Opmerkelijke huizen te koop

Niet helemaal akkoord.

Alle architecten kunnen tegenwoordig maar één ding: proberen imponeren met gigantische "raampartijen". Overal gigantische raampartijen. Want daarmee scoor je natuurlijk altijd hé. Wauw, zoveel licht! Zoveel zicht! De one size fits all solution. Je imponeert er altijd uw klanten mee. En bovenal: het staat altijd uitstekend op uw referentieboekje als architect. En het staat ook nog eens uitstekend op instagram.

Maar dan stappen we even uit het roze droomwereldje en gaan we over naar de dagdagelijkse praktische realiteit. Dan mag je je als eigenaar al snel beginnen bezighouden met al die gigantische raampartijen af te schermen van de zon, anders wordt het veel te warm. Kost geld. Al die raampartijen moeten ook verduisterd kunnen worden, zij het voor privacy, zij het om er goed te kunnen slapen. Kost ook geld. En tot slot blijft elk raam ook een verliesoppervlak in uw buitenschil. Kost energie. Terwijl ramen op zich ook al duurder zijn dan een stuk muur.
In de praktijk (zeker bij slaapkamers) zit je dus vaak met grote raampartijen die 90% van de tijd minstens gedeeltelijk afgeschermd zijn langs de binnen- of buitenzijde en die u alleen maar geld en energie kosten.

Dus neen, dan heb ik liever architecten die strategisch nadenken over de hoeveelheid, de grootte en de oriëntatie van de ramen, dan de zoveelste architect die probeert te imponeren met de gemakzuchtige one size fits all solution: zoveel mogelijk glas.
Misschien nogal fel uitgedrukt maar ik ben het er wel mee eens eigenlijk, aanvullend: als die gigantische ramen niet spotless clean zijn trekt het op geen zak.

Ik hoef dankzij mijn ramen door de dag wel bijna geen licht aan te doen :woohoo: En het verhuizen van lompe dingen is wel ineens heel wat makkelijker.
Maar goed, dit is puur à la tête du client.

Ik hoef dankzij mijn ramen door de dag wel bijna geen licht aan te doen :woohoo: En het verhuizen van lompe dingen is wel ineens heel wat makkelijker.
Maar goed, dit is puur à la tête du client.

Ik heb veel glas op het Noorden, veel licht maar geen zoninval. Op de andere gevels heb ik veel minder glas, behalve als het onder een afdak is.
Maar van mij hoeft dat niet zo.

Door de raampartijen tot op de grond ben ik in mijn bureau bvb heel beperkt in het plaatsen van kasten/bureau's/sim rig. Maar het is niet anders helaas.

Niet helemaal akkoord.

Alle architecten kunnen tegenwoordig maar één ding: proberen imponeren met gigantische "raampartijen". Overal gigantische raampartijen. Want daarmee scoor je natuurlijk altijd hé. Wauw, zoveel licht! Zoveel zicht! De one size fits all solution. Je imponeert er altijd uw klanten mee. En bovenal: het staat altijd uitstekend op uw referentieboekje als architect. En het staat ook nog eens uitstekend op instagram.

Maar dan stappen we even uit het roze droomwereldje en gaan we over naar de dagdagelijkse praktische realiteit. Dan mag je je als eigenaar al snel beginnen bezighouden met al die gigantische raampartijen af te schermen van de zon, anders wordt het veel te warm. Kost geld. Al die raampartijen moeten ook verduisterd kunnen worden, zij het voor privacy, zij het om er goed te kunnen slapen. Kost ook geld. En tot slot blijft elk raam ook een verliesoppervlak in uw buitenschil. Kost energie. Terwijl ramen op zich ook al duurder zijn dan een stuk muur.
In de praktijk (zeker bij slaapkamers) zit je dus vaak met grote raampartijen die 90% van de tijd minstens gedeeltelijk afgeschermd zijn langs de binnen- of buitenzijde en die u alleen maar geld en energie kosten.

Dus neen, dan heb ik liever architecten die strategisch nadenken over de hoeveelheid, de grootte en de oriëntatie van de ramen, dan de zoveelste architect die probeert te imponeren met de gemakzuchtige one size fits all solution: zoveel mogelijk glas.
Volledig akkoord. Mijn ex woning heeft ook veel grote ramen. Elk nadeel dat je hier beschrijft heb ik eveneens ervaren en dat was nieuwbouw met zeer deftig zonwerend glas op het zuiden. Ik heb me ook laten vangen (al kocht ik de woning afgewerkt). Glas is en blijft een zwak punt van de woning qua isolatie en zoals je zegt allemaal duur, eveens de latere decoratieno of screens. Komt er nog eens bij dat ik meer en meer huizen zie die helemaal aant doorslaan zijn qua glaspartijen. Ik had het enkele weken geleden nog gepost in dit of nieuwbowtopic dat we stillekesaan allemaal naar visbokalen zin aan het overschakelen.

Niet helemaal akkoord.

Akkoord, bij deze aspecten staat men (incl. ik) dikwijls niet voldoende stil.
Voor dat kantoor, ok dat kan de reden zijn voor dat kleinere raam. Maar aangezien ze op de benedenvloer een wand van +/- 15m breed, van vloer tot plafond volledig in glas hebben uitgevoerd lijkt de raamkeuze in dit geval toch eerder te komen uit een drang om modern uitzicht te bekomen.
En zeker voor een kinderkamer primeert voor mij toch de allereerste functie van een raam: naar buiten kunnen kijken.

Misschien nogal fel uitgedrukt maar ik ben het er wel mee eens eigenlijk, aanvullend: als die gigantische ramen niet spotless clean zijn trekt het op geen zak.
Mensen met zo'n budget hebben elke maand wel een ramenwasser die langs komt, geen zorgen.

Die glaspartijen van vloer tot plafond vind ik ook teveel van het goede, zoals in het voorbeeld hierboven met het huis uit Aarschot is gewoon decadent overdreven want dan leef je gewoon in een vitrine.
Maar langs de andere kant zou ik nu ook niet van die klein pietluttige ramen laten steken, voor die paar weken dat de zon hier schijnt zou ik nu ook niet voor de rest van het jaar in een donkere bunker willen leven.

wat een landlord oldskool mansion :love:

het heeft toch wel iets, zelfs met oude wagens in de garage ! Pontiac en Buick?
met een toegangspoort, een rivier met pier... en die meubels :wow:

damn, wat een katapultschot terug in de tijd zeg.

Laatst bewerkt:

het heeft toch wel iets, zelfs met oude wagens in de garage !

Ik mis nog het bos en het lokaal met de jachthoorn en geweren om te gaan jagen 😎

Dit pand lijkt deels onafgewerkt:

Of je moet fan zijn van deze industriële visie geaccentueerd door een zak van de Action:
1abbf7169ffccac74a1f5d22ab37387b.jpg

Wat de functie is van de L-gang achter de betonwand is me een raadsel.

Interieur, cava nog.

Maar die buitenkant. :unsure:
Kan je nog saaier bouwen met een nog lelijkere gevelsteen?
Is dat de bedoeling, met die witte vlekken overal?

Ik vind deze gebouwen echt geweldig. Net zoals de Sky Towers in Oostende. Prachtig staaltje constructiewerk.
Vond het wel grappig dat ze dit verkochten als appartement met zeezicht. De eerste 8 a 10 verdiepingen hebben geen zeezicht.
voor die nieuwe appartementsblokken er waren, was er daar een parking. Was wel handig in de zomer want er konden er best wel veel auto zich parkeren.

Vond het wel grappig dat ze dit verkochten als appartement met zeezicht. De eerste 8 a 10 verdiepingen hebben geen zeezicht.
Op Oosteroever Oostende zijn er zo ook veel gejost. De eerste blokken hadden allemaal zeezicht. Intussen staat het daar vol en hebben de meesten een gebouw naast, voor of boven zich die het zeezicht beperkt of tot nul herleidt.
Ik ken er die daar al 10j. aan een stuk door bouwwerven omgeven zijn.

Er is zeker een publiek voor zoiets. Die ingebouwde radio in de bedwand is de max. :D

Verbaast me dat dit nog een EPC D is.
Pand had ook zomaar 20-30j ouder eerder gebouwd kunnen zijn dan er staat (1979). Het was zelfs toen al oldskool denk ik.

Hoe dan ook heel duur in onderhoud. En op termijn gaat die stookolie sowieso weg moeten of onbetaalbaar worden.

Tijd om terug Euro Millions te spelen :love:

voor die nieuwe appartementsblokken er waren, was er daar een parking. Was wel handig in de zomer want er konden er best wel veel auto zich parkeren.
Gohja, zelfs al heb je maar een streepje zeezicht tussendoor andere blokken, zeezicht is zeezicht in theorie. Haha

Manman zalig. 3,6 hectaren. Alleen de stookkosten zijn voor te janken in zoiets.

En mss dat ik daar s nachts wel wat op mijn ongemak zou zijn als daar vanalles begint te kraken :unsure:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan