Opmerkelijke huizen te koop

Hoezo is Merchtem totaal geen dure gemeente? Zit in de top 15% van duurste gemeenten van België (volgens statbel op basis van mediaanprijs, voor zowel alle huis-types als appartementen)...

Tgoh ja, als je heel Wallonië meetelt waar je op veel plaatsen nog een kot koopt voor een appel en een ei. Ik bedoelde eerder: naar Vlaamse normen is het toch echt geen superdure gemeente à la Schilde (we know), Heverlee, Latem, ... "Totaal" geen dure gemeente was misschien iets erover. :oi22:
Je betaalt gewoon een duurdere prijs om in de nabijheid van een grootstad te gaan wonen. Merchtem is dan ietsje duurder voor huizen, maar dan wel ietsje goedkoper voor appartementen (vergeleken met veel van z'n buren). Wil je in Vlaanderen nog 'goedkoop' wonen (in een huis), dan moet je al ver uit de Vlaamse ruit trekken... Maar ja, als je in pakweg Poperinge of Bree woont, dat betaal je vroeg of laat toch terug aan vervoerskosten.

Eigenlijk wel frappant hoe veel goedkoper veel plekken in Wallonië zijn: open bebouwingen voor gemiddeld minder dan 200.000 😂. Daar heb je in de Vlaamse grootsteden met moeite nog een ietwat deftig studiotje/zeer klein appartement voor.

Laatst bewerkt:
Tgoh ja, als je heel Wallonië meetelt waar je op veel plaatsen nog een kot koopt voor een appel en een ei. Ik bedoelde eerder: naar Vlaamse normen is het toch echt geen gemeente à la Schilde, Heverlee, Latem, ...
Als je enkel Vlaanderen neemt, zit het in de top 20%... Het zit misschien niet in de top10, maar "totaal geen dure gemeente" klopt gewoon niet.

Ik vond dit wel nog aangenaam van prijs: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/de-pinte/9840/11407186
in 't groen, De Pinte, grote tuin

tot ik op de voorlaatste foto zag dat je gewoon onder de E17 woont :rofl:
Wie gaat dit ooit kopen? Dat is toch niet leefbaar?
Goede vriend woont knal onder de E40 (afstand woonkamer - E40 is amper 27meter) - binnen merk je dat niet (geluidswerend glas) maar terras is toch wel wennen - al is het niet zo erg als je zou vermoeden omdat de E40 toch een aantal meter hoger is dan het dak van de woning. Mijn nonkel woont bvb. op 200m van een spoorlijn in Denderleeuw (= drukke lijn Brussel dus) en dat is imo beduidend slechter en vooral luider (praten in de tuin als trein passeert is roepen).

Alles went zeker - maar toch eerder een keuze van moeten of bereid zijn tot denk ik dan.

Goede vriend woont knal onder de E40 (afstand woonkamer - E40 is amper 27meter) - binnen merk je dat niet (geluidswerend glas) maar terras is toch wel wennen - al is het niet zo erg als je zou vermoeden omdat de E40 toch een aantal meter hoger is dan het dak van de woning. Mijn nonkel woont bvb. op 200m van een spoorlijn in Denderleeuw (= drukke lijn Brussel dus) en dat is imo beduidend slechter en vooral luider (praten in de tuin als trein passeert is roepen).

Alles went zeker - maar toch eerder een keuze van moeten of bereid zijn tot denk ik dan.
Mijn grootmoeder heeft altijd naast de E313 gewoond, zonder geluidswanden. Binnen wen je aan dat geluid, maar inderdaad als je buiten zit is het wel heel storend imo.

In Edegem (een van de duurste gemeentes v Antwerpen denk ik) is de duurste buurt ook vlak aan de E19. Binnen merk je daar niets van, buiten natuurlijk wel.

En toch zijn dat goede locaties, dat het ongezond (fijnstof, lawaai, trillingen) is, is blijkbaar minder van belang dan de snelheid waarmee je op die autosnelweg kan zitten.

Weet iemand welk nut die glazen ruimte in het midden van je keuken/living heeft? Als het nu aansloot op een terras ofzo kon ik het nog ergens begrijpen. Maar dit is gewoon raar.

https://www.immoweb.be/en/classified/apartment/for-sale/sint-niklaas/9100/11418207
Het is een "binnenpatio", wtf

De prachtige leefruimte met open keuken biedt een uitnodigende plek om te ontspannen. Dit kan ook in de binnenpatio, een oase van rust waar je zowel winter als zomer kan genieten van de unieke locatie.

"Kom schat, we gaan even uit de living om te relaxen in exact dezelfde ruimte, maar dan met wat glas rond!
Wat een verlies van plek ook. Die smalle keuken er naast als enige doorgang tussen eetkamer en zithoek. Dat zou hier toch snel ergernis opwekken als de ene staat te koken en de ander moet er een paar keer langs. Zonder dat glazen spel hadden ze alle ruimte.

Toonde dat just eens aan de vriendin en die dacht dat het een rookruimte is. Zou nog wel eens kunnen eigenlijk. :D

Toonde dat just eens aan de vriendin en die dacht dat het een rookruimte is. Zou nog wel eens kunnen eigenlijk. :D
ook mijn eerste gedacht.

Zo ook eens in een huis geweest (nieuwbouw zelfs) waar er een soort van dampkap boven de eettafel hing (ver weg van de keuken). Dat was ook om lekker binnen te kunnen paffen met minder overlast voor de rest van de bewoners :rofl: :rofl:

Ik ben opgegroeid nabij de E40, naast een drukke steenweg en naast een spoorweg. Lawaai went maar ik heb op jonge leeftijd astma gekregen. Lag dat aan de slechte lucht daar, geen idee en kan toch nooit bewezen worden. Maar zelf ben ik toch wat rustiger gaan wonen, en niet in zo’n fijnstof hotspot. Moet maar eens de ramen kuisen van zo’n huis naast de autostrade, uw zeemvel ziet zwart. Nee, gezond kan het daar niet zijn.

Ik dacht dat ook. Centraal in je huis en je kan roken zonder dat heel je kot begint te stinken naar sigaretten. Op zich nog niet zo'n slechte oplossing dan.

Volgens mij is dat eerder een soort in house serre voor plantjes, kruiden en mss zelfs wat groenten ed te kweken?

Weet iemand welk nut die glazen ruimte in het midden van je keuken/living heeft? Als het nu aansloot op een terras ofzo kon ik het nog ergens begrijpen. Maar dit is gewoon raar.

https://www.immoweb.be/en/classified/apartment/for-sale/sint-niklaas/9100/11418207
Van die omvormingsprojecten zijn altijd grappig. In dit geval is het idd zo ontworpen als "binnenpatio". Ik vermoed dat het zal gedaan zijn omdat er geen terras is zodat je daar wat planten kan zetten. In mijn ogen ook verspilling van ruimte en ziet er vreemd uit, maar sommige mensen zullen dat wel een meerwaarde vinden en is vooral iets dat door architecten bedacht is zonder hoog op praktische inrichting :P
Staat ook zo op de site van het project:
Binnen de muren van elk appartement wordt er in serreglas een mooie, strakke wintertuin geïntegreerd.

Dan vind ik het raam in de ene slaapkamer (foto 14) die uitgeeft op de gemeenschappelijke gang vreemder :P Zeker omdat het ook niet altijd natuurlijk licht gaat binnenlaten (zie foto18 voor foto van de gang). Ok, het is de omvorming van een oude school en dat waren allemaal waarschijnlijk klaslokalen. Maar dat raam is gewoon vreemd en heeft in mijn ogen weinig meerwaarde.

Terug
Bovenaan