340k alleen met een normaal loon? Is dat normaal loon volgens de normen van dit forum dan? Want 340k lenen is toch al een serieuze afbetaling

2480 eur netto met maaltijdcheques van 8 eur en bedrijfswagen.
Ik betaal 1295 eur af/maand op 25jaar.


Ik hou na de bouw wel nog 150K eigen middelen over.
Bewust keuze, ik leef heel zuinig en ik leen liever meer dan dat ik al mijn spaargeld inzette.
Is de maandlast te hoog (stel ik verlies werk: ik betaal groot deel af of ik heb mijn buffer).
(Bank in kwestie wist trouwens niet van die buffer).

En ja, dat is een serieuze maandlast, maar als man alleen kan je zuinig leven.
En als ik een soortelijke woning zou huren, ik betaalde bijna evenveel..

Dus wat kan je dan niet als koppel lenen?
 
2480 eur netto met maaltijdcheques van 8 eur en bedrijfswagen.
Ik betaal 1295 eur af/maand op 25jaar.


Ik hou na de bouw wel nog 150K eigen middelen over.
Bewust keuze, ik leef heel zuinig en ik leen liever meer dan dat ik al mijn spaargeld inzette.
Is de maandlast te hoog (stel ik verlies werk: ik betaal groot deel af of ik heb mijn buffer).
(Bank in kwestie wist trouwens niet van die buffer).

En ja, dat is een serieuze maandlast, maar als man alleen kan je zuinig leven.
En als ik een soortelijke woning zou huren, ik betaalde bijna evenveel..

Dus wat kan je dan niet als koppel lenen?
700k op 25j hé.

Maar ik zou mij wel niet echt op mijn gemak voelen als 1 van ons eens zonder werk valt... Of beiden op technische werkloosheid vallen.
 
2480 eur netto met maaltijdcheques van 8 eur en bedrijfswagen.
Ik betaal 1295 eur af/maand op 25jaar.


Ik hou na de bouw wel nog 150K eigen middelen over.
Bewust keuze, ik leef heel zuinig en ik leen liever meer dan dat ik al mijn spaargeld inzette.
Is de maandlast te hoog (stel ik verlies werk: ik betaal groot deel af of ik heb mijn buffer).
(Bank in kwestie wist trouwens niet van die buffer).

En ja, dat is een serieuze maandlast, maar als man alleen kan je zuinig leven.
En als ik een soortelijke woning zou huren, ik betaalde bijna evenveel..

Dus wat kan je dan niet als koppel lenen?
Das nu

1) al geen normaal loon, maar al aan de hoge kant..
2) een bedrijfswagen scheelt in de maandelijkse kosten
3) als ge ná de bouw 150K overhoud als buffer, zit ge er goed bij.

Precies de indruk dat sommige hier wel een raar idee hebben van normale lonen etc..

ik heb een eigen lening van 667 eur / maand , das ideaal voor mij om alleen te betalen. Ik zou echt niet het dubbel willen betalen, en dan heb ik ook maaltijdcheques en bedrijfswagen.

1300 eur / maand hoor je meer dat dat als koppel betaald word.
 

Deze vind ik nu eens zijn geld waard.
Dacht dat het vlotjes over de 1 mio ging gaan.
Idd een prachtige woning, beetje typisch dat je in die prijsvork veel meer waar voor je geld krijgt, enkel jammer van de buren
 
Ik dus ook. Dat is smaak nihil vind ik.
Dat het "uw ding" niet is, kan ik snappen. Maar "smaak nihil"? Het is toch allemaal vrij coherent?
Het tweekleurig dak, de lusters en die groene wand in de badkamer zijn veruit de enige zaken die ik zou veranderen :p
 
Ook in mijn regio zijn ze helemaal gek aan het worden: 430K voor een hoop budgetmaterialen


Ik snap het he, ne makelaar vraagt veel centen.

Maar om dan zelf foto's te liggen maken in denk ik panorama mode van uwe gsm om alles zeker van hoek tot hoek er op te zetten. dan kunde beter iemand zoeken dat er wel iets van kent.



Op foto 13 van de 21 ziede hier zelfs iemand in de weerspiegeling foto's in zijnen boxershort trekken.
ge zet u keukentafel niet op 2e hands he, ge probeert hier 360k voor u huis te krijgen.


Misschien tijd voor een afsplitsing zoals ze in het mobiele forum doen "het kijk wat er nu weer te koop staat" topic?
dan kunnen we daar lachen met wat er te koop staat en kunnen hier dingen gepost worden waar mensen echt een mening over willen?
 
340k alleen met een normaal loon? Is dat normaal loon volgens de normen van dit forum dan? Want 340k lenen is toch al een serieuze afbetaling.
Zolang iedereen een hoge schuldgraad accepteert kunnen prijzen blijven stijgen... En qua schuldgraad zitten we in België redelijk hoog. We hebben de neiging om vanuit onze eigen cocoon te redeneren als het op vastgoed aankomt maar de bredere context is volgens mij toch echt problematisch aan het worden.

- Vastgoedprijzen stijgen sterker als inkomens
- Schuldgraad stijgt: we besteden meer % van ons inkomen aan een lening
- Bij huizen krijg je steeds minder waar voor je geld

https://www.komafmetarmoede.be/wp-content/uploads/2019/11/Rapport_Lage_Middenklasse_CESO.pdf

Volgens die studie van de KUL is het aantal gezinnen in armoede tussen 1985 en 2016 gestegen van 9,8 naar 15,9%. Een gedeeltelijke verklaring is ondermeer een stijging van het aantal alleenstaanden maar het blijft een shocking figure. Je ziet een gestage afname van de lage middenklassen en kern middenklasse. Het aantal rijken is licht gestegen en de hogere middenklasse blijft stabiel. De cijfers zijn gebaseerd op het inkomen tov mediaan inkomen... dus de afstand tot een 'normaal' loon zo je wilt.

Wat heeft dit nu met vastgoed te maken? Wel, we moeten met z'n allen meer uitgeven om te kunnen wonen terwijl we het er, als groep, niet beter op hebben. Wanneer je als consument een hoog bedrag moet uitgeven dan treedt er vaak cognitieve dissonantie op. In het geval van de aankoop van een woning: het verlangen om een eigen huis te hebben en de vrees om een zwaar financieel commitment aan te gaan. Onbewust zoekt men dan redenen om die dissonantie weg te werken, genre: het is een investering want de prijzen gaan stijgen of lenen is zoals sparen want ik koop er iets mee, het is nu of nooit want zal alleen maar duurder worden ... Daarbij zijn er aantal externe factoren die dit proces faciliteren: tot voor kort de woonbonus, lage rentes, de aangekondigde betonstop, ...

Als consumenten durven we door die factoren extra inspanningen te doen. Zolang die algemene houding er is zal de de macht op de markt aan de aanbodzijde blijven met opwaartse druk op de prijzen tot gevolg.

Ik vrees dat de huidige situatie onze maatschappij uiteindelijk armer maakt door een hoge schuldgraad voor vastgoed dat het eigenlijk niet waard is. Dit is ook waarom banken momenteel een hogere eigen financiering vragen. Die verwachten dat het aantal hypotheken dat niet langer kan worden afbetaald gaan stijgen en de prijzen van vastgoed gaan dalen.
 
Opmerkelijk huis gespot? Veel te duur, juist spot goedkoop, een bouwval of een topafwerking? Een bizarre indeling of een totaal gebrek aan smaak?

Post het huis hier! Een foto er bij plaatsen strekt tot aanbeveling!

Nieuwe thread zodat het oude huizen topic wat gevrijwaard wordt van dit soort posts.
Bovendien kan dit wel een interessante topic worden denk ik. Moet zeker niet alleen over prijs gaan trouwens.
 

Deze vind ik nu eens zijn geld waard.
Dacht dat het vlotjes over de 1 mio ging gaan.
Deftig huis! Niet twijfelen! 🤣

Ook kwalitatief afgewerkt hoor. Enkel die radiators zijn al >5K in hun badkamer. We hebben toevallig hetzelfde sanitair kraanwerk en vonden toen dat we zotjes gedaan hadden. Maar als je dan alles dubbel ziet in deze woning 🤭
 

Ooit nog serieus op mijn bek gegaan met de fiets in de bocht aan de huis :D Bocht lag toen nog vol met kiezelsteentjes en we gingen daar graag crossen met de fiets aangezien dat toch redelijk steil is en het eigenlijk verkeersvrij was in het weekend aangezien er nog volop gebouwd werd.
Ik dus onderuit in die bocht en knal met mijn kin op een steentje. Bloed gutste eruit en mijn broer in paniek naar huis gereden. Mijn pa dan zo van 'zeg dat hij hier komt en ik zal hem oprapen'. Tot ik 5 min later thuiskwam met een rode zakdoek geperst tegen mijn kin en mijn t shirt helemaal onder het bloed zat. Toen kon ik niet rap genoeg in die auto zitten :D
 

Onder de noemer "speciaal"... maar zeker veel leuke kantjes aan...
 
 

Ooit nog serieus op mijn bek gegaan met de fiets in de bocht aan de huis :D Bocht lag toen nog vol met kiezelsteentjes en we gingen daar graag crossen met de fiets aangezien dat toch redelijk steil is en het eigenlijk verkeersvrij was in het weekend aangezien er nog volop gebouwd werd.
Ik dus onderuit in die bocht en knal met mijn kin op een steentje. Bloed gutste eruit en mijn broer in paniek naar huis gereden. Mijn pa dan zo van 'zeg dat hij hier komt en ik zal hem oprapen'. Tot ik 5 min later thuiskwam met een rode zakdoek geperst tegen mijn kin en mijn t shirt helemaal onder het bloed zat. Toen kon ik niet rap genoeg in die auto zitten :D
Staat er daar nu een pentium 1 computer in dat huis?
 


Onder de noemer "speciaal"... maar zeker veel leuke kantjes aan...
Wat een prachtig huis. Dat moet toch een machtig gevoel geven om in zoiets te wonen...

Maar wellicht niet zo praktisch. Amper opbergruimte voor bv een stofzuiger ofzo. En geen tuinhuis of garage. Waar zetten ze dan hun grasmachine?
 
Terug
Bovenaan