Opmerkelijke huizen te koop

Huis hier in het dorp, huidige eigenaars (die het gebouwd hebben) hebben er amper 1 jaar in gewoond en verkopen het nu al terug.
Vraagprijs lijkt me toch wel aan de hoge kant te liggen?
Ik kan weinig over de locatie zeggen. Maar voor mijn part een heel mooi huis. Geen uitzonderlijk vastgoed, maar ge ziet dat dat genne brol is.

Vraagprijs lijkt me wel ok. De woning is heel recent. Als je zo'n bouwgrond en huis wil zetten ga je volgens mij meer geld kwijt zijn. Pakt €200k voor de bouwgrond en €544k (300m² x 1500€ excl. BTW) voor het huis als je dit zelf wil zetten. En dan heb je nog de aanleg van de tuin niet.
Ik vind dat nu ook niet zo extreem duur eigenlijk. Als ze niet veel zelf gedaan hebben, denk ik niet dat ze daar veel winst op gaan maken. Wel raar dat het via registratierecht is? Dat wil zeggen dat ze daar wel 15% in eigen zak steken elke keer als daar een nieuwbouw snel verkocht wordt?

En het is wel kwalitatief afgewerkt hoor. Een beetje "typische" look, maar alle materialen die ik zie, zijn wel heel deftig.

Grootste probleem met dat huis is imo dat het zo ongelofelijk saai en standaard is. Enige dat een beetje interessant is is dat dak boven het terras

En het is wel kwalitatief afgewerkt hoor. Een beetje "typische" look, maar alle materialen die ik zie, zijn wel heel deftig.
Exact dit. De meeste pastoriestijl woningen zijn op deze manier. Dat het niet de meest uitdagende architectuur of inrichting is dat wil ik gerust beamen. Maar het is een kwaliteitsvolle woning..

Ze waren na 4 dagen al gezakt van 365 naar 348.
Badkamer nog achter de keuken, sowieso niet energetisch generenoveerd.

hoe mensen er bij komen om 30% meer te vragen dan wat hun pand werkelijk waard is blijft mij verbazen.

Badkamer nog achter de keuken
Wat vrij normaal is bij oudere huizen, en historisch gezien ook logisch is.

Maar belangrijker: hoe zou jij het dan oplossen bij renovatie? Rekening houdend met volgende dingen:
  • Water moet naar boven getrokken worden, die huizen hebben meestal geen technische schact. Als je chance hebt, kan je via een ongebruikte schouw gaan maar dan enkel voor aanvoer, afvoer zal een groter probleem zijn.
  • Als ik het goed zie zijn er 2 slaapkamers boven en 1 op zolder. Wat zou je opofferen of verkleinen om een badkamer boven te maken?

hoe mensen er bij komen om 30% meer te vragen dan wat hun pand werkelijk waard is blijft mij verbazen.
Opmerkelijk veel rommel in het huis :p

Ge hebt maar ene FOMO zot nodig...

Wat vrij normaal is bij oudere huizen, en historisch gezien ook logisch is.

Maar belangrijker: hoe zou jij het dan oplossen bij renovatie? Rekening houdend met volgende dingen:
  • Water moet naar boven getrokken worden, die huizen hebben meestal geen technische schact. Als je chance hebt, kan je via een ongebruikte schouw gaan maar dan enkel voor aanvoer, afvoer zal een groter probleem zijn.
  • Als ik het goed zie zijn er 2 slaapkamers boven en 1 op zolder. Wat zou je opofferen of verkleinen om een badkamer boven te maken?

slaapkamer aan de straatkant omvormen tot badkamer + dressing. zo groot moet uwen technische schacht ook niet zijn voor die leidingen.
Wil je toch aan 3 slaapkamers vasthouden dan maak je van de zolder 2 kinderkamers, al vind ik de woning gewoon te klein voor 3 slaapkamers.

Waarom niet? Je hebt uiteindelijk maar 1 persoon nodig die bereid is om dat er voor neer te tellen.

slaapkamer aan de straatkant omvormen tot badkamer + dressing. zo groot moet uwen technische schacht ook niet zijn voor die leidingen.
Wil je toch aan 3 slaapkamers vasthouden dan maak je van de zolder 2 kinderkamers, al vind ik de woning gewoon te klein voor 3 slaapkamers.
De woning zou daar enkel te klein voor zijn als je de badkamer naar boven brengt. Gezien de indeling van het huis, snap ik (kosten-baten gezien) de keuze om die te behouden.

Meningen kunnen verschillen, maar gezien het over een renovatie gaat snap ik de renovatie. Dat deze "verouderde" indeling u niet ligt, is uw goed recht. Maar het is wel efficiënt gezien de basis die ze hadden waarmee ze konden werken ;) En dat als reden geven dat het te duur staat, is belachelijk. Want andere mensen verschillen van mening, hebben er geen probleem mee, en nemen dat niet mee om te kijken of iets de vraagprijs waard is.

Klopt, wij hebben onze bouwgrond gekocht aan 161k€. Onze buurman heeft (identiek dezelfde) bouwgrond verkocht aan 235k€ (7 jaar later).
Dat is dus 45% waardestijging of een jaarlijks rendement van 5.5%
Dat is nu niet wat ik bedoelde:p Dat is gewoon evolutie van de grondprijzen.. Niets met FOMO zot te maken...
Wat ik bedoelde was: grond van uw buurman is 235k waard en hij stelt em te koop voor 300k in de hoop van dien ene zot te vinden...

Natuurlijk is dat kosten-baten de logische keuze voor de huidige bewoner! maar 'tis wel of het ene of het andere.
Ofwel koop je een huis, en verbouw je het ten gronde. een logische moderne indeling, energetisch verantwoorde keuzes en kan je de hoofdprijs vragen.
ofwel koop je een huis, behoud je de basis, lapt het op naarmate je budget hebt en rekent een gepaste prijs bij herverkoop.
we spreken hier over €3400 p/m² ; daarvoor verwacht ik wél

als je dan deze woning neemt die 6 straten verder staat voor 364k

EPC B vs EPC F
140m² vs 100 m² bewoonbaar
360m² vs 145 m² grondoppervlak
garage + achteringang vs geen garage

Ik snap dat we er altijd van uitgaan "wat de zot er voor geeft" ; ik vond het een opmerkelijke (om niet debiele te zeggen) prijsstelling.
Er zijn effectief in de regio rijhuizen verkocht voor zulke prijzen, maar dan spreken we over een goede EPC waarde, moderne afwerking en parketvloeren met smeedijzeren deuren.

Dat is nu niet wat ik bedoelde:p Dat is gewoon evolutie van de grondprijzen.. Niets met FOMO zot te maken...
Wat ik bedoelde was: grond van uw buurman is 235k waard en hij stelt em te koop voor 300k in de hoop van dien ene zot te vinden...
De woningprijzen zijn in diezelfde periode met 20% gestegen he, geen 45% :p. Het was dus wel degelijk een FOMO zot die daar zoveel voor betaald heeft. Rond de 200k had misschien realistisch geweest.
De koper is uiteindelijk ook gewoon een rijke 60'er die hier in de buurt wou wonen (familie van zijn vrouw is hier uit de buurt) en het was de enige open bebouwing bouwgrond in het centrum.

De woningprijzen zijn in diezelfde periode met 20% gestegen he, geen 45% :p. Het was dus wel degelijk een FOMO zot die daar zoveel voor betaald heeft. Rond de 200k had misschien realistisch geweest.
De koper is uiteindelijk ook gewoon een rijke 60'er die hier in de buurt wou wonen (familie van zijn vrouw is hier uit de buurt) en het was de enige open bebouwing bouwgrond in het centrum.
Hangt er vanaf he... Die 20% libkt mij eerder de gemiddelde stijging voor alle soorten vastgoed, maar dat neemt niet weg dat in bepaalde regio's bepaakde types vastgoed harder of net minder hard zijn gestegen. Dus of die 235k te veel was hangt er vanaf of je voor hetzelfde budget een betere bouwgrond kon krijgen in dezelfde gemeente. Indien niet, is 235k gewoon de prijs.
Vriend van mij had bouwgrond die begin 2018 was geschat op 250k... april dit jaar verkocht voor 335k. Dat was ook gewoon de prijd vandaag.

De woning zou daar enkel te klein voor zijn als je de badkamer naar boven brengt. Gezien de indeling van het huis, snap ik (kosten-baten gezien) de keuze om die te behouden.

Meningen kunnen verschillen, maar gezien het over een renovatie gaat snap ik de renovatie. Dat deze "verouderde" indeling u niet ligt, is uw goed recht. Maar het is wel efficiënt gezien de basis die ze hadden waarmee ze konden werken ;) En dat als reden geven dat het te duur staat, is belachelijk. Want andere mensen verschillen van mening, hebben er geen probleem mee, en nemen dat niet mee om te kijken of iets de vraagprijs waard is.
Hier is de badkamer achter de keuken en misschien niet de modernste oplossing maar toch heel gemakkelijk geweest in de jaren dat ge kinderen opvoed van baby tot zelfstandige kinderen. Vooral voor het ochtendritueel.

22km naar de E313 en 10km (door een dorp) naar E40 lijkt me toch wel een flexibile interpretatie van makkelijke verbinding.

Dat hoor je constant bij mensen die hun eigen regio willen ophemelen.

Dat je op 22 km van een autostrade zit, is wellicht een "makkelijke verbinding" als je in de VS woont. Maar met het huidige (snel)wegennet in België moet je al heel hard uw best doen om niét binnen de 20 km van een autostrade te zitten.

Terug
Bovenaan