Ik moet de eerste dokter nog tegenkomen die geen briefje schrijft voor een volledige of halve dag als het om iets met een ziekenhuis te maken heeft. Toen de madam zwanger was en naar de echo ging, was dat de standaard vraag van alle gynaecologen die we gezien hebben "moet meneer een briefje hebben" (en dat waren 3 verschillende ziekenhuizen en telkens een andere gynaecoloog)... En dat was wel degelijk een ziekte attest.
Ik ken er anders wel. Dan krijgt ge gewoon een briefje mee dat je aanwezig was op consultatie, niet dat je arbeidsongeschikt zijt. Ik weet niet of iedereen dat verschil altijd goed ziet want die briefjes zien er vrij gelijkaardig uit, enkel de verwoording is anders, tenzij ge een speciaal ziekteattest hebt (bij ambtenaren moet het zo'n formulier van medex zijn bv).
Als mensen zo'n aanwezigheidsattest binnengeven op hun werk en het werk aanvaard dat, dan is dat het probleem van het werk.
Beetje empathie mag idd maar anderzijds zijn er ook dokters die de mama of de papa (valselijk) ziek schrijven omdat het kind weekje ziek is.
Naar ik hoor een eerder courante praktijk.
Wat is een doktersattest waard? Vodje papier.
De dokter moet u een attest schrijven waarvoor ge onbetaald verlof kunt krijgen (zorgverlof of verlof door overmacht). Afhankelijk van uw werkgever zijn daar mogelijks een paar dagen van wel betaald (ik heb er 4 of 5). Ook hier heb ik nog nooit een ziektebriefje gekregen, tenzij ik zelf toen ook toevallig mee ziek was.
Er zullen ongetwijfeld oneerlijke praktijken gebeuren, maar tis misschien toevallig dat dat in mijn beurt dan niet schering en inslag is. Ik zal betere dokters moeten zoeken
Ja, familiaal verlof, maar dat heeft een maximum (10 dagen dacht ik). Ik denk dat veel mensen met jonge kinderen blij zouden zijn als hun kind maar 10 werkdagen ziek is per jaar.
tussen mij en mijn man zijn wij altijd toegekomen met het (voor ons) betaalde deel van die dagen (8 per jaar). Maar je hebt er dus 20 op een jaar met 2 werkende partners. Dat lijkt mij toch niet weinig gemiddeld gezien (het is moeilijk om elke situatie te gaan vergelijken, als uw kind veel ziek is tot in het ziekenhuis toe komt ge er uiteraard nooit)
.