ooit laten ringelen door "home invest" wat nu?

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum
D

Deleted member 451

Guest
hoi,

in mijn 20'er jaren toen ik nog thuis woonde, opgeroepen geweest door mijn bank BNP paribas,
ze konden een voorstel doen om minder belastingen te betalen:

pensioensparen deed ik al, maar er was een soort van 2e termijnsparen dat ik kon doen, zelfde belasting aftrek als pensioensparen (ongeveer 30 % aftrekbaar).

dus dit noemde "home invest", want was een soort spaarpot die je aanlegde, en je kon het gespaarde bedrag jaarlijks aftrekken, én omzetten in een schuldsaldoverzekering, in gelijk welke bank (yeah right , in theorie).

in de praktijk, jaren later dan gebouwd, bij elke bank waar ik ging wilden ze die SSV niet aanvaarden, want je moest een brand en ssv nemen bij de bank van de lening....


dus gevolg, ik zit hier nu met dat bedrag. bij leven 20.000 euro, bij overlijden voor 2048 iets van een 10.000 euro.
ik krijg daar elk jaar wel een papier van, maar ik ben nu 38 jaar, ik moet nu nog wachten tot mijn 65 e eer ik dit bedrag vrij krijg?


vind het echt spijtig, ik had er op gerekend dit bedrag te kunnen gebruiken bij SSV bij lening bank naar keuze (staat ook in de voorwaarden) maar ja, te naief geweest zeker.
 
Lijkt me eigenlijk straf dat een andere bank dit zou aanvaarden als SSV, dan kunnen ze zelf geen SSV meer verkopen aan jou en daarop de winst nemen. Ik denk dat BNP ermee zal akkoord zijn dat je het overzet naar een andere bank, maar dan moet je nog een bank vinden die dit wilt aanvaarden (en ik zie niet direct in waarom ze dit zouden doen). Op die SSV's pakken ze net hun geld nu.
 
Inderdaad gewoon afkopen, dan heb je er tenminste nog iets aan hoewel het je veel zal kosten.
 
Ik heb dat ook bij KBC gedaan, zo'n soort van woonsparen om dan later in te kunnen zetten als SSV. Uiteindelijk bij Fortis geleend en een stuk van dat geleend bedrag is effectief gedekt voor het spaarplan van KBC. Dus op zich kan het wel :unsure:
 
Bij Belfius zit ik ook in zo'n plan. Gelukkig maar voor 2k en lig ik er niet zo wakker van. Al voel ik me wel wat afgezet.
 
Heb het geld wel niet per se nodig nu... Maar als ik 65 ben zal ik wellicht niet meer in BE wonen, dus zou het graag niet willen kwijt zijn ook..
 
Zelfde aan de hand gehad.. 8j in gestort..
En de SSV bij Fortis was dan ook nog eens veel duurder dan bij de andere banken.. Wss omdat ze dachten we hebben hem toch al met
die Home Invest..
Ik leg niet meer in en het is nu een soort van termijnrekening... Ik kan er aan op men 65ste..
Moest ik ooit geld nodig hebben slik ik de bittere pil van 33% en anders is het een appeltje tegen de dorst voor op men pensioen.
 
Verhuizen naar Thailand?
toch op zijn minst voor het grote deel van het jaar dan ja.
aangezien wij geen kinderen hebben, en mn vrouw van daar is, lijkt ons dat toch de logische stap.


al lijkt het me het fiscaal interessantst om nog steeds 4 maand per jaar in België te blijven, en domicilie hier te houden, voor als één van ons (ernstig) ziek wordt.

maar goed das toekomst muziek :D
 
Gaat dit over langetermijnsparen?

Hoe kun je dan het best langetermijnsparen doen én toch bovenstaande toestanden vermijden?
 
Gaat dit om Cardif van BNP Paribas? Want die SSV wordt toch door redelijk wat andere banken aanvaard dacht ik.
Ik zit bij Cardif met mijn SSV en leen bij een bank die niets met BNP Paribas te maken heeft.
 
Ik dacht dat het mogelijk was om een levensverzekering over te zetten van bank a naar bank b?
Anderszijds lenen bij een bank die geen SSV vraagt bij hen. (Keytrade,...)


Als je toch ondertussen al een andere schuldsaldo hebt, meeste pensioenkapitalen worden belast in het land waar je resident bent, niet het land van herkomst. Dus als je residentie in Thailand is wanneer je pensioenkapitaal wordt uitbetaald, kan het zijn dat je pensioenkapitaal belast moet zijn in Thailand aan hun tarieven.

(En niet denken dat dat altijd goedkoper is.)
 
@Nineshots nee via AG insurance loopt het (via fortis indertijd)

@DogFacedGod allé nog meer goed nieuws :(
ik zit ondertussen niet meer bij BNP, maar bij axa...
tja ik zou kunnen vragen of axa die levensverzekering niet wenst over te nemen, maar wat ben ik daar dan beter mee af?
die zal dan ook aflopen aan mn 65e wellicht,
en misschien nog wat kosten om die overdracht te doen.....
 
Nooit begrepen waarom sommige mensen intekenen op iets wat ge maar aan uw 65ste terugkrijgt. Geen volledige controle hebben over mijn eigen geld is een big no-no
 
Nooit begrepen waarom sommige mensen intekenen op iets wat ge maar aan uw 65ste terugkrijgt. Geen volledige controle hebben over mijn eigen geld is een big no-no
das ook weer dikke zever hé. dus al die mensen die aan pensioensparen doen, is een big no-no voor u?

daar gaat die thread niet over trouwens;
en als je als 20 jarige , nog thuiswonende, elk jaar 2.000 belastingen moet achter dragen, en je krijgt de kans die te verminderen, met de "mooie woorden" dit geld te kunnen investeren in een SSV, dan ga je daar als leek, wel op in.

enkel spijtig dat ik die niet als SSV kon gebruiken, maar goed, bij mijn pensioensparen was ook al meteen duidelijk: als je 65 bent krijg je alles dik terug. dusja, ik zal een nieuwe auto kunnen kopen hé op mn 65e, zo bekijk ik het nu, met die home invest shit :)
 
das ook weer dikke zever hé. dus al die mensen die aan pensioensparen doen, is een big no-no voor u?

daar gaat die thread niet over trouwens;
en als je als 20 jarige , nog thuiswonende, elk jaar 2.000 belastingen moet achter dragen, en je krijgt de kans die te verminderen, met de "mooie woorden" dit geld te kunnen investeren in een SSV, dan ga je daar als leek, wel op in.

enkel spijtig dat ik die niet als SSV kon gebruiken, maar goed, bij mijn pensioensparen was ook al meteen duidelijk: als je 65 bent krijg je alles dik terug. dusja, ik zal een nieuwe auto kunnen kopen hé op mn 65e, zo bekijk ik het nu, met die home invest shit :)
Ja dat is een bg no-no. Ge overhandigd uw geld aan een hoop bankiers/overheid die er een groot deel van afsnoepen. Instappremie, lopende kosten, uitstappremie en belastingen en nog diverse kosten. De overheid zal zeker nog eens in die vetpot graaien om hun misbaksels/graaiers (El Kaouakibi onder andere) te financieren. Dat is zeker geen heilig iets hoor, het is onlangs zelfs nog in het parlement ter discussie gekomen of ze dat nu zouden doen, maar ik denk dat de VLD dat dan geblokkeerd heeft. Maar tzal zeker nog gebeuren de komende jaren. In Cyprus hebben ze in 2013 ook een bail-in gedaan, waar alles over de 100K op uw rekening aangeslagen werd door de overheid om de falende banken te redden (groot deel van dit geld ging ofc in de bankieren hun zakken), dus tis zeker geen fantasie hoor.

Koop indexfondsen op de vrije markt, dan hebt ge ten minste volledige controle. Of belegd het in crypto, etc. Maar sluit uw geld in godsnaam niet op tot uw 65ste in een corrupt overheidsvehikel. Tegen dan kan er vanalles en nog wat gebeurd zijn en ge hebt er geen controle over. (ge kunt oa doodstuiken tegen dan en dan gaat uw geld integraal naar de overheid)
 
Als je intekent op pensioensparen zou je eigenlijk glijmiddel moeten vragen aan je bankier. (Want je staat op het punt om droog genaaid te worden)

maar als alternatief in crypto te investeren.... euhm big no no.

enige veilige haven die ikzelf ken, Vastgoed. (En zelfs geen appartementen met syndicus en de hele zever) gewoon eenvoudige nette huisjes die ik zelf kan renoveren. En elke maand € voor binnen krijg.
 
Ik heb hier nochthans mijn bestaande Home Invest plan van BNP Paribas Fortis kunnen gebruiken als SSV voor de lening bij Belfius. Zal afhangen van bank tot bank zeker?

Anyway, ik zou het ook gewoon laten staan tot je ooit het geld echt nodig zou hebben.
 
Terug
Bovenaan