Officier bij defensie

MuƱoz

Well-known member
Is er iemand die werkervaring heeft bij defensie (als officier)? De blok is een heel saaie (en voor mij rustige) periode šŸ˜‚ , dus ik was uit verveling wat aan het rondsurfen en stootte op dit: Officier analist economie en financiĆ«n.
Dat de vacature "gesloten" is maakt niet uit, want ik zit nog maar in mijn 1e masterjaar handelsingenieur. Dus ik heb nog wel even voor ik 'moet' gaan werken, maar ik ben op rustig tempo wat aan het rondkijken welke kant ik echt uit wil.

Die jobbeschrijving spreekt mij in ieder geval enorm aan, gezien ik sowieso nooit geen zittend gat heb gehad, dus best wel graag sport en actief ben. Ik weet dat een klassieke 9/5 routine-job achter de computer niks voor mij gaat zijn als ik dat de komende 45 jaar ga moeten doen. Ik heb ook jĆ ren bij de scouts gezeten, ik ben niet vies van wat slijk enzo. Misschien dat als ik wat ouder ben wel meer een 'zittende' job wil, maar nu zie ik dat nog echt niet zitten.
Anyway, alleen is er weinig terug te vinden over bv. de work-life balance, aantal vakantiedagen, promotiemogelijkheden, etc.

Dus als iemand meer weet, shoot your info.

Tyy alvast šŸ™ŒšŸ™Œ

Mijn pa zat heel zijn leven bij defensie en ik zit zelf ook bij defensie maar bij de reserve. Officier analist economie is geen actieve job waarbij je door het slijk rolt he. Je zal een paar maand door het slijk rollen in de basisopleiding maar eens je effectief in je functie belandt zal je gewoon een bureaujob hebben in Brussel. Als je een actieve functie wil hebben moet je kijken voor een job als onderofficier bij de gemotoriseerde brigade, dus bij de verkenners (ISTAR) of de infanterie (carabiniers/grenadiers & bevrijding). Eventueel para, als je dat wil. Als officier ben je een manager, dus je gaat dan bij zo'n eenheid misschien 1 of 2 jaar actief meedoen en daarna ook gewoon de rest van je carriĆØre in Brussel doen. Promotiemogelijkheden liggen vast op basis van jaren dienst. Work-life balance hangt af van de functie, ik veronderstel dat je als officier analist economie een gewone 9-5 doet. Best eens informeren in een defensiehuis voor meer info.

Tip: als student kan je je engageren in de reserve. Je kan daar mee beginnen en dan zal je meteen merken of dat militair gedoe iets is dat je ligt.

Idem hier. Mijn PA ook heel zijn leven officier geweest. 1y basis opleiding wat modder en slick gezien. Daarna gewoon kantoor job ...

Mijn pa zat heel zijn leven bij defensie en ik zit zelf ook bij defensie maar bij de reserve. Officier analist economie is geen actieve job waarbij je door het slijk rolt he. Je zal een paar maand door het slijk rollen in de basisopleiding maar eens je effectief in je functie belandt zal je gewoon een bureaujob hebben in Brussel. Als je een actieve functie wil hebben moet je kijken voor een job als onderofficier bij de gemotoriseerde brigade, dus bij de verkenners (ISTAR) of de infanterie (carabiniers/grenadiers & bevrijding). Eventueel para, als je dat wil. Als officier ben je een manager, dus je gaat dan bij zo'n eenheid misschien 1 of 2 jaar actief meedoen en daarna ook gewoon de rest van je carriĆØre in Brussel doen. Promotiemogelijkheden liggen vast op basis van jaren dienst. Work-life balance hangt af van de functie, ik veronderstel dat je als officier analist economie een gewone 9-5 doet. Best eens informeren in een defensiehuis voor meer info.

Tip: als student kan je je engageren in de reserve. Je kan daar mee beginnen en dan zal je meteen merken of dat militair gedoe iets is dat je ligt.

Ja, dat je als officier niet 24/7 door het slijk gaat kruipen dan wist ik al. :ROFLMAO:
Maar je moet wrs, naast de basisopleiding, uw militaire vaardigheden (en conditie) toch op peil houden? Hoe wordt dat dan gedaan?

Zoals ik het lees is die vacature voor mensen die al een Master hebben. Dus moet er niet gestudeerd worden via de KMS. Lees ik dat goed? De aanwervingsgraad zal dan waarschijnlijk onderluitenant zijn.
De wedde zal ook vermoedelijk rond die van een beginnend attachƩ A1 bij de overheid zijn.

Als ik mijn leven opnieuw zou kunnen doen, zou ik ook nog wel zo iets hebben durven overwegen :)

Ik dacht echter alleen dat officier alleen maar kon via de KMS. Ik wist totaal niet dat een master van een andere onderwijsinstelling ook voldoende was om officier te kunnen worden. Want die opleiding in de KMS zelf is naar het schijnt verschrikkelijk moeilijk.

Het verschil is dat je bij de KMS wel al betaald wordt, aan een gewone opleiding niet. Moesten ze enkel KMS'ers als in dienst nemen, er zou voor veel functies gewoon niemand gevonden worden denk ik.

Wel even opletten dat je medische achtergrond goed zit.
Ik heb tijdje geleden ook gesolliciteerd als reserve-officier maar wegens kleurenblindheid geweigerd (lol).

Ik werk nu al even als officier bij Defensie. Het is zeker een gevarieerde job met heel wat mogelijkheden, maar vergeet niet dat het in se nog steeds een '9-to-5' is - hoewel een officier geen uren heeft. Als ik de jobbeschrijving lees, zal het inderdaad niet een actieve job zoals je je voorstelt. Wat in de bossen spelen zal waarschijnlijk enkel maar voorkomen tijdens de basisopleiding in Saffraanberg en tijdens de wapenschool (afhankelijk van welke richting je kiest/mag kiezen).

Om te antwoorden op je vragen en bezorgdheden:
- Work/life-balans: Ikzelf ben meestal gewoon aanwezig in het militair kwartier om mijn job uit te oefenen, maar ik heb ook al binnen- en buitenlandse cursussen en trainingen gedaan. Ook steun leveren aan andere eenheden, om bijvoorbeeld opleiding te geven, hoort erbij - hoewel dat dit voor de job die je vermeldt waarschijnlijk niet zal voorkomen.
- Aantal vakantiedagen: 40
- Promotie: via anciƫnniteit. (Vanaf de graad majoor moeten er wel examens afgelegd worden om hogerop te geraken.)

Weet wel dat dit een werving op diploma betreft in het statuut 'beperkte duur', wat wil zeggen dat je voor acht jaar aangeworven wordt en kunt bijtekenen voor viermaal een jaar. Uiteraard kan je nadien aanvragen om als beroepskader te blijven, maar dit is niet altijd een zekerheid.

Wat houdt het precies in om reserve officier te zijn?
Hoe vaak wordt je verwacht te werken voor defensie en hoe verloopt de remuneratie?

Terug
Bovenaan