Ontevreden van nieuw gelegde tegels

Uw chappe moet super super goed liggen.
Wat in de praktijk op die opp zeer moeilijk is.

Dus ze hebben vaak al voorbereiding aan uw chappe, (indien niet is het resultaat al troep)

Zo’n grote tegels leggen is funest voor uw rug. (En praktisch gezien leg ze maar eens.

80x80 is de beste grote maat om te plaatsen

Persoonlijk vind ik tegels van groter dan 75 x 75 eigenlijk zelden echt mooi in een ruimte, tenzij er echt goed over nagedacht is. Maar als ik als bouwheer tegels van 100 x 100 zou willen, zou ik niet echt een boodschap hebben aan "Zo’n grote tegels leggen is funest voor uw rug. (En praktisch gezien leg ze maar eens.)"

Wel als die in zijn offerte zet, dat ze dik doortellen om die te plaatsen, ofwel hogere plaatsingstoleranties aanhouden bij grootformaat.

Een bouwpromotor waar ik veel mee samen werk heeft nog nachtmerries van een lot van 3000m2 Tegels van 120x120.

Wel als die in zijn offerte zet, dat ze dik doortellen om die te plaatsen, ofwel hogere plaatsingstoleranties aanhouden bij grootformaat.
uiteraard!
Als ik een bepaalde opdracht niet wil doen zet ik mijn prijs ook veel hoger in de hoop dat het niet doorgaat. En als het wel doorgaat krijg ik er in iedergeval genoeg voor om het gebrek aan goesting te compenseren.

Persoonlijk vind ik tegels van groter dan 75 x 75 eigenlijk zelden echt mooi in een ruimte, tenzij er echt goed over nagedacht is. Maar als ik als bouwheer tegels van 100 x 100 zou willen, zou ik niet echt een boodschap hebben aan "Zo’n grote tegels leggen is funest voor uw rug. (En praktisch gezien leg ze maar eens.)"

zoals oxbow1 zegt : dan betaal je ervoor. Meestal gaan ze ook een extra man aanrekenen en meer uren/man.
Ik denk dat je niet moet onderschatten hoeveel zo'n tegel weegt en hoe moeilijk het is om dit te leggen.

Een echte vloerder zal u die tegels van 1m op 1m ook afraden. (De oude garde weigert ook gewoon vaak om die te plaatsen.)

Ikzelf zal ook een level systeem gebruiken, maar iemand die dagdagelijks vloeren plaatst heb ik het nog nooit zien gebruiken.
Mijn vloerder is van de oude garde, maar is heel goed mee met zijn tijd en levert prachtig werk. Schuwt de moderne technieken niet.

Mijn terras zijn allemaal tegels van 1 op 1 m. Die liggen perfect. Chape is inderdaad belangrijk, maar met de juiste chapist kan dat ook. Level systeem gebruiken de vloerders van z'n firma soms, soms niet. Afhankelijk van ruimte en type tegels.

De tegels van 1 op 1 worden gelegd met 2 man.

M.a.w. een 'echte' vloerder zal u dat nooit afraden, want die weet er wel weg mee en heeft vertrouwen in zijn eigen kunnen. 't Is niet dat het onmogelijk is om een perfect resultaat af te leveren.

Bovendien zouden veel van die 'echte' vloerders beter een level systeem gebruiken, als ik af ga op het resultaat die ik veelal op werven tegenkom.

Ons huis zit ook vol met tegels van Impermo. Terras tegels zelf van de outlet. Alles ziet er nog goed uit en geen klachten gehoord van de vloerder, die een zeer goeie kennis is met vele jaren ervaring. Moest er iets mis met de tegels ging ik het wel horen 😂

Bij tegels groter dan 60x60 en vloerverwarming moet er ook nog een ontkoppelingsmat gelegd worden.

Die leggen geen impermo omdat ze daar geen percent op pakken. Dat is hun businessmodel niet. De goedkoopste impermovloer zal brol zijn, maar daar zijn evengoed kwaliteitsvolle tegels te vinden.
Hier ook. Heel veel winkels afgelopen om vloer naar ons goesting te vinden. Uiteindelijk iets gevonden bij Impermo (wel + €50 klasse). Toen we daarna de vloerder spraken ook direct van Impermo is allemaal brol. Uiteindelijk met hem ernaar gaan kijken, en dan was het plots toch ok :sarcastic:

Bij tegels groter dan 60x60 en vloerverwarming moet er ook nog een ontkoppelingsmat gelegd worden.
Enkel in België geldt die “eis“ vanuit het WTCB. Al onze buurlanden zijn al jaren zo slim om ook flexlijm als “correct” aan te duiden, ook voor grotere tegels. Zo geeft BASF dacht ik dat het was 10 jaar garantie op hun product indien correct geplaatst.
Hier is het trouwens meer de invallende zon eerder dan de vloerverwarming die de tegels doet uitzetten.

Hier met flexlijm geplaatste 75x75x0,8 tegels (ja, die zijn effectief zo dun). Wat je wel hebt dan is dat de tegels de uitzettingsvoegen van de chape moeten volgen. In de praktijk zie je daar amper iets van. Maar ja, het hangt van vloerder tot vloerder af of ze dit überhaupt willen doen. Ik heb vertrouwen in de “moderne“ technieken en materialen (want flexlijm is nu ook weer niet zo nieuw) alsook de vloerder die het hier heel netjes is komen doen.
Let wel dat niet vierkante tegels je altijd met een ontkoppelingsmat zal moeten werken.

Enkel in België geldt die “eis“ vanuit het WTCB. Al onze buurlanden zijn al jaren zo slim om ook flexlijm als “correct” aan te duiden, ook voor grotere tegels. Zo geeft BASF dacht ik dat het was 10 jaar garantie op hun product indien correct geplaatst.
Hier is het trouwens meer de invallende zon eerder dan de vloerverwarming die de tegels doet uitzetten.

Hier met flexlijm geplaatste 75x75x0,8 tegels (ja, die zijn effectief zo dun). Wat je wel hebt dan is dat de tegels de uitzettingsvoegen van de chape moeten volgen. In de praktijk zie je daar amper iets van. Maar ja, het hangt van vloerder tot vloerder af of ze dit überhaupt willen doen. Ik heb vertrouwen in de “moderne“ technieken en materialen (want flexlijm is nu ook weer niet zo nieuw) alsook de vloerder die het hier heel netjes is komen doen.
Let wel dat niet vierkante tegels je altijd met een ontkoppelingsmat zal moeten werken.
Bij tegels waar je doorgaande voegen hebt, is een uitzettingsvoeg zeer gemakkelijk te realiseren gelukkig. Bij parket immitatie bijft zo'n voeg toch altijd wel storend als ze haaks op het patroon gemaakt moet worden. Dan is het vooral een kwestie van zoeken waar deze het minst opvalt.

Terug
Bovenaan