Op kot gaan nog nodig in deze cyberspace tijden?

Hangt er toch ook wat van af hé. Wij geven al onze lessen hybride, weliswaar aan een volwassen doelpubliek. Mensen worden gestimuleerd om te komen voor de groepsvorming maar als het niet lukt (ziekte, kinderen) of ze willen niet (vaak afstand) kunnen ze online meevolgen. En achteraf is er een opname voor iedereen. Diegenen die online meevolgen beseffen dat er minder interactie met hen zal zijn, dat is dan hun keuze. Voor ons is dat geen extra moeite, je zet gewoon de camera aan en je deelt je scherm met je ppt terwijl je die gelijktijdig projecteert voor de zaal. En af en toe kijk je eens voor vragen in de chatbox. Met wat extra budget kan je ook gewoon microfoons op de tafels zetten dat de mensen thuis de vragen van de groep kunnen horen en je hangt een speaker aan je laptop dat de groep ook hun gesproken vragen kan horen. Easy peasy en iedereen is tevreden. Wij hebben daar hele goede feedback van gekregen. Omdat de groepsvorming voor ons wel belangrijk is doen wij een minderheid van de lessen wel verplicht fysiek (geen online aanbod) en ook lessen met veel interactie doen we enkel fysiek want als het doel interactie is is dat wel makkelijker als iedereen fysiek in dezelfde ruimte zit. Maar hoorcolleges of echt gewoon kennisoverdracht? Dat maakt voor de lesgever toch niet uit of dat nu hybride is of niet. Maar voor de student heeft het enorm veel voordelen. Ik hoop dat wat wij doen de standaard zal worden, deels verplicht fysiek voor de interactieve/groepsvormende lessen en deels hybride voor de klassieke kennisoverdracht.
In mijn geval teken ik dan eens graag een chemische structuur, reactie, of formule aan het bord. En dan kan men thuis door belichting of camerahoek dat niet lezen.

En ja, dat zal ook wel gaan mits de juiste apparatuur hoor, maar die ontbreekt natuurlijk in veel lokalen. Of ze zijn zelf aan te kopen natuurlijk. Ik heb er toch vooral dezelfde mening bij als @ZoidBerg, er wordt veel moeite gedaan om het de studenten naar wens te maken. De voorbije jaren had ik daar alle begrip voor, maar nu begint dat wel een beetje een luxe te worden. Zo was een tijd terug een labosessie verkeerd geroosterd, waardoor de studenten dachten dat ze die dag enkel hoorcollege hadden. Dan krijg je bericht dat ze die dag niet kunnen aanwezig zijn want ze waren naar hun thuisland en die dag stonden de vluchten goedkoper, en voor hoorcolleges zijn er toch opnames.

Daar sta je dan als docent natuurlijk, ja dan missen ze maar een sessie zeker. We zullen de assistent nog wat werk geven met te zorgen dat die studenten geen vitale info missen.

En uiteindelijk krijg je dan inderdaad berichten dat de examenssessies van januari ronduit slecht waren, dit ondanks dat de studenten voornamelijk hybride les kregen. Ook nu zie ik tijdens die labosessies gewoon mensen die als toerist komen kijken, die denken dat ik de assistent ben ofzo (wat dus wil zeggen dat ze geen enkele video hebben bekeken), en dus 0 voorbereiding hebben.
 
Laatst bewerkt:
Het liefst van al geef ik mijn theorielessen op campus. Geen zin om naar de lessen te komen? Geen probleem, slides, cursus en extra teksten en schema's staan online.
Hier is dus ook niks mis mee? Voor mijn part hoeft er ook geen opname te zijn. Zolang dat er genoeg materiaal is om het op mijn eigen te doen. Cursus, extra teksten en schema's impliceert dit volgens mij. In de gevallen waar er bvb. een boek is dat de prof geschreven heeft (en die het ook volgt) dan kijk ik ook gewoon niet naar de opname, dat is zelf nog beter. Als dat er niet is dan zit er gewoon niks op behalve naar de les komen.

Dit geldt niet voor elke richting, geen idee wat jij geeft, maar als je met honderden in een aula zit is er ook gwn geen extra kennis-overdracht of whatever dat is.
 
Hier is dus ook niks mis mee? Voor mijn part hoeft er ook geen opname te zijn. Zolang dat er genoeg materiaal is om het op mijn eigen te doen. Cursus, extra teksten en schema's impliceert dit volgens mij. In de gevallen waar er bvb. een boek is dat de prof geschreven heeft (en die het ook volgt) dan kijk ik ook gewoon niet naar de opname, dat is zelf nog beter. Als dat er niet is dan zit er gewoon niks op behalve naar de les komen.

Dit geldt niet voor elke richting, geen idee wat jij geeft, maar als je met honderden in een aula zit is er ook gwn geen extra kennis-overdracht of whatever dat is.
Zelfstudie heeft altijd gemogen aan de universiteit hé, ik heb voor de pandemie ook studenten gehad die ik amper zag maar wel een mooi examen aflegden. Maar nu is hybride lesgeven, en dus opnames voorzien, iets dat als een soort verworven recht wordt bekeken.

Overigens heb ik als student in de bachelor aan die hoorcolleges in grote groepen toch veel gehad hoor, iemand die enige aanleg heeft om les te geven en een logisch verhaal op te bouwen kan zo een cursus een pak begrijpelijker maken.
 
Hier is dus ook niks mis mee? Voor mijn part hoeft er ook geen opname te zijn. Zolang dat er genoeg materiaal is om het op mijn eigen te doen. Cursus, extra teksten en schema's impliceert dit volgens mij. In de gevallen waar er bvb. een boek is dat de prof geschreven heeft (en die het ook volgt) dan kijk ik ook gewoon niet naar de opname, dat is zelf nog beter. Als dat er niet is dan zit er gewoon niks op behalve naar de les komen.

Dit geldt niet voor elke richting, geen idee wat jij geeft, maar als je met honderden in een aula zit is er ook gwn geen extra kennis-overdracht of whatever dat is.

Dat zeg ik toch? Mij niet gelaten om mijn theorielessen op te nemen en online te plaatsen, maar ik moet ook dit jaar beide vormen aanbieden omdat 90% van mijn studenten zogezegd niet naar de campus "durft" komen omwille van corona...

Ligt ge te stinken in uw bed en geen zin om naar de les te komen, I don't give a shit. Ik heb als student ook vaak genoeg hoorcolleges gemist omdat ik geen goesting had, maar ik heb nooit mijn eisen moeten stellen. En dat is nu de afgelopen jaren het probleem.

Vorig jaar kreeg een collega een beroep tegen examenresultaat, omdat een student niet op een vraag kon antwoorden op het examen, terwijl die materie werd besproken in een on-campus les die niet was opgenomen. Schandaal dat je als docent een vraag durft stellen over iets dat uitvoerig werd besproken in je les, en niet letterlijk in je slides of cursus staat. Punt moeten aanpassen, want de student had het recht om die les online te kunnen volgen (terwijl die collega de les niet kon opnemen omdat alle leslokalen met opnamemateriaal bezet waren).
 
Vorig jaar kreeg een collega een beroep tegen examenresultaat, omdat een student niet op een vraag kon antwoorden op het examen, terwijl die materie werd besproken in een on-campus les die niet was opgenomen. Schandaal dat je als docent een vraag durft stellen over iets dat uitvoerig werd besproken in je les, en niet letterlijk in je slides of cursus staat. Punt moeten aanpassen, want de student had het recht om die les online te kunnen volgen (terwijl die collega de les niet kon opnemen omdat alle leslokalen met opnamemateriaal bezet waren).
Als dat over vorig academiejaar ging: Er waren heel wat studenten die thuis zaten met covid en dus zelfs geen les mochten volgen. Dan is het toch logisch dat er op zijn minst geen vragen komen over dingen die nergens op papier staan?
 
Als dat over vorig academiejaar ging: Er waren heel wat studenten die thuis zaten met covid en dus zelfs geen les mochten volgen. Dan is het toch logisch dat er op zijn minst geen vragen komen over dingen die nergens op papier staan?

Kan ik idd nog inkomen. Helaas ben ik er vrij zeker van dat het een standaard regel gaat worden.
 
Als dat over vorig academiejaar ging: Er waren heel wat studenten die thuis zaten met covid en dus zelfs geen les mochten volgen. Dan is het toch logisch dat er op zijn minst geen vragen komen over dingen die nergens op papier staan?
Afgezien daarvan. Zelfs in zonder covid kan je toch nog altijd gewoon eens ziek vallen. Hoe verwacht een prof dan dat die student dat weet?

Lijkt me een terechte beslissing.
 
Afgezien daarvan. Zelfs in zonder covid kan je toch nog altijd gewoon eens ziek vallen. Hoe verwacht een prof dan dat die student dat weet?

Lijkt me een terechte beslissing.
Mijn ervaring als student die nooit naar de les ging was toch ietwat anders. De theorie werd gegeven via hoorcolleges met een cursus als begeleidend werk. Sommige vakken hadden een zeer goede cursus, maar regelmatig moest je toch via via op de hoogte zijn wat er in de les gezegd werd (wegvallende hoofdstukken, examenvragen die 100x op 1 les geoefend werden, maar slechts 1/2 blz in de cursus beslaan, etc).
Afwezigheden (beperkt) diende je dan maar zelf op te vangen en ik heb amper proffen geweten die niet meegaand waren voor langdurige afwezigheden (muv stinken in je bed)...

Ik begrijp de proffen helemaal dat zij opnieuw grijpen naar de onderwijsvorm die zij het meest geschikt vinden, on-campus in de meeste gevallen.
 
Mijn ervaring als student die nooit naar de les ging was toch ietwat anders. De theorie werd gegeven via hoorcolleges met een cursus als begeleidend werk. Sommige vakken hadden een zeer goede cursus, maar regelmatig moest je toch via via op de hoogte zijn wat er in de les gezegd werd (wegvallende hoofdstukken, examenvragen die 100x op 1 les geoefend werden, maar slechts 1/2 blz in de cursus beslaan, etc).
Afwezigheden (beperkt) diende je dan maar zelf op te vangen en ik heb amper proffen geweten die niet meegaand waren voor langdurige afwezigheden (muv stinken in je bed)...

Ik begrijp de proffen helemaal dat zij opnieuw grijpen naar de onderwijsvorm die zij het meest geschikt vinden, on-campus in de meeste gevallen.
Shitty gedrag in het verleden is geen excuus voor shitty gedrag nu hé :p
 
Ik heb anderhalf jaar online avondschool les gevolgd aan een hogeschool en dat had best wel zijn voordelen. Geen lange verplaatsing meer, lessen die plots een stuk korter en meer to the point waren, alles duidelijk op je eigen scherm zien ipv op een projectie die in sommige lokalen amper zichtbaar was, de mogelijkheid om dingen opnieuw te bekijken bij het maken van oefeningen, etc. Minder sociaal contact wel maar dat werd vervangen door zeveren via Whatsapp :p
 
Terug
Bovenaan