Dat je degelijk isoleert begrijp ik nog wel maar dat ventilatiesysteem? -> zet een raam open.
Guess what, een degelijk ventilatiesysteem kost minder aan elektriciteit dan je open raam aan verwarming. En ventileert even goed.
Warmtepomp? Werkt maar half en succes met je elektriciteitsrekening.
Dat half werken snap ik niet zo goed. De elektriciteitsrekening wel

. Ben zelf nog voor gas kunnen gaan, maar het lijkt me dat het verschil de komende jaren gaat weggewerkt worden met CO2 taxen op de brandstof.
Ik ben echt zo blij dat 5 jaar geleden nog een deftige lap grond heb kunnen kopen met een stevig huis erop.
Proficiat. I suppose...
Ik nu renoveer naar eigen zin zonder enige bemoeiennissen en dat met premium materiaal.
Zonder enige bemoeienissen lijkt me sterk; ingrijpende renovaties vallen nog altijd onder de EPB regelgeving. De iets minder stricte regels, sure, maar nog steeds "enige bemoeienissen". Of je hebt het met "renoveren" over een nieuwe vloer leggen en de muren eens schilderen.
En dat met een KI van €475
En dat wordt netjes herbekeken na je ingrijpende renovatie. Althans dat is de bedoeling. Daar mag de handhaving ook drastisch op verstrengd worden lijkt me.
Ik trek toch mijn ogen open hoor als ik zie wat mijn vrienden gekocht hebben voor 400k... wat een triestige kluchten zijn me dat zeg.
Rijhuisjes/kotjes met mini lapjes gras achteraan. KI 1000+ maar stoefen met hun paar zonnepanelen op het dakje dat ze kunnen doen.
Ik zal er waarsschijnlijk ook zetten maar dat is lage prioriteit en het zal direct deftig zijn.
Pas op met die reverse jealousy, maar je "vrienden" zullen je wel kennen op dat vlak intussen.
Het feit dat er klein gebouwd wordt heeft een paar hoofdoorzaken:
1. bouwgrond is de laatste jaren enorm duur geworden. Dit wordt in de hand gewerkt door gemeentes die opsplitsen van gronden aanmoedigen waardoor de 1000m² van vroeger met 1 huis op nu 4-5 woningen krijgt toebedeeld.
2. Veel nieuwbouw gebeurt in het kader van projecten. Omdat die projectontwikkelaars de grote bedragen voor het grote stuk grond kunnen neerleggen. Vervolgens wordt er lustig aan winstmaximalisatie gedaan en krijg je donkere, kleine koten met dikke buitenmuren en goedkope materialen. Omdat daar een grote markt voor is.
3. De materiaalkost stijgt. Dit intrinsiek én doordat je de EPB normen hebt. Ik vind persoonlijk (en ik ben nu aan het bouwen) dat de invloed van die tweede nogal meevalt. Maar ik had sowieso eigenlijk goed geïsoleerd of er nu normen voor waren of niet. Extra technieken (zonnepanelen, screens, ventilatie) betekent misschien een meerprijs van 2,5% op de totale kostprijs. Qua architecturale vrijheid noch ruimte hebben we niets moeten inbinden. Hoewel we geen echt gekke toeren hebben uitgestoken is het wel een unieke woning geworden.
Nu, willen mensen te graag een nieuwbouw en zouden ze vaak beter een iets ouder maar ruimer huis kopen? Waarschijnlijk wel. Maar iedereen heeft prioriteiten en deze lijken voornamelijk in de energiebesparing te wijzen. Indien de huidige prijzen langer dan een winterseizoen aanhouden (ik verwacht van niet, maar wie ben ik om dat te voorspellen?), ga je denk ik nog wel anders kraaien als je je eindafrekening krijgt van je "stevig huis".