Openingsceremonie Paris 2024: diversiteit en symboliek

Wat ik vooral grappig vind: veel mensen die vroeger stonden te juichen voor Hans Teeuwen zijn reactie op de Meiden van Halal, gedragen zich net zoals de Meiden destijds. Ja, ge vindt het misschien shockerend, so what?

Ik vind dat bij een voorstelling die duidelijk bedoeld is om de LGBTQ-community te vertegenwoordigen op een groot internationaal event er inderdaad bij stil gestaan mag worden hoe het afstraalt op de bredere queer community. Of je die eindverantwoordelijkheid dan moet leggen bij de individuele actoren, de regisseur van die specifieke scene of de organisator van de OS kan je over discussiëren maar vind ik minder belangrijk.
Dat vind ik wel een goed punt. Ik heb er geen idee van hoe inclusief de LGBTQ community intern is.
Als buitenstaander vind ik het niet erg dat ze wat proberen te provoceren, dat zet soms aan tot nadenken.

Gojira geplaybackt? Valt me dat tegen van hun zeg :/

Waren de overige muzikale acts ook allemaal niet-live?
Ik heb enkel het Gojira optreden online gezien achteraf. Maar er staat geen enkele micro rond het drumstel, dus dat geluid wordt door niets opgepakt om naar de speakers te sturen. De zang zal hoogstwaarschijnlijk wel live geweest zijn, maar het instrumentale absoluut niet.

Ik heb enkel het Gojira optreden online gezien achteraf. Maar er staat geen enkele micro rond het drumstel, dus dat geluid wordt door niets opgepakt om naar de speakers te sturen. De zang zal hoogstwaarschijnlijk wel live geweest zijn, maar het instrumentale absoluut niet.
Zou niet de eerste keer zijn dat een band werkt een back track natuurlijk.
Niet gebruikelijk voor het metal genre, maar voor zo een gig moet het gewoon op en top gelikt zijn en snap ik een back track wel.
Vaak is het ook enkel maar de guitar of de bass die back tracked is, maar een drum kan natuurlijk ook.

Gojira geplaybackt? Valt me dat tegen van hun zeg :/

Waren de overige muzikale acts ook allemaal niet-live?
Er was helemaal niets van de muziek of zang tijdens de openingsceremonie volledig live, hoogstens 'live on tape' (Lady Gaga blijkbaar). Kon ook moeilijk anders met de hele context en weersomstandigheden denk ik.

Laatst bewerkt:
Fair enough, maar voor mij is het gewoonweg een zoveelste exponent van de algehele (& kolossale) verarming van live muziek in het algemeen.

Een mens weet heden ten dage immers gewoonweg niet meer (zelfs bij benadering) waar hij naar aan het luisteren/kijken is (zie ook bv het alomtegenwoordige gebruik van pitchcorrection bij zelfs zoiets als een doodgewoon radio-optreden).

Men zou zich nog gaan afvragen of artiesten vandaag de dag de skills/ballen nog wel hebben om ongecorrigeerd te performen...

De enige reden daarentegen waarom ik geld wil betalen voor het ervaren van live muziek, is net de magie van het (unieke) moment zelf: Verschillende muzikanten die terzelfder tijd een muzikale lijn creëren, idealiter in de hoedanigheid van grootmeester van hun instrument, & het harmonieuze geheel dat daarbij geschapen wordt.

/rant.

Terug
Bovenaan