Notaris vereffening-verdeling

Event

Banned
Weet er iemand wat ik mij voorstellen bij een "gerechtelijke vereffening"?

Tussen ex en mezelf was er geen overeenkomst....dat bleef lang aanslepen.(gescheiden in 2019). Ex trok naar rechtbank, die stelde een notaris aan. Maar wat houdt dit precies in?
Normaal gezien kun je enkel naar notaris gaan op voorwaarde dat je onderling akkoord hebt. In ons geval is dit niet zo.
Op het internet vind ik dit: https://www.notaris.be/mijn-erfenis...rfenis/de-gerechtelijke-vereffening-verdeling maar dat is in het kader van een erfenis, geen scheiding. Iemand ervaring hiermee?


Een andere issue is de bank. "Normaal" gezien kan ik mijn ex uitkopen. Maar ik ben niet zeker of de bank zal meegaan in dit verhaal. Ik hoop dat de bank mijn ex zal schrappen van de hypotheek....de rentes zijn laag, een nieuwe lening is al gauw rentes aan 4%. Of anders verlies ik de woonbonus ook nog.

@Mulan Ik ben blijven wonen in ons gezinswoning(50/50) eigendom. Ik betaal de lening(650 euro) op mijn eentje af.(staat ook zo in vonnis van rechtbank) Ik ga ervanuit toch dat de kapitalen die ik op mijn eentje afbetaal de helft daarvan niet naar m'n ex gaat? Uw verhaal deed mij efkes verschieten hierover, maar tis wellicht niet hetzelfde situatie:crazy:
Heb jij info hierover?
 
Een andere issue is de bank. "Normaal" gezien kan ik mijn ex uitkopen. Maar ik ben niet zeker of de bank zal meegaan in dit verhaal. Ik hoop dat de bank mijn ex zal schrappen van de hypotheek....de rentes zijn laag, een nieuwe lening is al gauw rentes aan 4%. Of anders verlies ik de woonbonus ook nog.
Zij moet daarvoor ook tekenen, de bank kan dat niet zelf "beslissen".
En het stuk om je ex uit te kopen zal je wel aan de nieuwe rentevoeten moeten lenen.
USER=975]@Mulan[/USER] Ik ben blijven wonen in ons gezinswoning(50/50) eigendom. Ik betaal de lening(650 euro) op mijn eentje af.(staat ook zo in vonnis van rechtbank) Ik ga ervanuit toch dat de kapitalen die ik op mijn eentje afbetaal de helft daarvan niet naar m'n ex gaat? Uw verhaal deed mij efkes verschieten hierover, maar tis wellicht niet hetzelfde situatie:crazy:
Heb jij info hierover?
Als de rechtbank dat heeft vastgelegd, zal dat wel geen probleem zijn.
Het probleem bij ons was dat alles van de gemeenschappelijke rekening werd betaald blijkbaar, waar onze inkomsten op werden gestort. Dat zal bij jullie niet zo zijn. 😉

Het is me wel totaal niet duidelijk hoe jouw situatie is, ben je al officieel gescheiden of niet?
Want je spreekt over geen overeenkomst maar dan wel over gescheiden en een vonnis?
 
Zij moet daarvoor ook tekenen, de bank kan dat niet zelf "beslissen".
En het stuk om je ex uit te kopen zal je wel aan de nieuwe rentevoeten moeten lenen.

Als de rechtbank dat heeft vastgelegd, zal dat wel geen probleem zijn.
Het probleem bij ons was dat alles van de gemeenschappelijke rekening werd betaald blijkbaar, waar onze inkomsten op werden gestort. Dat zal bij jullie niet zo zijn. 😉

Het is me wel totaal niet duidelijk hoe jouw situatie is, ben je al officieel gescheiden of niet?
Want je spreekt over geen overeenkomst maar dan wel over gescheiden en een vonnis?
officieel gescheiden ja, al van in 2019. Via een rechtbank. Tot nu toe bleef alles in onverdeeldheid. Ik wilde er snel werk van maken, maar ex niet.
Nu dat we er wel werk van maken, hebben we geen onderlinge overeenkomst wat betreft schattingen van activa en passiva.
 
Zij moet daarvoor ook tekenen, de bank kan dat niet zelf "beslissen".
En het stuk om je ex uit te kopen zal je wel aan de nieuwe rentevoeten moeten lenen.
Wat bedoel je met "moeten lenen"?

Ik zal m'n ex wel kunnen uitkopen met spaargeld. Ik hoop dat ik de lening gewoon ga kunnen verder afbetalen. Dat is toch de bedoeling. Zeker voor de woonbonus alleen al.
 
Als de rechtbank dat heeft vastgelegd, zal dat wel geen probleem zijn.
Het probleem bij ons was dat alles van de gemeenschappelijke rekening werd betaald blijkbaar, waar onze inkomsten op werden gestort. Dat zal bij jullie niet zo zijn. 😉

Het is me wel totaal niet duidelijk hoe jouw situatie is, ben je al officieel gescheiden of niet?
Want je spreekt over geen overeenkomst maar dan wel over gescheiden en een vonnis?
Ik heb dit opnieuw nagekeken.

Tot november 2020 werd de aflossing van de lening betaald via gemeenschappelijke rekening, ik betaalde dit door geld van mijn eigen rekening naar gemeenschappelijke rekening te storten. Daarna heb ik dit overgezet op mijn eigen zichtrekening waar ook mijn loon wordt gestort.

ik ben hier wss teveel met details bezig(vraagt de notaris echt naar zulke details?) kwil gewoon niks aan het toeval overlaten.
 
Ik heb dit opnieuw nagekeken.

Tot november 2020 werd de aflossing van de lening betaald via gemeenschappelijke rekening, ik betaalde dit door geld van mijn eigen rekening naar gemeenschappelijke rekening te storten. Daarna heb ik dit overgezet op mijn eigen zichtrekening waar ook mijn loon wordt gestort.

ik ben hier wss teveel met details bezig(vraagt de notaris echt naar zulke details?) kwil gewoon niks aan het toeval overlaten.
Ik vermoed dat de datum van het vonnis zal tellen bij jullie.
 
Ik vermoed dat de datum van het vonnis zal tellen bij jullie.
Dat maakt de zaken juist complexer. Ik dacht op het moment dat ex stopt met betalen en ik volledig betaal dat de notaris dat ook zo opneemt in zijn berekening. Bewijzen via bankuittreksel zou dan voldoende zijn hiervoor. Vreemd.

Het maakt de zaken complexer omdat ik 2 vonissen heb. 1 via familierechtbank die zegt dat beide partijen de lening moeten betalen, terwijl in de praktijk ik alleen heb betaald via gemeenschappelijke rekening. En Hof van Beroep die sinds 01/2021 zegt dat ik alleen moet betalen.

Notaris kan ook oordelen omdat ik via gemeenschappelijke rekening heb betaald, dat we zogezegd de lening "gezamenlijk" hebben afbetaald?
 
Notaris kan ook oordelen omdat ik via gemeenschappelijke rekening heb betaald, dat we zogezegd de lening "gezamenlijk" hebben afbetaald?
Geen idee, zal ook afhangen van het vonnis, wat er allemaal wel en niet werd betaald en gestort van die rekening vermoed ik, welke mededeling werd gebruikt,... Mss eens bij je eigen notaris of advocaat navragen hoe dat precies zit voor jullie situatie specifiek?
 
Het maakt de zaken complexer omdat ik 2 vonissen heb. 1 via familierechtbank die zegt dat beide partijen de lening moeten betalen, terwijl in de praktijk ik alleen heb betaald via gemeenschappelijke rekening.
En als ze het wel als gezamenlijk zouden zien, kan je de helft nog terugeisen vermoed ik van haar, want zij heeft zich dan niet aan het vonnis gehouden...
 
Bij een vereffening-verdeling is de notaris eigenlijk een soort van rechter. De notaris zal op het einde van de rit ook +- een vonnis maken, dat daarna nog naar de rechtbank gaat ter nazicht.

De gans procedure duurt vaak minstens een jaar. Maar het is altijd mogelijk om tijdens de procedure toch nog een onderling akkoord te maken met je ex, de notaris zal dat dan ook vastleggen en de procedure beëindigen.
 
Bij een vereffening-verdeling is de notaris eigenlijk een soort van rechter. De notaris zal op het einde van de rit ook +- een vonnis maken, dat daarna nog naar de rechtbank gaat ter nazicht.

De gans procedure duurt vaak minstens een jaar. Maar het is altijd mogelijk om tijdens de procedure toch nog een onderling akkoord te maken met je ex, de notaris zal dat dan ook vastleggen en de procedure beëindigen.
Bedankt, alles is véél duidelijker, maar ben toch benieuwd hoe de notaris zal reageren bij ongeschillen.

Vb mastercard van gemeenschappelijke rekening.
Ex en ik betalen elk netjes een maandelijks bedrag af. Op een bepaald moment stopt ex hiermee. Ik merk dit pas maanden later op. Ik stop daarmee dus ook. Bank haalt restbedrag volledig van mijn rekening af(500 euro). Eigenlijk zouden we elk 250 euro moeten betalen. Dunno wat de machtiging van de notaris zal zijn in dit geval? Bedrag van 250 euro is belachelijk weinig, maar zo kan ik wel talloze voorbeelden geven. De kleine beetjes worden dan wel veel.

Ook niet zeker of ik me zal vertegenwoordigen door een advocaat. Ex heeft die wel. Een notaris is toch op zich "onpartijdig"?
 
Bedankt, alles is véél duidelijker, maar ben toch benieuwd hoe de notaris zal reageren bij ongeschillen.

Vb mastercard van gemeenschappelijke rekening.
Ex en ik betalen elk netjes een maandelijks bedrag af. Op een bepaald moment stopt ex hiermee. Ik merk dit pas maanden later op. Ik stop daarmee dus ook. Bank haalt restbedrag volledig van mijn rekening af(500 euro). Eigenlijk zouden we elk 250 euro moeten betalen. Dunno wat de machtiging van de notaris zal zijn in dit geval? Bedrag van 250 euro is belachelijk weinig, maar zo kan ik wel talloze voorbeelden geven. De kleine beetjes worden dan wel veel.

Ook niet zeker of ik me zal vertegenwoordigen door een advocaat. Ex heeft die wel. Een notaris is toch op zich "onpartijdig"?
Een notaris is onpartijdig, maar je moet wel oppassen met de procedure.

Bv. op het moment dat je een overzicht van uw aanspraken moet bezorgen moet alles er wel instaan.
Ook altijd goed opletten met de afgesproken deadlines.

De notaris zal reageren op wat er door jou en je ex gevraagd wordt, maar zal niet per se uit zichzelf aanspraken bedenken die nuttig zijn voor jou.

Een advocaat is dus zeker nuttig, maar kost voor zo'n maandenlange procedure natuurlijk wel enorm veel.
 
Een notaris is onpartijdig, maar je moet wel oppassen met de procedure.

Bv. op het moment dat je een overzicht van uw aanspraken moet bezorgen moet alles er wel instaan.
Ook altijd goed opletten met de afgesproken deadlines.

De notaris zal reageren op wat er door jou en je ex gevraagd wordt, maar zal niet per se uit zichzelf aanspraken bedenken die nuttig zijn voor jou.

Een advocaat is dus zeker nuttig, maar kost voor zo'n maandenlange procedure natuurlijk wel enorm veel.
Ik heb al een advocaat gezocht, maar nog niet zeker of ik er gebruik van ga maken of niet.
Ik dacht om nog te wachten op de 1ste afspraak, zien wat ze zeggen en dan eventueel gebruik ervan maken.
Ik weet niet hoe het in de praktijk zal verlopen zoiets? Moet je samen de bankuittreksels overlopen? of enkel een document moet bezorgen die verwijst naar bewijzen(vb bankuittreksels) en daarin nog uitleg met uw standpunt? Bij mij is het een redelijk complex verhaal.
 
Terug
Bovenaan