Denk dat je zou onderschatten wat de vraag is naar zo'n woning in die regio. Vergeet ook niet dat een groot deel van die woningen niet op de markt zal komen, maar via erfenis verdeeld zal worden. Daar is genoeg geld te erven om alle kosten van die woning erbij te dragen.
Pas op, het is wss 4 keer zoveel als ik ooit voor een woning zelf zou willen betalen, maar eens je zo'n woning hebt en de luxe ervan gewoon bent, wil je dat niet zomaar kwijt, lijkt me. Tenzij je zoals de meeste dat totaal niet financieel kan onderhouden

.
En voor alle duidelijkheid: een woning met zicht op dijk is nog iets volledig anders qua waarde.
Prijs is een samenwerking tussen vraag en aanbod. En ik kan mij gewoon onmogelijk inbeelden dat de mensen die hiervoor geïnteresseerd zijn, gewoon het budget hiervoor hebben of zullen hebben.
Zelfs als het in de erfenis zit, dan nog zou ik echt niet weten dat je hieruit kan bepalen dat dit voldoende zou zijn om alle kosten van die woning te dragen. Heb je meerdere erfgenamen dan zit je mogelijks in onverdeeldheid. Of dan moet 1 van de 2 de andere uitkopen.
Als jij, die toch ook al bij de meer gefortuneerden zit, dit bedrag toch te veel is voor hetgeen wat je er zou voor willen geven. Waarom zou dit dan zodanig veel anders zijn voor een enorm aandeel van de potentiële kopers. Zeker met de nadruk die er tegenwoordig (en met de objectieven) ook nog eens gelegd wordt op de isolatieschil. Wat in mijn ogen naar de toekomst toe een nog grotere impact gaat hebben.
Als de prijs rond de 500 - 800k zit dan kan ik mij inbeelden dat dit nog binnen de groep van haalbaar zit. Maar 1+ miljoen tot zelfs 2 miljoen (dacht dat iemand stelde dat dit zo wat de prijszetting was), ik zie echt niet in wie dat er wil EN kan aan geven.
Laat ons eerlijk zijn, het is nu ook niet dat men 20 -30 jaar geleden, toen men grofweg deze woningen zette, hiervoor 800k kon neertellen (dacht dat huisprijzen verdubbeld waren op 25 - 30 jaar (+/- 2% per jaar)). 350 - 400k, ok mogelijks.
En dat er mogelijks een duwende werking is op de marktprijzen doordat er in de laatste 20 jaar weinig op de markt is gekomen waardoor er veel mensen, relatief gezien, op het beperkte aanbod springt. Maar voor mij lijken deze prijzen toch eerder te vallen onder het wat de zot ervoor wil geven.
Dan onder effectief haalbare prijzen. Uiteindelijk is die woning nu ook niet zodanig wow of man die ligging is om handen en vingers af te likken.
Maar bon, ik kan natuurlijk mis zijn. Uiteindelijk ben ik in smaak en mening altijd al eerder de uitzondering geweest.
Maar bij dergelijke bedragen denk ik toch echt wel aan iets anders.