Openingsceremonie Paris 2024: diversiteit en symboliek

Dat is toch gewoon een afbeelding van het vrijheidsbeeld geschonken door de Fransen aan Amerika? Hoezo trek je daar de conclusie uit dat dat afgetakeld zou zijn?
Kga me niet uitspreken over de symboliek van die afbeelding maar je ziet toch zelf ook wel dat het vrijheidsbeeld op die afbeelding beschadigd is?

Is dat fake news? Was het echt zo of niet?

Dat is toch gewoon een afbeelding van het vrijheidsbeeld geschonken door de Fransen aan Amerika? Hoezo trek je daar de conclusie uit dat dat afgetakeld zou zijn?
Ge ziet die roestplekken in gezicht, borstkas, missende elleboog niet? Of de geplooide en missende pinnen op de kroon?
Google eens hoe het vrijheidsbeeld er normaal gezien uitziet of wacht.. Hier is nen foto :D
1200px-Front_view_of_Statue_of_Liberty_with_pedestal_and_base_2024.jpg

Laatst bewerkt:
Ik vind niet dat die vergelijking met dictaturen echt op gaat. Je moet wel blind zijn om niet te zien dat deze openingsceremonie een breuk maakt met openingsceremonies uit het verleden.
Tis dan ook weer een stropop dat als je zegt “zelfs dictaturen kunnen een deftige neutrale niet-aanstootgevende ceremonie maken” dat dat zou betekenen “wij moeten meer openingsceremonies maken zoals dictators dat doen”.

Het was echt decadent, alles moet maar geseksualiseerd worden, venten dat geschminkt in vrouwenkleren staan te twerken voor een camera met hun benen open, en dat in prime time voor een opening van de Olympische spelen waar dan boten met internationale atleten onderdoor varen. En dat gedurende een kwart van de show.

Dan moet je niet verschieten als Russische, Arabische, Chinese… bevolking en culturen denken WTF is daar in hemelsnaam aan de gang in het westen.

Het punt is: dat is dan ook helemaal niet hoe het westen en de westerse bevolking in elkaar zit, heel die ceremonie schept een verkeerd beeld met totaal verkeerde verhoudingen van de vrije wereld.

Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd, ik ben nog altijd niet goed mee hoe dat op enkele jaren tijd zo mainstream geworden is en waarom er zoveel focus is op heel niche zaken zoals heel dat drag queen en transgender gebeuren. Lijkt mij ergens een serieuze gap tussen mijn generatie (midden de 30) en de huidige jonge generatie. In mijn eigen "bubble" van familie, vrienden en werk ken ik ook niemand die dat 100% normaal lijkt te vinden.

Ge ziet die roestplekken in gezicht, borstkas, missende elleboog niet? Of de geplooide en missende pinnen op de kroon?
Als je er op inzoomt idd wel.
Maar wat wwas de context nu weer van dat filmpje? Een reis door de ruimte langs allemaal iconische Franse zaken?

Lijkt mij ook hier much ado about nothing.

En ik weet hoet het vrijheidsbeeld eruitziet. Zeg dan gewoon meteen wat je vind de zogenaamde fout representatie van het beeld in een animatiefilmpje ipv wat contextloze fotos te posten waar zogezegd gevoelige geopolitieke zaken aan vasthangen.

Als je er op inzoomt idd wel.
Maar wat wwas de context nu weer van dat filmpje? Een reis door de ruimte langs allemaal iconische Franse zaken?

Lijkt mij ook hier much ado about nothing.

En ik weet hoet het vrijheidsbeeld eruitziet. Zeg dan gewoon meteen wat je vind de zogenaamde fout representatie van het beeld in een animatiefilmpje ipv wat contextloze fotos te posten waar zogezegd gevoelige geopolitieke zaken aan vasthangen.
Context. Maakt deel uit van de show blijkbaar.
During an animated segment of the show, the torchbearer flew in a hot air balloon past a number of recognizable figures, including the titular character from the famous French novella "The Little Prince" and the Statue of Liberty.

The French famously gifted Lady Liberty to the US in the late 1800s, and a smaller version of the statue sits in Paris.

Het is wel vreemd want ook al schonk Frankrijk het vrijheidsbeeld aan Amerika, het is een symbool bij uitstek van de VS, niet van Frankrijk. Dus mogelijk toch een verdoken kritiek op de Verenigde Staten?

Het is wel vreemd want ook al schonk Frankrijk het vrijheidsbeeld aan Amerika, het is een symbool bij uitstek van de VS, niet van Frankrijk. Dus mogelijk toch een verdoken kritiek op de Verenigde Staten?
Hooghartigheid van de Fransen tegenover de VS is ook wel al even deel van de Franse cultuur, misschien alluderen ze daarnaar.

Hooghartigheid van de Fransen tegenover de VS is ook wel al even deel van de Franse cultuur, misschien alluderen ze daarnaar.

Niet alleen tegenover de VS maar tegenover heel de wereld toch? En dan nog eens hooghartigheid van de Parisiens tegenover de rest van Frankrijk :p

Ach ja, blij dat ik niet gekeken heb dus.
Overal regenboog zebrapaden, de vlag die op verschillende openbare gebouwen hangt hier in de buurt, een hele maand waarin het alfabet gevierd wordt door zowat elke grote multinational, als ik een zaak Google staat er bij of ze LGBT-vriendelijk is, voetballers die die vlag op de mouw hebben, de pride, transgender dag, nu de spelen weer,...
Enfin de lijst is onuitputtelijk voor deze onderdrukte groep maar die wel in heel de samenleving haar stempel op quasi alles drukt en overal zichtbaar en aanwezig is.

En inderdaad dat spotten met het laatste avondmaal, tja...
Dat moet inderdaad allemaal kunnen maar je moet ook niet ontkennen dat je op zo een podium iets gelijkaardigs niet kan doen met islam want dan word je verweten anti-moslim te zijn.
De dubbele standaard en zelfhaat in de Westerse wereld is gewoon belachelijke proporties aan het aannemen.
Ik denk toch dat de commotie rond LGBT+ en weet ik veel welke letters er nog achter moeten net hetgeen is wat serieus over de tongen gaat dus lijkt het veel mensen ook opportuun om daarop in te spelen. Imo hecht ik er niet veel belang aan en ik geloof oprecht dat moest men daar minder probleem van maken dat ook minder in beeld zou komen. Laat de hype van het moment een stille dood sterven.

Het stuk tussen haakjes hoort hier niet en mag je gaan bespreken in het FB topic
Is het punt net niet dat wij met het Christendom ver genoeg geëvolueerd zijn om inderdaad met ons eigen verleden te kunnen spotten? De Islam staat inderdaad zo ver nog niet, wij ook niet X jaar geleden trouwens.

En bovendien zou het tafereel een verwijzing zijn naar een eetmaal van de Griekse Goden en dus niet het laatste avondmaal. En zelfs al was het wel een knipoog naar het laatste avondmaal, wat dan nog? Er is niemand van dood gegaan en de wereld draait verder. Much ado about nothing.
Nagels en koppen. (Deze post is automatisch gegenereerd omwille van het gebrek van andere functies om mijn appreciatie voor deze post te uiten.)

Neen ik bedoel zoals in Qatar, Rusland, China waarbij de eigen cultuur gedeeltelijk getoond wordt zonder extravagant en aanstootgevend te zijn. Zo hoort het ook voor Olympische spelen. Beschaafd noemt men dat. Deze show was zelfs voor kleine kinderen niet geschikt. Of wilt gij uw kinderen en nichtjes en neefjes naast die catwalk zetten?
Tjah, ik wil ook mijn kinderen niet bloostellen aan het gedrag van mijn overburen (vrouw een goed aftroeven, roepen op de kinderen, 4 dagen op zeven strontzat thuiskomen..), imo is de wereld wat ze is natuurlijk. Ik hoop dat we onze kinderen kunnen leren dat niet alles is zoals we zelf willen.
Eerlijk gezegd, ik ben nog altijd niet goed mee hoe dat op enkele jaren tijd zo mainstream geworden is en waarom er zoveel focus is op heel niche zaken zoals heel dat drag queen en transgender gebeuren. Lijkt mij ergens een serieuze gap tussen mijn generatie (midden de 30) en de huidige jonge generatie. In mijn eigen "bubble" van familie, vrienden en werk ken ik ook niemand die dat 100% normaal lijkt te vinden.
Is dat niet eigen aan zo'n evenementen? ik ken ook niemand die eurosong re presentabel vind voor de samenleving of de zaken die gebeuren in het topvoetbal. Grote evenementen willen graag in de aandacht komen en choqueren en tegen wat schenen schoppen van mensen die geen beslissingsmacht hebben is nu eenmaal iets wat zorgt dat zaken in de aandacht komen.

Tjah, ik wil ook mijn kinderen niet bloostellen aan het gedrag van mijn overburen (vrouw een goed aftroeven, roepen op de kinderen, 4 dagen op zeven strontzat thuiskomen..), imo is de wereld wat ze is natuurlijk. Ik hoop dat we onze kinderen kunnen leren dat niet alles is zoals we zelf willen.

Mja om het even op flessen te trekken.
Stel nu dat je 'savonds het feuilleton 'thuis' opzet en het is hele dagen simmoneke afkloppen, roepen op de kinderen terwijl frank bomans daar nen helen tijd dronken zit te brallen.... (oh wait :unsure:)
Dan zet ge u tv ook gewoon af he.
De meeste mensen zijn dat gewoon een beetje beu die obligatoire inclusiviteit... You can have to much of a good thing zeker.. begint wat tegen te steken na een tijdje.

Mja om het even op flessen te trekken.
Stel nu dat je 'savonds het feuilleton 'thuis' opzet en het is hele dagen simmoneke afkloppen, roepen op de kinderen terwijl frank bomans daar nen helen tijd dronken zit te brallen.... (oh wait :unsure:)
Dan zet ge u tv ook gewoon af he.
De meeste mensen zijn dat gewoon een beetje beu die obligatoire inclusiviteit... You can have to much of a good thing zeker.. begint wat tegen te steken na een tijdje.
Denk je dat mijn overbuur mij niet tegensteekt? Op een gegeven moment haal je je schouders op en ga je door met uw leven. Net zoals je bij een openingsceremonie van de os gerust kan zeggen dat het je gewoon geen hol interesseert. Er staat niemand naast je met een revolver tegen je hoofd die je verplicht om naar thuis te kijken ( dat hoop ik toch, zoniet doe je best aangifte van partnergeweld) en zo ben je ook niet verplicht om naar de openingsceremonie van de OS te kijken.

Laatst bewerkt:
Denk je dat mijn overbuur mij niet tegensteekt? Op een gegeven moment haal je je schouders op en ga je door met uw leven. Net zoals je bij een openingsceremonie van de os gerust kan zeggen dat het je gewoon geen hol interesseert.
Ja inderdaad. En dan doe je de krant open... of beyondgaming... of twitter... Of godweet weet wel ander apparaat verbonden met het WWW en wordt het langs deze wegen wel door je strot geramd.

Ja inderdaad. En dan doe je de krant open... of beyondgaming... of twitter... Of godweet weet wel ander apparaat verbonden met het WWW en wordt het langs deze wegen wel door je strot geramd.
Raar. Ik heb niet naar de ceremonie gekeken, heb nergens de verplichting gehad om een krant te lezen en ben zaterdag gewoon opgestaan met niks aan het handje. Moest het niet van dit forum geweest zijn, ik ging zelfs gewoon de commotie gemist hebben. Je kan wel zeggen: "onder welke steen leef jij" maar ik kan je verzekeren dat het toch aangenaam vertoeven is onder de steen van "ik geef er geen reet om".

Ik heb het live zien gebeuren en ik vond dat het al lang duurde alvorens er een topic over gestart werd. :laugh:

Ik vond het best goed, ceremonie was vrij saai maar een dragqueen met baard die staat te dansen op naaldhakken in de gutsende regen is best indrukwekkend, alsook de breakdancer op krukken.

Dat het op het laatste avondmaal moest lijken was vrij duidelijk maar hoe je dat als een belediging aan het christendom kan bezien, is mij een raadsel. Parijs is trouwens de kunststad bij uitstek en Het laatste avondmaal misschien één van de meest geschilderde taferelen ooit.

Dat spotten moet inderdaad kunnen, de vraag is eerder of je dat 'moet' doen op een moment wanneer je net je eigen cultuur in de schijnwerper mag zetten voor heel de wereld

Bovendien als je diezelfde stelling waarmee hier het spotten met de Europese cultuur, of het nu de Griekse goden of het christendom gaat doet er niet toe, neemt, met name dat "wij ver genoeg geëvolueerd zijn", mogen we die stelling dan ook omkeren en daar de nodige gevolgen aan koppelen in onze omgang met ideologieën waar je dan niet mee mag spotten?

Want ik ben er eigenlijk vrij zeker van als ik die stelling zou nemen, en verwoorden in de omgekeerde vorm (als A > B dan geldt immers ook B < A) dat de morele verontwaardiging hier zeker en vast aanwezig zou zijn...

Laten we ook wel wezen, het gaat niet eens alleen om spotten: mocht men in de Olympische openingsceremonie zelfs nog maar relatief beleefd "Mohammed" hebben uitgebeeld zou het al levensgevaarlijk zijn. Daar hebben ze in Parijs zelfs al ervaring genoeg mee, cfr. Charlie Hebdo.

Obligatoire inclusiviteit zoals zwarten zegt, vat het mooi samen, ten allen tijden blijkbaar, ook wanneer je er op dat moment géén boodschap aan hebt, en het in de eerste plaats om iets anders, in dit geval: sport zou moeten gaan.

Raar. Ik heb niet naar de ceremonie gekeken, heb nergens de verplichting gehad om een krant te lezen en ben zaterdag gewoon opgestaan met niks aan het handje. Moest het niet van dit forum geweest zijn, ik ging zelfs gewoon de commotie gemist hebben. Je kan wel zeggen: "onder welke steen leef jij" maar ik kan je verzekeren dat het toch aangenaam vertoeven is onder de steen van "ik geef er geen reet om".
Amen! Ik heb vaak het gevoel dat mensen die het "door hun strot geramd" krijgen, het ook maar al te graag opzoeken. Maar goed, als zij zo hun dagen willen invullen, moeten ze dat zelf weten. Het lijkt me vooral vermoeiend.

Terug
Bovenaan