Opmerkelijke huizen te koop

zoveel spotjes in de living en keuken?

Spotjes, nuttige dingen op plaatsen waar je functioneel licht nodig hebt. Maar zo ongezellig, veel te felle puntbronnen van licht, ... dat vermijd je toch in de living? Zeker dergelijke hoeveelheden.

Nee, echt zijn geld niet waard, er is een reden dat het al 18 maanden te koop staat. Het is ook zo dat andere verkopers hun prijzen zijn gaan verhogen door dit ene huis...

Ja, nu ga je lachen hoor:

What the fuck heeft die stenen woestijn te betekenen met links en rechts een verloren buxus die erin gesmeten werd?
De stijl binnen is zo mogelijk nog lelijker.

Ik weet dat ik tegen bepaalde schenen ga schoppen, maar op een bepaald moment gaan mensen toch afhaken in de race naar een ultralaag EPC?
Een laag EPC is hip en ja, korting op uw roerende VH enzo. En ja, draait ook rond hernieuwbare energie...
Maar woning met Label B of zelfs C: het is niet dat de energie daar langs ramen en deuren wegvloeit.
En het KI is daar lager, meer ruimte etc.

Ja oké. Die woning heeft een EPC van 12.
De prijs is navenant.

En voor de meesten telt hoeveel de energiefactuur is.
Mijn woning had epc 500 en na verbouwing 40.
Ik kan u toch wel zeggen dat het verschil immens is qua beleving + energiefactuur.

Mijn woning had epc 500 en na verbouwing 40.
Ik kan u toch wel zeggen dat het verschil immens is qua beleving + energiefactuur.
Helemaal mee eens! Maar was het 140 geweest, was dat verschil OOK enorm geweest. En waarschijnlijk een pak goedkoper.

Soit, ik ben het er mee eens dat je met een C-score OOK heel goed zit.
Ik ga hier wat kleine veranderingen doen (10.000 geschat: nieuwe ketel ter vervanging van ééntje die er bijna 20 is, inbouw rolluiken uit de jaren 80 vervangen door opbouw, zonnepanelen laten herbekijken naar mijn eigen verbruik en nieuwe omvormer,...) En ware het niet dat ik geen 230 euro wil spenderen aan een papiertje, ben ik wel benieuwd welk verschil dat gaat geven op mijn EPC van 218.

Laatst bewerkt:
Je moet wel het onderscheid maken tussen E-peil en EPC.

E-peil is gewoon een getal gebaseerd op de punten die je in min krijgt voor jouw energiezuinige maatregelen bij nieuwbouw en grondige renovatie, het EPC attest is een berekening in KwH/m² die ook geldt voor bestaande woningen, je kan die 2 dus niet zomaar gaan vergelijken.

Helemaal mee eens! Maar was het 140 geweest, was dat verschil OOK enorm geweest. En waarschijnlijk een pak goedkoper.

Soit, ik ben het er mee eens dat je met een C-score OOK heel goed zit.
Ik ga hier wat kleine veranderingen doen (10.000 geschat: nieuwe ketel ter vervanging van ééntje die er bijna 20 is, inbouw rolluiken uit de jaren 80 vervangen door opbouw, zonnepanelen laten herbekijken naar mijn eigen verbruik en nieuwe omvormer,...) En ware het niet dat ik geen 230 euro wil spenderen aan een papiertje, ben ik wel benieuwd welk verschil dat gaat geven op mijn EPC van 218.
Breek je dan die inbouw uit? Of hoe moet ik dat gaan zien?

zoveel spotjes in de living en keuken?
Doet me denken dat als het sterrenmeisje een plafond was, ze er zo zou uitzien...

Breek je dan die inbouw uit? Of hoe moet ik dat gaan zien?
Dat is wel de bedoeling, enorm veel last van passerende auto's (betonnen baan, geen asfalt) dus wil dat die opening tussen raam en muur gedicht wordt. Er zit al geluidsisolatie in de rolluikbak maar haalt zeker niet voldoende uit voor mij.

Maar hoe dat concreet gebeurt weet ik nog niet, heb nog geen offerte gevraagd.

Ik weet dat ik tegen bepaalde schenen ga schoppen, maar op een bepaald moment gaan mensen toch afhaken in de race naar een ultralaag EPC?
Een laag EPC is hip en ja, korting op uw roerende VH enzo. En ja, draait ook rond hernieuwbare energie...
Maar woning met Label B of zelfs C: het is niet dat de energie daar langs ramen en deuren wegvloeit.

De prijs is navenant.

Ik denk net dat er meer naar gekeken gaat worden in de toekomst. Mijn ondervindingen zijn net dat er weinig mensen naar kijken, als ik hier in mijn buurt zie en hoor hoeveel ze geven aan een niet energiezuinige woning. Toen we zelf woningen verkochten, hoe weinig daar over gevraagd werd.

Vlaanderen wilt in 2050 dat de woningen energielabel A hebben (Max 100epc). Je kunt dus al raden dat ze hiervoor zaken gaan verzinnen.
Momenteel ligt er dan ook een voorstel op tafel dat de overheid u gaat verplichten om te renoveren bij aankoop woning. Nu gaat dat in begin nog niet zo streng zijn, maar als ze graag hun doelstelling in 2050 willen halen, gaan ze dat loop der jaren nog verstrengen.

Dat zoekertje zegt wel epc-peil, maar dat moet E-peil zijn. Zoals stuntgunner zegt, zijn beide andere zaken. Epc zal hoger liggen.

Laatst bewerkt:
Dat is wel de bedoeling, enorm veel last van passerende auto's (betonnen baan, geen asfalt) dus wil dat die opening tussen raam en muur gedicht wordt. Er zit al geluidsisolatie in de rolluikbak maar haalt zeker niet voldoende uit voor mij.

Maar hoe dat concreet gebeurt weet ik nog niet, heb nog geen offerte gevraagd.
Laat het mij gerust weten hoe ze het doen want zit met hetzelfde, en buiten een pak breekwerk weet ik ook niet goed een makkelijke oplossing.

Altijd lachen hoe sommige nieuwe energiezuinige kruipkoten hier verkocht worden voor 400k plus.
Lekker hoog KI , lage plafonds, fijne muurtjes en hopen geld er tegen gesmeten voor heel wat bullshit maatregelen die maar half werken waar je je winst pas uithaalt in 40 jaar (als het niet defect gaat natuurlijk)
Dat je degelijk isoleert begrijp ik nog wel maar dat ventilatiesysteem? -> zet een raam open.
Warmtepomp? Werkt maar half en succes met je elektriciteitsrekening. :oink:
Ik ben echt zo blij dat 5 jaar geleden nog een deftige lap grond heb kunnen kopen met een stevig huis erop.
Ik nu renoveer naar eigen zin zonder enige bemoeiennissen en dat met premium materiaal.
En dat met een KI van €475 :bow:

Ik trek toch mijn ogen open hoor als ik zie wat mijn vrienden gekocht hebben voor 400k... wat een triestige kluchten zijn me dat zeg.
Rijhuisjes/kotjes met mini lapjes gras achteraan. KI 1000+ maar stoefen met hun paar zonnepanelen op het dakje dat ze kunnen doen.
Ik zal er waarsschijnlijk ook zetten maar dat is lage prioriteit en het zal direct deftig zijn.

Dat je degelijk isoleert begrijp ik nog wel maar dat ventilatiesysteem? -> zet een raam open.
Guess what, een degelijk ventilatiesysteem kost minder aan elektriciteit dan je open raam aan verwarming. En ventileert even goed.
Warmtepomp? Werkt maar half en succes met je elektriciteitsrekening. :oink:
Dat half werken snap ik niet zo goed. De elektriciteitsrekening wel 😅. Ben zelf nog voor gas kunnen gaan, maar het lijkt me dat het verschil de komende jaren gaat weggewerkt worden met CO2 taxen op de brandstof.
Ik ben echt zo blij dat 5 jaar geleden nog een deftige lap grond heb kunnen kopen met een stevig huis erop.
Proficiat. I suppose...
Ik nu renoveer naar eigen zin zonder enige bemoeiennissen en dat met premium materiaal.
Zonder enige bemoeienissen lijkt me sterk; ingrijpende renovaties vallen nog altijd onder de EPB regelgeving. De iets minder stricte regels, sure, maar nog steeds "enige bemoeienissen". Of je hebt het met "renoveren" over een nieuwe vloer leggen en de muren eens schilderen.
En dat met een KI van €475 :bow:
En dat wordt netjes herbekeken na je ingrijpende renovatie. Althans dat is de bedoeling. Daar mag de handhaving ook drastisch op verstrengd worden lijkt me.
Ik trek toch mijn ogen open hoor als ik zie wat mijn vrienden gekocht hebben voor 400k... wat een triestige kluchten zijn me dat zeg.
Rijhuisjes/kotjes met mini lapjes gras achteraan. KI 1000+ maar stoefen met hun paar zonnepanelen op het dakje dat ze kunnen doen.
Ik zal er waarsschijnlijk ook zetten maar dat is lage prioriteit en het zal direct deftig zijn.
Pas op met die reverse jealousy, maar je "vrienden" zullen je wel kennen op dat vlak intussen.

Het feit dat er klein gebouwd wordt heeft een paar hoofdoorzaken:
1. bouwgrond is de laatste jaren enorm duur geworden. Dit wordt in de hand gewerkt door gemeentes die opsplitsen van gronden aanmoedigen waardoor de 1000m² van vroeger met 1 huis op nu 4-5 woningen krijgt toebedeeld.
2. Veel nieuwbouw gebeurt in het kader van projecten. Omdat die projectontwikkelaars de grote bedragen voor het grote stuk grond kunnen neerleggen. Vervolgens wordt er lustig aan winstmaximalisatie gedaan en krijg je donkere, kleine koten met dikke buitenmuren en goedkope materialen. Omdat daar een grote markt voor is.
3. De materiaalkost stijgt. Dit intrinsiek én doordat je de EPB normen hebt. Ik vind persoonlijk (en ik ben nu aan het bouwen) dat de invloed van die tweede nogal meevalt. Maar ik had sowieso eigenlijk goed geïsoleerd of er nu normen voor waren of niet. Extra technieken (zonnepanelen, screens, ventilatie) betekent misschien een meerprijs van 2,5% op de totale kostprijs. Qua architecturale vrijheid noch ruimte hebben we niets moeten inbinden. Hoewel we geen echt gekke toeren hebben uitgestoken is het wel een unieke woning geworden.

Nu, willen mensen te graag een nieuwbouw en zouden ze vaak beter een iets ouder maar ruimer huis kopen? Waarschijnlijk wel. Maar iedereen heeft prioriteiten en deze lijken voornamelijk in de energiebesparing te wijzen. Indien de huidige prijzen langer dan een winterseizoen aanhouden (ik verwacht van niet, maar wie ben ik om dat te voorspellen?), ga je denk ik nog wel anders kraaien als je je eindafrekening krijgt van je "stevig huis".

Zonder enige bemoeienissen lijkt me sterk; ingrijpende renovaties vallen nog altijd onder de EPB regelgeving. De iets minder stricte regels, sure, maar nog steeds "enige bemoeienissen". Of je hebt het met "renoveren" over een nieuwe vloer leggen en de muren eens schilderen.
De herziening is al gebeurd en sloeg enkel op het gene waarvoor een bouwaanvraag ingediend was. (Volledig nieuw dak + volume uitbreiding door middel van dakkappellen.) De ruimtes waar de bouwaanvraag niet over ging werden niet bekeken. Er werd wel geïsoleerd volgens de regels zodat er geen gezaag kon zijn. (dus extra dikke isolatie omdat er een schele draadstang om de zoveel meter door de isolatie zit wtf)
Dat half werken snap ik niet zo goed. De elektriciteitsrekening wel 😅. Ben zelf nog voor gas kunnen gaan, maar het lijkt me dat het verschil de komende jaren gaat weggewerkt worden met CO2 taxen op de brandstof.
Er zijn wel al een aantal gevallen waar de warmtepomp niet de gewenste temperatuur kon opleveren en dan was het maar verhelpen op een andere manier voor die mensen. Probleem kon niet direct verholpen worden en de bouwheer moest maar procederen zeiden ze.
ga je denk ik nog wel anders kraaien als je je eindafrekening krijgt van je "stevig huis".
De tocht waaide in het begin door het huis en je kon non stop verwarmen inderdaad. Ik heb zelf al heel wat werk erin gestoken en heel wat bijkomend geïsoleerd + alle ramen vervangen dus dat komt best goed. Het zal nooit zo goed zijn als een nieuw huis natuurlijk maar dat is een extra prijs die ik met plezier betaal voor de ruimte en licht.

De prijs is navenant.

Ik denk dat je gelijk hebt - en geef mensen eens ongelijk dat ze de opbrengst afwegen tegen de kosten...
Voor bepaalde energetische investeringen is de terugverdientijd gewoon verschrikkelijk lang, zelfs aan de huidige energieprijzen. Nog meer als je spreekt over renovatie dan nieuwbouw (hogere meerkost om hetzelfde te installeren)

Er zijn wel al een aantal gevallen waar de warmtepomp niet de gewenste temperatuur kon opleveren en dan was het maar verhelpen op een andere manier voor die mensen. Probleem kon niet direct verholpen worden en de bouwheer moest maar procederen zeiden ze.
Dat is dan toch omdat er een fout in de berekeningen zit waardoor de warmtepomp in kwestie niet sterk genoeg is omgaan de warltevraag te voldoen en bij gevolg het huis niet kan verwarmen.

Lijkt mij ook raar.

Vooral als je voor 1/4de van de prijs dit hebt:

En je voor het miljoen dit hebt :

Mij lijkt het dan ook logischer dat je de 1 in die prijs mag schrappen.

En je voor het miljoen dit hebt :
Jeminee, die tuin.

Ik word daar depressief van. Doder en kaler kan écht niet. Niets leeft daar.
Al een geluk hebben ze daar een groot tuinhuis neergepoot. Daar kan je al je tuingerief in kwijt na een fijne dag tuinieren.

Dat is dus wat een slager neerplant 🤔

Terug
Bovenaan