Opmerkelijke huizen te koop

Inderdaad een vreemde keuze om in zo'n smalle L-vorm te bouwen want op dat perceel lijkt er wel meer ruimte te zijn.

Het zal zijn omdat de weg te klein was :p
Als je op maps gaat kijken zit daar niets van tuin aan dat huis, enkel een grote oprit. Er hangt ook nog een minihuisje aan dat wel een tuin heeft. Dus "villa" is eigenlijk een halfopen bebouwing van de jaren stillekes, waar men nadien een bijbouw aan heeft gezet waardoor het een L werd. Ik vind het echt een absurde prijs.

Inderdaad een vreemde keuze om in zo'n smalle L-vorm te bouwen want op dat perceel lijkt er wel meer ruimte te zijn.

Het zal zijn omdat de weg te klein was :p
Als je op maps gaat kijken zit daar niets van tuin aan dat huis, enkel een grote oprit. Er hangt ook nog een minihuisje aan dat wel een tuin heeft. Dus "villa" is eigenlijk een halfopen bebouwing van de jaren stillekes, waar men nadien een bijbouw aan heeft gezet waardoor het een L werd. Ik vind het echt een absurde prijs.

Het zijn dan ook 2 aparte percelen. Dat klein wit geschilderd huisje + tuin + tuinhuisje is apart van wat er verkocht wordt.

Onmogelijk. Die verkaveling bestaat nog maar 30 jaar. Mijn ouderlijke woning is daar maar een paar 100 m van.

Onmogelijk. Die verkaveling bestaat nog maar 30 jaar. Mijn ouderlijke woning is daar maar een paar 100 m van.
Dat kleiner huis dat daar aan hangt, staat daar toch al minstens van eind 1800?
Is dat niet gewoon een boerderij geweest, waar men 1 deel van gerenoveerd heeft en nu verkoopt, maar dat daar al veel langer dan de rest van de verkaveling staat?

Dat is imo een typisch versleten kot van 120+ jaar oud, waar ze in de jaren 70 eens een nieuwe steen tegen hebben gezet voor het zicht. Dat is echt geen 30 jaar of minder.

Die immo is ook wel vreemd genoeg "vergeten" het bouwjaar er bij te zetten. :lol:

Bij Groenzone monteval stond de boerderij, maar dat witte huis is inderdaad net op het einde van de verkaveling. Je ziet op streetview dat die straat doodloopt op een fietspad. Ik dacht dat de verkaveling tot daar liep, maar misschien stonden er daar op het einde toch nog een paar huisjes

Hier nog een eentje in de buurt, heel goede foto's, je ziet op geen enkele hoe dicht de spoorweg eigenlijk ligt.

Te Koop: Hoeve-Landhuis in Aalter

Ik ken Aalter niet zo goed maar deze vind ik wel een pareltje. Niet dat ik per se een die-hard fan ben van landelijke stijl maar mijn motto is: alles op zijn juiste plaats en in zijn juiste context. Bijvoorbeeld een landelijke stijl in een nieuwbouw woning in een nieuwe wijk vind ik niets aan en is vaak met de haren erbij gesleurd. Maar een renovatie van deze authentieke hoeve, uiteraard ook in superlandelijke stijl, kan mij dan weer wél bekoren. Het plaatje klopt gewoon.

De vorige eigenaars hadden daar precies ook een zomerbar geopend in de zomer. Heb je daar geen vergunning voor nodig ofzo? Daar wordt met geen woord over gerept in de beschrijving.
Ik ben daar denk ik nog naar een babyborrel geweest. Was een feestzaaltje.

Zo'n bizarre inplanting, ik dacht op het eerste zicht dat dat 1 geheel of perceel vormde. Nu ja, ik zie wel vaker van die huizen waarvan ik denk, wie dacht er ooit dat dat een goed idee was om dat als open/halfopen bebouwing daar tussen te persen?

Zo'n bizarre inplanting, ik dacht op het eerste zicht dat dat 1 geheel of perceel vormde. Nu ja, ik zie wel vaker van die huizen waarvan ik denk, wie dacht er ooit dat dat een goed idee was om dat als open/halfopen bebouwing daar tussen te persen?
Meestal zijn dat zaken die historisch zijn gegroeid. Als ik bv naar mijn ouders hun huis kijk is dat ook iets raar als je de geschiedenis niet kent. Zij wonen op perceel A, overgekocht van mijn grootouders die op B wonen. Mijn vader kocht/kreeg een lap grond aan het uiteinde van de boerderij om daar op te bouwen. Een rechthoek van 30m op 70m ongeveer. Met de jaren beseften mijn grootouders dat ze niet eeuwig gingen leven en via notaris zijn de bijgebouwen van de boerderij dan toegevoegd aan de grond van mijn ouders, maar die lopen in een heel bizarre vorm, waardoor je nu met een heel vreemde erfgrens zit.
Dat zal in ons verkaveld Vlaanderen vast geen uitzondering zijn.

Nog een opvallend immo-verhaaltje daarrond. Toen mijn grootouders beiden waren overleden, werd de woning verkocht aan een landbouwer die de bijgebouwen niet nodig had en er dus nooit iets van gezegd had dat die eigendom waren van mijn ouders. Die mensen zijn een paar jaar terug ook overleden en die boerderij werd verkocht door de kinderen van die landbouwer. De immo die dat verkocht zette in elke advertentie dat die bijgebouwen bij die boerderij hoorden, dus iedereen die langs kwam ging teleurgesteld weer weg. Buiten 1 paardenmens die zijn paarden in die bijgebouwen ging stallen, die ging dus discussiëren met mijn pa over de eigendom van die gebouwen. :lol: Mijn pa is niet het type dat discussieert, dus niet lang last van gehad, maar gewoon het idee hoe die makelaars werken is soms echt walgelijk.

Zo'n prijs lijkt me nog acceptabel om er dan nog een 100 à 200K renovatie in te pompen om het echt tip top in orde te brengen...
Zoiets zou ik wel nog zien zitten mocht ik niet naar 't buitenland gaan, alleen de ligging, naast de spoorweg is natuurlijk minder fijn.
Op zich valt het daar wel nog mee. 300m verder is er het station dus de treinen zijn er nooit op volle snelheid. Vroeger was er daar een overweg, dus toen had je wel die bel die ieder half uur rinkelt. Die is nu afgesloten en er is een fietstunnel gemaakt iets verder. Dus geen auto's die er passeren maar wel 's morgens en 's avonds schoolgaande jeugd met hun fiets.
Eigenlijk is het daar in al die wijken rustig want er is geen doorgaand (auto)verkeer mogelijk. Plus er is veel groen ook, met een park en een speelplein of 2 voor de jeugd.

Meestal zijn dat zaken die historisch zijn gegroeid. Als ik bv naar mijn ouders hun huis kijk is dat ook iets raar als je de geschiedenis niet kent. Zij wonen op perceel A, overgekocht van mijn grootouders die op B wonen. Mijn vader kocht/kreeg een lap grond aan het uiteinde van de boerderij om daar op te bouwen. Een rechthoek van 30m op 70m ongeveer. Met de jaren beseften mijn grootouders dat ze niet eeuwig gingen leven en via notaris zijn de bijgebouwen van de boerderij dan toegevoegd aan de grond van mijn ouders, maar die lopen in een heel bizarre vorm, waardoor je nu met een heel vreemde erfgrens zit.
Dat zal in ons verkaveld Vlaanderen vast geen uitzondering zijn.

Dat is nu toch zo illegaal als maar kan zijn? Gewoon eventjes een stuk (landbouw?)grond afsplitsen en daar een huis op neerplanten?
Was het maar zo simpel.

Nog een opvallend immo-verhaaltje daarrond. Toen mijn grootouders beiden waren overleden, werd de woning verkocht aan een landbouwer die de bijgebouwen niet nodig had en er dus nooit iets van gezegd had dat die eigendom waren van mijn ouders. Die mensen zijn een paar jaar terug ook overleden en die boerderij werd verkocht door de kinderen van die landbouwer. De immo die dat verkocht zette in elke advertentie dat die bijgebouwen bij die boerderij hoorden, dus iedereen die langs kwam ging teleurgesteld weer weg. Buiten 1 paardenmens die zijn paarden in die bijgebouwen ging stallen, die ging dus discussiëren met mijn pa over de eigendom van die gebouwen. :laugh: Mijn pa is niet het type dat discussieert, dus niet lang last van gehad, maar gewoon het idee hoe die makelaars werken is soms echt walgelijk.

Dus de makelaar zorgde ervoor dat elke bezoeker gegarandeerd teleurgesteld terug naar buiten stapte? Als het klopt, is dat niet walgelijk qua valsheid maar vooral walgelijk qua domheid.

Dat is nu toch zo illegaal als maar kan zijn? Gewoon eventjes een stuk (landbouw?)grond afsplitsen en daar een huis op neerplanten?
Was het maar zo simpel.
Bestemmingswijzigingen waren in die tijd nu eenmaal simpeler.

Je ziet dat tegenwoordig toch ook nog, dat een landbouwer een nieuwe woning zet op een andere plek dan de oude? Meteen beginnen roepen "ILLEGAAL!1!1!" zonder te weten wat of hoe is natuurlijk weer de makkelijke oplossing.

Laatst bewerkt:
Bestemmingswijzigingen waren in die tijd nu eenmaal simpeler.

Was het met een officiële bestemmingswijziging?

Je ziet dat tegenwoordig toch ook nog, dat een landbouwer een nieuwe woning zet op een andere plek dan de oude? Meteen beginnen roepen "ILLEGAAL!1!1!" zonder te weten wat of hoe is natuurlijk weer de makkelijke oplossing.

1) Er staat een vraagteken achter mijn assumptie van illegaliteit. Dat betekent dat ik een vermoeden heb, maar nog eventjes bevestiging vraag van jou. ;)
2) Wat je daar zegt dat dat vaker gebeurt: Dat kan mijns inziens alleen wanneer de oude generatie (op voorwaarde dat die een geregistreerd landbouwer was) plaats moet maken voor een nieuwe generatie van de familie in eerste lijn én op voorwaarde dat die ook een geregistreerd landbouwer is.

Het zou nogal leuk zijn mocht je elke boerderij zomaar kunnen verkavelen. Met 80-85% boeren zonder opvolger zou de wooncrisis anders onmiddellijk opgelost zijn.
Erger nog: zelfs zonder verkaveling, verbouwing, ... is het al quasi onmogelijk geworden om gewoon het bestaande woongedeelte van een boerderij te bewonen zonder dat je een geregistreerd landbouwer bent. Anders ben je ook al zonevreemd bezig, moet je een vergunning aanvragen en worden die steeds vaker geweigerd.

Vlaanderen en zijn ruimtelijke ordening: nog steeds zo laks als maar kan zijn op de meeste vlakken (kijk maar naar de talloze stukken braakliggende gronden en weilanden langs steenwegen waar ongebreideld bijkomende lintbebouwing vergund wordt), maar aan de andere kant dan plots hyperstreng uit een soort compensatiedrang (boerderijen waar vaak al eeuwenlang bewoning is, komen onder dwang van de overheid leeg te staan).

Laatst bewerkt:
Was het met een officiële bestemmingswijziging?
Alles was in orde hoor, dat was een stuk weide dat naar bouwgrond werd veranderd, woning uiteraard ook volledig vergund.

1) Er staat een vraagteken achter mijn assumptie van illegaliteit. Dat betekent dat ik een vermoeden heb, maar nog eventjes bevestiging vraag van jou. ;)
Dan zal ik dat fout begrepen hebben, waarvoor excuses.

2) Wat je daar zegt dat dat vaker gebeurt: Dat kan mijns inziens alleen wanneer de oude generatie (op voorwaarde dat die een geregistreerd landbouwer was) plaats moet maken voor een nieuwe generatie van de familie in eerste lijn én op voorwaarde dat die ook een geregistreerd landbouwer is.

Het zou nogal leuk zijn mocht je elke boerderij zomaar kunnen verkavelen. Met 80-85% boeren zonder opvolger zou de wooncrisis anders onmiddellijk opgelost zijn.
Erger nog: zelfs zonder verkaveling, verbouwing, ... is het al quasi onmogelijk geworden om gewoon het bestaande woongedeelte van een boerderij te bewonen zonder dat je een geregistreerd landbouwer bent. Anders ben je ook al zonevreemd bezig, moet je een vergunning aanvragen en worden die steeds vaker geweigerd.

Vlaanderen en zijn ruimtelijke ordening: nog steeds zo laks als maar kan zijn op de meeste vlakken (kijk maar naar de talloze stukken braakliggende gronden en weilanden langs steenwegen waar ongebreideld bijkomende lintbebouwing vergund wordt), maar aan de andere kant dan plots hyperstreng uit een soort compensatiedrang (boerderijen waar vaak al eeuwenlang bewoning is, komen onder dwang van de overheid leeg te staan).
Hier ben ik volledig mee akkoord hoor, ik zie het gewoon regelmatig gebeuren, die huizen blijven wel altijd in de familie zoals je zegt. Dat is niet verkavelen om te verkopen, maar gewoon een moderne woning neerzetten terwijl ze in de oude blijven wonen.

Terug
Bovenaan