelfs nog iets bijkomends zeggen over die "fetisj", heel vaak kun je aan de hand van een EPC-certificaat (mits correct opgesteld) of beter nog een EPB-dossier het verschil zien tussen:
- Enerzijds een huis die "gerenoveerd" werd voor het uitzicht door links en rechts wat gyproc tegen de muur te zetten en een likje witte verf te voorzien en
- Anderzijds een huis die grondig gerenoveerd werd, gestript tot op de steen, structureel goed herbekeken, ... Bij dergelijke renovaties zal men automatisch ook het energetische aspect meenemen. Niemand gaat een fortuin uitgeven aan een structurele renovatie, om het vervolgens na te laten ook het energetische aspect mee te nemen.
Het is dus vaak een goede graadmeter voor de algemene staat van het huis. Een huis die energetisch niet in orde is gemaakt tijdens een renovatie, werd vaak enkel gerenoveerd voor de mooie schijn puur om winst te maken. Daar zou ik dan ook veel minder verschieten van vochtproblemen, structurele problemen, ... Een huis die daarentegen energetisch deftig werd aangepakt zal vaak ook globaal goed bekeken zijn. Kijk nu naar dat huis hierboven. Op de foto's ziet dat er fantastisch uit, mooi gepleisterd, mooi geschilderd, ... Wauw. Je kan het verschil niet zien met een deftig gerenoveerd huis. Tot je het EPC-certificaat ziet, dan weet je gewoon dat ze er 10 000 euro aan gyprocwerken tegen gesmeten hebben en that's it.
Uiteraard, uitzonderingen daargelaten zoals in het andere topic hier waar men de authentieke elementen wil bewaren.