iamhollywood
Well-known member
Jij kent als werkgever goed genoeg de pijnpunten in uw team, de moeilijke momenten, de vereisten om dien job goed te kunnen doen. Maak daar specifieke casevragen mee. Zo weet de sollicitant zelf meteen wat hij/zij in de praktijk kan verwachten. Dat zijn vaak vragen waar die persoon zich niet kan op voorbereiden. Een interview is voor mij een kennismaking langs beide kanten, jij wil die persoon leren kennen maar die persoon wil evengoed weten hoe het er op de werkvloer effectief aantoe gaat.En hoe kom jij te weten wat je van die persoon mag verwachten op de werkvloer? Vraag jij dan letterlijk "wat mag ik van u verwachten op de werkvloer?"
De klassiekers "geef eens een voorbeeld van een stressmoment in het verleden en hoe je hier mee omging" zijn van die klassieke kulvragen waarvan allicht alle sollicitanten al een kant en klaar antwoord hebben gevonden op voorhand en waar je 9 van de 10 net niet te weten komt hoe die persoon reageerde maar vooral diens verdraaide versie ervan. Tijdens sollicitatiegesprekken verzwijgen mensen zeer veel of verbloemen ze, fantaseren ze, noem maar op.
Het zijn net de vragen waarvan ze niet weten wat je bedoeling is achter de vraag waarmee je eerlijke info krijgt.
Is imo ook een kwestie van ervaring als werkgever/interviewer
. Daarom dat zo’n vragen meestal door HR opgenomen worden en bedrijven massa’s geld investeren in training van hun interviewers. Maar goed ieder zijn ding zeker. Ik weet dat als er een man tijdens een interview mij zou vragen of ik kinderen heb, ik mezelf geïntimideerd zou voelen en zou gaan voor de 1001 andere werkgevers/opdrachtgevers die staan te schreeuwen om accountants
.
Ben jij dan ook zo eentje die graag vist achter de loonfiches van de vorige job of zo? Dat is ook altijd leuke gespreksstof.

Gezegd dat ik geen problemen had met 4 dagen op kantoor werken en één dag thuiswerk, maar dat ik óf mijn dochter wil afzetten aan school, óf ze wil gaan ophalen (op een schappelijk uur
). Dat ik 's avonds nog wat bijwerk tot daar aan toe, maar de tijd van enkel u kind int weekend te zien is ook wel gepasseerd imo. Het heeft een grote impact op u leven dus ik vind het niet zo heel raar dat het op zijn minst eens passeert tijdens een sollicitatie.
. Dat had er helemaal niets mee te maken.