Onderzoek verkiezingsfraude Ninove

Het zou gaan over om en bij de 100 volmachten.
Denk niet dat het veel uitmaakt en geen effect hebben op het resultaat.

Ik denk dat dit het omgekeerde effect gaat hebben en indien ze daar de verkiezing nietig verklaren. Hij nog meer stemmen haalt.
Dat is niet het verkeerde effect. De rechtbank beslist dat niet om iemand anders aan de macht te krijgen. Als dat nodig is, beslist de rechtbank dat om verkiezingsfraude tegen te gaan en te bestraffen. Niet om Forza Ninove weg te krijgen.

In andere bronnen gaat het over ‘abnormaal veel’ volmachten. Dus het is afwachten hoeveel. Die 100 kan in 1 bureau zijn of meer. Maar ze moeten ook kunnen aantonen dat die allemaal voor Forza zijn, anders is het net als met die 18-jarigen die federaal konden stemmen.

Ja je krijgt de nummer aangeboden (je wordt dus benaderd wat onwettig is) ipv dat je zelf op zoek gaat

Indien het enkel om een flyer of folder gaat - kan men dan spreken over "persoonlijk benaderen"?

Ook wordt enkel een mogelijkheid aangeboden, zonder druk/manipulatie (wat bvb. wel zo zou kunnen zijn indien je gaat aanbellen en de flyer afgeeft en gaat praten met de ontvanger).

Indien het enkel om een flyer of folder gaat - kan men dan spreken over "persoonlijk benaderen"?

Ook wordt enkel een mogelijkheid aangeboden, zonder druk/manipulatie (wat bvb. wel zo zou kunnen zijn indien je gaat aanbellen en de flyer afgeeft en gaat praten met de ontvanger).
Als men een doktersbriefje voor je "regelt"/"fotocopieert", dan lijkt me dat ronselen.

Maar juridisch lijkt me dit geen eenvoudige zaak

Als men een doktersbriefje voor je "regelt"/"fotocopieert", dan lijkt me dat ronselen.

Maar juridisch lijkt me dit geen eenvoudige zaak

Dat is idd een héél ander verhaal, vermoedelijk (hopelijk) zelfs nog wat andere inbreuken. Ik bedoelde enkel de flyer zoals weergegeven.

Dat is idd een héél ander verhaal, vermoedelijk (hopelijk) zelfs nog wat andere inbreuken. Ik bedoelde enkel de flyer zoals weergegeven.
Een flyer lijkt me idd veel te onduidelijk om te zeggen dat dat ronselen is.

Maar er lijkt toch wel veel aan de hand te zijn en telkens wordt verwezen naar Forza Ninove. o.a. het ophalen van volmachten in rusthuizen (bij mensen die nog niet overtuigd waren van een volmacht), het sms'en . Beide lijken me duidelijke gevallen van ronselen.

Dat is niet het verkeerde effect. De rechtbank beslist dat niet om iemand anders aan de macht te krijgen. Als dat nodig is, beslist de rechtbank dat om verkiezingsfraude tegen te gaan en te bestraffen. Niet om Forza Ninove weg te krijgen.

In andere bronnen gaat het over ‘abnormaal veel’ volmachten. Dus het is afwachten hoeveel. Die 100 kan in 1 bureau zijn of meer. Maar ze moeten ook kunnen aantonen dat die allemaal voor Forza zijn, anders is het net als met die 18-jarigen die federaal konden stemmen.
100 volmachten zal wellicht geen verschil geven voor de uitslag, maar stel dat het om meerdere honderden volmachten gaat , dan mogelijk wel , aangezien Forza Ninove 47% had van de stemmen en met 1 zetel verschil gewonnen heeft.

Eerst zien wat het onderzoek uitwijst natuurlijk.

Ik vraag me ook af wat eventuele herverkiezingen zouden geven qua opkomstcijfer.

In de tafel van Gert op Play4 zei de te redacteur van 'de.gazet van Antwerpen' dat z'n burgemeesterspositie normaal niet in het gedrang komt. Boete of celstraf (tot 1 maand dacht ik) kan dan weer wel

Op basis van wat je nu leest lijkt het me toch logisch dat er verdere stappen zullen gezet worden.

VRT NWS heeft verschillende anonieme getuigenissen van mensen die ongewild persoonlijk benaderd werden om een volmacht aan Forza Ninove te geven. Daarover zouden ook meerdere meldingen gemaakt zijn bij de Stad Ninove.
Dat gebeurt bijvoorbeeld via een sms die onze redactie onder ogen kreeg.
Het verzamelen van volmachten zou ook fysiek gebeuren. Een Ninoofs woonzorgcentrum bevestigt ons dat iemand van de partij langskwam in een poging om bewoners te spreken over het geven van een volmacht. De directie rook onraad en greep in.

Al die getuigenissen moeten verzameld worden in het onderzoek.

Indien dit juridisch momenteel als acceptabel beschouwd zou worden, dan hoop ik dat ze die nieuwe wet snel strenger maken.
Nieuwe verkiezingen zouden blijkbaar geen optie zijn? Wel een geldboete en/of gevangenisstraf.
Deze lokale verkiezingen is volmachten ronselen voor het eerst strafbaar. Wie zich er schuldig aan maakt, riskeert een gevangenisstraf (van 8 dagen tot een maand) en/of een geldboete. Maatregelen zoals het hertellen of nietig verklaren van de verkiezingen kan de rechter niet opleggen.

Al die getuigenissen moeten verzameld worden in het onderzoek.
Mja, een anonieme getuigenis aan een krant is niet veel waard; denk niet dat die verzameld gaan worden...
Dat van meerdere volmachten die hetzelfde doktersbriefje gebruiken is vrij duidelijk. Anonieme getuigenissen willen niet veel zeggen. Woonzorgcentrum is ook zonder berwijs dat het ronselen was + ze zeggen zelf ingegrepen te hebben. En SMS en deel van hun verkiezingsfolder is aan het parket om te zien of dit volgens hun interpretatie onder de nieuwe wet valt of niet.

En ook van HLN feed momenteel:
De speurders namen alle volmachten over alle lijsten heen in beslag, en de partijen erkenden eerder dat ze allemaal gebruikmaken van volmachten. In Ninove maakten Vooruit-Groen, N-VA, Positief Ninove en Forza Ninove de lijsten uit voor de gemeenteraad.

Het onderzoek bevindt zich in een beginstadium, zegt parketwoordvoerster Annelies Verstraete. "Alle volmachten zijn in beslag genomen en ze worden geanalyseerd door speurders van de federale gerechtelijke politie. Het is nog te vroeg om de conclusie te trekken of er effectief sprake is van verkiezingsfraude. Parket en politie gaan na of er strafbare feiten zijn gepleegd."

Zal dus afwachten worden, want er wordt overal nogal rap van stapel gelopen zonder bewijs of officiële communicatie.

Laatst bewerkt:
Nieuwe verkiezingen zal de woede in Ninove enkel maar groter maken. Is dat eigenlijk wel wenselijk ?
Dat mag toch geen overweging zijn? Als er voldoende aanwijzingen zijn van fraude die het resultaat (= de zetelverdeling) kunnen hebben beïnvloed, dan is er gewoon geen andere optie dan de verkiezingen overdoen. Als Forza Ninove daardoor een nog sterker mandaat krijgt, dan is dat maar zo.

Woede?
Het is nu niet omdat bijna de helft van de mensen voor VB stemt dat dat daarom allemaal boze, gefrustreerde mensen met hooivorken zijn he.
Zeg ik ook niet , maar dat zal de onvrede net groter maken. Dan dreigt die stad compleet onbestuurbaar te worden. Als je meer dan 40% haalt , moet je gewoon altijd in de coalitie zitten imo. Welk signaal geef je anders aan je inwoners? F*** You , wij doen gewoon ons goesting.

Dat mag toch geen overweging zijn? Als er voldoende aanwijzingen zijn van fraude die het resultaat (= de zetelverdeling) kunnen hebben beïnvloed, dan is er gewoon geen andere optie dan de verkiezingen overdoen. Als Forza Ninove daardoor een nog sterker mandaat krijgt, dan is dat maar zo.
Wil je gewoon heel die heisa rond herverkiezingen? Nu goed , voorlopig niet bewezen welke invloed die volmachten juist hadden.

Zeg ik ook niet , maar dat zal de onvrede net groter maken. Dan dreigt die stad compleet onbestuurbaar te worden. Als je meer dan 40% haalt , moet je gewoon altijd in de coalitie zitten imo. Welk signaal geef je anders aan je inwoners? F*** You , wij doen gewoon ons goesting.

Als er gesjoemeld is met volmachten, en dat heeft geen gevolgen, dan geef je ook het signaal "F*** You , wij doen gewoon ons goesting."

Als er gesjoemeld is met volmachten, en dat heeft geen gevolgen, dan geef je ook het signaal "F*** You , wij doen gewoon ons goesting."
Maar het moet toch al meer zijn dan een viertal stemmen om herverkiezingen te houden.
Als het blijkt om honderden volmachten te gaan (of vanaf het invloed kan hebben op de zetelverdeling), ja dan ...

Zolang je als coalitie meer haalt dan 50% van de zetels volg je toch de wil van het volk. Positief ninove en vooruit-groen hebben samen bijna evenveel stemmen als Forza ninove, en zouden dus als ze samen een coalitie vormen een even groot deel van de bevolking vertegenwoordigen. Alleen hebben ze door hoe de zetelverdeling werkt 2 zetels minder.

Gerecht afwachten , een geldboete kan ook.

Los daarvan, als je meer dan 40% haalt, en je belandt in de oppositie, welk signaal geeft een stadsbestuur dan aan zijn bevolking? Dan zeg je gewoon dat de helft van uw stad geen rol speelt, en we weten allemaal dat zo een Vivaldi-coalitie ook gewoon niet werkt.

Terug
Bovenaan