Review: Sword Art Online: Fractured Daydream

Sword Art Online is een van de vele anime-franchises waarvan Bandai Namco computerspellen op de markt brengt. Maar in tegenstelling tot de typerende arena fighter-gameplay die de meeste van deze spellen krijgen, werd Sword Art Online als videogame tot leven gebracht in de vorm van een JRPG. Er zijn natuurlijk tal van spin-offs beschikbaar van deze reeks, waaronder de arena fighter Accel World vs Sword Art Online. Ook de nieuwste titel in de reeks volgt een andere formule dan wat we gewoon zijn van de hoofdspellen in de franchise.

De Sword Art Online-reeks heeft in het verleden al geflirt met online modi, maar met Sword Art Online: Fractured Daydream gaan we volledig online. Met Sword Art Online: Fractured Daydream krijgen we namelijk een online coöperatieve actie-RPG waarbij je met negentien andere spelers missies kan voltooien en gevaarlijke baasgevechten kan aangaan. Gezien deze reeks rond virtual reality MMORPG's draait, biedt dat natuurlijk een uitgelezen kans om een ervaring voor te schotelen die doet denken aan een daadwerkelijke MMORPG. Los van dit idee, brengt deze aanpak natuurlijk enkele bedenkingen met zich mee.

SWORD ART ONLINE Fractured Daydream_20241011145435.jpg

Multiplayer voorop​

De eerste vraag die je je misschien stelt, is of de game wel een verhaalmodus heeft? Daar kan ik alvast positief op antwoorden. Ondanks de focus op de multiplayer bevat Fractured Daydream een verhaalmodus. Het verhaal speelt zich af na Last Recollection en brengt Kiriti samen met vrienden en vijanden uit de verschillende online werelden nadat een nieuwe uitbreiding voor Alfheim Online, genaamd Galaxia, voor heel wat problemen zorgt. Deze uitbreiding die zich in een bèta-status bevindt, zou spelers moeten toelaten om belangrijke events uit het verleden te herbeleven, maar in de plaats daarvan zorgt het voor pure chaos en het is aan Kirito en zijn kompanen om orde op zaken te stellen. Het verhaal is op zich leuk om te volgen, maar het is niet heel sterk en voelt bij momenten wat aan als een aaneenschakeling van vignettes waarbij de aandacht verschuift van het ene groepje personages naar het andere. Bovendien bestaat deze verhaalmodus uit een aaneenschakeling van korte missies aan elkaar geplakt met wat cutscenes. De missies zelf draaien meestal rond het verslaan van vijanden of het gaan naar een bepaald punt op de map, waarbij deze map zelf bovendien vrij kaal oogt. Je zal dus geen steden verkennen, dungeons doorploeteren of minigames kunnen ontdekken.

De verhaalmodus dient met andere woorden vooral als opwarmer voor de rest van het spel. De voornaamste drijfveer om deze modus te doorspelen is dat je hier alle personages zal vrijspelen waarmee je in de andere modi aan de slag kan gaan. Deze personages zijn onderverdeeld in een aantal klassen zoals tank, magiër en ranger, en ze hebben elk hun eigen speelstijl. Dit zorgt voor redelijk wat diversiteit en het was alvast fijn om deze personages te verkennen. Sommigen maken bijvoorbeeld gebruik van vuurwapens, terwijl andere meer gericht zijn op magie of mêlee-aanvallen. De kern van het spel draait bovendien op het vinden van loot en het levelen van je personages zodat je steeds moeilijkere uitdagingen aan kan gaan. Om dit te doen schotelt het spel je drie gamemodi voor: free roam, coöperatieve missies en boss raids. De eerste spreekt voor zichzelf en laat je vrij in een gebied rondlopen terwijl je monsters doodt en kleine missies voltooit. Bij de coöperatieve missies en boss raids word je in een team van vier spelers gezet, al dan niet met bots, en probeer je met vijf teams de missie tot een goed einde te brengen of de gevaarlijke raid-baas te verslaan. Er wordt bovendien een extra competitief laagje aan toegevoegd doordat je ook probeert te streven om het Most Valuable Team te worden of de persoon die de laatste slag toedient aan de eindbaas.


Nieuwe invalshoek met valkuilen​

Ik moet bekennen dat, in tegenstelling tot de verwachtingen, ik mij redelijk goed amuseer met de online modi van Fractured Daydream. Het kan allemaal wat grindy overkomen na een tijdje, maar het samenspelen met andere spelers is best leuk. De spelers die ik tegenkwam waren echt wel actief en hielpen elkaar, wat natuurlijk bijdraagt aan een aangename spelervaring. Ik raad wel aan om de server regio te veranderen naar Azië, want afgelopen dagen vond ik haast geen matches met Europese spelers. De fanbase is waarschijnlijk veel groter in thuisland Japan dan hier in Europa. Deze switch zorgt wel voor een kleine hoeveelheid latentie op de verbinding, maar liever dit dan geen spelers vinden om mee te spelen. De nood aan een online verbinding wilt natuurlijk ook zeggen dat het spel onspeelbaar is als er een probleem is met de servers en zelfs de verhaalmodus vereist een internetverbinding, dus dat is niet echt ideaal. Gelukkig bleken de servers vrij stabiel tot nu toe, want veel last heb ik gelukkig niet ondervonden tijdens het testen. De grootste vrees nu is natuurlijk een dalend spelersaantal waardoor het spel mogelijks geen lang leven is beschoren. De markt van online live-service games is immers moordend en als je niet met de grote spelers kan meespelen is de kans groot dat de makers de stekker binnen het jaar uittrekken.

Fractured Daydream komt trouwens met typische elementen die je mag verwachten in een online live-service game, zijnde virtuele valuta, aankoopbare cosmetics, dagelijkse en wekelijkse uitdagingen, een roadmap met toekomstige content en seizoenspassen. Deze laatste is momenteel gelukkig gratis en de bijkomende kosten beperken zich dus tot de prijzige cosmetische items en de DLC die onder andere nieuwe verhaalepisodes en extra personages, wapens en kostuums toevoegen aan het spel. Die extra content is wel nodig, want door het verhaal ben je relatief snel heen en de coöperatieve missies zullen na enkele keren te spelen van nature aan herhalend aanvoelen. De makers zullen dus voor een goede post-launch support moeten zorgen om dit spel levendig te houden.

Fractured Daydream komt trouwens met typische elementen die je mag verwachten in een online live-service game.


Verder speelt en ziet Fractured Daydream er wel uit als een typische Sword Art Online-game. De actiegerichte gameplay zal vertrouwd aanvoelen, zelfs als dit geen pure actie-RPG is zoals de vorige spellen. Het is vooral de omkadering die anders aanvoelt. Visueel ziet het spel er redelijk knap uit en vooral de personages zien er goed uit. De omgevingen zijn wat je kan verwachten van een titel met dit budget, maar het grootste probleem is vooral dat ze zeer leeg aanvoelen. In tegenstelling tot een JRPG-ervaring waar je een nog ietwat levendige wereld krijgt, word je hier voornamelijk getrakteerd op kale vlaktes en lege gangen waar sporadisch vijanden verschijnen of kisten te openen zijn. De nadruk ligt duidelijk op de actie en minder op het verkennen en de queesten, maar gezien het vechten met bijna twintig andere spelers best leuk is, is dit al bij al niet zo erg.

Conclusie

Met Fractured Dream omarmt de gamereeks de online aard van het verhaal van deze populaire franchise en in plaats van een klassieke RPG krijgen we een leuke online actiegame voorgeschoteld waarin twintig spelers het samen opnemen in coöperatieve missies en vechten tegen indrukwekkende eindbazen. Door de focus te verschuiven naar een multiplayerervaring begeeft het spel zich wel op glad ijs en het voortbestaan van de titel hangt af van de post-launch ondersteuning en de levendigheid van de community. Maar voorlopig zit je als Sword Art Online-fan met dit online avontuur wel goed.

Pro

  • Heel wat personages met diverse speelstijlen
  • Leuke coöperatieve gevechten
  • Grafisch en technisch degelijk
  • Voelt vertrouwd aan ondanks nieuwe aanpak

Con

  • Komt met de typische kwaaltjes van een online spel
  • Weinig volk op EU-servers
  • Mist variatie in de gameplay
  • Verhaalmodus stelt niet veel voor
7

Over

Beschikbaar vanaf

4 oktober 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. Dimps Corporation

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan