Je moet ook kunnen bewijzen dat degene die jij verdenkt, ook degene is die het doet. En of een ip-nummer alleen genoeg is? Ik weet het niet.
Had pad via de politie/rechter officiele instanties is dit:
1. Het IP adres vinden:
- De officiële instanties (een rechter) kan facebook verplichten om dat vrij te geven. Maar dat is niet evident, in Nederland is daar een hele zaak rond geweest met Peter R De Vries (kan je gemakkelijk googlen) via de rechter Facebook heeft aangeklaagd om dat vrij te geven. Zoiets is dus niet gewoon maar een mailtje naar een rechter waarvan er 13 in een dozijn een IP adres laten eisen bij facebook. Bij Peter R De Vries ging het over een stalker die een seksfilmpje van een minderjarige openbaar op facebook had gezet. Kan je rekenen als dat al moeilijk was, hoe moeilijk is het dan om een stalker die onterecht pizza's bestelt te laten traceren.
2. Achterhalen welke gebruiker achter dat IP adres zit:
- In die zaak Peter r De Vries leidde stap 1 tot een IP adres van een school campus. Dus dan moet je daarna die school weer gaan aanklagen of voor de rechter slepen om te gaan om te gaan eisen "wie er op die dag op dat exact moment" een post plaatste op facebook. Eventueel nog camera beelden enzovoort. Die werken daar ook niet zomaar actief aan mee wegens GDPR enzovoort, bovendien hebben ze die info vaak ook niet. Gigantisch ingewikkeld en vaak onmogelijk dus. Als iemand dit gedaan heeft van op een gastenwifi bij de kapper ja wie gaat dat ooit nog vinden?
- Als die gebruiker een VPN gebruikt heeft dan eindigt de zoektocht bij de VPN provider. Een een VPN opzetten is tegenwoordig 5 minuten werk en de reclame rond VPN providers is enorm, iedereen heeft daar al van gehoord en iedereen heeft die links om een NordVPN ofzo aan te schaffen al gezien.
- Als die gebruiker iemand anders zijn PC, zoals een kiosk PC in de bibliotheek, gebruikt heeft, dan vang je ook bot. Tenzij je dan weer gaat hopen dat de bibliotheek camera's voor u gaat plaatsen of de politie daar achter een hoekje gaat wachten tot hij nog eens komt. Daar zou ik ook niet op hopen.
- Facebook heeft wel een log van alle IP adressen waar die mens ooit is mee ingelogd, niet alleen voor dat berichtje, dus soms is een mens wat overmoedig en checkt die zijn facebook eens 1x zonder een VPN en hebben ze hem alsnog te pakken.
- En stel dat zelfs dat IP kan herleid worden tot 1 internet abbonnement "prive afnemer", dan nog kan die mens zeggen dat iemand waarschijnlijk zijn wifi gehacked had, dat zijn computer gehacked moet zijn of een malafide software zal hebben, of dat zijn jaloerse ex-vriendin zal zijn of zijn rebelse tiener die daar ook woont... dus de miseri is zelfs dan nog niet altijd gedaan.
Terwijl een (prive-detective) met grote IT kennis, dat is een heel ander verhaal en hoe die dat precies doen daar heb ik wel een idee van maar ga ik hier ook niet posten omdat dit geen publieke kennis is en dit speelt in het nadeel van slachtoffers om het te delen. Nu dat kost dus enorm veel geld, je moet maar denken dat zijn experts die ook geen probleem hebben om een mannetje in te schakelen die 12 uur in een auto gaat zitten met een zoomcamera bij uw ex.
En pas op, zelfs als die persoon "gepakt" wordt en een rechter die straft, die gaat meestal niet de gevangenis in gaan. Dus wat houdt die persoon tegen om daarna "anoniem" opnieuw te gaan stalken? En daarbij ditmaal voorzichtiger te zijn of ontraceerbaar. Dat weet je ook niet. Hangt er maar vanaf hoe knettergek die man is. Hij kan net zozeer een vriendje betalen of inschakelen om het voor hem te doen.
Daarom dat veel wanhopigen ook "de media" inschakelen om ervanaf te halen. Wrijf die vent een camera onder zijn neus die in een TV programma komt op nationale TV en vertel hem over al het bewijs en stel hem eens wat vragen. De publieke schandpaal werkt wel, maar dat moet wel gebeuren binnen een correct wettelijk kader. Daar moet zeker een advocaat bij betrokken zijn en een TV programma moet ook het risico willen accepteren om de boete te betalen om iemand niet-geblurred in beeld te laten komen. In Nederland zie ik geregeld van dat soort misdaadprogramma's die wantoestanden niet-geblurred aankaarten. Niet alleen stalkers maar ook oplichters etc. In Belgie nooit. Dat vind ik zeer jammer maar dat kan dus ook komen omdat onze (privacy) wetten dat niet of minder toelaten.