In de week van 9 mei had ik nog een gesprek met de beleidscoördinator Leefomgeving aangaande Oude Mechelbaan 17 (vorige week was ik een week afwezig waardoor ik niet eerder heb teruggekoppeld, alvast excuses voor het ongemak).
Ik zie dat de biedingen morgen aflopen.
https://www.biddit.be/nl/search/huis/heist-op-den-berg/2220 Bij Cuypers & Cuypers wordt de informatie en toestand van het pand meegedeeld als zijnde: “te renoveren”.
De vraag betreffende de plaatsing van een garage (na afbraak van de bestaande toestand), bedoeld als eigen hobbyruimte (auto-hobby, knutselen aan oldtimers; auto’, zonder commerciële insteken) is voor ons aanvaardbaar.
Het perceel is volgens het kadaster iets kleiner dan 300 m² en de bestaande woning is zodanig ingeplant dat een ernstige verbouwing/uitbreiding niet tot de mogelijkheden behoort (gebruikelijke stedenbouwkundige regels kunnen niet toegepast worden op het +/- 8,4m breed perceel bv. afstand tot de zijdelingse perceelsgrenzen). Gezien die moeilijkheden die bij de huidige woning komen kijken, vonden wij de door jou gestelde vraag zeker opportuun.
Vandaar dat dergelijke nieuwe invulling (op voorwaarde dat de nieuwbouw garage op een aanvaardbare plaats kan voorgesteld worden en dat de schaal ervan in verhouding blijft tot de grootte van het perceel (dit zal er vanaf hangen hoeveel auto’s moeten gestald worden, dus welke oppervlakte je nodig hebt), dat de ontsluiting plaatsgrijpt via Kriekenstraat, dat naast oprit/toegang tot het gebouw nog ruimte voor groen overblijft) principieel voor ons oké is.
Gezien de normale afstandsgrenzen moeilijk of niet kunnen gerespecteerd worden op het +/- 8,4m breed perceel (ofwel 3m afstand tot de zijgrenzen ofwel erop) lijkt het nuttig met de aanpaler in gesprek te gaan (als inschatting of later een akkoord kan verkregen worden bij een eventueel “beperkt openbaar onderzoek” (daarbij worden de aanpalers aangeschreven bij werken tot de perceelsgrenzen)).
Een plaatsing tot tegen het fietspad (nu staat het gebouw op +/- 90 cm van het fietspad wat een puur historische situatie en inplanting geweest is) lijkt tot de mogelijkheden te kunnen behoren indien dit over een redelijke afstand kan gebeuren. Als hier 3 meter afstand wordt opgelegd, blijft er anders weinig of niks over…
Maar het is ook weer niet de bedoeling dat een massief lange blinde muur wordt gecreëerd (visueel voor de buurt niet aangenaam).