Onderzoek verkiezingsfraude Ninove

Zolang je niet weet wat het gemiddelde % is over Vlaanderen, toch ook voorzichtig zijn met dat cijfer in Ninove als 'heel veel' te bestempelen. In DS vergelijken ze bijvoorbeeld met Nederland, waar gemiddeld 10% van de stemmen bij de lokale verkiezingen via volmacht is.
Als ik me niet vergis zijn lokale verkiezingen in Nederland ook op een weekdag wat wel meteen verklaart waarom er sneller met volmachten zou gewerkt worden.

Dat is zonder twijfel héél veel. Een partij mag natuurlijk oproepen om volmachten binnen te brengen algemeen, maar iedereen die iets van verkiezingen kent weet dat mensen ook niet staan te springen om een volmacht te regelen als je een doktersbriefje nodig hebt.

Wat me vooral verbaast is dat politieke partijen 1618 volmachten zouden geregeld hebben in de zin van dat je dan ook 1618 mensen moet vinden die een volmacht van iemand anders wilden uitbrengen. Dat is ook weer iets niet dat je standaard doet. Ik weet dat wij in 2012 ook volmachten binnenkregen (bvb oma/opa van iemand die beide niet meer kunnen stemmen) en dat we moesten zoeken naar mensen die nog geen volmacht van iemand anders hadden. En dat ging dan maar over een 50-tal volmachten ofzo (met 16% van de stemmen voor alle duidelijkheid).

Zou het kunnen zijn dat een partij hier oproepingsbrieven gekopieerd heeft en daarna verschillende malen (in verschillende bureau's) door dezelfde persoon een volmachtstem heeft uitgebracht? Indien dat het geval was, is dat pas écht zware fraude. Want een oproepingsbrief kopieren is pas echt erg gevaarlijk.

Nu, we zullen rap zien hoeveel volmachtgevers een identiek medisch attest hebben. Als dat er meer dan enkelen zijn, lijkt het me duidelijk dat je opnieuw verkiezingen moet houden. Want dit zaakje stinkt héél erg.

Of de mogelijkheid dat die flyer campagne om volmachten te geven een gigantisch succes was - ik heb geen idee hoe zwaar men daar heeft op ingezet, feit is wel dat een hoog percentage is gaan stemmen - zelfs als 2/3 van die volmachten ongeldig zou zijn. Vermoedelijk is er geen enkele partij in heel Vlaanderen die meer huisbezoeken heeft gedaan dan Forza Ninove - wat daar gezegd wordt heb je geen vat op, gezien de gekende situatie in Ninove ook best uitzonderlijk was zou een sterke afwijking mss toch nog "normaal" kunnen zijn.

Maar objectief gezien wordt het best wel veel natuurlijk, statistisch is zoveel toeval quasi onmogelijk ...
  • verhalen over ronselen van stemmen + onderzoek
  • gekopieerde medische attesten
  • heel hoge opkomst
  • heel hoog aantal volmachten
  • ....
Denk dat heel Vlaanderen nieuwsgierig is naar het vervolg.

Of de mogelijkheid dat die flyer campagne om volmachten te geven een gigantisch succes was - ik heb geen idee hoe zwaar men daar heeft op ingezet, feit is wel dat een hoog percentage is gaan stemmen - zelfs als 2/3 van die volmachten ongeldig zou zijn. Vermoedelijk is er geen enkele partij in heel Vlaanderen die meer huisbezoeken heeft gedaan dan Forza Ninove - wat daar gezegd wordt heb je geen vat op, gezien de gekende situatie in Ninove ook best uitzonderlijk was zou een sterke afwijking mss toch nog "normaal" kunnen zijn.
Of de huidige burgemeester die schrik had voor dit scenario?

Kan alle richtingen uit, maar wel heel veel volmachten.

Het krijgen van volmachten na een huisbezoek zou ik toch als ronselen durven beschouwen, dus ook dat is problematisch.
Maar objectief gezien wordt het best wel veel natuurlijk, statistisch is zoveel toeval quasi onmogelijk ...
  • heel hoge opkomst
  • ....
denk dat alles valt of staat met gekopieerde attesten. Al de rest kan je nog als "héél toevallig" beschouwen, massaal ongeldige doktersattesten is een rood signaal.

Ik denk dat we hier wel naar nieuwe verkiezingen zullen gaan. Objectief gezien is er, als klopt wat voorlopig bekend is, gewoon teveel kans dat het resultaat van de verkiezingen ernstig beïnvloed is.

En pas op: we kunnen nieuwe lijsten krijgen bij de volgende verkiezingen. Mogelijks zal dan bvb N-VA zich bij een van de 2 andere partijen voegen, waardoor we zélfs met hetzelfde aantal stemmen voor Forza Ninove een volledig ander resultaat kunnen hebben.

Als bvb Positief Ninove samen zou gaan met N-VA en beide hun stemmen samengooien, dan zou Positief ninove-NVA 2 extra zetels hebben en zowel Forza Ninove als Groen er telkens eentje verliezen.

Nou, dit hoeft niets te betekenen, er zijn wellicht nog steden met hoge percentages volmachten. Zijn die dan ook verdacht?
Als daar ook een vrederechter melding gemaakt heeft van onregelmatige attesten, ja.

Maar "wellicht" nog steden met hoge percentages volmachten, hoe kom jij tot die conclusie?

Of de mogelijkheid dat die flyer campagne om volmachten te geven een gigantisch succes was - ik heb geen idee hoe zwaar men daar heeft op ingezet
Waar blijven mensen toch halen dat dit een flyer campagne is?
Zie laatste pagina van hun verkiezingsprogramma. Dat is de screenshot die al dagen gretig de ronde doet. Opeens is dat een flyer geworden hier/op twitter en gaan mensen er maar mee verder.

Vermoedelijk is er geen enkele partij in heel Vlaanderen die meer huisbezoeken heeft gedaan dan Forza Ninove
Vermoedelijk kan ik zo van veel partijen hoge cijfers uit mijn duim zuigen. Wederom, dit zijn 1618 volmachten in Ninove, niemand weet hoeveel ervan gebruikt zijn door mensen van Forza/voor een stem op Forza.

Ik denk dat we hier wel naar nieuwe verkiezingen zullen gaan. Objectief gezien is er, als klopt wat voorlopig bekend is, gewoon teveel kans dat het resultaat van de verkiezingen ernstig beïnvloed is.
Ik denk ook dat die kans reeel is en dat het VB finaal alsnog de sjerp verliest.

Of dat een goed idee zou zijn? Eerlijk? Naar mijn mening is het antwoord: neen.

Dan heeft TVG alweer een nieuwe stok om mee te slaan (ook al is het op gemeente niveau) en dan kan men weer roepen en tieren aan de zijlijn. Want dat is zoveel gemakkelijker dan zelf te regeren. En VB'ers gaan dan roepen dat dit weer een complot is om ... en of dat nu waar is of niet is dan bijzaak. Dat is dan irrelevant.

Ik wil gewoon eens zien hoe het VB het doet wanneer ze eens niet in de oppositie zitten. Ook al is het maar op gemeenteniveau.

Bon dit is gewoon mijn eigen neutrale mening.

• heel hoge opkomst
  • ....
Dat was geen flyer maar gewoon een pagina achteraan hun programmaboekje.
Forza ninove is hier bv nooit aan de deur geweest tijdens hun campagne in tegenstelling tot positief ninove.

Dat was geen flyer maar gewoon een pagina achteraan hun programmaboekje.
Forza ninove is hier bv nooit aan de deur geweest tijdens hun campagne in tegenstelling tot positief ninove.

De modus operandi van FN is al een paar keer voor de verkiezingen in de media gekomen: zo veel mogelijk data verzamelen en zich dan specifiek richten op de straten/wijken waar ze relatief weinig stemmers/kiesintenties voor hen zagen.
Als ze niet aan je deur zijn geweest is het omdat ze al sterk stonden in je buurt.

Ik denk ook dat die kans reeel is en dat het VB finaal alsnog de sjerp verliest.

Dan heeft TVG alweer een nieuwe stok om mee te slaan (ook al is het op gemeente niveau) en dan kan men weer roepen en tieren aan de zijlijn. Want dat is zoveel gemakkelijker dan zelf te regeren. En VB'ers gaan dan roepen dat dit weer een complot is om ... en of dat nu waar is of niet is dan bijzaak. Dat is dan irrelevant.

Ik wil gewoon eens zien hoe het VB het doet wanneer ze eens niet in de oppositie zitten. Ook al is het maar op gemeenteniveau.

Zo denk ik er ook wel over. Lijkt me ook allesbehalve evident te zijn om burgemeester te worden van een stad waar dan de oppositie uit 1 partij bestaat. Ik zou niet in die haar/zijn schoenen willen staan.

Ik denk persoonlijk dat heel dit onderzoek geen invloed zal hebben op de het feit dat VB de volgende burgemeester zal afleveren.

Maar ALS er misbruik gemaakt is dan moet dat toch gewoon onderzocht worden en bij schuld gevolg aan gegeven?

Je kan daar toch niet onderuit en dat onder het tapijt vegen omdat ze dan de calimero kunnen uithangen?

Maar ALS er misbruik gemaakt is dan moet dat toch gewoon onderzocht geworden en bij schuld gevolg aan gegeven?

Je kan daar toch niet onderuit en dat onder het tapijt vegen omdat ze dan de calimero kunnen uithangen?
Dit moet toch worden uitgeklaard en eventuele fraude moet rechtgezet worden.
Ik ben ook geen voorstander van het cordon dan waarbij zoals vorige keer ze met 1 zetel minder in de oppositie zitten tegen al de rest. Laat ze maar mee besturen als ze de grootste partij zijn maar alles moet eerlijk verlopen zijn.
Met FN terug als grootste partij in de oppositie te steken gaan ze gewoon elke keer meer stemmen halen, het volk pikt het niet meer.
In Nederland zit PVV toch ook in de regering dus waarom kan dat in België niet?

Dit moet toch worden uitgeklaard en eventuele fraude moet rechtgezet worden.
Ik ben ook geen voorstander van het cordon dan waarbij zoals vorige keer ze met 1 zetel minder in de oppositie zitten tegen al de rest. Laat ze maar mee besturen als ze de grootste partij zijn maar alles moet eerlijk verlopen zijn.
Met FN terug als grootste partij in de oppositie te steken gaan ze gewoon elke keer meer stemmen halen, het volk pikt het niet meer.
In Nederland zit PVV toch ook in de regering dus waarom kan dat in België niet?
Omdat de Walen er een doodsangst voor hebben, en die hebben toch veel te zeggen hier.

De regering in Nederland is allesbehalve perfect, maar daar kan je wel zeggen dat de politiek rekening houdt met de wil van de kiezer, hier daarintegen.

Omdat de Walen er een doodsangst voor hebben, en die hebben toch veel te zeggen hier.

De regering in Nederland is allesbehalve perfect, maar daar kan je wel zeggen dat de politiek rekening houdt met de wil van de kiezer, hier daarintegen.
In Nederland is de situatie ook lang hetzelfde geweest als hier. Daar is jaren geroepen dat de kiezer genegeerd werd. De enige reden waarom de PVV meedoet, is omdat Wilders gematigder is geworden en ook wou meeregeren. Als ik Van Grieken hoor praten, heb ik niet de indruk dat hij wilt meeregeren, want oppositie voeren is natuurlijk makkelijker. Het is natuurlijk gemakkelijk om de Walen de schuld te geven, maar misschien moet die partij eens in de spiegel kijken, de rotte appels eruit gooien en eens echt open staan om mee te willen regeren ipv de Calimero uit te hangen.

Als er een dusdanige fraude vastgesteld is, ongeacht van welke partij, dat deze de verkiezingsuitslag zou beïnvloed hebben en er wordt klacht ingedient bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen; dan moet men wel actie ondernemen.

En mijn neutrale mening is: er is momenteel een schandaal waarbij zowel hier als in de media als op andere social media kanalen wel heel hard met de vinger in 1 richting gewezen wordt. Zonder concrete bewijzen. Ik denk dat een herkiezing hoedanook de beste oplossing is, voor alle partijen. Want zonder, gaat dit de hele legislatuur boven Forza hun hoofd gehouden worden, net zoals er nu al met de vinger gewezen wordt.

Als er een dusdanige fraude vastgesteld is, ongeacht van welke partij, dat deze de verkiezingsuitslag zou beïnvloed hebben en er wordt klacht ingedient bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen; dan moet men wel actie ondernemen.

En mijn neutrale mening is: er is momenteel een schandaal waarbij zowel hier als in de media als op andere social media kanalen wel heel hard met de vinger in 1 richting gewezen wordt. Zonder concrete bewijzen. Ik denk dat een herkiezing hoedanook de beste oplossing is, voor alle partijen. Want zonder, gaat dit de hele legislatuur boven Forza hun hoofd gehouden worden, net zoals er nu al met de vinger gewezen wordt.
Goch, als onderzoek uitwijst dat FN niks verkeerd gedaan heeft moet er in mijn ogen toch geen herverkiezing zijn. En moet de rest ook zwijgen en de rechtspraak respecteren.

Men mag wat mij betreft zoveel slaan en roepen als ze willen. Als er nieuwe verkiezingen komen, dan is dat omdat er gefoefeld is en dan zijn alle andere argumenten 'void'

In Nederland is de situatie ook lang hetzelfde geweest als hier. Daar is jaren geroepen dat de kiezer genegeerd werd. De enige reden waarom de PVV meedoet, is omdat Wilders gematigder is geworden en ook wou meeregeren. Als ik Van Grieken hoor praten, heb ik niet de indruk dat hij wilt meeregeren, want oppositie voeren is natuurlijk makkelijker. Het is natuurlijk gemakkelijk om de Walen de schuld te geven, maar misschien moet die partij eens in de spiegel kijken, de rotte appels eruit gooien en eens echt open staan om mee te willen regeren ipv de Calimero uit te hangen.
Akkoord hoor dat TVG de federale campagne verkeerd aangepakt heeft. Maar ik denk niet dat een matiger VB plots wel zou meebesturen. Ook dat zou nog steeds op een njet botsen.

Nuja , als met een herverkiezing Forza Ninove 46% haalt, en 1 zetel te kort haalt voor een meerderheid. Wie wil daar dan gaan besturen. Dat is toch bijzonder lastig .

(En van de gematigde Wilders blijft steeds minder van over.)

Terug
Bovenaan