ObsIdentify

Jawatte, hiernet ne mega sprinkhaan gezien tussen de planten hier...

Ik schat 3 tot 4 cm lang. Ik wist niet dat er zo'n joekels zaten hier. Ik zag hem, maar hij was snel en schuw. Ik heb nog fotootje kunnen maken, maar hij was zich al terug aan het verstoppen, dus geen clear shot kunnen maken... Ik heb een stuk van het lijf en nog wat poten kunnen vastleggen :

Bekijk bijlage 20777

Ge ziet hem nog klein beetje zo, zelfde kleur als die planten wel
Ik heb zo ooit, in 2010, een sabelsprinkhaan op mijn kamer gehad. Geen idee hoe hij binnen was geraakt maar het was een joekel ook, 53 mm (ik heb het destijds genoteerd). Een lawaai dat die maakte, niet normaal. Zo dat geluid dat je 's nachts hoort, soort getsjirp. Maar dan dus de hele nacht door op mijn kamer.

Ik heb de foto nog gevonden ook:
 
Ik heb zo ooit, in 2010, een sabelsprinkhaan op mijn kamer gehad. Geen idee hoe hij binnen was geraakt maar het was een joekel ook, 53 mm (ik heb het destijds genoteerd). Een lawaai dat die maakte, niet normaal. Zo dat geluid dat je 's nachts hoort, soort getsjirp. Maar dan dus de hele nacht door op mijn kamer.

Ik heb de foto nog gevonden ook:
Leek van lijf eerder zoiets ja, zal dus wel zo eentje zijn. De eerste keer dat ik hem zag bewegen wel 3 kere voorover gebogen, niet zeker zijnde dat ik wel had gezien wat ik net zag...
 
Er zat ooit eens eentje op mijn ruitenwisser en zelfs op de autostrade gaf die geen krimp, heeft de hele rit op de wagen gezeten. Geen idee of hij terug thuis geraakt is :laugh:
 
Hier is er eens zo'n kanjer in onze regenton gesprongen. En spijtig genoeg niet meer uitgeraakt. Zo'n beest zeg. Zitten er nog geregeld tussen onze planten hier, onlangs nog eentje gezien.
 
Naast die Knautiabij die ik dus vandaag in de tuin zag, zag ik nog een ander beestje, eentje dat ik niet kende.
Obsidentify wist me te vertellen dat het een Wilgenwespvlinder was

p4165607433-5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Schone beestjes die sabelsprinkhanen, hier eentje van een paar jaar geleden:

hJMLwDRl.jpg


En dit is een hoornaar (europese) die net heel geduldig zo'n sprinkhaan heeft onthoofd en vervolgens met de kop is weggevlogen. Mijn aandacht was ernaar getrokken omdat ik het gekraak hoorde...
AK6mYV0l.jpg
 
Nog eentje, ik zie deze al jaren in de tuin maar wel steeds in grotere getale. De grootste zweefvlieg uit onze contreien
Volucella zonara, stadreus of hoornaarzweefvlieg in 't Nederlands.
Interessant om weten : de larve van deze stadsreus leeft in wespennesten (voedt zich met dode wespenlarven, stervende wespen,...) Het wijfje van deze stadreus vliegt dus een wespennest in om haar eitjes te droppen

p2332713219-5.jpg
 
Vandaag een koffieboonspin geïdentificeerd. Nog nooit gezien en van gehoord. Hier zitten ook nog 2 á 3 tijgerspinnen in de borders en er 2 cocons van ontdekt.
 
Voor de mensen met een iPhone: Apple heeft een feature in IOS genaamd "visual lookup". Jammer genoeg werkt dat niet als uw iPhone in het Nederlands staat of als uw regio op Belgium staat. Als je onder Settings naar Language & Region gaat dan kun je daar uw "preferred language" instellen op English en bij Region kies je dan bijvoorbeeld United States. Je kan daaronder ook het datum formaat terugzetten naar wat wij hier kennen, graden uitdrukken in °C, het metric stelsel kiezen enz.

Uw iPhone zal daarna bestaande foto's doorzoeken en bepaalde zaken herkennen. Die herkent dieren (ja ook insecten), planten, landschappen, bekende gebouwen, auto dashboard symbolen, was instructies op etiketjes in kleding (ja echt waar) enz. Ga naar uw Photos app en kies de foto zie je maakte van een insect of plant. Onderaan zie je die "i" in een circel staan. Dat icoontje bevat nu ook een klein sterretje, een insectje, een blaadje,... Dwz dat Visual lookup iets herkend heeft. Als je nu op die "i" klikt krijg je meer info waar die foto gemaakt is, met welke resolutie enz maar zie je ook wat uw iPhone herkend heeft. Ik maakte onlangs een foto van een sprinkaan met één achterpoot en daar staat bijvoorbeeld bij "Look up Speckled Bush-cricket" en als je erop doorklikt opent die dan Wikipedia.

Het duurde bij mij wel een half uurtje eer die alle 10 000 fotos op mijn iPhone doorzocht had dus niet direct panikeren als je geen resultaat ziet.

Mocht je nu denken: hoe vervelend om uw iPhone in het Engels te hebben, ga dan terug naar Settings en dan Siri & Search . Daar kun je de Siri language zetten naar "Dutch (Belgium)" waardoor Apple Maps nog vrolijk u Nederlandstalige instructies geeft. In Waze kun je zelf de taal wijzigen naar Nederlands als je dat wil volgens mijn vriendin maar ik gebruik zelf geen Waze of Google Maps.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan