Openingsceremonie Paris 2024: diversiteit en symboliek

Is dat niet simpelweg omdat:

1. Het "onze" cultuur is
2. Christendom lang niet meer zo'n rol van betekenis speelt in onze maatschappijen als vroeger
3. De andere cultuur (lees:islam uiteraard) daar nogal gevoelig aan is. En we dus liever geen confrontatie aan willen gaan.

Ik vind het nog steeds much a do about nothing maar goed, het internet heeft weer enkele miljoenen kliks verdiend en aan het einde van de rit is er niets veranderd.

Zoals ze in Parijs zeggen Je suis Charlie...

Dat is net het punt, ze zeggen in Parijs helemaal geen "Je suis Charlie" meer,
niemand zou op een vergelijkbare manier op een officieel event al helemaal niet, nog met de Islam spotten...
again men mag voor mijn part met de eigen cultuur spotten, maar als je dat doet wetende dat je dat doet omdat je ermee weg kan komen, en vervolgens niet alleen stil bent over andere culturen, maar er ook geen andere conclusies aan koppelt, dan mag men daar kritische vragen over stellen.

Maar dan staat de groep die nu in een kramp schiet om dit taffereel te verdedigen op zijn achterste poten. Van hypocriet gesproken.

Hypocrisie is enkel van toepassing wanneer het om vergelijkbare zaken gaat.
Mocht ik nu persoonlijk de openingsceremonie van de Olympische Spelen mogen plannen, zou er ondanks dat ik zeer kritisch sta tegenover de Islam of zwarte piet als lokale traditie best nog oké vind, géén haar op mijn hoofd eraan denken om drag-Mohammed te gaan opvoeren - alleen al omdat je het leven van iedereen die meewerkt in gevaar brengt - of ook geen pseudo-blackface toestanden, kwestie van miscommunicatie te voorkomen.

Als je wilt polariseren en de discussie in twee kampen opdelen: best erover waken dat je balans niet compleet tilt slaat.
Laat iets weten wanneer één van die drag-queens voor de rest van zijn/haar leven politiebewaking nodig heeft tegen doodsbedreigingen,
tot dan zou ik me inhouden om anderen van hypocrisie te betichten.

Overigens ik val in géén van beide kampen, hoe meer ik hierover lees denk ik dat de "christenen" die zich beledigd voelen, ook overgereageerd hebben, het lijkt inderdaad meer op een smakeloze parodie van een scene van Griekse goden, dan Het Laatste Avondmaal, maar dan nog...
al kan je wellicht via Renaissance schilderijen met een gelijkaardige opzet, toch een link zien:

De dragqueens passen daar dan weer wél bij.

Ja, maar dat vind ik ergens jammer, voor de Olympische Spelen mag voor mij het "circus gehalte" wat minder, daar zijn andere gelegenheden voor.
Ik heb het waarschijnlijk al eerder gezegd, maar als je act er enkel uit bestaat dat je in drag rondloopt, heeft dat voor mij weinig toegevoegde waarde. Net zoals ik het op zo'n evenement niet zou vinden passen als ze daar wat schaars geklede vrouwen iets in Moulin Rouge stijl laten opvoeren. Time & place...

We zijn altijd bezig over "de overdreven sexualisering van de maatschappij" en dat er "te veel bloot" is. En dat zou dan moeten samen gaan met lgbtq inclusiviteit op die manier?

Ik versta nog altijd niet, ik blijf het herhalen, waarom het minst publiek interessante iets van een persoon, namelijk zijn sexueel leven, altijd en overal "rub it in the face" moet zijn. Van mij mag iedereen alles met iedereen doen, maar het interesseert mij niet dus don't rub it in my face.

...

Daar kan ik me ook in vinden, er wordt nogal krampachtig de nadruk op gelegd alsof dat de enige interessante of relevante eigenschap van die mensen zou zijn. Een beetje zoals het klassieke grapje over vegans die vanaf de eerste minuut of in elke conversatie moeten vermelden dat ze vegan zijn.
Al krijgen we in de media natuurlijk een vertekend beeld doordat degene die zo de aandacht opzoeken, die ook krijgen én je ook een hoop mensen hebt met een andere geaardheid die daar niet hun enige uithangbord van maken zodat je op de duur lgbtq en die ene aandachtzoekende groep als één en hetzelfde begint te zien.

Overigens ik val in géén van beide kampen, hoe meer ik hierover lees denk ik dat de "christenen" die zich beledigd voelen, ook overgereageerd hebben, het lijkt inderdaad meer op een smakeloze parodie van een scene van Griekse goden, dan Het Laatste Avondmaal, maar dan nog...
al kan je wellicht via Renaissance schilderijen met een gelijkaardige opzet, toch een link zien:
Maar je ziet toch ongetwijfeld de heel sterke link met de Verlichting, de Franse Revolutie en de leuze van het land die daaruit voorkomt? Liberté, fraternité, égalité. Allee, dat is onlosmakelijk verbonden met hun cultuur, hun land, hun zienswijze... Ik vind het raar dat sommigen precies achteruit willen.

Misschien een bedenking wanneer je geen enkele aanstoot neemt aan het laatste avondmaal in drag.

Je kan er inderdaad van uit gaan dat ze er niets provocerend mee bedoelden. Maar er bestaat ook een andere mogelijkheid waar dat het wel provocerend bedoeld was maar jij gewoon niet de doelgroep bent.

Iets dat Franse auteurs, theatermakers en filmmakers trouwens zelf ook al eeuwen doen, dus if anything heel erg deel van de Franse cultuur.
Het is niet omdat een hautaine asshole zijn een deel uitmaakt van de Franse cultuur dat je ze er niet op moet aanspreken.

Dat is geen kunst imo, dat is eerder ordinair. Er is een woord voor ordinaire kunst = kitsch.

Hoort eerder thuis in een Moulin Rouge of cabaret.

Heeft niets te zien met de waarden van FR in mijn opinie.
En welke waarden dan vandaag? Na immense staatschuld nog wat meer schulden maken? Daklozen doen oprotten voor de show en het imago?

Zo'n ceremonie kon ook met één neutrale krachtige spreker die tolerantie preekt voor alle levende wezens in deze woelige tijden. Waarom niet de Dalai Lama? ... En heel wat minder geld en show. Er mag feest en show zijn, niet van dat, maar het kan ook wat *kuch* bescheidener, en m'n kan de focus meer op de sport houden.

edit. ps. ik vind het dus flauwe kunst ipv geen kunst

Laatst bewerkt:

Dat is geen kunst imo, dat is eerder ordinair. Er is een woord voor ordinaire kunst = kitsch.

Hoort eerder thuis in een Moulin Rouge of cabaret.

Heeft niets te zien met de waarden van FR in mijn opinie.
En welke waarden dan vandaag? Na immense staatschuld nog wat meer schulden maken? Daklozen doen oprotten voor de show en het imago?

Zo'n ceremonie kon ook met één neutrale krachtige spreker die tolerantie preekt voor alle levende wezens in deze woelige tijden. Waarom niet de Dalai Lama? ... En heel wat minder geld en show. Er mag feest en show zijn, niet van dat, maar het kan ook wat *kuch* bescheidener, en m'n kan de focus meer op de sport houden.
En dàt is dan weer eigen aan kunst, dat mensen het niet willen zien, zeggen dat het ordinair is en niks te maken heeft met kunst :D

Niet dat ik dit kunst wil noemen, maar ik denk ook niet dat ik automatisch kan zeggen dat het er geen is. Niets te zien met de cultuur van Frankrijk zeg je, en tegelijk zeg je dat het eerder in Moulin Rouge of cabaret past. Allebei stevig verankerd in de cultuur van Parijs en van Frankrijk. Zo'n openingsceremonie is altijd een viering van het gastland, en staat -behalve de vlam- altijd bijna helemaal los van het sportieve.

En dàt is dan weer eigen aan kunst, dat mensen het niet willen zien, zeggen dat het ordinair is en niks te maken heeft met kunst :D

Niet dat ik dit kunst wil noemen, maar ik denk ook niet dat ik automatisch kan zeggen dat het er geen is. Niets te zien met de cultuur van Frankrijk zeg je, en tegelijk zeg je dat het eerder in Moulin Rouge of cabaret past. Allebei stevig verankerd in de cultuur van Parijs en van Frankrijk. Zo'n openingsceremonie is altijd een viering van het gastland, en staat -behalve de vlam- altijd bijna helemaal los van het sportieve.
Ik bedoel goedkope kunst (en IMO), niet geen kunst. Me slecht uitgedrukt wel. Want ik zie het hoor, maar hoogstaand, nah. Dan zag ik al 1000x meer!
Als we de 'kunst of geen kunst' even wat weglaten zie ik een heel grote en peperdure show. Het mocht wel wat bescheidener dus van me, das m'n grootste kritiek.

Dat FR als gastland HUN cultuur in de verf wilt zetten, ok begrijp ik.

Laatst bewerkt:
Er zijn velen die precies het aantal minuten schermtijd minimaliseren, maar ik vond het toch wel heel erg sterk opvallen. De gasten bij mijn thuis trouwens ook. Los van dat ik het allemaal wat ideology pushing vind, vond ik het ook gewoon ... ordinair? Daar stak niet veel artistieks en creatief achter.
Die catwalk is 45 minuten lang in beeld geweest als centraal thema , afgewisseld met beelden van atleten op boten welliswaar. Dat is redelijk lang zeker als dat het centraal segment is vlak voor de aanlevering van de vlag en speeches beginnen. Dus ja, logisch dat uw gasten het gevoel hadden dat ze continue naar drag queens aan het zien waren aangezien drag queens een centrale rol op die catwalk hadden erop en ernaast.

Laatst bewerkt:
Maar je ziet toch ongetwijfeld de heel sterke link met de Verlichting, de Franse Revolutie en de leuze van het land die daaruit voorkomt? Liberté, fraternité, égalité. Allee, dat is onlosmakelijk verbonden met hun cultuur, hun land, hun zienswijze... Ik vind het raar dat sommigen precies achteruit willen.

Ik zie de link, maar ik durf daar dan ook verregaande conclusies op koppelen op andere vlakken om die achteruitgang niet langs de achterdeur terug binnen te laten.

Somiggen hier hebben bijvoorbeeld geopperd (ik niet) dat wij als samenleving/cultuur meer "geëvolueerd" zijn doordat wij beschaafd met dit soort spot kunnen omgaan. Misschien dan de logische stap verder zetten en kritischer kijken en beperkingen opleggen aan migratie uit culturen/samenlevingen waar men minder ver staat?

Of strenger straffen wanneer het gaat om situaties zoals leerkrachten die vermoord worden lichte/zwakke straffen, wanneer sommigen niet omkunnen met het idee van 'spot'.

Een openingsceremonie van de Olympische Spelen moet groots en indrukwekkend zijn. Een paar queens die met hun gat staan te draaien op een catwalk valt imho niet onder die categorie.

Er zijn velen die precies het aantal minuten schermtijd minimaliseren, maar ik vond het toch wel heel erg sterk opvallen. De gasten bij mijn thuis trouwens ook. Los van dat ik het allemaal wat ideology pushing vind, vond ik het ook gewoon ... ordinair? Daar stak niet veel artistieks en creatief achter.
Allez man een bebaarde drag die daar sexy in het beregende podium op handen en voeten aant kruipen en de regenplassen aan het kapotslaan was is toch het summum van creativiteit?

Eerlijk dat zie je zowat in elke hoogstaande striptease bar maar het feit dat dit nu een drag is met baard is is het kunst en creatief? Redelijk zwakke en ordinaire vertoning als je het mij vraagt.

Allez man een bebaarde drag die daar sexy in het beregende podium op handen en voeten aant kruipen en de regenplassen aan het kapotslaan was is toch het summum van creativiteit?

Eerlijk dat zie je zowat in elke hoogstaande striptease bar maar het feit dat dit nu een drag is met baard is is het kunst en creatief? Redelijk zwakke en ordinaire vertoning als je het mij vraagt.
Wel een ontzettend flauwe reactie, natuurlijk. Want er zaten wel 100 scènes in met een overgrote meerderheid aan niet-drags. Zou het overdreven zijn als ik zeg dat 99% van de deelnemers geen opvallende nonbinaire kenmerken had? Is die 1% dan zo moeilijk te verkroppen? Want echt alles wordt op een hoop gegooid, hier, hè... "Een drag die met haar gat stond te schudden" stelt @Five-seveN al quasi gelijk aan "Lady Gaga, een boegbeeld voor LGBTQ"... Tja. Dan mag iemand met een uitgesproken pro-LGTBQ-mening al niet meer optreden? Je gaat er veel moeten schrappen.

Het optreden van Gaga was gewoon slecht, LGBTQ of niet. Dat van Céline Dion daarentegen vond ik wél indrukwekkend en OS-waardig.

Wel een ontzettend flauwe reactie, natuurlijk. Want er zaten wel 100 scènes in met een overgrote meerderheid aan niet-drags. Zou het overdreven zijn als ik zeg dat 99% van de deelnemers geen opvallende nonbinaire kenmerken had? Is die 1% dan zo moeilijk te verkroppen? Want echt alles wordt op een hoop gegooid, hier, hè... "Een drag die met haar gat stond te schudden" stelt @Five-seveN al quasi gelijk aan "Lady Gaga, een boegbeeld voor LGBTQ"... Tja. Dan mag iemand met een uitgesproken pro-LGTBQ-mening al niet meer optreden? Je gaat er veel moeten schrappen.
dat is een beetje zoals een gerecht dat verkeerd gekruid is in mijn ogen. Dat smaakt iets te hard door ondanks het wel een goed stukje vlees is.

Is het punt net niet dat wij met het Christendom ver genoeg geëvolueerd zijn om inderdaad met ons eigen verleden te kunnen spotten? De Islam staat inderdaad zo ver nog niet, wij ook niet X jaar geleden trouwens.

En bovendien zou het tafereel een verwijzing zijn naar een eetmaal van de Griekse Goden en dus niet het laatste avondmaal. En zelfs al was het wel een knipoog naar het laatste avondmaal, wat dan nog? Er is niemand van dood gegaan en de wereld draait verder. Much ado about nothing.

Maar wat is "wij"? Het Katholicisme is een globale godsdienst met meer dan een miljard gelovigen buiten West Europa. Sowieso zijn Wes-Europeanen een gigantische minderheid binnen de religie en binnen het aandeel van de wereldbevolking.
Vanuit quasi elke Katholieke hoek in Oost Europa, Afrika en de beide Amerika's was er kritiek op en was men (al dan niet terecht) in hun gat gebeten bij deze sketch.

Dat "wij" hier in La France of La Belgique ver genoeg geevolueerd zijn, heeft ook enkel maar te maken met het feit dat we vooral minder godsdienstig zijn, niet dat "wij" als Katholieken veel meer toleranter zijn geworden. Zelfs simpel homoseksualisme is nog altijd, dixit de Paus, een zonde binnen het Katholicisme.

Maar wat is "wij"? Het Katholicisme is een globale godsdienst met meer dan een miljard gelovigen buiten West Europa. Sowieso zijn Wes-Europeanen een gigantische minderheid binnen de religie en binnen het aandeel van de wereldbevolking.
Vanuit quasi elke Katholieke hoek in Oost Europa, Afrika en de beide Amerika's was er kritiek op en was men (al dan niet terecht) in hun gat gebeten bij deze sketch.

Dat "wij" hier in La France of La Belgique ver genoeg geevolueerd zijn, heeft ook enkel maar te maken met het feit dat we vooral minder godsdienstig zijn, niet dat "wij" als Katholieken veel meer toleranter zijn geworden. Zelfs simpel homoseksualisme is nog altijd, dixit de Paus, een zonde binnen het Katholicisme.
Maar het is een ceremonie van Frankrijk :D Waarom doen we alsof dat niet is, en het een ceremonie van de hele wereld zou zijn?

Ik blijf het toch vooral raar vinden om 250M voor een show te betalen. 1.5B voor een toilet trap in de Seine die na regen nu toch niet blijkt te werken en mss een triathlon naar een duathlon moet gaan.

Is zoiets niet meer tegen de values van de OS dan paar Queens die staan te huppelen.

En sedert wanneer is West Europe nu zo katholiek. Vraag aan veel mensen een opstel over laatste avondmaal en veel kunnen ze er niet overschrijven. Mij inclusief. We zijn al lang genoeg gelukkig aan het weg gaan van een bevolking waar religie zwaar is ingeburgerd dus dan moeten we nu ook zoiets niet gebruiken om paar drags te veroordelen.

Maar het is een ceremonie van Frankrijk :D Waarom doen we alsof dat niet is, en het een ceremonie van de hele wereld zou zijn?

Kan je geen woorden in mijn mond leggen, dat heb ik nergens gezegd.

Ik was de beleving van het Katholicisme aan het bespreken en hoe we "wij" gaan beoordelen. Want "wij" hier in West Europa zijn niet Katholiek en "wij" als Christenen/Katholieken zijn helemaal niet zo geevolueerd als gesteld wordt.

Terug
Bovenaan