Even hierop inpikken: Akkoord dat dat ook zou gebeuren tussen een groep (fanatieke) voetbalsupporters. Echter haalt ge daar nu ook wel zowat de meest marginale groep van de hele maatschappij aan, waartegen over het algemeen ook veel te zacht wordt opgetreden, dus ik weet niet of dat uw punt echt helpt te staven.
Beide groepen zijn een probleem, beide groepen hebben mijns inziens geen plaats in een normale, moderne maatschappij.
Dat is net mijn punt, het zijn beiden marginale groepen uit de onderbuik van de maatschappij. Het is onnozel om zoals die YouTubers en sommige forumleden te kappen op het uiterlijk (bruin/zwart) wars van de gehele context, want je gaat overal ter wereld, blank of gekleurd, mensen tegen komen die maar een vonk nodig hebben om te ontploffen.
Wegens de sociaal-economische toestand in de Belgische maatschappij, ga je inderdaad veel meer gekleurde mensen zien in die gemarginaliseerde groepen waardoor je veel gemakkelijker zulke filmpjes kan maken.
Ik ga er zelfs mee akkoord dat bepaalde buitenlanders wegens culturele eigenschappen zich te snel in een slachtoffer rol wentelen, en zelf ook te weinig initiatief nemen om uit die marginale groep te geraken. Maar laat ons eerlijk zijn, het is tegenwoordig voor bepaalde groepen buitenlanders ook gewoon veel moeilijker om uit die marginaliteit te geraken. Allez, stel dat je een appartement hebt en kan verhuren aan: een Chinees, een Indiër, een Marokkaan, een Congolees, of een Venezolaan. Alle 5 hebben ze vast werk in dezelfde fabriek in de buurt. Ik denk dat ik er geen tekening bij moet maken welke twee nationaliteiten stelselmatig achteraan in de lijst van voorkeuren gaan staan. Daarbij wil ik niet de schuld leggen bij de autochtoon, of bij de overheid, ik denk dat dit voor een (relatief) groot deel te verklaren valt door de evolutie van de gefaalde/geweigerde integratie/assimilatie van die bevolkingsgroepen en de vicieuze cirkel waarin velen van hen zich bevinden.
Dus mijn punt blijft he, roepen ze iets naar je, blijf gewoon verder lopen en zeg niks terug, juist? En hopen dat er niks gebeurt dan? Zo werkt het niet.
En voetbalsupporters vergelijken met tuig in Brussel, gast, die supporters zien dat als uitlaatklep, door de week zijn die gewoon huisvader, alé er zullen uitzonderingen zijn. Denk je dat dat tuig ook een 'aan' en 'af' knop hebben? Ah ja, waarschijnlijk als je iets terug roept, zal de knop 'aan' gaan.
En hij riep idd where are allll the Belgiaaans, wel waar waren ze?
Met alle respect, wat meen je te kunne bereiken met het reageren op het onzinnig geroep van idiote types? Daar valt toch niks mee te bereiken? Dat zijn meestal mensen die niet veel te verliezen hebben, en beetje roepen en uitdagen op straat vinden ze stoer en entertainend. Wederom, ik heb het niet over het negeren van fysieke aggressie. Maar als jij ergens wandelt en er roept iemand iets onnozels, of gewoon de roep om hem niet te filmen, waarom zou je dat niet gewoon negeren en verder wandelen? Wat heb je daar nu uit te winnen, niks, maar dan ook niks.
En neen, dat wil niet zeggen dat je moet doorlopen als een bange kwezel en hopen dat er niets gebeurd. Gewoon doorlopen als een zelfverzekerd persoon die weet wat ie waard is en beseft dat je met zo'n mensen niets aan te vangen hebt als ze zich zo gedragen.
Het feit dat je aggressieve voetbalsupporters gaat goedpraten als brave huisvaders die het voetbal nodig hebben als uitlaatklep, is ook weer tekenend voor welke loopjes jij met de realiteit neemt. Er is gigantisch veel voetbalgeweld en het kost de maatschappij klauwen vol met geld omdat volwassen mensen het niet kunnen accepteren dat andere volwassen mensen een andere voorkeur hebben voor de voetbalclub die ze wensen aan te moedigen.
Vier jaar geleden werd een 63-jarige man door 5 jonge kerels in een coma geslagen omdat hij een Manchester City sjaal droeg, toen Club Brugge thuis speelde tegen datzelfde Manchester City.
Er zijn legio voorbeelden te vinden elk jaar waarbij voetbalsupporters met elkaar op de vuist gaan, of erger, en waarbij mensen aangevallen worden puur omwille van een sjaaltje ofzo.
En als jij met je camera daar gaat rondlopen en op elke scheve opmerking of oproep om hun niet te filmen, wat bijdehands "assertief" gaat reageren, ga je toch ook zeer snel tegen de klappen aanlopen. Er is een reden waarom die supporters zovaak met sjaals voor het aangezicht, ruime kappen over het hoofd, of bivakmutsen rondlopen.
Ik durf zelfs geen geld te verwedden wie de grootste drugdealers zijn, bepaalde harde kernen van voetbalclubs, of de mensen die je in het filmpje op YT zag...
Waar alle Belgen waren, is moeilijk te beantwoorden omdat de dag van vandaag Belgen een andere huidskleur kunnen hebben. Ik ga niet mee in de extreem-rechtse retoriek dat een vis geboren kan zijn in een stal, maar daarom geen paard of koe is.
Grote kans dat de helft of meer van de mensen in beeld gewoon Belgen zijn.
Ik ga er wel mee akkoord dat er in het verleden teveel migranten genaturaliseerd zijn geweest onder de snelBelgwet, en dat veel kinderen van migranten met de Belgische nationaliteit te weinig respect tonen voor de Belgische nationaliteit/Staat. Dat spreekt voor zich.