Op zoek naar interessante opdrachten vak PC-technieken

Sancho

Member
Hey allen,

Ik ben sinds kort aangesteld in het deeltijds onderwijs om het van PC-technieken te geven, hier werken we vooral met hardware, images en een heel klein beetje netwerkbeheer.
De leerlingen kunnen maar zoveel keer een pc uit mekaar halen en/of terug in elkaar steken dusja...

Nu vroeg ik me af of jullie wat hints of tips hebben om mijn leerlingen wat leuke opdrachten te geven in dit onderwerp om de lessen wat actiever en interessanter te maken voor hen.

Leermiddelen ter beschikking momenteel:
- 100-tal oude desktop pc's
- switchen
- laptops
- toebehoren
- 4x raspberry pi

Er is ook een budget beschikbaar maar het blijft natuurlijk het onderwijs dus geen te gekke dingen.

Alvast bedankt!
 
Iets dat over de loop van een paar lessen zou kunnen is ze een mini lan party laten opzetten compleet van scratch.

Dus ge hebt gewoon alle losse onderdelen ergens liggen (HDDs zijn leeg)
Ze moeten dan:
- Een plan opstellen van welke stappen ze juist moeten uitvoeren. (+ taken opdelen/opdelen in groepjes om parallel te werken?)
- Hardware van PCs assembleren (Mobo in case steken, alles op het mobo insteken)
- OS installeren
- De PCs in een netwerk steken.
Misschien in groepjes in 2/3/4 verschillende uithoeken van de klas zodat ze niet gewoon alles in 1 grote switch steken, maar dat ze via een centrale switch in de klas moeten passeren ofzo.

Dat zijn dan toch al een paar verschillende disciplines die samen geoefend worden.

Indien de switchen managed zijn zou ge ook een wifi access point in de centrale switch kunnen steken (of 1 AP in elke "hoek" switch).
Dan ze er voor laten zorgen dat de APs internet toegang kunnen verdelen, maar dat de LAN devices geen toegang hebben tot het internet. (Via VLANs)
Een extra stap zou kunnen zijn om er een netwerkprinter aan te koppelen en te zorgen dat enkel de LAN devices er aan kunnen.

Een ander ding dat ik niet direct een idee over heb over hoe het praktisch uit te voeren (en of het binnen het leerplan valt voor dit vak):
Een situatie laten analyseren waar 1 of een paar van de PCs op het netwerk een overbelasting veroorzaken zodat het netwerk degradeert.
Dus ge laat een paar PCs het netwerk toeslibben en ze moeten uitzoeken welke van deze dat zijn.
Eigenlijk dus de situatie van vroeger waar mensen die alles aant toetrekken waren met DC++ het verhinderde om normaal spelletjes te kunnen spelen op de lan party :p

---

Een ander ding dat niet direct hands-on is, maar wel nuttig is ze voor een bepaald budget een bepaald type PC te laten samen stellen.
Bvb, ze moeten een game pc samen stellen met een budget van € 1500~.
Dan moeten ze zelf alle componenten dat daarvoor nodig zijn gaan opzoeken in webwinkels.
(En dus ook rekening houden dat alles past, zoals geen Intel CPU op een AMD mobo, of DDR5 samen met een DDR4 mobo bestellen)

Een 2e situatie kan dan een kantoor pc zijn met een budget van € 800 ofzo.
Is het misschien nuttiger om voor NUCs of laptops te kiezen in dit geval, of toch zelf samen stellen? Waarom wel/niet? (Denk ook aan onderhoud achteraf voor de ICT medewerkers)
 
Laatst bewerkt:
Iets dat over de loop van een paar lessen zou kunnen is ze een mini lan party laten opzetten compleet van scratch.

Dus ge hebt gewoon alle losse onderdelen ergens liggen (HDDs zijn leeg)
Ze moeten dan:
- Hardware van PCs assembleren (Mobo in case steken, alles op het mobo insteken)
- OS installeren
- De PCs in een netwerk steken.
Misschien in groepjes in 2/3/4 verschillende uithoeken van de klas zodat ze niet gewoon alles in 1 grote switch steken, maar dat ze via een centrale switch in de klas moeten passeren ofzo.

Dat zijn dan toch al een paar verschillende disciplines die samen geoefend worden.

Indien de switchen managed zijn zou ge ook een wifi access point in de centrale switch kunnen steken (of 1 AP in elke "hoek" switch).
Dan ze er voor laten zorgen dat de APs internet toegang kunnen verdelen, maar dat de LAN devices geen toegang hebben tot het internet. (Via VLANs)
Een extra stap zou kunnen zijn om er een netwerkprinter aan te koppelen en te zorgen dat enkel de LAN devices er aan kunnen.

---

Een ander ding dat niet direct hands-on is, maar wel nuttig is ze voor een bepaald budget een bepaald type PC te laten samen stellen.
Bvb, ze moeten een game pc samen stellen met een budget van € 1500~.
Dan moeten ze zelf alle componenten dat daarvoor nodig zijn gaan opzoeken in webwinkels.
(En dus ook rekening houden dat alles past, zoals geen Intel CPU op een AMD mobo, of DDR5 samen met een DDR4 mobo bestellen)

Een 2e situatie kan dan een kantoor pc zijn met een budget van € 800 ofzo.
Is het misschien nuttiger om voor NUCs of laptops te kiezen in dit geval, of toch zelf samen stellen? Waarom wel/niet? (Denk ook aan onderhoud achteraf voor de ICT medewerkers)
Thanks! Het eerste is een perfect voorbeeld voor wat ik zoek, daar zijn we toevallig nu ook mee bezig.

De 2de tip hebben we ook al gedaan!

Alvast hartelijk bedankt.
 
Heel goede suggesties van @Resurge Nog aanvullend:

In de praktijk is netwerkkennis, en keuze van hardware voor een bepaald doel, binnen een bepaald budget super relevant. Een aspect daarbij: garantie, jongeren zijn daar vaak niet mee bezig maar de duur (1,2,3-5 jaren) en intensiteit (opsturen, on-site, on-site binnen x uren) zijn cruciaal voor het bedrijfsleven en vaak een reden waarom iets duurder lijkt, maar het toch niet is.

Ik zou ook remote management durven onderwijzen, principes en eventueel tools (Teamviewer of zelfs gewoon RDP).

Ik zou zeker voor managed switchen gaan zodat je VLAN's kan onderwijzen, eventueel ook het concept van een rack mount vs desktop model uitleggen. Een 9u rack kost 2x niets en het geeft opties om een "classroom lab" te bouwen.

Tik een rackmount UPS op de kop van een bedrijf dat die wegdoet na 3y, en leer ze dat gebruiken (liefst eentje met netwerkaansluiting als trigger). Leg de link uit met stroomuitval / pieken en schrijferrors op storage media.

Ik zou het concept van een hypervisor durven onderwijzen, zet op 1 van die oude PC's gratis versies ESXi of Proxmox en/of bouw eens HA cluster bijvoorbeeld op die 4 RPi's en migreer een VM tussen die machines om uit te leggen wat het verschil is tussen bare metal en virtualisatie en waarom alle bedrijven dat gebruiken (hyper converged storage via CEPH, of met centrale storage op een:
NAS: bouw of koop een NAS en gebruik die in je LAN party als centrale storage voor alle aangesloten PC's en leer ze SMB en NFS etc kennen. gebruik het eventueel in een cluster van gevirtualiseerde hosts.
Op die cluster kan je bijvoorbeeld Home Assistant zetten, als toegankelijke manier om automation en IoT te onderwijzen. Je kan eventueel met wat smart lights of andere relatief goedkope toestellen een IoT VLAN opzetten en die via Home Assistant integreren en besturen.

Koop u een wattmeter, en probeer eens ergens een zware oude server te fixen en laat stroomverbruik mee tellen in de oefening rond "sizing" of aankoopvoorstellen van hardware voor een bepaald probleem. (Rpi's of NUC's vs een grote HP of Dell server, daar val je van achterover als je dat op jaarbasis becijfert).

Probeer eens een uitstap naar een datacenter te organiseren, zelf een kleintje van een scholengroep of van de gemeente waar je in werkt kan al de moeite zijn, een volwaardige raised floor is beter natuurlijk, maar die zijn niet zo makkelijk te overtuigen.

Have fun en veel succes om de volgende generatie klaar te stomen!
 
Ik heb vroeger nog de opleiding pc-technieker gevolgd in volwassen dagonderwijs. Spijtig genoeg is daar direct nadien geen tewerkstelling in IT uitgekomen en ben ik eerst nog een tijdje magazijnier geweest vooraleer ik alsnog binnen IT ben gaan werken.

Van wat ik mij nog kan herinneren van die opleiding(ondertussen bijna 10j terug), waren dat ook zaken hier reeds beschreven; lan party als eindproject met 50-100 users, volledige theorie over wat een mobo, cpu, ram zijn. Termen zoals DDR, north- en southbridge, cores, threads en gans de bataclan kwamen aan bod. Basic Linux. Was vrij droog voer om te kauwen. Mijn persoonlijke eindproef was een marktonderzoek voor een nieuw systeem en de bouw hiervan. Eigenlijk bood die opleiding geen (grote) meerwaarde en afgaande van mijn interpretatie van uw post is die opleiding precies nog steeds in de jaren stillekes blijven hangen. No offence trouwens, je moet waarschijnlijk een bepaald curriculum volgen. Uiteraard is de inbreng van de lesgever ook vitaal, maar dat zit bij u wel goed lijkt mij.
  • Hardware van desktops: Meestal enkel goed voor thuiskennis. Welk bedrijf werkt er tegenwoordig nog met vaste pc's? Alle omgevingen die ik ken werken uitsluitend met laptops voor eindgebruikers en door covid is flexwork de nieuwe realiteit.
  • Laptops: laat ze ook eens een laptop open doen. Haal dat scherm er uit, waar zit de wifi, hoe zit die camera geconnecteerd, etc. Heb al meerdere malen een Dell technieker ergens onsite moeten laten komen, om uiteindelijk vast te stellen dat de webcam connector niet meer goed zat waardoor die niet werkte.
  • Uitleg van virtualisatie zoals Zephir omschreef zeker doen
  • De kans is groot dat uw leerlingen na deze opleiding in een helpdesk functie gaan belanden willen ze in IT werken. Maak een gratis account aan op Azure (en AWS, maar hier geen ervaring) en toon hun Entra ID, Intune. Hoe maak je users & groepen aan in de cloud, device settings, etc. Laat ze de verschillende admin centers zien; M365, Exchange, Defender, Sharepoint, Teams, etc. Ze moeten niet per sé weten hoe wat te configureren, maar het feit dat ze het al eens gezien hebben, dat ze ongeveer weten wat waar te vinden en dat kunnen voorleggen op een interview is toch zeer mooi meegenomen en zeer actuele kennis.
  • Veel bedrijven werken nog steeds met een On-prem omgeving in een hybride setup, dus basic kennis van een onprem AD is ook nog noodzakelijk.
 
@Zane Klopt wat je zegt, daarmee dat ik in de lessen wat wil afwijken van het leerplan want dat is te snel eentonig en dus op zoek ben naar wat extra leuke uitdagingen.
Het goede nieuws is wel dat het vak volgend schooljaar uitdoofd en overgaat in databeheer en netwerkinstallatie wat al iets uitdagender zal zijn.

Bedankt voor jullie input!
 
containers leren opzetten in docker.

diy nas met freenas

iets met domotica? wat van die lampen/slimme stopcontacten kopen in den action. draait op de alibaba cloud maar kan je allemala makkelijk zelf modden via home assist of homebridge.
 
Terug
Bovenaan