Opmerkelijke huizen te koop

Ik geloof nu dat ze staalhard vasthouden aan hun punt. Maar in geval dat je met de juiste documenten komt (bv stabiliteitsstudie) dan is daar geen ontkomen aan. Vooral omdat ze moeten motiveren waarom de aanvraag afgekeurd wordt. En ‘het is te smal’ is dan geen valabele uitleg lijkt mij.

Edit: net nog eens gekeken. Dat perceel is met die ‘oprit’ links bij waar dat afdak is? De reden ‘de buur heeft dat laten verbouwen’ is ook van de pot gerukt.

Misschien wordt er wel onder één hoedje gespeeld.
Die oprit is er bij ja. Ze bedoelen vooral dat die buur niet gaat verkopen zodat je er 1 grote grond van kan maken.

Ondertussen hebben ze nog gereageerd dat ik de enige was die inlichtingen gevraagd heeft, en ze hebben nog naar de notaris gebeld maar die verschuilt zich achter "ik moet dat niet melden".

In de bocht staat daar nog zo'n raar gebouw, bouwaanvraag is daar ook geweigerd om dezelfde reden.

Wel opvallend, voor mijn plan als garage mag dus blijkbaar wel bijna alles. Eens dat geen woning meer is versoepelen de bouwvoorschriften enorm.

Wel wat werk aan, maar toch een mooi huis met potentieel.
Ik vind 495k voor een woning die ik hoogstwaarschijnljk volledig ga dienen te strippen (op de deuren of zo na) voor een totaalrenovatie (150-200k) gewoon een bom geld. Ik denk dat de markt toch echt een beetje geflipt is ondertussen...

Nu ben ik ook wel erg benieuwd naar het eindbod binnen 11h. Hoe lang blijft dat online staan?
118k is het geworden (excl kosten).
Even een samenvatting van de mails van stedenbouw
Na eerste vraag of daar een garage mocht komen ipv een huis:
Beste,

Het pand is erg smal, nauwelijks tuin, bijna geen mogelijkheden om de woning te verbouwen naar een groter volume terwijl de staat van de woning almaar verslechtert.

De vraag tot een uitbating van een garage:

Een functiewijziging (sowieso vergunningsplichtig via omgevingsaanvraag) wordt niet toegestaan voor een volgens het kadaster 294 m² groot perceel. Breedte van het perceel: nauwelijks 8 meter of iets minder. Dit kleine straatje (met de gekende moeilijkheden inzake bereikbaarheid en ontsluiting, en ook de aanwezigheid van één scherpe moeilijk leesbare bocht van 90°) leent zich niet voor een functiewijziging naar garage (functie veroorzaakt heel wat bijkomend gemotoriseerd verkeer wat hier ten stelligste moet vermeden worden).

De ruimtelijke- en mobiliteitsaspecten verhinderen dus dergelijke functiewijziging tot garage. Ongunstig standpunt.

Bovendien moet er vooraan in de voortuin gewezen worden op het bestaan van een gebruiksrecht voor fietsers- en wandelaarsovergang (door de gemeente en eigenaar ondertekende overeenkomst). Deze gaat over op de koper.

De mogelijkheden zijn sowieso beperkt voor dit pand. Enkel inzetbaar op renovatie van het bestaand volume(eventueel hier en daar een kleine aanpassing-louter i.f.v. duurzaamheidsaspecten te overwegen/te bekijken). Afbraak en nieuwbouw is geen optie want het perceel is te smal als individueel uit te werken. Naar nr. 15 toe zijn er ook weinig of geen mogelijkheden, daar deze vrij recent de woning heeft opgeknapt tot een halfopen woning met oprit aan de kant van de Oude Mechelbaan 17.
Na de opmerking dat wij eigenlijk langs de andere kant van het kavel zouden kunnen oprijden
Dit maakt dat het aspect van de problematische ontsluiting langs Oude Mechelbaan kan vermeden worden, maar de problematiek van het te kleine en smalle perceel (dat dan erg verhard zou worden) met aan die omgeving vreemde functie blijft bestaan. Daarom wordt dit afgeraden om met dat vooruitzicht het eigendom aan te kopen.
Na opmerking over scheur in de zijgevel en de zeer twijfelachtige mogelijkheid rond verbouwing:
Met onze richtlijnen en adviesverstrekking (problematiek beperkte perceelsbreedte) zijn er wel wat inzichten naar boven gekomen, zeker naar de beperkingen (wonen).

Om de woning te renoveren (afbraak is nefast voor latere mogelijkheden) komen er ook andere elementen bij kijken.
In die zin vind ik jouw e-mail van gisteren zeker een terechte bekommernis. Bouwfysisch zou men moeten onderzoeken of een renovatie haalbaar kan zijn (verwijzend naar die scheurvorming).

Ik neem jouw vraag (toch als buurtbewoner, die ook zeer vertrouwd is met de omgeving) mee naar een volgend intern overleg. Nl. of de piste tot functiewijziging naar een hobbygebouw (garage/stallen/herstellen/knutselen aan wagen(s)) - eerder in relatie tot de Kriekenstraat - toch niet kan weerhouden worden.

Normaliter heb ik op 3 mei heb ik zicht op het antwoord (bieding vanaf 17/5 dus m.i. nog net op tijd voor jou https://www.biddit.be/nl/catalog/detail/213352 ).

Notariskantoor Cuypers & Cuypers is in elk geval al eerder op de hoogte gebracht over het principieel stedenbouwkundige (mogelijkheden grond).

Alvast bedankt voor de bijkomende opmerking van gisteren; van zodra ik antwoord heb, laat ik het je weten. Vermoedelijk zal ik je dan even op kantoor uitnodigen.
Het antwoord van gisteren:
In de week van 9 mei had ik nog een gesprek met de beleidscoördinator Leefomgeving aangaande Oude Mechelbaan 17 (vorige week was ik een week afwezig waardoor ik niet eerder heb teruggekoppeld, alvast excuses voor het ongemak).

Ik zie dat de biedingen morgen aflopen. https://www.biddit.be/nl/search/huis/heist-op-den-berg/2220 Bij Cuypers & Cuypers wordt de informatie en toestand van het pand meegedeeld als zijnde: “te renoveren”.

De vraag betreffende de plaatsing van een garage (na afbraak van de bestaande toestand), bedoeld als eigen hobbyruimte (auto-hobby, knutselen aan oldtimers; auto’, zonder commerciële insteken) is voor ons aanvaardbaar.

Het perceel is volgens het kadaster iets kleiner dan 300 m² en de bestaande woning is zodanig ingeplant dat een ernstige verbouwing/uitbreiding niet tot de mogelijkheden behoort (gebruikelijke stedenbouwkundige regels kunnen niet toegepast worden op het +/- 8,4m breed perceel bv. afstand tot de zijdelingse perceelsgrenzen). Gezien die moeilijkheden die bij de huidige woning komen kijken, vonden wij de door jou gestelde vraag zeker opportuun.

Vandaar dat dergelijke nieuwe invulling (op voorwaarde dat de nieuwbouw garage op een aanvaardbare plaats kan voorgesteld worden en dat de schaal ervan in verhouding blijft tot de grootte van het perceel (dit zal er vanaf hangen hoeveel auto’s moeten gestald worden, dus welke oppervlakte je nodig hebt), dat de ontsluiting plaatsgrijpt via Kriekenstraat, dat naast oprit/toegang tot het gebouw nog ruimte voor groen overblijft) principieel voor ons oké is.

Gezien de normale afstandsgrenzen moeilijk of niet kunnen gerespecteerd worden op het +/- 8,4m breed perceel (ofwel 3m afstand tot de zijgrenzen ofwel erop) lijkt het nuttig met de aanpaler in gesprek te gaan (als inschatting of later een akkoord kan verkregen worden bij een eventueel “beperkt openbaar onderzoek” (daarbij worden de aanpalers aangeschreven bij werken tot de perceelsgrenzen)).

Een plaatsing tot tegen het fietspad (nu staat het gebouw op +/- 90 cm van het fietspad wat een puur historische situatie en inplanting geweest is) lijkt tot de mogelijkheden te kunnen behoren indien dit over een redelijke afstand kan gebeuren. Als hier 3 meter afstand wordt opgelegd, blijft er anders weinig of niks over…
Maar het is ook weer niet de bedoeling dat een massief lange blinde muur wordt gecreëerd (visueel voor de buurt niet aangenaam).
Nadat ik zei dat het al te duur stond, maar dat ik wel vrees dat er geboden wordt zonder dat mensen beseffen wat de mogelijkheden zijn
In de buurt van de aanvraag (aan de bocht) iets meer richting het spoor was er een jaar terug bij een verkoop een stedenbouwkundig attest, waarbij duidelijk de maximale mogelijkheden in kaart werden gebracht.
Hier is dat niet het geval, en het gaat dan nog om een perceel dat kleiner is en veel moeilijker voor bebouwing.
Ik heb nog even met het notariaat gebeld en zij houden zich aan de algemene stedenbouwkundige inlichtingen bij de notarisbrief. Voor verdere vragen aangaande de mogelijkheden van het pand verwijzen zij naar de gemeente.
Ondanks heel wat biedingen via biddit hebben noch mijn collega’s noch ikzelf al concrete vragen (buiten de jouwe) gekregen aangaande dit perceel.
De prijzen zoals ze nu geboden worden vielen mij ook. Wij zullen alleszins de mogelijkheden, maar uiteraard ook alle beperkingen en dingen die niet kunnen (met de moeilijkheden zoals de bestaande toestand van de woning die ingrijpende verbouw/herbouwingswerken vraagt, terwijl er voor een eigentijds volume met voldoende woonkwaliteit voor een gezin op dit perceel nauwelijks plaats blijkt te zijn), meegeven aan de nieuwe koper. Ik heb daar nog eens bij het notariaat op aangedrongen om die koppeling te maken.

Zeer constructieve houding van Bouw & Milieu trouwens. Maar wel absurd dat notarissen hiermee weg kunnen komen.

Ik vind 495k voor een woning die ik hoogstwaarschijnljk volledig ga dienen te strippen (op de deuren of zo na) voor een totaalrenovatie (150-200k) gewoon een bom geld. Ik denk dat de markt toch echt een beetje geflipt is ondertussen...
Langs de ene kant heb je een ruime, luxueuze villa op 16 are grond wat traditioneel het-van-het geweest is. Langs de andere kant heb je nieuwe normering en daarbij horende verplichte minimale renovatiekosten.

Het is voor dergelijke woningen gewoon zeer moeilijk om zich correct te positioneren qua marktprijs waardoor die vaak op een diplomatische 495k vraagprijs landen.
Vergelijkbare woonst voor knal dezelfde prijs:

Strippen vind ik hier niet nodig. Wel het gewoonlijke nieuwe dak(isolatie), ramen, zonnepanelen en gasaansluiting (als dit een optie is). Maar als je deze kosten gedaan hebt, zit je wel met een ferm huis dat vast en zeker aan 700k€ verkocht kan worden. Je scheurt er aan deze vraagprijs je broek niet aan, alleen ga je niet zo snel een koper vinden omdat het 750k€ marktsegment niet zo groot is.

Als je zo'n huis overweegt en nog wat van de vraagprijs af wil doen heb je wel voldoende objectieve argumenten en onderhandelingsruimte waarom er 95k van de prijs afgedaan kan worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is voor dergelijke woningen gewoon zeer moeilijk om zich correct te positioneren qua marktprijs waardoor die vaak op een diplomatische 495k vraagprijs landen.
Vergelijkbare woonst voor knal dezelfde prijs:

Als we toch over Testelt spreken, onlangs daar gepasseerd en dit te koop zien staan

Tis totaal mijn streek niet maar had het mijn streek geweest, twas waarschijnlijk mijn huis geworden.

Als we toch over Testelt spreken, onlangs daar gepasseerd en dit te koop zien staan
Tis totaal mijn streek niet maar had het mijn streek geweest, twas waarschijnlijk mijn huis geworden.
Dat is een 18de eeuwse norbertijnenpastorie. Je moet goed weten waaraan je begint met de wettelijke vereisten (en subsidies) voor de renovatie van zo'n pand.

Erfgoed: Monument, Stadsgezicht, Dorpsgezicht, Inventaris van bouwkundig erfgoed

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een 18de eeuwse norbertijnenpastorie. Je moet goed weten waaraan je begint met de wettelijke vereisten (en subsidies) voor de renovatie van zo'n pand.

Erfgoed: Monument, Stadsgezicht, Dorpsgezicht, Inventaris van bouwkundig erfgoed

Wij wonen nu in een woning die op de lijst onroerend erfgoed staat (is een light versie van beschermd monument) dus ik ben me bewust van de voor- en nadelen van een echt beschermd gebouw te kopen. Nooit concrete plannen gehad om dit te kopen hoor, ik ben van de Denderstreek. Maar als er hier in de buurt eens een gelijkaardig pand te koop zou komen...

Hoewel het mij niet duidelijk is of dit nu nog een beschermd gebouw is? Precies niet meer sinds eind 2021.

Dan is dit vast ook niets voor jou. :p

Dan is dit vast ook niets voor jou. :p

"Beste potentiele koper. Graag tonen wij hier enkele renders die tonen hoe je een kasteel binnenin kan omtoveren tot iets wat er uitziet als een sleutel-op-de-deur Bostoen woning. Alle authentieke elementen, inclusief schoorsteenmantels, kan u in het lokale containerpark kwijt".

118k is het geworden (excl kosten).
Even een samenvatting van de mails van stedenbouw
Na eerste vraag of daar een garage mocht komen ipv een huis:

Na de opmerking dat wij eigenlijk langs de andere kant van het kavel zouden kunnen oprijden

Na opmerking over scheur in de zijgevel en de zeer twijfelachtige mogelijkheid rond verbouwing:

Het antwoord van gisteren:

Nadat ik zei dat het al te duur stond, maar dat ik wel vrees dat er geboden wordt zonder dat mensen beseffen wat de mogelijkheden zijn

Zeer constructieve houding van Bouw & Milieu trouwens. Maar wel absurd dat notarissen hiermee weg kunnen komen.
Interessante read!
Afbreken en een buurt-moestuin plaatsen? :unsure:

Interessante read!
Afbreken en een buurt-moestuin plaatsen? :unsure:
Aangezien de gemeente al een meter van die mens zijn grond heeft ingepikt voor die fietsweg, dan nog een stuk van zijn voortuin om de fietsweg te laten aansluiten. Dan had de "propere" oplossing geweest dat de gemeente die grond had gekocht en daar een speeltuintje ofzo gezet had...

Prijzen St Gillis zijn nu ook compleet van de pot gerukt à la Elsene & Ukkel.
925k€ voor een herenhuis... maar wel nog volledig te renoveren. Wel bovenaan park van Vorst.

Goed dat je geen huis moet kopen hier in de buurt dan :). 700k voor zo een bewoonbare oppervlakte en zo een stuk grond is toch echt niet overdreven?

Goed dat je geen huis moet kopen hier in de buurt dan :). 700k voor zo een bewoonbare oppervlakte en zo een stuk grond is toch echt niet overdreven?

Overdreven hangt altijd af van uw referentiepatroon. Als je rekening houdt met de kostprijs van de gemiddelde woning, de statistieken kent van wat een mediaan/gemiddeld loon is. Dan vind ik 700k toch al aan de overdreven zijde hoor.

De spoeling is al dun aan het worden wie dat er voor wil en kan geven. Zelfs hier, op dit forum, ligt dat toch al een klein beetje aan het hogere segment. Zeker in een markt waar mensen eerder op zoek zijn naar instapbaar dan renovatieprojectjes.

Overdreven hangt altijd af van uw referentiepatroon. Als je rekening houdt met de kostprijs van de gemiddelde woning, de statistieken kent van wat een mediaan/gemiddeld loon is. Dan vind ik 700k toch al aan de overdreven zijde hoor.

De spoeling is al dun aan het worden wie dat er voor wil en kan geven. Zelfs hier, op dit forum, ligt dat toch al een klein beetje aan het hogere segment. Zeker in een markt waar mensen eerder op zoek zijn naar instapbaar dan renovatieprojectjes.

Ik zal nergens zeggen dat 700k niet veel geld is, maar als je daar 1600 vierkante meter voor hebt en 350 bewoonbaar vind ik dat enigszins goed meevallen, zelf voor minder dure regio's. Ik woon rond Gent dus zie zottere bedragen voor kleinere huizen passeren.

Terug
Bovenaan