Onverwachte prijsverhoging geboekte reis

Inderdaad, zoals al aangehaald: zelf alles apart kopen en uitstippelen,

maar pas op: ook daar zit een zwart randje aan: Met je creditcard (met chargeback optie), heb je maar 4 maand tijd na aankoop, om de chargeback uit te voeren.
Dus stel: je boekt 4 februari, een reis voor in december 2023..... dan heb je maar tot 4 juni tijd om een chargeback uit te voeren, staat er in mijn kleine lettertjes. Ik vermoed dat dit wel overal zo is.

Dus als er iets gebeurt, of de maatschappij annuleert in oktober bijvoorbeeld, en doet moeilijk voor een refund, kan je geen chargeback meer uitvoeren ?!
(wel heb je natuurlijk ook nog een reisverzekering, op je betalende creditcard)
niet 4 maand na de aankoop, 4 maand na de verwachte (begin van) uitvoering van de dienst of de verwachte levering van het goed
 
Kleine update
Reisbureau heeft contact gehad met de organisatie en die stellen 50€ per persoon compensatie voor.
Reisbureau vind dit ook onvoldoende en gaat er nu mee verder

Wat is dus aan de hand
Organisatie heeft bv. 6 tickets bij KLM voor vertrek op dag X
Intussen zijn er 10 deelnemers aan de reis, organisatie moet dus 4 tickets bijkopen en die zijn duurder geworden dan dat op hun website staat
En dat proberen ze nu door te rekenen aan de klant.
 
Laatste optie uit het management: 100€ "compensatie" per persoon
Dus blijft 128€ per persoon extra te betalen

Gaan gewoon annuleren
Wil ik niks mee te maken hebben, zo weet ge nooit waar het gaat eindigen of dat ze u ter plaatse voor n voldongen feit zetten om bij te betalen
 
Id, wat Silence doet is 'the way to go'. Of te wel krijg je dan inderdaad bericht dat je toch het zal krijgen aan de prijs, of te wel hoor je niets meer, MAAR ook dan heb je de juiste beslissing genomen.
 
Laatste optie uit het management: 100€ "compensatie" per persoon
Dus blijft 128€ per persoon extra te betalen

Gaan gewoon annuleren
Wil ik niks mee te maken hebben, zo weet ge nooit waar het gaat eindigen of dat ze u ter plaatse voor n voldongen feit zetten om bij te betalen
oppassen hoe je het formuleert, hé, maak zeker dat de annulatie niet "enkel" van jouw kant komt, zodat je geen annulatiekosten hebt.
 
En dan afkomen: "Nou jah seg, het is al goed, we geuve je de volle korting. Je moet niet betalen."
Goed mogelijk hoor.
Maar ik weet niet of ik er zelfs dan nog op zou ingaan
Id, wat Silence doet is 'the way to go'. Of te wel krijg je dan inderdaad bericht dat je toch het zal krijgen aan de prijs, of te wel hoor je niets meer, MAAR ook dan heb je de juiste beslissing genomen.
Het is wel een pijnlijke beslissing, want op zich voor een reis van +6000€ voor 250€ laten schieten.. vooral mijn vriendin heeft het er moeilijker mee omdat zij dit al enkele jaren wou.
Langs de andere kant zegt ze ook wel dat dit praktijken zijn die niet kunnen.

Vandaag trouwens nog in de kleine letters iets gelezen over de hotels
Er staan allemaal hotels met naam en foto bij inbegrepen in het pakket, maar dan staat er nog "Indien onvoldoende beschikbaarheid, een gelijkwaardig hotel"
Gezien deze farce ben je dus ook nog nie zeker waar ze je te slapen leggen en of je daar ook niet teveel betaald
oppassen hoe je het formuleert, hé, maak zeker dat de annulatie niet "enkel" van jouw kant komt, zodat je geen annulatiekosten hebt.
Thnx! Ga ik zeker op letten.
Ik ben alleen nog niet zeker of ik het bij n sec kort mailtje hou voor mijn geld terug te krijgen of dat ik er nog n vlammende uitleg bij zet waarom ik het niet correct vind (maar dat brengt op zich niks bij)
 
Goed mogelijk hoor.
Maar ik weet niet of ik er zelfs dan nog op zou ingaan

Het is wel een pijnlijke beslissing, want op zich voor een reis van +6000€ voor 250€ laten schieten.. vooral mijn vriendin heeft het er moeilijker mee omdat zij dit al enkele jaren wou.
Langs de andere kant zegt ze ook wel dat dit praktijken zijn die niet kunnen.

Vandaag trouwens nog in de kleine letters iets gelezen over de hotels
Er staan allemaal hotels met naam en foto bij inbegrepen in het pakket, maar dan staat er nog "Indien onvoldoende beschikbaarheid, een gelijkwaardig hotel"
Gezien deze farce ben je dus ook nog nie zeker waar ze je te slapen leggen en of je daar ook niet teveel betaald

Thnx! Ga ik zeker op letten.
Ik ben alleen nog niet zeker of ik het bij n sec kort mailtje hou voor mijn geld terug te krijgen of dat ik er nog n vlammende uitleg bij zet waarom ik het niet correct vind (maar dat brengt op zich niks bij)

Peru is nu wel een reis dat relatief makkelijk zelf te regelen is. Het land kent een goede toeristische infrastructuur verzorgd met bustransport en lokale organisaties. (Massa's tours te vinden voor colca, macchu picchu)

Praktisch alles kan je online regelen.

Natuurlijk, de huidige situatie met de protesten is wat anders. In zo'n landen worden de toeristische plaatsen snel doelwit van protesten en betogingen en niemand kan zeggen dat de situatie beter wordt in 6 maand tijd.
 
Gisterenochtend laten weten dat we niet akkoord gingen en we het geld terug wouden
Gisterenmiddag stond het volledige voorschot terug op onze rekening

Ik had al schrik dat het weer een paar weken tot een maand zou duren
 
@Conradus, @ns_man en co : kan het principe van handgeld hier tellen (dubbel terugkrijgen
zou ik hiermee kunnen bluffen?
Ik heb uiteindelijk niks te verliezen denk ik :)

Officieel betwist dat ik niet akkoord ga met hun verhoging
Een mail van hun dat ze een prijsverhoging willen toepassen
Enige probleem is belgische wetgeving en een NL bedrijf
 
Ik durf het niet zeggen, zelf de hulp van @Conradus of andere juristen nodig hiervoor :)
To be fair ben ik het eigenlijk nog niet tegengekomen. Op eerste zicht vereist handgeld ook dat de tegenpartij duidelijk stelt dat ze de overeenkomst niet wil uitvoeren en in welke mate dat dit van toepassing is is nog maar de vraag, aangezien ze wel willen uitvoeren maar voor een iets hogere prijs.

Staat in hun voorwaarden of BE recht überhaupt van toepassing is?
 
Bluffen kan uiteraard altijd.

Ik zie echter niet meteen in hoe het van toepassing zou zijn op (in se) een dienstenovereenkomst inzake een pakketreis, aangezien dat m.i. voorbehouden is voor een koopbelofte. Rest er inderdaad ook nog de vraag welk recht van toepassing is. Principe is Belgisch recht (want consument), maar een forumbeding is sowieso geldig (zodat naar alle waarschijnlijkheid NL recht van toepassing is).

Ik had sowieso 'gedreigd' met een contactname met de Nederlandse FSMA/Ombudsdienst (zie vorige post voor correcte benaming) en dat ook effectief gedaan.
 
Bluffen kan uiteraard altijd.

Ik zie echter niet meteen in hoe het van toepassing zou zijn op (in se) een dienstenovereenkomst inzake een pakketreis, aangezien dat m.i. voorbehouden is voor een koopbelofte. Rest er inderdaad ook nog de vraag welk recht van toepassing is. Principe is Belgisch recht (want consument), maar een forumbeding is sowieso geldig (zodat naar alle waarschijnlijkheid NL recht van toepassing is).

Ik had sowieso 'gedreigd' met een contactname met de Nederlandse FSMA/Ombudsdienst (zie vorige post voor correcte benaming) en dat ook effectief gedaan.
Dat laatste heb ik inderdaad in mijn brief gezet bij betwisting.
En ik wou daar vandaag nog een melding van maken, maar daar staat op "indien je niet tot een akkoord komt met de verkoper"
 
Er komt dus €450 bij? Ik zal je even een goed gevoel doen geven. Wij hebben 2 nieuwe geburen. 2 maal sleutel op de deur. Voor deze nieuwbouw is er voor de ene €50.000 bijgekomen en voor de andere €90.000

Dit op een op voorhand afgesproken bedrag van €400.000 en €500.000

Wettelijk niets aan te doen 👍


Sorry voor de off topic, maar misschien kan je het door dit verhaal wat relativeren.
 
Volgend jaar is dezelfde reis nog wat duurder.
Klinkt hautain, maar ga ik geen seconde van wakker liggen.

Die 200€ extra kon er nu bij hoor, maar waar gaat het eindigen? Ter plaatse een hotel dat plots duurder is, een entree die meer kost of een buschauffeur die meer durft vragen?
Dus tis eerder principieel.

We hebben offertes ontvangen die tot het dubbele gingen (12k) en ook van 10 of 8.000€ voor dezelfde reis.
Moest ze nie enkele dagen later vallen dan ons huwelijk (noem het geen huwelijksreis) dan hadden we gwn n andere geboekt deze keer, volgend jaar is dat extra budget er wel.

Buy peanuts, get monkeys (voor zover dat kan opgaan voor dit soort bedragen), maar ik verwacht simpelweg dat men overeenkomsten gaat nakomen
 
Er komt dus €450 bij? Ik zal je even een goed gevoel doen geven. Wij hebben 2 nieuwe geburen. 2 maal sleutel op de deur. Voor deze nieuwbouw is er voor de ene €50.000 bijgekomen en voor de andere €90.000

Dit op een op voorhand afgesproken bedrag van €400.000 en €500.000

Wettelijk niets aan te doen 👍
De reden waarom je hier niets aan kan doen is
A. Meerprijs door eigen keuze van extra of andere materialen
B. In de offertes/overeenkomst staat dat de prijzen nog kunnen worden aangepast.

Uiteraard is dat veel erger hè
(Wij hebben zelf ook gebouwd, gelukkig niet SOD)

Het feit dat ik mijn geld na een uur op de rekening had staan wil waarschijnlijk al wel zeggen dat ik ergens gelijk had in mijn beklag 😊
 
Neen, dat is omdat je meer rechten hebt dan je denkt. En omdat ze van jouw gezaag vanaf willen. Trust me, ik ken iemand in die sector en die staat op de rand van een burn-out. Die had ooit een droom over ‘reizen plannen’ fijn fijn maar de realiteit is dat ze 7u per dag miserie moet oplossen.

Sinds de aanslagen en Corona is er veel veranderd in die sector. Wist je dat de grote namen zich niet bezig houden met alle miserie? Dat geven ze gewoon door aan kleine bedrijven in onderaanneming.

Lang verhaal. Anyway, ik ben oprecht blij dat je jouw geld terug hebt.
 
Terug
Bovenaan