In mijn geval teken ik dan eens graag een chemische structuur, reactie, of formule aan het bord. En dan kan men thuis door belichting of camerahoek dat niet lezen.Hangt er toch ook wat van af hé. Wij geven al onze lessen hybride, weliswaar aan een volwassen doelpubliek. Mensen worden gestimuleerd om te komen voor de groepsvorming maar als het niet lukt (ziekte, kinderen) of ze willen niet (vaak afstand) kunnen ze online meevolgen. En achteraf is er een opname voor iedereen. Diegenen die online meevolgen beseffen dat er minder interactie met hen zal zijn, dat is dan hun keuze. Voor ons is dat geen extra moeite, je zet gewoon de camera aan en je deelt je scherm met je ppt terwijl je die gelijktijdig projecteert voor de zaal. En af en toe kijk je eens voor vragen in de chatbox. Met wat extra budget kan je ook gewoon microfoons op de tafels zetten dat de mensen thuis de vragen van de groep kunnen horen en je hangt een speaker aan je laptop dat de groep ook hun gesproken vragen kan horen. Easy peasy en iedereen is tevreden. Wij hebben daar hele goede feedback van gekregen. Omdat de groepsvorming voor ons wel belangrijk is doen wij een minderheid van de lessen wel verplicht fysiek (geen online aanbod) en ook lessen met veel interactie doen we enkel fysiek want als het doel interactie is is dat wel makkelijker als iedereen fysiek in dezelfde ruimte zit. Maar hoorcolleges of echt gewoon kennisoverdracht? Dat maakt voor de lesgever toch niet uit of dat nu hybride is of niet. Maar voor de student heeft het enorm veel voordelen. Ik hoop dat wat wij doen de standaard zal worden, deels verplicht fysiek voor de interactieve/groepsvormende lessen en deels hybride voor de klassieke kennisoverdracht.
En ja, dat zal ook wel gaan mits de juiste apparatuur hoor, maar die ontbreekt natuurlijk in veel lokalen. Of ze zijn zelf aan te kopen natuurlijk. Ik heb er toch vooral dezelfde mening bij als @ZoidBerg, er wordt veel moeite gedaan om het de studenten naar wens te maken. De voorbije jaren had ik daar alle begrip voor, maar nu begint dat wel een beetje een luxe te worden. Zo was een tijd terug een labosessie verkeerd geroosterd, waardoor de studenten dachten dat ze die dag enkel hoorcollege hadden. Dan krijg je bericht dat ze die dag niet kunnen aanwezig zijn want ze waren naar hun thuisland en die dag stonden de vluchten goedkoper, en voor hoorcolleges zijn er toch opnames.
Daar sta je dan als docent natuurlijk, ja dan missen ze maar een sessie zeker. We zullen de assistent nog wat werk geven met te zorgen dat die studenten geen vitale info missen.
En uiteindelijk krijg je dan inderdaad berichten dat de examenssessies van januari ronduit slecht waren, dit ondanks dat de studenten voornamelijk hybride les kregen. Ook nu zie ik tijdens die labosessies gewoon mensen die als toerist komen kijken, die denken dat ik de assistent ben ofzo (wat dus wil zeggen dat ze geen enkele video hebben bekeken), en dus 0 voorbereiding hebben.
Laatst bewerkt: