Openingsuren België vs buitenland

Mijn schoonzus woont op een plek in het Deense platteland waarmee vergeleken het Hol van Pluto een bruisende metropool is. Ze hebben daar 1 winkel, een Spar, en die is iedere dag open van 7h tot 23h, ook op zondag.

Voor jou blijkbaar niet, voor mensen die met de huidige openingsuren niet in een DHZ zaak geraken wel. Niet iedereen heeft jouw ritme of werkuren.

Maar de mensen die op geen enkel dag in de week tijdens de huidige openingsuren in een DHZ-zaak geraken, zullen toch echt wel een absolute minderheid zijn en ge kunt moeilijk verwachten winkels zich aanpassen aan die kleine minderheid, dat zou toch niet rendabel zijn.

Maar de mensen die op geen enkel dag in de week tijdens de huidige openingsuren in een DHZ-zaak geraken, zullen toch echt wel een absolute minderheid zijn en ge kunt moeilijk verwachten winkels zich aanpassen aan die kleine minderheid, dat zou toch niet rendabel zijn.
Het moet inderdaad rendabel zijn, maar blijkbaar is het rendabel in andere landen. Hier probeert men het niet eens. Nu ja, ik blijf wel gewoon naar NL rijden. Zoals ik eerder zei is men daar ook vriendelijker en is het er goedkoper (vreemd trouwens, langere openingsuren en toch goedkoper kunnen zijn?). Lijkt me alleen een verplaatsing die niet nodig zou hoeven zijn.

Mijn schoonzus woont op een plek in het Deense platteland waarmee vergeleken het Hol van Pluto een bruisende metropool is. Ze hebben daar 1 winkel, een Spar, en die is iedere dag open van 7h tot 23h, ook op zondag.
Maar kan ze daar ook gyproc en isolatieplaten krijgen?

Aangezien er maar 1 winkel is, verkoopt die winkel er zowat alles. Timmerhout, handgereedschappen en golfplaten heb ik er al wel gezien.

Ik had ooit een retail job in het VK en ik werkte drie dagen van 13u (1u pauze) dus was van 7u tot 20u en kon gaan tot 10u/23u. Daarna vier dagen vrij. Ik vond dat een fantastisch systeem en mocht dat in de Belgische kleinhandel een optie geweest zijn, ik deed enkel dat systeem. Was wel een job indertijd bij de HMV, daar had je dan nog mini optredens etc dus er was reden genoeg om open te blijven. Maar de Claire’s naast ons was bijv ook open tot 22u en iedereen had wel zo iets van ‘goh ja, móét je kunnen een plastic glitter diadeem kopen om kwart voor tien ‘s avonds?’

Hier in Noorwegen hebben we dat ook in kleine dorpjes.

Zoeiets noemen ze landhandel.

Hebben alles wat je kan nodig hebben.

Het heeft wel iets vind ik.
Dat is ook wel begrijpbaar dat als je redelijk afgelegen zit er meer zo'n zaken zijn. Dat is ook noodzakelijker. Hier in belgie is het niet nodig dat de plaatselijke supermarkt dozen nagels en vijzen staan heeft als er 5km verder een doe het zelf is natuurlijk.

Voor jou blijkbaar niet, voor mensen die met de huidige openingsuren niet in een DHZ zaak geraken wel. Niet iedereen heeft jouw ritme of werkuren.

Ik heb perfect het recht om dat 's nachts te doen. Wanneer moeten mensen die overdag geen tijd hebben dat anders doen? Zij hebben geen recht van leven volgens jou? Isolatieplaten en gyprocplaten plaatsen maakt niks lawaai. Daarboven woon ik in een vrijstaande woning om geen last te hebben van buren die over het minste een probleem maken. ;)

Waarom is het dan wel interessant in andere landen? Heeft er hier waarschijnlijk mee te maken dat er geen concurrentie is die 's avonds of 's nachts open is.

Waar zeg ik dat ik niet meer dan 1x in een DHZ winkel kom? Het gaat erover dat ik niet in 30 dagen een hele kruipkelder en kruipzolder kan isoleren. En gyprocplaten plaats ik ook niet op 30 dagen. Ik doe alles op m'n gemak, mag ik? ik zou trouwens vaker in de DHZ zaak staan als ik er kan geraken met betere openingsuren. Dat is net heel het punt.

Nogmaals, jouw ritme is niet een ander z'n ritme. In een afgelegen dorpje kan het zijn dat iedereen om 19h in bed ligt, maar dat hoeft niet voor iedereen te zijn. Er zijn genoeg mensen die niet 9-17 werken, maar die tellen voor jou niet in de maatschappij? Mooie ingesteldheid...
Dus gij kunt dus nooit ergens terecht bij winkels die 6/7 open zijn van 9u tot 19u vanwege uw ritme? Dat vind ik straf. Heel misschien heeft dat eerder met planning te maken?

In Nederland is het waarschijnlijk goedkoper omdat de brutolonen een pak lager zijn en het materiaal lager belast wordt in België?

Mijn madam werkt in de retail (schoenen) , waar ze nu als werkneemster werkt is men open van 9 tot 19 uur, als werknemer, zij is gerant, heb je niet gedaan om 19 uur, er zijn artiesten die om 18:59 uur nog binnen stappen en u nog gemakkelijk een half uur of langer bezig houden (en meestal) niets kopen en buiten gaan "dat ze nog eens moeten nadenken", zwijgen dat ge zweet en vriendelijk blijven of ze schrijven een mail naar het hoofdkantoor. ALs die "klant" dan buiten is kassa(s) tellen, afsluiten en ronde doen, als ze (als niemand om 18:559 binnenstapt) buiten is om 19:20 uur heeft ze vroeg gedaan, naar huis rijden als we om 20:00 uur aan tafel zitten is't goed (ik kook).
's Morgen,s eveneens 1 uur eerder want opstart, kassa, winkel proper zetten etc...weeral 1 uur dus is't eigenlijk van 8 uur tot 20 uur....
12 uur per dag vriendelijk blijven met de meest onbeleefde klanten die dreigen als het niet naar hun zin is, mijn vrouw kan een boek schrijven.

Een bloemlezing:

• koppel springt de winkel binnen, jullie hebben een "speeltuintje" voor de kids, kunnen jullie ze "effe" in't oog houden wij gaan wa verder naar den Brico iets halen...
  • madam komt met hare kleine de winkel binnen, "hebben jullie een toilet want haar broek (peuter) is vuil (kak), deze mevrouw heeft mail naar de klantendienst gedaan omdat ze enkel het toilet gewezen is en niet werd geholpen!
  • maandagochtend, madam komt haar pumps terugbrengen die ze vrijdag gekocht heeft, duidelijk gedragen en zelfs beschadigd, mail naar klantendienst omdat ze volgens haar oneerlijk behandeld werd.
  • Covid periode , kleine zijn voetjes moeten gemeten worden, terwijl je je bukt omdat te doen niest of hoest dezelfde kleine recht in uw gezicht, vriendelijk blijven of de mail naar de klantendienst etc...
  • Klant(dame) komt binnen in de voormiddag, heb een nieuw kleedje gekocht mag ik dat meebrengen en met een verkoopster een paar combinaties proberen? Uiteraard mevrouw dat mag, altijd welkom. Zelfde dame komt binnen met 5 kleedjes om 18:55 uur zeggende: " ik heb gegeten en de afwas gedaan we hebben de hele avond tijd en kunnen op "ons" gemak etc....boze mail naar klantendienst dat ze dit niet kunnen vond dat hier geen tijd voor was etc...
  • Tiener die met een beangstigend masker op 31/10 (haloween) de winkel binnenstapt en iedereen de stuipen op het lijf jaagt maar verbaasd is dat de winkel om 19 uur sluit

Ik denk dat mijn vrouw haar boek toch maar moet schrijven, denk er aan als je de volgende keer iemand in een winkel iets vraagt die mensen hebben het echt niet makkelijk.

Ik denk dat mijn vrouw haar boek toch maar moet schrijven, denk er aan als je de volgende keer iemand in een winkel iets vraagt die mensen hebben het echt niet makkelijk.
Ik denk dat uw vrouw iets meer haar op haar tanden moet krijgen (en minder overdrijven)

Ook in de retail gewerkt (medewerker en als shopmanager)
Opruimen kan je op het eind van de dag al mee beginnen. Er komt dan geen 30 man meer binnen om de boel op stelten te zetten
Hoeveel kassa's zijn er? Bij ons werd er nog 1 open gelaten op het eind van de dag, al de rest werd vroeger afgesloten. Kassa tellen duurt ook niet hopeloos lang

Opstart was bij ons max 15 minuten. Nieuwe prijzen afdrukken, kassa's halen en je was vertrokken.

Afsluit, om 18:45 om roepen "over 15 minuten sluiten onze deuren/kassa's"
Om 10 voor, 5 voor naar de aanwezige klanten "we gaan zo dadelijk sluiten"
Ene die om 18u59 wilt binnenkomen dan is de vraag "Weet u exact wat u wil?" Ja? Snel geholpen. Nee? We gaan zo sluiten, gelieve andere keer terug te komen

Ivm die mails, zeker als medewerker niet teveel van aantrekken
Als baas ook niet, regio manager kan eens komen zagen. Als hij het beter kan mag hij zelf in de winkel staan. Ge zijt er om mensen te helpen, niet om hun voetveeg te zijn

Hier in Noorwegen hebben we dat ook in kleine dorpjes.

Zoeiets noemen ze landhandel.

Hebben alles wat je kan nodig hebben.

Het heeft wel iets vind ik.
Maar die zijn wel niet open op zondag denk ik.

Hier zijn de supermarkten dan wel open 7-23 +/- alle dagen, maar op zondag of hoogdagen is er bijna niks open. Denk dat ze 5 keer op het jaar mogen open zijn op zondag. Vind het nog altijd idioot dat meubelwinkels enzo niet open zijn op zondag hier want dat is zo een typisch ding voor een zondag namiddag. ( tuincentra zijn dan weer wel open als 1 van de weinige zaken)

Ik denk dat uw vrouw iets meer haar op haar tanden moet krijgen (en minder overdrijven)
Is geen letter van overdreven eerder onderdreven :)
Ik kan nog wel een paar bladzijden vullen , alleszins het zou niets voor mij zijn want ik kan op zo'n moment niet zwijgen.

Dus gij kunt dus nooit ergens terecht bij winkels die 6/7 open zijn van 9u tot 19u vanwege uw ritme? Dat vind ik straf. Heel misschien heeft dat eerder met planning te maken?
Het gaat net vaak over onvoorziene zaken wanneer je bezig bent met een klus (gereedschap dat stuk gaat, bepaalde vijzen net op of niet de juiste lengte, ...). En ook heb je vaak een DHZ zaak nodig wanneer er iets stuk gaat in huis en dat valt niet te plannen. Daarbovenop moeten sommige dingen snel gefixt worden.

In Nederland is het waarschijnlijk goedkoper omdat de brutolonen een pak lager zijn en het materiaal lager belast wordt in België?
Zijn de brutolonen lager in NL? Ik heb net de indruk dat de brutolonen gelijk zijn en de nettolonen een stuk hoger. BTW is ook 21% in NL, evt. andere belastingen heb ik geen idee van.

Het gaat net vaak over onvoorziene zaken wanneer je bezig bent met een klus (gereedschap dat stuk gaat, bepaalde vijzen net op of niet de juiste lengte, ...). En ook heb je vaak een DHZ zaak nodig wanneer er iets stuk gaat in huis en dat valt niet te plannen. Daarbovenop moeten sommige dingen snel gefixt worden.

Zijn de brutolonen lager in NL? Ik heb net de indruk dat de brutolonen gelijk zijn en de nettolonen een stuk hoger. BTW is ook 21% in NL, evt. andere belastingen heb ik geen idee van.
Maar je zegt toch graag alles op het gemak te doen? Dan lijkt me het toch geen probleem dat je niet direct iets kunt maken? Allè, hier gaat ook wel eens iets kapot, maar heb eigenlijk nog nooit de absolute noodzaak gehad om dat direct gemaakt te moeten hebben. Meestal wanneer dat wel zo is, is dat vaak iets waar iemand moet voor langskomen.

Nettolonen zijn hoger in Nederland idd, maar bruto wel lager heb ik de indruk. Tenminste als ik vergelijk met vrienden. Kan zijn dat dat gevoelsmatig is.

Maar je zegt toch graag alles op het gemak te doen? Dan lijkt me het toch geen probleem dat je niet direct iets kunt maken? Allè, hier gaat ook wel eens iets kapot, maar heb eigenlijk nog nooit de absolute noodzaak gehad om dat direct gemaakt te moeten hebben. Meestal wanneer dat wel zo is, is dat vaak iets waar iemand moet voor langskomen.
Klopt, ik doe graag alles op het gemak, als in dat ik niet elke dag verder doe aan een zaak. Maar eens ik bezig ben op een bepaalde dag, doe ik wel graag verder. En dan is er niets zo hatelijk dat je moet stoppen omdat je niet verder kan en je ook nergens terecht kan om bepaalde zaken te halen. Ik doe ook liever alles zelf omdat ik graag weet hoe alles in elkaar steekt en als ik iets laat doen het vaak ook niet goed gedaan is. Als het voor jezelf is zorg je dat het in orde en proper is. Ik vijs het gewoon uit elkaar en zoek dan uit (of vraag hier als ik het niet vind) hoe het gefixt moet worden.

Uiteraard ga ik er niet van dood als bepaalde zaken moeten wachten. Het leven gaat verder. Maar het is wel lastig. Gelukkig leven we in een klein land en zit je "snel" in Frankrijk, Nederland of Duitsland waardoor je vaak gewoon de grens kan oversteken als bepaalde zaken beter zijn in één van die landen. En voor openingsuren is dat bvb NL.
Het ging bij mij om supermarkten, daar ging mijn eerste reactie ook over...
Oké, daar kan ik niet over meepraten. Daar kom ik nooit, m'n vriendin doet de boodschappen. Zou nog niet weten wanneer die zaken open of dicht gaan. :p Al heb ik wel al gemerkt dat zij zich 's avonds vaak moet haasten om op tijd bij de plaatselijke Aldi te geraken.

Voor kledij, elektro en al die dinges is het niet meer dan normaal dat die winkels enkel tussen pakweg 9 en 18 open zijn, maar heb nooit begrepen waarom administratieve diensten en voedingswinkels ook (tamelijk) vroeg sluiten.
- Probeer maar eens als werkende mens bij pakweg het lokale kantoor van de mutualiteit binnen te geraken (als je er voor iets fysiek moet zijn) als ze (hier toch) alleen open zijn dinsdag tussen 9 en 12 en donderdag tussen 9 en 12 en 14 en 16 uur. Of ben je daar alleen welkom als langdurig zieke of werkloze, want voor die mensen zijn die uren ideaal. 😂
- Of probeer nog maar eens iets vers van voeding te vinden als je thuiskomt na 20 uur of op een feestdag. Je mag uw beide handen kussen als uw supermarkt op een feestdag in de voormiddag 3 uurtjes ofzo open is. De vieze blikken van het personeel moet je er wel bij nemen.

Nuja, en het is ook niet verwonderlijk eh. Bij avond- of nachtwerk staan de bonden op hun achterste poten ("verworven rechten"). En werken op een zon- of feestdag ah nee dat mag niet eh want das een rustdag (en dan snel 3 weesgegroetjes doen).
Onze juridische oplossing voor voeding na 20/21 uur is dan de nachtwinkel: een muffige winkel waar meestal een Pakistaan, Syriërs of Indiër achter de toog zit te bellen terwijl hij je product - dat als je niet goed uitkijkt al 2 maanden vervallen is - aan een afzuipprijs verkoopt. Heel blij dat die mensen hier zijn (want een witte/blanke Belg zou het niet doen), want anders kon je de helft van de dag zelfs gewoon nergens nog een fles water kopen.

En dan kom je in bv. de VS of Hong Kong waar er overal 7-Elevens (aka mini-Delhaizes) zijn die dag en nacht open zijn, en zie je hoe het ook kan.
Zijn allemaal keuzes die je maakt eh als land. Maar wij zijn als land verdorie toch een soort van Onslow op zoveel vlakken.

Laatst bewerkt:
Ik dacht echt dat dit algemeen geweten was maar, ge weet toch allemaal wa voor een immense loonkost BE heeft? Als ik vroeger 15 man op zondag liet werken voor ons magazijn + leidinggevende zat ik al snel aan 70euro de kop aan kost puur voor het operationele (exclu overhead, etc). En dan kregen de leidinggevende de opdracht om ook iedereen asap naar huis te sturen van zodra het werk klaar was.

Ge onderschat die kosten echt snel, in NL is dit normaal in BE te duur.

Terug
Bovenaan