Online gekocht games, blijven steeds ge update?

TRUMP

Active member
Vraagje,

voor zo'n oude games zoals deze hier: Mortal kombat 1 en 2. games zijn 30 jaar oud, en werken amper nog op moderne computers (tis te zeggen, de DOS versies die ik er van heb liggen).

De vraag is, als je die dan via GOG of STEAM of dergelijke koopt, zijn die dan geoptimaliseerd voor moderne windows PC's?
Kan je die dan probleemloos spelen op een windows 11 en dergelijke?

Het staat er nu wel letterlijk bij van wél, maar is dit steeds zo?
Verder zie ik staan: powered by DOSBOX.

Dus dan vraag ik me af: is het niet gewoon de DOS versie, die gelaunched wordt via DOSBOX ?
want dan kan ik evengoed de originele versies spelen via dosbox...

Ja die kan je spelen op je Windows 10/11.
Geoptimaliseerd is veel gezegd: alles zou in principe zo, out of the box moeten werken. Een paar zaken om in gedachten te houden:
  1. Please be advised that Windows 10 operating system will receive frequent hardware driver and software updates following its release; this may affect game compatibility.
    Dus wanneer ze het uitbrengen werkt het. Wanneer Windows updates uitvoert, kan het zijn dat dat het spel stuk maakt.

2. Games worden dan nog wel gepatched. Ik weet niet 100% zeker meer of het alle games zijn en of het even snel gaat. De games die daar in m'n library heb staan en heb gespeeld hebben nooit issues gegeven. Bv de originele Fallout heb ik zo gespeeld.

3. Ze raden aan via Gog Galaxy te werken. Dan worden je games automatisch bijgewerkt. Anders moet je zelf de patches in't oog houden, downloaden en installeren.
Sommige oude games gaan inderdaad via Dosbox. Het voordeel van GOG is dat het via een preconfigured DOSBOX gaat.
Ik herinner me van vroeger dat dat een pain in the ass was. Soms moest ge echt lang sleutelen aan uw settings voor ge een spel deftig aan de praat kreeg. Met die ingebouwde en preconfiged DOSBOX geen gedoe.

Sommige oude games gaan inderdaad via Dosbox. Het voordeel van GOG is dat het via een preconfigured DOSBOX gaat.
Ik herinner me van vroeger dat dat een pain in the ass was. Soms moest ge echt lang sleutelen aan uw settings voor ge een spel deftig aan de praat kreeg. Met die ingebouwde en preconfiged DOSBOX geen gedoe.
Thx.

ik vind wel dat ze ook mogen de xbox 360 controller settings voorzien .
Zo'n games speel je toch niet op keyboard, maar met een controller....

Soit, zelf wat zoeken, lukt wel, maar zonder die youtube video is daar geen beginnen aan natuurlijk.

ik vind wel dat ze ook mogen de xbox 360 controller settings voorzien .
Zo'n games speel je toch niet op keyboard, maar met een controller....
Als je de steam overlay gebruikt(de console interface), heb je meestal meer succes met directe controller interactie. Zelfs met non steam games.

Dus je kan bvb gog games launchen via steam, en zo beter interactie afdwingen als een game geen native controller support heeft.

Je kan overigens enorm veel zelf aanpassen via deze overlay. Meerdere button presses aan een enkele knop etc.
Kunt zo gek niet bedenken of het is mogelijk.

Als je de steam overlay gebruikt(de console interface), heb je meestal meer succes met directe controller interactie. Zelfs met non steam games.

Dus je kan bvb gog games launchen via steam, en zo beter interactie afdwingen als een game geen native controller support heeft.

Je kan overigens enorm veel zelf aanpassen via deze overlay. Meerdere button presses aan een enkele knop etc.
Kunt zo gek niet bedenken of het is mogelijk.
Ook met games die onder DOSBOX runnen, zoals MK 1 2 EN 3 ?

Geen ervaring met. Ik check meestal of er al configs zijn gemaakt, eens in de console layout kan je dat opzoeken.

Op voorhand al eens YouTube en Reddit vlug afschuimen voor eventuele problemen scheelt ook wel. GoG hun forum is overigens ook zeer actief en behulpzaam.

Niet alle games blijven speelbaar.
't Is zolang de ontwikkelaar er updates voor voorziet.

normaal optimaliseert GOG die zelf, dus dat zou moeten werken.
bij steam is het afhankelijk van de originele developer, dat is wel eens hit&miss (maar wel een vrij vlotte refund-optie daar)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan