Is dat niet simpelweg omdat:
1. Het "onze" cultuur is
2. Christendom lang niet meer zo'n rol van betekenis speelt in onze maatschappijen als vroeger
3. De andere cultuur (lees:islam uiteraard) daar nogal gevoelig aan is. En we dus liever geen confrontatie aan willen gaan.
Ik vind het nog steeds much a do about nothing maar goed, het internet heeft weer enkele miljoenen kliks verdiend en aan het einde van de rit is er niets veranderd.
Zoals ze in Parijs zeggen Je suis Charlie...
Dat is net het punt, ze zeggen in Parijs helemaal geen "Je suis Charlie" meer,
niemand zou op een vergelijkbare manier op een officieel event al helemaal niet, nog met de Islam spotten...
again men mag voor mijn part met de eigen cultuur spotten, maar als je dat doet wetende dat je dat doet omdat je ermee weg kan komen, en vervolgens niet alleen stil bent over andere culturen, maar er ook geen andere conclusies aan koppelt, dan mag men daar kritische vragen over stellen.
Maar dan staat de groep die nu in een kramp schiet om dit taffereel te verdedigen op zijn achterste poten. Van hypocriet gesproken.
Hypocrisie is enkel van toepassing wanneer het om vergelijkbare zaken gaat.
Mocht ik nu persoonlijk de openingsceremonie van de Olympische Spelen mogen plannen, zou er ondanks dat ik zeer kritisch sta tegenover de Islam of zwarte piet als lokale traditie best nog oké vind, géén haar op mijn hoofd eraan denken om drag-Mohammed te gaan opvoeren - alleen al omdat je het leven van iedereen die meewerkt in gevaar brengt - of ook geen pseudo-blackface toestanden, kwestie van miscommunicatie te voorkomen.
Als je wilt polariseren en de discussie in twee kampen opdelen: best erover waken dat je balans niet compleet tilt slaat.
Laat iets weten wanneer één van die drag-queens voor de rest van zijn/haar leven politiebewaking nodig heeft tegen doodsbedreigingen,
tot dan zou ik me inhouden om anderen van hypocrisie te betichten.
Overigens ik val in géén van beide kampen, hoe meer ik hierover lees denk ik dat de "christenen" die zich beledigd voelen, ook overgereageerd hebben, het lijkt inderdaad meer op een smakeloze parodie van een scene van Griekse goden, dan Het Laatste Avondmaal, maar dan nog...
al kan je wellicht via Renaissance schilderijen met een gelijkaardige opzet, toch een link zien: