Onderhoudsplan woning

StevenP

Well-known member
Een woning blijft geld kosten zegt men, maar een en ander is te vermijden door goed onderhoud.
Hoe organiseren jullie dit? Ik denk aan: CV-ketel, filters allerhande (ventilatie, airco, dampkap,...), smeren van de automatische poort, testen aardlekschakelaars en brandmelders,... Als je alles bij elkaar bekijkt is er heel wat onderhoud aan een woning en is het makkelijk om iets over het hoofd te zien.
Hoe pakken jullie dit aan? Ik zoek geen Gant-chart en MS Projects lijkt me ook wat overdreven maar ik wil afstappen van de ad-hoc methode wanneer ik er aan denk of eens een artikel in De Zondag over tegenkom. Ik wil ook het warm water niet opnieuw uitvinden dus hopelijk ben ik niet de eerste met zo'n idee.
De woningpas zou een goede aanzet kunnen zijn maar is veel te beperkt. Handleidingen en attesten, facturen mee bewaren zou handig zijn maar geen must. Er zijn wat NL sites die zoiets aanbieden maar dat lijkt me vooral wachten tot de beheerder de stekker eruit trekt.
 
Ik vermoed dat het merendeel van de mensen pas in actie schiet als er wat kapot gaat :).

Maar hoe je het zou kunnen doen:

- alle documenten betreffende installaties hou ik bij op een google drive folder
- bij gebrek aan privé ERP-systeem heb ik in google calendar een aparte kalender waar ik die periodieke zaken als recurring meetings heb in staan

- als je het overzicht wat kwijt raakt, dan maak je een excel waar je per installatie de nodige onderhoudstaken onder elkaar zet, met een kolommetje voor frequentie. Wat er nodig is, is een kwestie van per installatie eens in de manual te kijken bij het hoofdstukje "onderhoud".
 
- bij gebrek aan privé ERP-systeem heb ik in google calendar een aparte kalender waar ik die periodieke zaken als recurring meetings heb in staan
Zo doe ik het ook. Werkt prima.

- Digitale Handleidingen, facturen, echt belangrijke zaken steek ik in mn izimi. Ik heb hem ingesteld dat bij mijn overlijden m'n hele kluis via notaris naar de erfgenamen gaat. Ik kan vandaar ook met enkele muisklikken de zaken gerelateerd aan mijn huis delen met een nieuwe eigenaar. Easy. Kost niets. Veel mensen kennen het niet, zelf ook toevallig tegengekomen.

- De papieren documenten omtrent het huis leg ik in een bananendoos, tot op kassatickets voor verf-niveau als ik het niet vergeet. Bij verkoop krijgt de volgende heel die doos (op aanraden van notaris).
 
Hier ook Google calendar. (Recurrent meetings met 2/4 weken melding)
Documentatie op Google drive / lokaal.

Ook een Google sheet waar ik wat tracking doe van het onderhoud+ kosten. (Kwestie van de vaste kosten te forecasten en leveranciersprijzen te monitoren)

Werkt perfect.

Staan ook zaken in als woonverzekering, KI, auto onderhoud, ...
 
De papieren documenten omtrent het huis leg ik in een bananendoos, tot op kassatickets voor verf-niveau als ik het niet vergeet. Bij verkoop krijgt de volgende heel die doos (op aanraden van notaris).
Ik ben daar zelf mee gestopt en trek gewoon vanalles een foto met "Microsoft lens" en upload die naar de Google drive. (Met een specifieke naming convention on alles makkelijk terug te vinden)

Handleidingen zijn vaak gewoon digitaal online te vinden.
 
Thanks, ik hoopte op een gouden graal maar zal wellicht aan de slag gaan met een excelsheet 😜
Handleidingen zoek ik inderdaad digitaal en sla ik dan meteen op met de andere documenten, die reflex heb ik al.
 
Terug
Bovenaan