Op reis met kinderen

Dat weet je inderdaad niet op voorhand. We gaan moeten zien hoe ze is. Dacht iets op airbnb te zoeken en lang op voorhand cancellen moest ik merken dat het toch veel is.
Al blijft het moeilijk te voorspellen. Vrienden hadden een kortverblijf geboekt in augustus, hun dochter zou dan 4 maand zijn. Begin juli geannuleerd omdat ze het niet zagen zitten. Tegen de periode dat dan de eigenlijke trip zou geweest zijn sliep ze snachts 6u aan een stuk door, hadden ze hun routine ruim gevonden en zagen ze het al een stuk beter zitten, je weet het niet op voorhand 🤷🏻‍♀️. Denk vooral het uzelf niet te lastig maken en de opties open houden.
Kijk vooral naar iets waar je een wasmachine hebt. :p

@iamhollywood gewoon proberen he. Wij zijn met onze oudste naar de Provence geweest toen hij 3 maanden was, elke avond gaan eten, hij sliep gewoon in de draagmand. Toen de jongste zo oud was, was dat veel moeilijker, die wou niet slapen in de draagmand.

Ik heb wel geleerd dat als je het nooit probeert, ze het ook niet gewend kunnen worden.

Wij zijn op 3 maand 1 week naar Spanje geweest en als hij 5maand was 3 weken naar Seattle.
Reizen is vooral de mindset van de ouders niet de kinderen.

Wij zijn op 3 maand 1 week naar Spanje geweest en als hij 5maand was 3 weken naar Seattle.
Reizen is vooral de mindset van de ouders niet de kinderen.
Het is een inschatting die elke ouder moet maken op het moment dat het kind er is, mindset of niet. Als buitenstaander kan je zo'n inschatting niet maken, en zorgen van die veralgemenende statements dat het vooral aan de mindset van de ouders ligt er alleen maar voor dat ouders bij wie het moeilijker gaat zich nog wat slechter gaan voelen.

Voor ons was het op heel jonge leeftijd (<1 jaar) nog heel gemakkelijk om op restaurant te gaan. Gewoon in de maxi cosi naast tafel en indien nodig af en toe eens vastpakken. Vanaf dat ze kunnen lopen is de pret voorbij, dan kun je er op restaurant heel de tijd achteraan lopen.

Voor ons was het op heel jonge leeftijd (<1 jaar) nog heel gemakkelijk om op restaurant te gaan. Gewoon in de maxi cosi naast tafel en indien nodig af en toe eens vastpakken. Vanaf dat ze kunnen lopen is de pret voorbij, dan kun je er op restaurant heel de tijd achteraan lopen.
Kleurpotloden, tekeningen, eventueel ander Actionmateriaal, is dan zeker aan te raden.

Idd :laugh: . Wij op reis gegaan toen ze aan het handje liep (1 jaar). Voor het eten kwam kon mama altijd ermee gaan wandelen, want lang stilzitten zat er niet in.

Kleurpotloden, tekeningen, eventueel ander Actionmateriaal, is dan zeker aan te raden.
Dat lukt miss hoogstens 5 à 10 min, daarna wilt die van ons (3 jaar) heel het restaurant verkennen. Als er een trap is, 100 keer die trap op en af gaan. Zwaaien en hallo zeggen aan de mensen aan andere tafels vindt hij ook geweldig. Als je na een uur terug vertrekt, heb ik altijd het idee dat gans het restaurant ons ondertussen kent.
Enigste manier om die een uur lang aan tafel te houden is gsm/tablet maar daar ben ik dan weer niet zo'n voorstander van.

In de paasvakantie is de crèche een weekje dicht en nemen we beiden verlof. Zou dan graag eens paar dagen weggaan met het gezin, de baby zal dan 5 maand zijn. Zou een chalet in de Ardennen lukken? Ruimte om het even comfortabel te maken als thuis, wat wandelen in de draagzak, misschien eens snel een hoofdschotel in een brasserietje en eventueel een kortbezoek aan een dierenpark?
Als dat thuis lukt (gezondheid is ok en zo), dan op vakantie ook :)

Hier net 3 weken met 2 à 3 maanden oude baby achter de rug.
Niet veel op restaurant, wel elke dag wandeling aan de zee van 1 à 2 uur in de reiswieg, mee naar de supermarkt etc.
De maxicosi gaat mee in de vliegtuigcabine, super easy.
De buggy nemen ze mee wanneer je opstapt en geven ze terug als je uitstapt. (op de meeste luchthavens)
Koop aub een buggy die in 1 move open en toe gaat, en waar de maxicosi/reiswieg in 1 move op en af gaat.

Klein bedje of cosleeper heb je wel nodig, maar als je met de auto gaat kan je dat halen in de decathlon.
Of in de reiswieg laten slapen als die wat ruim is. De onze deed dat zonder probleem tijdens de eerste nacht hotel.
En geef borstvoeding indien mogelijk, dat bespaart je veel extra tijd en mee te nemen gerief...

En adressen van (kinder)ziekenhuizen in de buurt op voorhand opzoeken, voor noodgevallen.

Laatst bewerkt:
Zinal (Zomer en winter) en Badhofgastein (zomer). Het zijn verschillende ervaringen, beide leuk.

Zinal is beter qua bergen. Dat zijn echte bergen. Badhof is minder wilde bergen, maar is een echt stadje. Vlotte bussen naar overal, een echt groot tropische zwembad etc.

Als het in Zinal slecht weer is, ben je wel redelijk gepoept. Je kunt 10min in de superette rondlopen en that's it.

Altijd met de auto. Zinal is vlot op 1 dag te doen, zelfs in de winter. Badhof is wel ver.

1e keer met tweeling van <1 y gedaan. En 39 graden waterpokken na 4 d en met een doodziek kind teruggereden. 2e keer <2y, deze winter 2.5.
Ja is een heel goed zwembad, super proper en leuk voor volwassen en kinderen. Je krijgt een mooie korting als je uw regiopas toont die je krijgt van Intersoc.
Zonet reclame gekregen van CM. We vallen vanaf nu blijkbaar ook in de doelgroep, dus dit even oprakelen voor een wintervakantie :)
De kleine kournikova zal tegen dan tussen 7 à 9 maand zijn.

Hoe zit dat met die kinderopvangers voor jonge kinderen? Zijn dat 16-jarige pubers die daar zijn om een centje bij te verdienen en als niemand kijkt wat flessen passoa zitten te zuipen? :)

Wat zijn zowat de pro en contra's voor Zinal/Leysin/Bad Hofgastein/Valmeinier?
Waren er nog die bv. voor Zinal het vliegtuig namen naar Geneve vanuit BRU? (ik haat lang rijden en vind vliegtuigreizen super chill)

Je kan echt gewoon 3-4-5 uur zelf bergwandelingen gaan doen en de kleine daar laten?
Zijn mensen daar sociaal of is dat vooral elk voor zich, met wat marginaliteit aan het buffet? Ik las iets over 'chiro- en reftersfeer'?

Nah, de kamers zijn modern en proper. Alles deftig.

Dont' be fooled. De parking staat vol BMW, Audi, VW, Tesla. En je moet lang zoeken achter een niet-witte medemens... Zo kumbayee is het niet... -_-
VERKOCHT ZEG!!

Laatst bewerkt:

Niet veel op restaurant, wel elke dag wandeling aan de zee van 1 à 2 uur in de reiswieg, mee naar de supermarkt etc.
De buggy nemen ze mee wanneer je opstapt en geven ze terug als je uitstapt. (op de meeste luchthavens)
Koop aub een buggy die in 1 move open en toe gaat, en waar de maxicosi/reiswieg in 1 move op en af gaat.

Klein bedje of cosleeper heb je wel nodig, maar als je met de auto gaat kan je dat halen in de decathlon.
Of in de reiswieg laten slapen als die wat ruim is. De onze deed dat zonder probleem tijdens de eerste nacht hotel.
En geef borstvoeding indien mogelijk, dat bespaart je veel extra tijd en mee te nemen gerief...

En adressen van (kinder)ziekenhuizen in de buurt op voorhand opzoeken, voor noodgevallen.
@iamhollywood nog wel een aanrader voor autoreizen: een draagmand die in de auto kan en mag bevestigd worden. Wij pakten die mee en wisselden onderweg tussen die draagmand en maxi-cosi.

De bovenstaande discussie, zowel het "zouden we het durven" als het "op restaurant met de kleine" komt me bekend voor. Enkele ervaringen:

Op leeftijd van 1 jaar zijn we naar Mexico gegaan. Wel vaker gehoord dat het eigenlijk makkelijker is te vliegen met kleine kinderen dan echte peuters. Zij stapte toen nog net niet en deed nog twee dutjes. Heenvlucht 's avonds (naar Schiphol met de wagen), met het idee dat ze dan toch al twee goede dutjes zou gehad hebben en dit alles makkelijker zou maken. Wel, het heeft zeker niet geholpen om snel te slapen tijdens de eerste vlucht van bijna 9u, maar uiteindelijk is het wel gelukt. Terugvlucht hadden ze onze eerste, interne vlucht van een uur zo'n twee uur vervroegd, waardoor we 8u in Mexico City moesten wachten. Twintig keer of meer de terminal rondgewandeld omdat ze rustig was zo, geen dutje, en zo pompaf wel een rustige terugvlucht.
Neem inderdaad een kleine, makkelijk plooibare buggy/koets mee. Wij hadden een goedkope plooibuggy van bol.com gekocht voor geen geld. In ons geval was het om de schoonfamilie te zien, dus vaak ging mijn vrouw op stap terwijl ik dan voor de dutjes op de kamer bleef. We gingen voor het ontbijt vaak in een aangrenzend restaurant eten, waar ze ons na enkele dagen ook wel kende en we zelfs een andere vaste klant kenden die zot van kinderen was en dat even met de dochter het restaurant ging verkennen zodat wij konden eten. Anders deden wij dat om de beurt omdat voor zo'n klein kind stilzitten en eten/ons zien eten gewoon te saai is. Door de warmte wel weinig rondgereisd zoals we oorspronkelijk planden (met de wagen dus), omdat de dochter toch wagenziek leek te worden door de combinatie vochtige hitte en slechte wegen.

Dit jaar het wat rustiger willen doen en gewoon met de wagen naar Normandië. Dochter ondertussen 2 jaar en die wil natuurlijk rondlopen en alles verkennen. Een appartement gehuurd zodat we een aparte slaapkamer hadden waar de dochter dan kon slapen en wij nog iets van de avond hadden. Uiteindelijk vooral op de uitklapbare zetel geslapen omdat als ze in het midden van de nacht hoorde dat wij in dezelfde kamer lagen ze gewoon wou spelen. Mijn vrouw kookt graag, wat een meevaller was wel aangezien de restaurants eigenlijk enkel open waren tijdens haar middagdutje en na haar bedtijd, dus veel hebben we dat niet gedaan. Deden we het wel dan was het meestal om de beurt eten omdat de dochter niet echt wil stilzitten. Wel dan bv. de plaatselijke markten gedaan om vers gevangen vis te kopen. De b(r)ol-buggy heeft hier weer mooi dienst gedaan, nu is er effectief ergens een bevestiging kapot dus waarschijnlijk einde leven.

Algemeen, wat werkte voor ons: witte ruisgenerator. Ik stond daar altijd sceptisch tegenover maar mijn vrouw had dan gelezen dat een kind zo beter sliep als zuigeling omdat de baarmoeder uiteindelijk ook luid is. Zeker in Mexico, waar het concept "nachtlawaai" niet bestaat en enkel glas nog de norm is, heeft ons dat gered toen de liveconcerten in de bar tegenover onze kamer begonnen om 20u en doorgingen tot middernacht.

Zonet reclame gekregen van CM. We vallen vanaf nu blijkbaar ook in de doelgroep, dus dit even oprakelen voor een wintervakantie :)
De kleine kournikova zal tegen dan tussen 7 à 9 maand zijn.

Hoe zit dat met die kinderopvangers voor jonge kinderen? Zijn dat 16-jarige pubers die daar zijn om een centje bij te verdienen en als niemand kijkt wat flessen passoa zitten te zuipen? :)

Wat zijn zowat de pro en contra's voor Zinal/Leysin/Bad Hofgastein/Valmeinier?
Waren er nog die bv. voor Zinal het vliegtuig namen naar Geneve vanuit BRU? (ik haat lang rijden en vind vliegtuigreizen super chill)

Je kan echt gewoon 3-4-5 uur zelf bergwandelingen gaan doen en de kleine daar laten?
Zijn mensen daar sociaal of is dat vooral elk voor zich, met wat marginaliteit aan het buffet? Ik las iets over 'chiro- en reftersfeer'?
De kinderopvangers voor de groep 0-3 jaar zijn meestal oudere mensen met ervaring. Ik heb daar nog nooit iemand onder de 18 jaar gezien, je moet er ook echt voor dienen want lijkt me niet simpel om die leeftijdsgroep te verzorgen en entertainen. De groepen vanaf kleuter zijn wel meestal 16-18 jarige pubers maar ik heb die nog geen passoa zien zuipen, ik vermoed dat je wel wat ervaring met jeugdbeweging e.d. moet kunnen voorleggen. Je kan het ook wat bezien als jeugdbeweging, meeste activiteiten zijn buiten (regen of niet) en veel op stap dus ze leren goed wandelen :).

Pro en contras zijn wat moeilijk op te sommen, de kwaliteit is meestal evenredig met de prijs. Valmeinier is het goedkoopste dacht ik dus daar heb je een vrij basic (oud) hotel. Bad Hofgastein is eerder duurste en daar heb je een nieuw hotel en zit er veel in de prijs (tropisch zwembad, bergliften, ...). Flims is een kleiner hotel dus wat kalmer en St-Mortiz is een groot hotel dus wat drukker.

Ik ken niemand die het vliegtuig heeft genomen maar kan natuurlijk perfect want ter plaatse kan je alles zonder wagen doen, activiteiten worden voornamelijk met het openbaar vervoer gedaan (wat veel beter is dan in België).

Je kiest de dag zelf of je uw kleine naar de opvang doet en wanneer (voormiddag, namiddag of de hele dag) dus je kan inderdaad de hele dag gaan wandelen als je wil, dat is zowat het hele concept van Intersoc.

In de 4 reizen dat ik heb gedaan heb ik nog geen marginale toestanden gezien, zo goedkoop zijn die reizen nu ook weer niet en types die actieve/sportieve reizen doen zijn eerder geen marginalen naar mijn gevoel.
Reftersfeer vind ik eerder overdreven en afhankelijk van de inkleding van het hotel maar je moet je inbeelden dat er aan iedere tafel jonge kinderen zitten dus het is geen casual dining neen. Maar het voordeel is dat als jouw kleine daar een crisis heeft of een meter ver overgeeft dat er niemand opkijkt en het personeel alles voor jou komt opkuisen :)

Er is ook een nederlandstalige dokter aanwezig met gratis medicatie en indien het ernstig is dan contacteer Intersoc een lokale dokter waarvan je nooit geen rekening ziet. Onze kleine heeft eens een hele nacht overgegeven daar, de ochtend erna geef je alle was af aan de receptie en savonds heb je alles gewassen terug. Overgeven op de grond aan de zetels in de receptie is gewoon een zetel opschuiven en kijken hoe het personeel alles opkuist. Alles is eigenlijk voorzien om je te ontzorgen.

De discussie is al gesloten 😒😒. We hebben zelfde verlofperiode als mijn nicht (crèche volgt bouwverlof) en dachten dus samen iets te huren aan het Garda-of Comomeer maar mijn wederhelft ziet het absoluut niet zitten. Hij heeft staan brullen dat ik geschift ben om met een baby van 9 maand (en 5 maand, het kindje van mijn nicht) zover te willen rijden. Hij meent dat dat geen verlof gaat zijn maar gewoon het werk van thuis op een andere locatie verplaatsen.

Fine, case closed, maar dan mag hij eveneens zijn jaarlijkse 3 dagen Extrema en zijn jaarlijks citytripje met de boys op zijn buik schrijven. Dan ga ik ook argumenteren dat de zorg van een baby op mijn eentje te zwaar zijn :).

De discussie is al gesloten 😒😒. We hebben zelfde verlofperiode als mijn nicht (crèche volgt bouwverlof) en dachten dus samen iets te huren aan het Garda-of Comomeer maar mijn wederhelft ziet het absoluut niet zitten. Hij heeft staan brullen dat ik geschift ben om met een baby van 9 maand (en 5 maand, het kindje van mijn nicht) zover te willen rijden. Hij meent dat dat geen verlof gaat zijn maar gewoon het werk van thuis op een andere locatie verplaatsen.
Goh, dat is een stevige rit, maar als iemand zich vanachter zet naast het kind en je regelmatig stopt (en ergens overnacht waarschijnlijk) is dat volgens mij nu wel doenbaar.

En aangezien je nog niet weet hoe het zal zijn is het geen slecht idee voorzichtig te zijn, voor hetzelfde geld heb je zo'n slaapgebrek dat thuis blijven zeer aantrekkelijk is. Het klopt ergens wel dat je al de "zorg" gewoon op verplaatsing gaat doen hé, maar euhm, dat gaat nog wel enkele jaren zo zijn dus er mee leren leven is deel van ouders zijn.

Goh, dat is een stevige rit, maar als iemand zich vanachter zet naast het kind en je regelmatig stopt (en ergens overnacht waarschijnlijk) is dat volgens mij nu wel doenbaar.

En aangezien je nog niet weet hoe het zal zijn is het geen slecht idee voorzichtig te zijn, voor hetzelfde geld heb je zo'n slaapgebrek dat thuis blijven zeer aantrekkelijk is. Het klopt ergens wel dat je al de "zorg" gewoon op verplaatsing gaat doen hé, maar euhm, dat gaat nog wel enkele jaren zo zijn dus er mee leren leven is deel van ouders zijn.
We hebben nog nooit in 1 rit naar Garda gereden, altijd tussenovernachting.

Met Airbnb kan je altijd een maand ervoor annuleren moest het echt niet lukken. Zijn schrik is dan dat ze vlak voor vertrek zou ziek zijn of ter plaatse zou ziek worden.

Er zijn 2 gezinnen, je kan al eens afwisselend een avondje als koppel zonder kind gaan eten, de mannen kunnen eens iets avontuurlijks gaan doen onder hun 2, de vrouwen kunnen eens een namiddagje iets gaan doen, kunnen s’avonds op terras aan het huisje een boardgame spelen met een goei glas Italiaanse wijn.. genoeg zaken om even de druk van thuis eraf te halen.
Het leven stopt niet bij het krijgen van kinderen, je moet er inderdaad leren mee omgaan.

Fine, case closed, maar dan mag hij eveneens zijn jaarlijkse 3 dagen Extrema en zijn jaarlijks citytripje met de boys op zijn buik schrijven. Dan ga ik ook argumenteren dat de zorg van een baby op mijn eentje te zwaar zijn :).
Wij zijn met een onze dochter van 13 maand naar het zuiden van Frankrijk gegaan. De autotrip vonden wij geen probleem maar wat uw man zegt kan ik wel begrijpen. Wij zaten op een camping in een huisje en dat was gewoon hetzelfde werk als thuis, niet echt een vakantiegevoel. In het zwembad had de dochter na 5 minuten blauwe lippen en in het restaurant zat je geen 5s op uw gemak waardoor we hoofdzakelijk in het huisje zaten.
Moesten we het opnieuw doen dan zouden we eerder op hotel gaan maar wij vonden het eigenlijk het leukst thuis op die leeftijd (0-1 jaar).

Met Airbnb kan je altijd een maand ervoor annuleren moest het echt niet lukken. Zijn schrik is dan dat ze vlak voor vertrek zou ziek zijn of ter plaatse zou ziek worden.

Er zijn 2 gezinnen, je kan al eens afwisselend een avondje als koppel zonder kind gaan eten, de mannen kunnen eens iets avontuurlijks gaan doen onder hun 2, de vrouwen kunnen eens een namiddagje iets gaan doen, kunnen s’avonds op terras aan het huisje een boardgame spelen met een goei glas Italiaanse wijn.. genoeg zaken om even de druk van thuis eraf te halen.
Het leven stopt niet bij het krijgen van kinderen, je moet er inderdaad leren mee omgaan.
Je kan voor de zekerheid een annulatieverzekering nemen, MOCHT het zijn dat je kind ziek wordt net voor vertrek. Maar ik zou het er zeker niet voor laten, daar is het leven te kort voor. Er zijn héél veel mensen die met hun baby zo ver reizen en het Gardameer is nu ook niet bepaald het einde van de wereld.

Met een tussenovernachting kan je de heen- en terugreis in twee kappen.

Via Booking.com kan je soms zelfs annuleren tot enkele dagen ervoor.

Terug
Bovenaan