Online cursussen met certificaat

emperorkew

New member
Dag allen,

Ik vroeg me af hoe waardevol online cursussen genre coursera, udemy, codeacademy,… zijn Ivm met CV en naar recruiters/werkgevers toe.

Bij de ene werkgever al wat meer waardevol dan bij de andere. Je zal de job er (waarschijnlijk) niet door krijgen, maar kan een teken van motivatie tonen.

Udemy en codeacademy hecht ik zeer weinig waarde aan. Het kunnen daarom wel goede cursussen zijn en zeker waardevol zijn voor u. Coursera en edx hecht ik meer waarde aan omdat er meestal een instantie achter staat (meestal een universiteit die een online examen aan koppelt). Ik vind de kwaliteit van cursussen op edx/coursera ook veel beter als die andere platformen. Dit is ook allemaal persoonlijke smaak, op Udemy zijner zeker goede cursussen. Ik praat dan ook algemeen op basis van mijn ervaringen met zulke platformen.

Er zijn ook nog andere platformen die online cursussen hebben zoals ocw.mit, stanford online, pluralsight....

Langs de andere kant als je de werkgever kunt overtuigen dat je genoeg kennis hebt voor die specifieke job uit te oefenen ... Bij consultancy bureaus kijken ze wel is graag naar certificaten zeker richting IT infra (microsoft, cisco, aws, ....). Als je een paar van die certificaten in je verzameling hebt dan zijn je kansen groot dat je ergens een job kunt landen.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik Udemy om makkelijk (relatieve) goede info te verkrijgen over een bepaald onderwerp. Die kunnen me bv. helpen bij het verkrijgen van meer nuttige certificaten zoals Microsoft Certified AI-900. Die certificaten helpen dan weer (als zelfstandige) om bij potentiële klanten te kunnen aantonen dat ik effectief al kennis heb vergaard over een bepaald onderwerp en dat ik een nuttige bijdrage kan leveren. Enkel Udemy als "certificaat" is waardeloos (i.k.v. bewijs naar potentiële overtuigingskracht).

Als je reeds werkt en je wilt iets bijstuderen, kan je ergens de nood ervaren om zaken in een wat gestructureerde manier bij te leren, maar het ritme van de hogescholen/universiteiten is vaak niet genoeg aangepast aan je werkritme. Dat kan praktisch zijn: de onderwijsinstelling legt te ver gelegen van jouw woonplaats, het is allemaal niet zo vrijblijvend meer (studiegeld, examens, verplichte zaken), je moet een bepaald tempo volgen, problemen in het specifiek aanbod... Dan denk ik dat die MOOCs het beste alternatief zijn, om op je eigen tempo werken.
Zit hier ook al even te twijfelen om een avondopleiding te volgen aan de VUB... programma "zou" aangepast moeten zijn voor werkenden. Naar infodag geweest, lesopnames zijn beschikbaar, soort van Q&A sessies 2/3x per week etc...

Terug
Bovenaan