Je snapt toch ook dat dat bullshit is?Er is imo nog wel een groot verschil tussen informeren naar iemands persoonlijke situatie door bv te vragen of deze persoon al kinderen heeft en deze zaken ook effectief te laten meespelen in de eindselectie van de kandidaten.
Er zijn imo 101 redenen om dit soort vragen te stellen, al is het maar uit algemene interesse naar de persoon die tegenover je zit.
Ik zou zelf ook zo'n vragen durven stellen. Dat wil daarom niet zeggen dat deze info meegenomen moet worden bij de selectie (wat mij betreft). Wat ik wel zeker weet is dat wanneer ik op zo'n basic vraag een antwoord krijg in de aard van "gelieve mij geen onwettelijke vragen te stellen" ik die persoon niet zal aannemen. Niet omdat ik een verhoopt antwoord op de vraag had in mijn achterhoofd dat mogelijk niet matcht met het antwoord van de kandidaat, maar wel omdat ik geen goesting heb om een samenwerking aan te gaan die bij het eerste contact al begint te zeiken over zeer basic vragen. Dat zegt imo al heel veel over de persoon die tegenover u zit. Just my 2 cents.
Je gaat als potentiële werkgever vragen stellen die je niet mag stellen maar voor jezelf beslis je dan dat je geen rekening zal houden met het antwoord. ( iets wat de sollicitant uiteraard niet kan weten) MAAR als ze aangeven u die info niet te willen geven dan ga je ze daarom zeker niet aannemen.
Enige dat we daaruit leren is dat er alle incentive is om te liegen op sollicitaties. Al is dat niet direct nieuws, je zegt gewoon wat ze willen horen.
. En dan nog moet je met zo’n vragen altijd voorzichtig zijn, dat kan gevoelig zijn bij een ongewenste kinderloosheid. Ik heb vandaag nog een collega in elkaar zien krimpen toen iemand haar vroeg of zij kinderen had. Ze heeft het proberen weglachen dat ze haar handen volheeft aan haar man en een kat maar ik weet dat ze een onvervulde kinderwens hebben. Als mensen dat willen delen zullen ze wel zelf spontaan hun kinderen vermelden.
Ben jij dan ook zo eentje die graag vist achter de loonfiches van de vorige job of zo? Dat is ook altijd leuke gespreksstof.